تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803637313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهلت هفت ماهه فرصت مناسبی برای شکل گیری توافق پایدار بین ایران و 1+5 است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارشناسان در گفت و گو با ایرنا: مهلت هفت ماهه فرصت مناسبی برای شکل گیری توافق پایدار بین ایران و 1+5 است تهران-ایرنا- «علی بیگدلی» و «جلال خوش چهره» از تحلیلگران مسایل سیاسی و بین المللی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جدیت و اراده قوی برای توافق نهایی هسته یی، مدت زمان تمدید شده را فرصت مناسبی برای رسیدن به توافق نهایی و پایدار دانستند.


بعد از یکسال گفت و گوهای مهم و پیچیده در موضوع هسته یی میان ایران و گروه 1+5، هفته ی گذشته بار دیگر این مذاکره ها آن هم برای هفت ماه دیگر تمدید شد.
ایران و گروه 1+5 موفق نشدند در آن چه «موعد مقرر» می نامیدند یعنی تا 24 نوامبر (سوم آدرماه) به توافق نهایی دست یابند. بنابراین یک بازه ی زمانی چهار ماهه برای رسیدن به توافق سیاسی و یک بازه ی سه ماهه ی دیگر نیز برای حل و فصل اختلاف های فنی و حقوقی مورد موافقت دو طرف قرار گرفت.
البته مقرر شد در طول هفت ماه آینده یعنی تا 10 تیرماه 1394 (اول ژوییه 2015 میلادی) ایران در ازای اعمال برخی محدودیت ها در برنامه هسته یی، به طور ماهانه مبلغ 700 میلیون دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود را که بلوکه شده بود دریافت کند.
این مذاکره ها از پارسال تاکنون در قالب توافقنامه ی ژنو از سوی ایران و قدرت های جهانی صورت گرفته است و بخاطر باقی ماندن برخی اختلاف نظرها سه بار تمدید شده است.
توافق اولیه هسته یی در سوم آذرماه سال گذشته در ژنو امضا شد و دو ماه بعد از آن (30 دی ماه) به اجرا در آمد.
در ارتباط با چرایی تمدید مذاکره ها، دستاوردهای گذشته و موانع پیش رو گروه پژوهش های خبری ایرنا با دو تحلیلگر ارشد مسایل بین المللی و دیپلماتیک به گفت و گو نشست.

*** تمدید یک تصمیم بینابینی است
«علی بیگدلی» مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسایل بین المللی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا در ارزیابی تمدید هفت ماهه گفت و گوهای هسته یی گفت: تمدید چیزی بین قطع کامل گفت و گوها از یک سو و امضای توافقنامه ی جامع و حذف همه ی تحریم ها از سوی دیگر است. تمدید گفت و گوها به معنی برد و باخت نیست بلکه نشان دهنده ی این است که هنوز عمق آن اعتمادسازی که باید بین دو طرف شکل بگیرد، صورت نگرفته است. باید خوشحال بود که گفت و گوها قطع نشده است چرا که قطع مذاکره ها باعث لکه دار شدن حیثیت آمریکا تمام می شد و همه ی کشورهای مذاکره کننده ی غربی دچار افت حیثیت می شدند.
وی افزود: تمدید کمترین دستاوردی بود که می شد به آن رسید تا در طول هفت ماه آینده از طرفی «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جامعی از فعالیت های هسته یی ایران به گروه 1+5 بدهد و از طرفی مذاکره های پراکنده یی نیز بین ایران و آمریکا برقرار شود.
بیگدلی یکی از دلایل حاصل نشدن توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 تا سوم آذر را مداخله ی مخالفان منطقه یی دانست و گفت: اوباما و کری بسیار مشتاق به سرانجام رسیدن مذاکره ها بودند اما فشارهای چند روز گذشته ی محافل صهیونیستی، ترکیه، عربستان و شیخ نشینان خلیج فارس بر هیات حاکمه ی آمریکا باعث سخت تر شدن گفت و گوها شد.
وی در ارتباط با پرداخت ماهانه ی 700 میلیون دلار از دارایی هایی حاصل از فروش نفت به ایران به طور ماهانه در طول مدت تمدید تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت این مبلغ می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و همچنین ضمانتی برای خشنود کردن ایران بعد از یکسال مذاکره باشد.
این تحلیلگر مسایل بین المللی در بخش دیگر گفت و گوی خود با پژوهشگر ایرنا به افزایش تماس ایران و آمریکا در جریان گفت و گوهای هسته یی و بویژه دیدار دوجانبه کری و ظریف اشاره کرد و گفت: نشست دوجانبه ی کری و ظریف به این معنا نیست که اصالت اختلاف از میان رفته است بلکه ضرورت موقعیت و زمان است که این گفت و گوها را شکل داد. تنها راه رسیدن به توافق جامع این است که نوع نگاه و داوری به آمریکا تغییر کند و دشمنی هایی که باعث شده است از آمریکا دشمن فرضی بسازیم پایان یابد.

*** رسیدن به توافق نهایی، مستلزم انعطاف دو طرف
«جلال خوش چهره» روزنامه نگار و کارشناس مسایل سیاسی نیز در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درباره ی تمدید هفت ماهه ی گفت و گوها اظهار داشت: نقطه ی قوت آن چه در سوم آذر رخ داد این بود که دیپلماسی شکست نخورد و همچنان همه ی طرف ها دیپلماسی را تنها راه برای حل و فصل موضوع هسته یی ایران ارزیابی کردند. اگر در این تاریخ طرف های مذاکره کننده می توانستند کف و سقف مطالبه های خود را منطقی تر و منعطف تر ارایه کنند باید توافق نهایی صورت می گرفت. از اکنون تا هفت ماه دیگر که قرار است مذاکره ها به نتیجه برسد فرصتی است که می توان از آن برای حل و فصل موضوع بهره گرفت.
وی در عین حال به موانع پیش روی توافق نهایی اشاره کرد و گفت: این مذاکره ها از ابتدای آغاز به کار خود، زیر فشار کارشکنی ها و لابی هایی بود که به هر دلیل نمی خواستند مشکل های ایران با جامعه ی جهانی حل شود. لابی ها در نوع مطالبه های طرف غربی و آمریکا تاثیر ویژه یی داشتند. به نظر می رسد که آمریکا به عنوان یکی از طرف های اصلی مذاکره کننده با ایران بیش از آن که بخواهد گره یی از مسایل منطقه و جهان را باز کند به منافع و امنیت منطقه یی اسراییل و برخی از کشورهای متحد خود در منطقه توجه می کند. این مخالفان خواستار آن هستند که ایران همچنان در وضعیت مناقشه آمیز قرار داشته باشد.
این روزنامه نگار ادامه داد: تجربه ی 24 نوامبر نشان داد که اگر ایران روی لغو کامل تحریم ها و طرف غربی بویژه آمریکا روی حجم غنی سازی تاکید دارد این امر نمایشی برای زیاده خواهی در مذاکره ها و کسب بیشترین امتیاز نبوده بلکه شکل واقعی مطالبه های طرف های مورد مذاکره بوده است. طی هفت ماه آینده باید مواضع ثابت دو طرف مورد توجه قرار گیرد تا مشخص شود که دو طرف حاضر هستند تا در این مواضع ثابت انعطاف نشان دهند یا خیر. بدون شک لابی هایی در آینده علیه فرایند گفت و گوها صورت خواهد گرفت و همچنین سنگ اندازی هایی از سوی جریان های افراطی در هر دو سوی گفت و گوها وجود خواهد داشت. بنابراین آن چه از اهمیت بالایی برخوردار است انعطافی است که باید در مواضع دو طرف بوجود بیاید تا گشایشی در جهت دستیابی به نتایج دلخواه پدید آید.
خوش چهره در بیان دستاوردهای توافق ژنو اظهار داشت: مذاکره های مستقیم بین ایران و آمریکا یکی از دستاوردهای مثبت توافق ژنو بود که تا کنون به صورت تابو جلوه می کرد. چند سال پیش تصور این که وزیران امور خارجه ی ایران و آمریکا رو در روی یکدیگر قرار گیرند و بدون واسطه مواضع خود را بیان کنند تا به تعادل برسند غیرممکن بود. اگر این گفت و گوها ادامه پیدا کند چشم انداز روشنی را برای دستیابی به نتایجی بهتر خواهیم داشت.
او به آمریکا به عنوان نقش محوری در گفت و گوها اشاره کرد و گفت: اگرچه ایران با گروه 1+5 گفت و گو می کند اما طرف اصلی در این میان آمریکایی ها هستند و بیش از آن که مسایل فنی در مذاکره ها مطرح شود تفاهم سیاسی می تواند راهگشا باشد. مذاکره های مستقیم ایران و آمریکا نتیجه بخش خواهد بود و به طور حتم باید ادامه یابد؛ بویژه که تعامل ایران به عنوان یک قدرت منطقه یی و آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی –که در منطقه نیز حضور پررنگی دارد-می تواند برای بسیاری از مشکل هایی که در زمان حاضر گریبانگیر منطقه است راهگشا باشد.
خوش چهره در ادامه به دستاوردهای اقتصادی ناشی از توافق ژنو پرداخت و تاکید کرد: این گفت و گوها بر اقتصاد داخلی کشور تاثیر بسزایی داشته است. در گذشته مردم تحولات جامعه را با نگرانی دنبال می کردند و هر روز نگران برابری ارز با پول خارجی بودند. طی یکسال گذشته بهترین وضعیت این بود که ثبات ارزش ریالی حفظ، مهار تورم و امیدهای تازه یی در بخش اقتصادی فراهم شد. مهم تر از همه این که بخشی از سرمایه های بلوکه شده بازپس گرفته شد و بعد از این نیز قرار است ماهانه مبلغ 700 میلیون دلار دریافت شود. همان طور که رییس جمهوری مطرح کرد موضوع تحریم ها باعث شکاف میان ایران و گروه 1+5 شده است. در زمان حاضر اشتیاق های تازه یی برای سرمایه گذاری در ایران بوجود آمده است. این موضوع می تواند در آینده نقش لابی را به نفع گفت و گوهای موفق و دستیابی به توافق جامع بازی کند.
وی ادامه داد: نوع تعاملی که جامعه ی جهانی با ایران داشته در طول یکسال گذشته تغییر کرده است. امروز ایران به عنوان کشوری که به دنبال گفت و گو است و تمایل دارد از این راه به نتیجه دست یابد شناخته می شود و مهم تر از همه این که در پایان مذاکره های 24 نوامبر شاهد بودیم که همه ی طرف ها خواستار ادامه ی گفت و گوها بودند و دیپلماسی را تنها راهکار برون رفت از این بحران می دانستند.
خوش چهره درباره ی فرصت ها و چالش های مدت زمان هفت ماه برای دور تازه ی گفت و گوها به پژوهشگر ایرنا گفت: بازه ی زمانی هفت ماهه فرصت هایی را برای عوامل مخالف گفت و گوها فراهم خواهد کرد که می تواند به عنوان آسیب در جریان مذاکره ها وجود داشته باشد اما آن چه می تواند مانع از آسیب ها باشد اراده یی است که مذاکره ها را ظرف یکسال گذشته اداره کرده است؛ این همان اراده یی است که باعث شد طرف های مذاکره کننده به ادامه ی گفت و گوها طی هفت ماه آینده تمایل نشان دهند. نباید فراموش کرد که هفت ماه مدتی طولانی است و در این مدت ممکن است اتفاق های غیرمنتظره و ناخواسته ی زیادی رُخ دهد. بنابراین هر یک از طرف ها باید با هوشیاری کامل مراقب باشد تا عوامل گریز از مرکز تاثیری بر فرایند منطقی گفت و گوها نداشته باشد.
این تحلیلگر مسایل سیاسی و بین المللی ادامه داد: هفت ماه زمان طولانی است و نمی توان به اندازه ی گذشته به این توافق خوشبین بود پس باید به شکل نسبی به این قضیه نگاه کرد. همه چیز به اراده ی طرف ها بستگی دارد. آمریکا به عنوان اصلی ترین طرف گفت و گو با ایران با انتخابات کنگره و در آینده با انتخابات ریاست جمهوری موضعی تهاجمی تر خواهد داشت و به احتمال زیاد شاهد تندتر شدن مواضع آن ها خواهیم بود. در نتیجه موضع گیری های آمریکا در آینده بر واکنش های ایران تاثیرگذار خواهد بود.
جلال خوش چهره در پایان گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا تصریح کرد: نقطه ی امیدی وجود دارد و آن این است که از طریق مذاکره های یکساله ایران توانسته است با همه ی اعضای گروه 1+5 به صورت جداگانه وارد گفت و گو شود و کشورهای اروپایی عضو این گروه (شامل انگلیس، فرانسه و آلمان) تمایل خود را به استمرار گفت و گوها و حل و فصل موضوع هسته یی نشان داده اند.
در مجموع، هرچند تمدید هفت ماهه فرصت مناسبی را برای حل و فصل اختلاف ها فراهم می کند اما به نوبه ی خود می تواند مشکل هایی را در پیش روی مذاکره های آتی قرار دهد.
پس برای رسیدن به توافق سیاسی و در نهایت به توافق نهایی لازم است که غرب از موضع زیاده خواهانه ی خود کوتاه بیاید و از مداخله ی مخالفان توافق نیز جلوگیری کند چرا که غرب و بخصوص آمریکا به شدت نیاز دارد تا موضوع هسته یی را به نتیجه برساند. بنابراین، اراده ی قوی در هر دو طرف می تواند نقش تاثیرگذاری در پیشبرد گفت و گوها داشته باشد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم** ح.ش**2054


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن