تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812155499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رو در رویی سازه های جدید و آثار تاریخی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رو در رویی سازه های جدید و آثار تاریخی شیراز- ایرنا- بلندی ساختمان ها اگر برای کلانشهرها موجب تمایز از دیگر شهرها شده و نام آسمانخراش را برای این سازه ها به کار می برند اما یونسکو که سازمان فرهنگی ملل متحد است، آن را برای آثار تاریخی «هویت خراش» تلقی می کند و سربرآوردن ارتفاعات انسان ساز را در حریم این آثار برنمی تابد.


پربحث ترین مورد در این زمینه، وجود ساختمان تجاری نزدیک به میدان نقش جهان اصفهان بود که یونسکو آن را مخدوش کننده اثر تاریخی یاد شده دانست و اعلام کرد که این ساختمان بلندمرتبه باید از دیدرس نقش جهان که اثری تاریخی است کنار رود و اگر چنین نشود، معیارهای جهانی شدن نقش جهان مخدوش می شود.
بر اساس معیارهای سازمان جهانی یونسکو احداث بنا در محدوده آثار تاریخی،شرایط و قوانین خاصی دارد که باید رعایت شود و گرنه به آثار تاریخی خدشه وارد می شود.
یونسکو می گوید: ساختمان هایی که بر آثار تاریخی اشرافیت پیدا می کنند یا موجب تحت الشعاع قرار گرفتن این آثار می شوند، معیارهای پذیرش آثار در فهرست جهانی را خدشه دار می کنند.
اینک اثر جهانی تخت جمشید در معرض چنین بگو مگوهایی است.
یک طرف این بحث، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت و طرف دیگر بحث ، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس است.
این بحث البته به طرف سوم یعنی یونسکو کشیده نشده ولی آنگونه که برخی کارشناسان احتمال می دهند، شاید نسیم مخالفت ها به وزش تندبادهای سخت منجر شود و این بحث را به وادی دیگری ببرد.
** سازه دانشگاه آزاد و تخت جمشید
دانشگاه آزاد شهرستان مرودشت که تخت جمشید در حوزه تقسیمات این شهرستان است، اخیرا ساختمانی را ساخته و کاربری آن را مسجد تعیین کرده است و آنگونه که مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس می گویند گنبد و مناره های بلند تر از ارتفاع مجاز آن بیانگر رعایت نشدن معیارهای تعریف شده برای اثر جهانی تخت جمشید است.
براساس همین ارزیابی، میراث فرهنگی فارس از دانشگاه آزاد مرودشت خواسته است عملیات احداث این مسجد طبق معیارها باشد در غیر این صورت، عملیات ساخت تعطیل شود.
** ارتفاع و برخورد با ضوابط
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس معتقد است: ساختمان مسجد دانشگاه آزاد اسلامی درحریم درجه دو مجموعه جهانی تخت جمشید قرارگرفته که بر اساس ضوابط و قوانین بین المللی حریم، به دلیل عدم رعایت ارتفاع مجاز در ساخت گنبد و مناره مسجد نظر کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر حذف کامل گنبد و مناره است.
مصیب امیری در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس ضوابط حریم درجه دو طرح های توسعه در بعد محلی، منطقه ای و ملی در مرحله امکان سنجی،مکان یابی، مطالعه و اجرا نیازمند کسب مجوز و نظارت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری است.
وی اظهارداشت: در محدوده حریم درجه دو ساخت و ساز تنها درمحدوده طرح های هادی روستایی و احداث ساختمان های با کاربری خدمات عمومی که ضرورت ساخت آنها مورد تایید سازمان میراث فرهنگی است، حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده هشت و نیم متر از سطح زمین مجاز اعلام شده است.
او اضافه کرد: در ساخت مسجد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت متاسفانه با وجود این که از زمان شروع عملیات اجرایی و حتی پیش از آن آگاهی و هشدارهای لازم در مورد لزوم عدم تجاوز به حریم مصوب اثر جهانی تخت جمشید و رعایت این موضوع از طریق فرماندهی یگان حفاظت و مسوولان مربوط به مدیران و مسوولان دانشگاه آزاد داده شده، ارتفاع مناره ها و گنبد از حد قانونی فراتر رفته است.
امیری در مورد پیشنهاد ارایه شده از سوی مسوولان دانشگاه مبنی بر کاهش ارتفاع مناره و گنبد ادامه داد: این اقدام از چند جنبه عملی نیست نخست این که با توجه به نقشه ارائه شده، ارتفاع گنبد این مسجد در حال ساخت 15 متر و ارتفاع مناره آن 24 متر است و این درحالی است که سقف مسجد نیز درحال حاضر 20 سانتی متر بیشتر از حد مجاز هشت و نیم متر است، بنابراین ضوابط بین المللی حریم اجازه ساخت و ساز با این ارتفاع را نمی دهد.
وی عنوان کرد: بر این اساس از آنجا که مجموعه جهانی تخت جمشید به دلیل قرارداشتن در فهرست سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ملزم به تبعیت از قوانین بین المللی است همه کارشناسان امر اتفاق نظر برحذف کامل گنبد و مناره مسجد دارند .
** بلندی و کوتاهی
رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت گفت: مناره و گنبد این سازه بلندتر از حد مجاز است است و ما برای حذف آن کوتاه نمی آییم.
سعید صفرزاده در مصاحبه با ایرنا بیان کرد:درجلسه شورای تامین شهرستان مرودشت که با حضور مسوولان دانشگاه آزاد مرودشت برگزار شد مصوب شد این دانشگاه آزاد گنبدو گلدسته، این مسجد در حال احداث را بردارد زیرا گنبد و مناره و خود ساختمان مسجد 20 متر از ارتفاع مجاز بالاتر است.
وی ادامه داد:علاوه بر حذف قطعی گنبد و مناره مسجد دانشگاه آزاد مرودشت، 20 متر اضافه ساختمان مسجد بحث دیگری است که در هر دو بخش باید استانداردهای این مجموعه بین المللی رعایت شود.
وی اظهارداشت: حریم تخت جمشید مساله پنهانی نیست و میراث فرهنگی بر اساس وظیفه از ابتدای کلنگ زنی احداث این مسجد و در تمام دوران های ساخت آن تذکرها و ضوابط لازم را به دانشگاه اعلام کرده است و این درحالی است که تمام ضوابط ساخت و ساز در این محدوده به ارگان های اجرایی مانند فرمانداری و شهرداری اعلام شده است.
صفرزاده با بیان اینکه برای هرگونه فعالیت در حریم تخت جمشید باید از میراث فرهنگی شهرستان استعلام شود اضافه کرد: دانشگاه آزاد مرودشت ادعا می کند استعلام ها انجام شده است اما در ساخت این مسجد با میراث فرهنگی هماهنگی نشده است زیرا اگر در ابتدای طرح اولیه و قبل از اجرای پروژه از میراث فرهنگی استعلام شده بود مشکلات طرح برطرف می شد.
او ادامه داد: میراث فرهنگی برای ساخت این مسجد در حریم درجه دو تخت جمشید شکایت کرده است که باتوجه به مصوبه شورای تامین و شکایت میراث فرهنگی، منتظر ایجاد تغییرهای لازم از سوی دانشگاه در این پروژه هستیم.
وی عنوان کرد: دانشگاه باید هرچه زودتر برای تعیین تکلیف این پروژه تصمیم گیری کند که میراث فرهنگی و قوانین مجموعه جهانی تخت جمشید به هیچ عنوان اجازه احداث این مسجد در شرایط غیر استاندارد را نمی دهد.
صفرزاده افزود: دانشگاه در احداث این مسجد بر اساس شرایط مجوز پیش نرفته است که هم اکنون دانشگاه آزاد مرودشت به دنبال جبران هزینه و ضرر و زیان های مالی است که شهرداری مرودشت که صادر کننده مجوز است باید پاسخگوی جبران خسارت باشد.
وی بیان کرد: با هدف زیرسوال نرفتن شان مسجد، دانشگاه باید با تعامل با میراث فرهنگی، شرایط و قوانین مجموعه جهانی تخت جمشید را رعایت و موارد اضافه در این پروژه را حذف کند.
صفرزاده اظهارداشت: برای تعیین تکلیف این پروژه هم اکنون دانشگاه آزاد مرودشت در حال مقاومت است اما میراث فرهنگی از تعهدات خود کوتاه نمی آید.
** مسجد بدون گنبد و مناره هم داشته ایم
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تاریخچه معماری استان فارس، تمام مساجد تاریخی استان فارس مانند مسجد نو، مسجد جامع عتیق، مسجد بغدادی، مسجد نصیر الملک و مسجد مشیر بدون گنبد و مناره ساخته شده اند و ایوان و شبستان دارند.
عبدالرضا نصیری اصل افزود: اگر قرار است در این مکان مسجد با ظرفیت جذب توریست احداث شود این موضوع باید بر اساس تاریخ و فرهنگ استان فارس دنبال شود لذا وجود گنبد و مناره هیچ موضوعیت و همگونی با تاریخ این استان ندارد.
وی اضافه کرد: میراث فرهنگی با احداث مسجد مشکل ندارد اما مشکلات این طرح در یک جلسه کارشناسی و فنی برای مسوولان دانشگاه آزاد بیان شد که الگوی ساخت مسجد در فارس نیازی به گنبد و مناره ندارد.
نصیری اصل ادامه داد: هم اکنون روند احداث این پروژه به دلیل شکایت میراث فرهنگی متوقف شده است و مقرر شده است دانشگاه آزاد برای رفع این مشکل چاره اندیشی و در این زمینه تعیین تکلیف کند.
** دانشگاه آزاد هم مخالف آسیب به حریم تخت جمشید
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دغدغه دوستداران میراث فرهنگی در زمینه رعایت حریم تخت جمشید را محترم شمرد و بر پیگیری هرگونه اقدام برای جلوگیری از آسیب به حریم این اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو تاکید کرد.
سیدابراهیم حسینی گفت: در اطراف مسجد در حال ساخت، ساختمان ها و دکل هایی است که اگر مرتفع تر از مناره های مسجد نباشد ارتفاع کمتری نیز ندارند و با این استدلال، خواهان این موضوع هستیم که مناره های مسجد در حال ساخت در ارتفاع هم اندازه با ساختمان های موجود دانشگاه نهایی شوند و در نهایت کار به گونه ای پیش برود که میراث جهانی تخت جمشید دچار آسیب نشود.
وی با بیان اینکه دانشگاه و میراث فرهنگی دو مجموعه فرهنگی هستند افزود: دانشگاه یک مجموعه فرهنگی است که باید میراث سازی کند و همچنانکه گذشتگان میراث تخت جمشید را از خود به جای گذاشتند، ما نیز مسجدی آبرومند با بهره گیری از معماری اصیل از دوران امروز برای آیندگان به ارمغان آوریم.
او بیان کرد: در طراحی اولیه برای مناره های مسجد این مجتمع فرهنگی 20 متر ارتفاع درنظر گرفته شد و این طراحی با توجه به این امر صورت گرفت که ساختمان های موجود دانشگاه آزاد واحد مرودشت بر اساس مجوزهای قبلی حدود 17 تا 18 متر ارتفاع دارند و از طرفی، ارتفاع دکل های مخابراتی نزدیک تخت جمشید نیز بیشتر از 22 متر است.
حسینی درباره هدف از ساخت این مجموعه فرهنگی مذهبی در فاصله پنج و نیم کیلومتری تخت جمشید اظهارداشت: از آنجا که در نزدیکی تخت جمشید یک مکان مذهبی شایسته و درخور برای برپایی آیین های مذهبی گردشگران مسلمان داخلی و خارجی وجود ندارد و از طرف دیگر، برای پاسخ به نیازهای فرهنگی دانشگاه، عملیات ساخت مجتمع فرهنگی در مجاورت جاده مرودشت به تخت جمشید آغاز شد و در این راستا، 35 میلیارد ریال اعتبار نیز در نظر گرفته شده است.
مسعود رضایی منفرد سرپرست پایگاه میراث فرهنگی تخت جمشید پیش از این اعلام کرده است که موضوع ساخت وساز در حریم تخت جمشید توسط دانشگاه آزاد در جلسه شورای فنی پایگاه پارسه - پاسارگاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد که مناره های مسجد باید تعدیل شوند.
شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. آثار تاریخی تخت جمشید که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است در فاصله حدود ده کیلومتری شمال مرکز شهرستان مرودشت قرار دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در جاده ارتباطی مرودشت به تخت جمشید قرار دارد.ک/4
گزارش : فاطمه هاشمی نیک
7382 /675


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن