تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798685298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملکرد وزارت بهداشت منافع چه کسانی را به خطر انداخته است؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عملکرد وزارت بهداشت منافع چه کسانی را به خطر انداخته است؟ تهران - ایرنا - به نوشته تارنمای خبری تابناک ،از طرح ناکام «پزشک خانواده» تا گام هایی پیوسته که به سال نکشیده، صدای خیلی ها را درآورده است، شاید بهترین توصیف برای تحولی که در نظام سلامت کشور رقم خورده را در این قیاس بتوان یافت. آنجا که می بینیم اجرای طرحی عظیم با حمایت کامل تمامی نهاد ها، سال های سال به تعویق افتاد و در نهایت ناکام شد تا تحولی واقعی که هنوز سنش به سال نرسیده، تند ترین نقد ها به سمتش روان است!


انگار عادت کرده ایم منتظر بنشینیم تا کسی بنویسد و بعد لابلای سطور نوشته شده دنبال غلط بگردیم و هیچ به روی خودمان نیاوریم که اگر قرار بود خودمان بنویسیم، ممکن بود چه اوضاعی رقم بخورد!
به گزارش «تابناک»، با گذشت یک سال و اندی از عمر دولت یازدهم، اگر قرار باشد نگاهی منصفانه به کارنامه دولت بیندازیم، درخواهیم یافت حوزه سلامت و درمان به قدری متحول شده که می توان تأثیر اتفاقات رقم خورده در آن را به سادگی در سطح جامعه دید.
از تأمین داروهای مورد نیاز که اواخر عمر دولت قبل کمبودشان بحرانی شده بود تا تحت پوشش بیمه قرار دادن تمامی مردم و در نهایت اجرای پیوسته گام های طرح تحول سلامت، همه و همه نشان از عزمی برای رسیدن به اهداف بر زمین مانده از سالیان گذشته دارد؛ اهدافی که گاه ده ها سال پیش تر برای اجرایشان نقشه کشیده و به بایگانی سپرده بودیمشان.
اگر اوضاع سلامت در جامعه تا یک سال و اندی پیش به حدی بحرانی شده بود که وزیر اسبق از اولویتِ بالا تر واردات زین اسب و دسته بیل و بی توجهی به واردات دارو و مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه آن در برنامه تلویزیونی گلایه می کرد و برای نشان دادن اهمیت این مقوله، دارو را از نان شب واجب تر می خواند، اکنون اوضاع به قدری تغییر کرده که شاهدیم تمامی مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و سهمشان در هزینه های درمان کاهشی چشمگیر یافته و در برخی موارد به صفر رسیده است.
جالب تر اینجاست که اتفاقات مثبتی چون تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمامی ایرانیان در حالی اجرایی شده که قدمت آن به شعارهای انقلابی بازمی گردد اما در سالیان متمادی تنها در حد وعده ای شیرین مانده بود و ظاهرا هیچ مسئولی اولویتی برای اجرایش در دست نداشت؛ اتفاقی مثبت که با توجه ویژه دولتمردان به حوزه سلامت رقم خورده تا غلط های مشقِ نوشته شده نیز آشکار شود!
در چنین فضایی است که می بینیم وقتی طرح تحول سلامت در گام های اول و دوم موفق می شود به اهداف تعیین شده دست یابد، در گام سوم به یکی از فسادهای بزرگی که دامان نظام درمان کشور را گرفته می پردازد و برای مقابله با پدیده زشت و مخرب زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان، اقداماتی چون ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت یا تعدیل تعرفه ها را در دستور کار قرار داده که سر و صدای بسیاری به راه انداخته و بساط نقد وزارت خانه را فراهم آورده است.
از یک سو برخی چون پرستاران معتقدند که در این طرح دیده نشده و اجحاف در حقشان روا داشته شده و از سوی دیگر، بعضی از فراموش شدن طرح هایی چون پزشک خانواده سخن می گویند که بعد از سال ها طراحی و تدارک، اینقدر اشکال آن به مشکل خورد که عملا بانیان طرح از اجرایش ناامید شده و ر هایش کردند تا چیزی جز هزینه های بی فایده از آن به یادگار نمانده باشد.
گویی موفقیت های حاصل آمده اینقدر در تغییر پیش فرض های عمومی به وزارت بهداشتی ـ که بیماران متعدد از تأمین نشدن برخی داروهای ضروری در آن خون گریه می کردند ـ مؤثر بوده که خیلی ها فرصتی برای طرح اشکالات دیگر نظام درمان و سلامت به دست آورده اند، وگرنه کیست که نداند امثال فقدان عدالت در نظامی پرداختی ها در کشورمان، مشکلی گران سنگ است که از قدیم ، گریبانگیر جامعه بوده و تلاش برای رفع آن زمان می برد.
بدین ترتیب عجیب نیست که ببینیم برنامه ای مفصل در رسانه ملی برای نقد عملکرد وزارت بهداشت شکل گرفته و بدون آنکه پاسخی برای چرایی بی توجهی به توفیقات به دست آمده در این وزارت خانه ارائه دهد، تصمیماتی چون افزایش تعرفه را دست مایه به انحراف کشیده شدن مسیر طرح تحول سلامت بخواند و فراموش کند که بعد از سالیان سال، وزارت خانه تدابیری را پیگیری می کند که امیدواریم به تحقق خواست عمومی و منویات رهبری منجر شود.
آنجا که به یاد می آوریم رهبر انقلاب بار ها تأکید کرده اند «مردم از لحاظ سلامت باید در وضعیت قابل قبول باشند و بیمار و خانواده اش نباید دغدغه و رنجی، جز رنج بیماری داشته باشند » و می بینیم که کاهش سهم پرداختی مردم از هزینه های درمان و رایگان کردن برخی درمان ها و خدمات نزدیک ترین اتفاقی است که در راستای این رهنمود به وقوع پیوسته است.
اینجاست که درخواهیم یافت اگر قرار باشد واکنشی به اتفاقات رقم خورده در این عرصه نشان دهیم، بی شک باید در راستای حمایت از دولتمردان، به ویژه وزیر پرتلاش بهداشت باشد که با کمترین حاشیه سازی و سر و صدا موفق شده اند حرکت خوبی شروع کنند که امید می رود در آینده تکامل یافته و دیگر نواقص این عرصه را نیز رفع و رجوع کند.
از این رو از ضرورت حمایت می گوییم که به نظر می رسد، چه با سیاست های دولتمردان در طرح تحول سلامت موافق باشیم و چه مخالف، بر این موضوع که دولت برای سلامت برنامه دارد، اشتراک نظر خواهیم داشت، مگر آنکه تلاش پیگیر ایشان برای تحقق گام های طراحی شده و فرصت سه ساله پیش رو برای نمایان شدن اثرات این طرح کلان را ندید گرفته و با دید سیاسی به ماجرا بنگریم.
تنها در این صورت است که می توان اتفاقات خوش رقم خورده در حوزه سلامت را ندید گرفت و حتی به کلیاتی چون دور از دسترس بودن برخی حوزه های سلامت (مثل پیشگیری که وزارت بهداشت برای اعمال آن نیاز به ابزارهایی چون رسانه ملی دارد اما در مقام عمل زورش به برچیدن بساط تبلیغ چیپس و پفک از رسانه ملی که از قضا غیرقانونی است، هم نمی رسد!) بی توجهی کرد و به جای حمایت، رویکرد نقد در پیش گرفت و کارهای انجام نشده را برشمرد!
نظام سلامت کشوری مثل ایران و شأن و منزلت ملتی چون ایرانیان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد؛ اما این یک سال و اندی که با توجه خاص به این مسأله سپری شده، متعلق به هر دولت و هر دولتمردی ـ با هر سبقه سیاسی ـ که باشد، قابل تقدیر و حمایت است.
به عبارت بهتر، انتظار می رود دغدغه اصلی منتقدان، رفاه و رضایتمندی مردم باشد که هدف برنامه های وزارت بهداشت نیز هست و مراقب باشیم در دام سیاسیونی که به جز منافع جناحی به چیزی نمی اندیشند و سودجویانی که به جز پر شدن جیبشان از درآمدهای زیرمیزی فکری ندارند، نیفتیم.
منبع/ تابناک
اول **


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن