تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820347611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نعمت سقوط بهای نفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نعمت سقوط بهای نفت تهران - ایرنا - روزنامه اطلاعات در مطلبی باعنوان به قلم ابوالقاسم قاسم زاده نوشت :قرار نیست نقدی اقتصادی یا سیاسی درباره سقوط قیمت نفت بنویسم، جمله ای که عنوان محک امروز شده است، الهام گرفته از گفته تلفنی یک خواننده ستون محک است که گفت: «خدا را شکر که قیمت نفت سقوط کرد.»


1 ـ همه مفت خواران که تا دولتی پولدار می شود، چنگ می اندازند و مفت درآمدهای کلان نفتی را غارت می کنند، حالا اندکی از «دولت بی پول» فاصله می گیرند. تردید نداشته باشید که سقوط قیمت نفت، ضریب فساد مالی را نیز پائین می آورد!
2 ـ این همه سر و صداهای سیاسی علیه وزارت نفت و شخص وزیر آن، می خوابد. چون وزیر نفت بی پول دیگر به درد تهاجم سیاسی نمی خورد!
3 ـ شکر دیگر این که ، تجربه تلخ فروش نفت، با قیمت های بالاتر از صد دلار، همانگونه که در هشت سال گذشته بود و درآمد نفتی دولت احمدی نژاد را چندین و چندبرابر همه درآمدهای نفتی در همه دولت های گذشته معرفی کردند، تکرار نمی گردد! حالا که وزارت نفت در جستجوی پرداخت بدهکاری های دولت احمدی نژاد به این وزارتخانه برآمده است، دیروز گفته اند، اموال بابک زنجانی (دلال نفتی) در دولت گذشته، مصادره و به وزارت نفت داده می شود تا بدهکاری خود را از این اموال وصول کند!
مردم هم کمی راحتی خیال پیدا می کنند که دائماً می پرسیدند، از آنهمه درآمد نفتی چه اندازه ذخیره ارزی در صندوق ملی باقی مانده است!!
نفت که به بشکه ای 68 دلار رسیده است، جوابگوی زندگی روزانه مردم می گردد و دیگر کمتر اسمی از صندوق ذخیره ارزی به میان می آید!
4 ـ دولت و مجلس به هم نزدیک تر می شوند. دولت که سقف درآمدش محدود می شود، مجلس هم سطح درخواست های خود را در تنظیم بودجه برای عمران بهتر محاسبه می کند. سقوط قیمت نفت برای بعضی ها در دولت و مجلس هدیه ایست که شعارزدگی را رها کنند و مانند مردم «عقل معیشتی» پیدا کنند. مردم هم از دولت و مجلس همین انتظار را دارند که در این شرایط، بلند پروازی ها را رها کنند و تعادل هزینه ها و درآمدها را در تنظیم بودجه جدید فراهم آورند.
5 ـ همزمان با اخبار سقوط قیمت نفت، دولت و مجلس به فکر افتاده اند تا در سیستم مالیاتی بازنگری و آن را «بهینه سازی» کنند. اگرچه تا اینجا ما مردم خیری از بهینه سازی ها ندیده ایم. من که کارمند هستم و حقوق بگیر ثابت، قبل از دریافت حقوق ماهانه، کسر مالیات را «اتوماتیک وار» می پردازم، حتماً منظور نظر این بهینه سازی مالیاتی نیستم. لابد دریافت مالیات بهینه از کسانی است که یک خودرو خارجی را به بیش از یک میلیارد تومان خرید و فروش می کنند و یا زمین و آپارتمان و ویلا را به متری چندین و چند میلیون تومان معامله می کنند و یا … به هرحال سقوط قیمت نفت اگر موجب بهینه سازی مالیاتی به این معنا گردد، خدا را باید شکر کرد.
6 ـ این حرف ها هم که سعودیها و آمریکایی ها دست به دست هم دادند تا قیمت نفت را پائین بیاورند، خوراک سیاسی بدی نیست اما اگر هم چنین باشد، حداقل زنگ هشداری را برای ما به صدا درآورده اند که کمی هم به فسادهای مالی خانه خراب کن داخلی بپردازیم که وزیر کشور دولت همین چند روز پیش گزارش داد «… گردش مالی مواد مخدر در کشور سالی 3 میلیارد دلار، معادل 10 هزار میلیارد تومان است که اساس اقتصاد کشور را به لرزه درآورده است. نمی توان باور داشت که این حجم (3 میلیارد دلار) گردش مالی بصورت ساده و بدون ارتباطات پیچیده در کشور انجام می گیرد و همه اعضای نهادهای امنیتی، انتظامی تا دستگاه قضایی، تا دولت و مجلس از چنین مافیای بزرگی بی خبرند!» در همین گزارش یک نمونه از فساد را وزیر کشور به اطلاع عموم رساند و گفت «… به عنوان مثال، فردی 35 ساله که فقط 5 کلاس سواد دارد، ظرف دو سال، دو هزار میلیارد تومان در حسابش واریز شده و حتی به اسم مردگان حساب باز کرده است.» در کنار چنین گزارشی هر روز خبری از فساد مالی کلان در سیستم بانکی داده می شود و بدهکاری بعضی از بانک ها به بانک مرکزی را فاجعه بار می دانند!
شاید با سقوط قیمت نفت به هر بشکه ای 68 دلار، از خیال پردازی های کلان درآمدهای نفتی آنهم بالاتر از 100 دلار بیرون بیاییم و اندکی چشم خود را به فسادهای مالی درونی بازتر کنیم. از یک طرف دولت سر کیسه درآمدهایش را شل نگیرد و از طرفی دولت و مجلس و قوه قضائیه دست به دست هم بدهند، حسابرسی را جدی و قوی تر انجام دهند. شاید!
7ـ این سقوط قیمت نفت را از «الطاف خفیه» الهی بدانیم تا مبارزه با فسادهای مالی سازمان یافته را که در چرخه ثروت ملی می چرخد، قاطع و جدی بگیریم. کمتر شعار بدهیم که تنها توطئه سیاسی سعودی ها و آمریکایی ها علیه ما موجب آنست، که اگر هم چنین باشد، باید بازهم به درون خود نگاه کنیم و همزمان در مبارزه با فساد مالی، طرح جامع اقتصاد مقاومتی را سامان اجرایی دهیم.
خواننده محک چندین و چند مورد دیگر را تلفنی شمارش کرد و نگارنده ضمن تشکر از او گفتم، راستش دولت یازدهم در تلاش است تا مگر بند ناف نفت و بودجه را پاره کند و از نوسانات درآمدهای نفتی جدا سازد. اما حداقل همکاری این است که رقبای سیاسی دولت، این همه اخبار و شایعات منفی علیه دولت را رواج ندهند و آرامشی را که جامعه باوجود همه مشکلات دارد و به آینده دولت خود امیدوار است، خدشه دار نسازد!
منبع/ اطلاعات
اول **


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن