تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803265282




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسیه منشاء شکاف در دولت آلمان/ اختلاف صدراعظم و وزیرخارجه به کجامی انجامد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روسیه منشاء شکاف در دولت آلمان/ اختلاف صدراعظم و وزیرخارجه به کجامی انجامد برلین - ایرنا - این روزها اخبار رسمی و غیر رسمی در جامعه رسانه ای و تحلیل های کارشناسی محافل سیاسی آلمان، از بروز شکافی عمیق در بدنه دولت ائتلافی این کشور حکایت دارد و موضع گیری برلین درمورد روسیه بخاطر سیاست هایش در قبال اوکراین،ریشه اصلی این اختلاف عنوان شده است.


هرچند که "آنگلا مرکل" بانوی قدرتمند و یکه تاز عرصه سیاسی آلمان با تاکید بر هماهنگی کامل با دستگاه دیپلماسی دولت تحت هدایت خود، می گوید در موضع گیری های رسمی برلین درمورد سیاست روسیه، با اشتاین مایر وزیر امور خارجه هماهنگ است اما اظهار نظرهای بعضا متناقض دو مقام عالی سیاسی آلمان، بخوبی از تفاوت دیدگاه این دو نفر حکایت دارد.
مرکل که با داعیه رهبری سیاسی و اقتصادی اروپا همیشه سعی داشته نظرات خود را در باره موضوعات بین المللی به عنوان تصمیم جمعی اتحادیه اروپا مطرح کند، طی هفته ها و ماه های گذشته و با تشدید بحران در اوکراین مواضع تندی علیه مسکو و سیاست های این کشور گرفته و با کوبیدن بر طبل اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه، سعی در مجبور کردن مسکو به تغییر مواضعش کرده است.
در آخرین اظهارات و البته تندترین حملات صدر اعظم آلمان به رییس جمهوری روسیه، در کنار تهدید به افزایش تحریم های اقتصادی و سیاسی این کشور توسط اتحادیه اروپا باید به اظهارات بی سابقه وی درحاشیه اجلاس سران 20 کشور صنعتی جهان در "بریزبن" استرالیا اشاره کرد که "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه را به تلاش برای بر هم زدن نظم جهانی و بحران آفرینی در منطقه متهم کرد.
این درحالیست که دیگر اعضای دولت آلمان از جمله فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امورخارجه و زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی که از سران و اعضای اصلی حزب ائتلافی دولت (سوسیال دموکرات ها) به شمار می روند، در اظهارات خود با انتقاد تلویحی از بیان چنین سخنانی از سوی صدر اعظم، سخن گفتن درمورد روسیه را با چنین لحنی مورد اعتراض قرار داده و در مقاطع مختلف بر ادامه گفت و گو و پیگیری مسیر دیپلماتیک برای حل بحران تاکید کرده اند.
در این میان باید به ملاقات های متعدد اشتاین مایر با همتای روسی خود از جمله دیدار با سرگئی لاوروف در مسکو، درست یک روز پس از اظهارات تند مرکل در استرالیا، اشاره کرد که نشان از عمیقتر شدن شکاف اختلاف نظر در میان کابیته ائتلافی مرکل داشت و البته دیدار از پیش اعلام نشده اشتاین مایر با پوتین در این سفر نیز بر آن مهر تایید زد.
هر چند بانوی صدر اعظم همه شایعات مطرح مبنی بر وجود اختلاف نظر با وزیر امور خارجه اش را در مورد روسیه رد کرده و گفته است"همه اقدامات با وزیر خارجه هماهنگ شده است و گزینه دیگری جز این خط مشی که با قاطعیت و صراحت در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ظاهر شویم و هم زمان به گفت و گو با وی ادامه دهیم، وجود ندارد."
مرکل برای پایان دادن به این شایعات که در بین دیگر شخصیت های سیاسی رده بالای کشور و اعضای سرشناس حزب ائتلافی نیز ریشه دوانده،تأکید کرده است که مذاکرات درباره انعقاد یک قرارداد تجاری،مانند قراردادی که بین اوکراین و اتحادیه اروپا وجود دارد،دلیلی برای این که پوتین در کریمه قوانین بین الملل را زیر پا بگذارد نیست.
در این میان "فولکر کاودر" هم حزبی صدر اعظم و رئیس فراکسیون دموکرات مسیحی در مجلس آلمان، بدون اشاره مستقیم و نام بردن از "هورست زوفر"، رئیس حزب سوسیال مسیحی (حزب خواهری مرکل)، در مورد اختلافات در ائتلاف دولت بخاطر مواضع مرکل پیرامون روسیه هشدار داده تاکید می کند که در سیاست روسیه هیچ گونه اختلاف نظری وجود ندارد.
زوفر پیشتر در انتقاد از مواضع وزیر امور خارجه درمورد روسیه و شخص پوتین که به اعتقاد او متناقض با دیدگاه رییس دولت است، بطور غیر مستقیم به اشتاین مایر درباره آنچه "دیپلماسی جانبی" خواند، هشدار داده بود.
نخست وزیر پرقدرت ایالت بایرن نیز در حمایت از مرکل، سوسیال دموکرات ها (حزب وزیر امور خارجه) را به بی توجهی به موضعی مشترک در برابر مسکو متهم کرد و از گابریل قائم مقام صدر اعظم و رئیس این حزب خواست در این ارتباط به روشنی موضع گیری کند.
بعد از سخنان آنگلا مرکل که بصورت بی سابقه ای ولادیمیر پوتین را به لگدمال کردن قوانین بین الملل متهم کرد، اشتاین مایر بلافاصله در سخنانی بدون نام بردن از فرد خاصی خواستار رعایت اعتدال در کلام درمورد شخصیت های بین المللی شده بود.
در همین رابطه باید به اظهارات "گرنوت ارلر"، سیاستمدار سوسیال دموکرات و نماینده دولت آلمان برای هماهنگی روابط با روسیه، اشاره کرده که اظهار نظرهای تند درمورد روسیه را "کاملا نسنجیده" توصیف کرده و اظهارات رئیس حزب سوسیال مسیحی را نیز موجب سردرگمی بین المللی بدون وجود پیش زمینه ای واقعی دانست.
به اعتقاد هماهنگ کننده دولت آلمان در امور روسیه، برلین تاکنون نقش رهبری را در بحران دیپلماتیک با روسیه برعهده داشته و در اروپا نیز از اعتماد زیادی برخوردار است و به همین دلیل تضعیف این سیاست کار درستی نخواهد بود.
ارلر در تلاش برای رد شایعات درمورد اختلاف نظر صدر اعظم و وزیر امور خارجه آلمان درمورد روسیه ،تاکید کرد: آنچه که تضاد و اختلاف در اظهارات اشتاین مایر و مرکل درباره سیاست روسیه تلقی می شود، اختلاف در انتخاب واژگان است و گرنه این دو در در اصل مطلب اختلافی ندارند.
به گفته این کارشناس روسیه در دولت آلمان، مرکل تاکنون 40 بار با پوتین صحبت کرده و آخرین بار نیز در بریزبن استرالیا چهار ساعت تمام با رییس جمهوری روسیه بحث کرده است اما دلیل لحن تند سخنانش در اتاق فکر سیاستمداران استرالیایی، ناامیدی از بی نتیجه بودن مذاکراتش با پوتین بوده است و گرنه صدر اعظم قصد خراب کردن پل ها را ندارد.
ضمن اینکه اشتاین مایر نیز در گفت و گویی با اشپیگل وجود اختلاف نظر را با صدر اعظم درمورد روسیه رد کرد و کارشناسان مطرح سیاست خارجیِ حزب سوسیال دموکرات نیز عقیده دارند که به ناحق به آن ها اتهام حمایت از روسیه زده شده است.
حامیان وزیر امور خارجه به این مساله استناد می کنند که اشتاین مایر بتازگی با همکاران اروپایی خود، تحریم های جدیدی را علیه مسؤولان جدایی طلبان در شرق اوکراین در نظر گرفته بود، پس نمی تواند حامی سیاست های پوتین و مخالف نظرات صدر اعظم معرفی شود.
"نیلس آنن"، سخنگوی فراکسیون سوسیال دموکرات ها به اشپیگل گفت: من بصورت اصولی از اینکه شریک ائتلافی کوچک ما (حزب سوسیال مسیحی) توجه خود را به سیاست خارجی معطوف کرده، استقبال می کنم، اما این مسأله در اصل بازی بیهوده ای است که زوفر درآورده است.
"رولف موتسنیش" معاون فراکسیون این حزب نیز با قاطعیت گفت: اگر آقای زوفر به عنوان یار نزدیک صدر اعظم می خواهد از این مسأله به نفع خود استفاده کند، باید درمورد برنامه های "پتر گائووایلر" درمورد سفر به کریمه و حضور فیلیپ میسفلدر، سخنگوی سیاست خارجی دموکرات مسیحی (حزب مرکل) در جشن تولد گرهارد شرودر با حضور ولادیمیر پوتین که یکدیگر را بسیار دوستانه در آغوش گرفتند هم صحبت شود.
با برجسته شدن موضوع اختلاف مرکل و اشتاین مایر در باره شیوه رفتار با روسیه در رسانه های این کشور و افکار عمومی، وزارت امور خارجه آلمان نیز این روزها برای قانع کردن افکار عمومی به دست و پا افتاده و سعی در القای این موضوع دارد که وجود چنین اختلافی منشاء گرفته از شایعات و گمانه زنی ها است.
نکته جالب اینکه این واقعیت مهم به هیچ عنوان قابل کتمان نیست که دولت ائتلافی آلمان متشکل از نمایندگان احزابی است که دو دیدگاه کاملا متفاوت به روسیه دارند و تاریخ فعالیت سیاسی احزاب تشکیل دهنده دولت سوم مرکل خود مهمترین دلیل برای اثبات این واقعیت است.
دو حزب دموکرات و سوسیال مسیحی ها به رهبری آنگلا مرکل با تفکرات ضد کمونیستی خود بر این باورند که روسیه با سیاست های مداخله جویانه در قبال اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود، نظم اروپا را به خطر انداخته و به تهدیدی برای منطقه تبدیل شده است .
در حالی که در طرف مقابل سوسیال دموکرات ها (حزب وزیرخارجه و قائم مقام صدر اعظم) در ائتلاف دولتی از باورهای رهبر معنوی خود "ویلی برانت" صدر اعظم اسبق آلمان پیروی می کنند که در همه دوران ها حتی در اوج جنگ سرد معتقد به گفت و گو و مذاکره سیاسی با مسکو بوده است،
برخی از مقامات وزارت خارجه آلمان حتی در اظهارات غیر رسمی خود در رابطه با سیاست های برلین در قبال مسکو، چاره ای جز اعتراف به وجود تعارض و اختلاف نظر بین دیدگاه های سران کشور اعم از رییس دولت و سکاندار دستگاه دیپلماسی ندارند اما تمایلی به انعکاس آن در فضای عمومی کشور نشان نمی دهند.
این نکته را نیز نمی توان نادیده انگاشت که آنگلا مرکل بزرگ شده در آلمان شرقی است که ولادیمیر پوتین در مقطعی طولانی ریاست دستگاه اطلاعاتی روسیه (KGB) در آن را برعهده داشته و نقش این همزمانی در شکل گیری ذهنیت منفی درباره عملکرد رییس جمهوری روسیه در اعماق افکار بانوی صدر اعظم،بی تاثیر نیست.
در مقابل فرانک والتر اشتاین مایر برخاسته و پرورش یافته نسلی با تفکرات ویلی برانت پدر معنوی سوسیال دموکرات ها است که سیاست تنش زادیی و گفت و گو با شوروی سابق حتی در اوج جنگ سرد را محور اصلی دیپلماسی خود قرار داده بود.
تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی پیش بینی می کنند که با ادامه این روند و افزایش تهدیدها و تحریم ها علیه روسیه از سوی اروپا با رهبری و هدایت آلمان و صدر اعظم این کشور که به تیره تر شدن روابط برلین - مسکو خواهد انجامید،در آینده ریشه های اختلاف دیدگاه در دولت سوم مرکل قویتر و گسترده تر خواهد شد تا جایی که دیگر نتوان آن را با هیچ ترفندی انکار و پنهان کرد.
گزارش از: حمید قدیمی
اروپام*5*456* 1701**1479


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن