تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820093622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدرس؛گنجینه ای ارزشمند برای تاریخ ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدرس؛گنجینه ای ارزشمند برای تاریخ ایران تهران- ایرنا- شهید آیت الله «سید حسن مدرس» بزرگ مرد همیشه جاوید کشور شخصیتی است که با اقدامات و خدمات خود نامی ماندگار از خود بر جای گذشت و برای همیشه گنجینه ای ارزشمند در تاریخ ایران شد.


به گزارش ایرنا، دهم آذر ماه که به یادبود شهادت آیت الله مدرس به «روز مجلس» نامگذاری شده است به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی، در میان رجال سیاسی، دینی و پارلمانی در تمام ادوار بی همتا بود.
به اعتقاد آنان افکار شهید مدرس باعث افتخار در تفکر سیاسی ملت ایران شده است.
این شهید به دلیل مجاهدت ها، شایستگی ها و مرارت های بسیار در راه آزادی، عدالت، قانون، استقلال و سرافرازی وطن تا حد جان دریغ نکرد و در تاریخ ایران نام خویش را به ثبت رساند.
آیت الله سیدحسن مدرس در سال 1387 (قمری) در سرابه اردستان به دنیا آمد. وی تحصیل خود را در علوم اسلامی در اصفهان، سامرا و نجف نزد میرازی شیرازی و دیگران تا درجه اجتهاد ادامه داد؛ آنگاه به اصفهان بازگشت و مشغول تدریس فقه و اصول شد.

**فعالیت سیاسی
فعالیت سیاسی وی با عضویت در انجمن ملی اصفهان آغاز شد. در 1289 هم زمان با تشکیل دوره دوم مجلس شورای ملی که پس از استبداد صغیر برپا شد، آیت الله سیدحسن مدرس از سوی آخوند خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی به عنوان یکی از مجتهدان طراز اول به مجلس شورای ملی معرفی شد و از سوی مجلس نیز پذیرفته شد. وی در دوره سوم نیز از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد؛ ولی این مجلس به علت فشار خارجی و آغاز جنگ جهانی اول یک سال بیشتر دوام نیاورد.
در 1332 هجری قمری که جنگ جهانی اول شروع شد، دولت ایران رسماً اعلام بی طرفی کرد، اما نیروهای روسیه، انگلیس و عثمانی، بدون توجه به این بی طرفی وارد کشور شدند به درگیری با یکدیگر پرداختند. در 1334 هجری قمری، بیست و هفت نفر از نمایندگان مجلس و گروهی از رجال سیاسی و مردم عادی به منظور مقابله با تجاوزات روس و انگلیس به ایران، به طرف قم حرکت کردند و در آن شهر «کمیته دفاع ملی» را تشکیل دادند و یک هیأت 4 نفری را برای اداره امور برگزیدند که آیت الله سیدحسن مدرس یکی از آنان بود.
در سال 1298 هجری شمسی (1337 هجری قمری)، وثوق الدوله قرارداد 1919 میلادی را با انگلستان منعقد کرد که براساس آن اختیار امور مالی و نظامی دولت ایران در دست مستشاران انگلیسی قرار می گرفت.
وثوق الدوله تصمیم داشت تا این قرارداد را در مجلس به وسیله طرفداران و دست نشاندگان خود به تصویب برساند؛ اما براثر مخالفت های مدرس در مجلس و افکار عمومی، مجلس قرارداد مذکور را رد کرد و وثوق الدوله به ناچار از کار برکنار شد.
پس از کودتای 3 اسفند 1299 که توسط رضاخان و سید ضیاءالدین طباطبایی صورت گرفت، بسیاری از آزادیخواهان دستگیر شدند. از جمله آنان آیت الله سیدحسن مدرس بود که به قزوین تبعید و در آنجا زندانی شد. وی بیش از 3ماه در حبس بود و پس از عزل سید ضیاء آزاد شد.
پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب رییس مجلس و رهبری اکثریت مجلس برگزیده شد. دوره پنجم مجلس در 1302 افتتاح شد و در این دوران پر اهمیت تاریخ مشروطه که با تغییر سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاخان همراه بود، آیت الله سیدحسن مدرس رهبری اقلیت مجلس را بر عهده داشت.
یکی از وقاع مهم مجلس پنجم، استیضاح رضاخان، سرانجام در روز 7 مرداد 1304، آیت الله سیدحسن مدرس به همراه 6 تن دیگر از نمایندگان مخالف بود که رضاخان رییس الوزراء را به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی و حکومت مشروطه استیضاح نمودند. اما، رضاخان توانست مقدمات تصویب انقراض قاجاریه را فراهم کند و در تاریخ 9 آبان 1304 این کار را عملی کرد و خود به پادشاهی ایران رسید.
رضاخان در طی برگزاری انتخابات مجلس هفتم، اجازه نداد آیت الله سیدحسن مدرس به مجلس راه یابد و سپس در 16 مهر 1307 دستگیر و به دامغان و مشهد و سپس به خواف تبعید کرد.
آیت الله سیدحسن مدرس 7 سال در خواف توسط مأموران تحت نظر بود و در 22 مهر 1316 از خواف به کاشمر منتقل شد. در این زمان رضاخان دستور قتل آیت الله سیدحسن مدرس را به رئیس شهربانی کاشمر داد ولی او به این کار تن نداد و در نتیجه این مأموریت به جهانسوزی، متوفیان و خلج واگذار شد. آنها در شب 10 آذر 1316 برابر با 27 رمضان 1356 (قمری) او را کشتند و جنازه را خاک کردند.
آرامگاه آیت الله سیدحسن مدرس پس از شهریور 1320 و خروج رضاخان از ایران، توسط اهالی محل مشخص شد.
شهید مدرس همواره تاکید داشت که سیاست «ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین سیاست ما است».
این مرد بزرگ تاریخ ایران معتقد بود که نباید مال بیت المال مفت به کسی داده شود و نباید مال عمومی را به کسی داد که برای عموم کار نمی کند. اگر دولت تشریف بیاورد در اینجا و بگوید برای دو کرور قشون بودجه می خواهد امروز برای بنده عید است.
شهید مدرس تاکید می کرد: باید بدانند که این پول به مصرف خودش خرج می شود، او اعتقاد داشت همانطور که در تمام بودجه نباید صد دینار خرج ییلاق شود، می گفت قبول ندارد در شرایطی که خلق خدا از گرما و بی یخی می مردند نزدیک به یک کرور مال ملت خرج ییلاق شود. مدرس مخالف جنگ بود و می گفت وزارت جنگ نمی خواهیم، بلکه پولی که قرار بود به وزارت جنگ داده شود، باید خرج نظام می شد.
شهید مدرس می گفت فرانسه یک مارشال دارد اما ما هزار مارشال. مارشال به درد ما نمی خورد، ما سرباز می خواهیم و پول گرفته شده باید خرج سرباز شود زیرا مارشال در این مملکت جنگ نمی کند.
این بزرگ مرد تاریخ ایران بر این باور بود که مملکت ما محتاج است، محتاج صادرات است و باید صادرات آن اضافه شود نه اینکه برای صادرات گمرک بسته شود.
شهید مدرس بارها در مجد و بزرگی و جایگاه مجلس با صدای بلند تاکید کرد که مجلس شورای ملی که عبارت از 100 وکیل است همه وطن خواه ، همه صاحب عقیده محکم، همه اسلامی، همه سیاسی ولی درصورتی مقاومت با دنیا می کنند که ملت با آنها موافق و پشتیبان آنها باشد.
گزارش از: محمد افضلی
سیاسی**1058**1336


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن