محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831571516
نقدی بر ساکن طبقه وسط
واضح آرشیو وب فارسی:الف: نقدی بر ساکن طبقه وسط
بخش تعاملی الف - محمدحسین امینی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۴
۱. هرچند توصیفِ تفریطی از زمانه نه «واقعی» که بیشتر «واقع نما»ست، اما معلوم هم نبود که انتخابِ الهی شهاب، آن هم در زمانه ای که «نوشتن از بلوغ و جنسیت و بدویت، فرمول اساسی فروش آثارهنری در آنجاست» دقیقا قرار است چقدر برای او رنج آفرین شود. به این ترتیب، «ساکن طبقه ی وسط» به معنای حقیقی کلمه Happy End است؛ که از شب عاشقانه ی وصال پیشتر نمی رود؛ و مشکلات مترتب بر زیست الهی و اخلاقی یا همان خشونت های عشق را به صبح فردایی وامی گذارد که شوربختانه از دغدغه های متن نیست.شاید اگر شهاب فرصت میداشت تا دقیقا از صبح فردای «بازگشت به خویشتن» با رویه های ناصحیح جاری درگیر شود؛ و بعنوان یک نمونه سردستی و ساده، مثلا برای ممانعت از کتک خوردن یک کودک خیابانی به شدت مضروب و مجروح شود، عنصر «هزینه زایی انتخاب» نیز سهم خود را گرفته بود، ضمن اینکه «مدعای عاشقی» فرصت «اثبات» می یافت.۲. نتیجه ی «دیگر چاره ای نیست» زود در تور فهم شهاب افتاد. «جمع و جور بودن» دست و پای یک مساله چیزیست، «جمع و جور کردن» عامدانه ی دست و پای آن مساله چیزی دیگر! شهاب پیش از آزمودن آنچه در طبقات پایین یا بالا انتظار او را می کشید، طوطی وار از آنچه صادق هدایت در نوزدهم فروردین ۱۳۳۰ مرتکب آن شد تقلید کرد و تلاش کرد خود را با گاز بکشد. در واقع نه جذبه های عرفانی نغمه ی بالا و نه کشش های نفسانی گام های موسیقی پایین، هیچکدام نتوانستند حتی شهاب را به آزمودن وادارند. بماند که با بازکردن شیرهای گاز، او ناخودآگاه به کاری دست زده بود که در سکانس دیگری از فیلم – آنجا که درباره ی یک جوان و حجله ی فوت او حرف به میان بود – خود او آن کار را «مسخره» نامیده بود!۳. جذابیت های دنیا عموما بیش از وهم اند. کاراکتر «دنیا» یا همان «ساکن طبقه ی پایین» اما تمام جذابیت هایش صرفا تا وقتی است که وهمی و تصوری است در ذهن شهاب. بیننده مشاهده میکند که به محض «عینی شدن» مواجهه ی شهاب با ساکن طبقه ی پایین، نماینده ی کشش های دنیوی در داستان به قدری نخواستنی است که شوک آور است!به نظر من، دنیا، دست کم تا مدت ها، بطور کاملا عینی (و نه تنها وهمی) خواستنی و مطلوب به نظر می آید. المانِ دنیا یا همان طبقه ی پایین، بدین ترتیب، آنقدر ساده سازی شده است تا راز آن برای بیننده آسانیاب باشد. اما آیا این اندازه از ساده سازی، به واقعی بودن داستانی که تعریف می شود آسیب نمیزند؟ ساکن طبقه ی پایین۴. تجربه ی ایمانی شهاب یک تجربه ی بسیار خاص است. تجربه ای که در خلال آن ابتدا تقریبا طعم همه چیز چشیده می شود، حتی در نهایت طعم گسِ طبقه ی پایین نیز آزموده می شود، و پس از همه ی این آزمودن ها، شهابی که دیگر هیچ راهی ندارد، راه طبقه ی بالایی را در پیش می گیرد که مدت ها است نغمه هایش به گوش می رسیده است. این پرسش فراروی ذهن می آید که او وقتی عزم طبقه ی بالا را کرد، دیگر کجا را داشت که برود؟تجربه های ایمانی که در آن ها «مرشد» و «راهنما» یا اصلا وجود ندارند یا نقش شان بسیار کمرنگ است، نظاماتی اند که آدمیان را با «آزمون و خطا»هایشان تنها می گذارند. مضامینی چون «استفاده از تجربیات ایمانی دیگران» یا «بهره مندی از راهنمایی آنان که مورد اعتمادند و از راه یافتگانند» در این دست نظامات ایمانی حق این را پیدا نمی کنند که برابر و در عرض «فراگردها و تجربیات شخصی سالک» بنشینند و ضریب بگیرند.در نظام های ایمانی «امام محور»، پیشوا محور، و خصوصا شامل عنصر «تواصی»، سرگشتگان «تنها» نیستند. «کتاب»ی هست، «امام»ی هست، «دستورالعمل»ی هست و البته «تکلیفی عمومی ناظر بر تواصی به حق و توجه به غیر». فردگرایی هایی که سرگشتگان را با رنج آشفتگی هایشان تنها می پسندند و برای موجه کردن فضای نگران کننده ای که شکل می گیرد فرافکنانه یادآور می شوند که «دوست دارد یار این آشفتگی...» ، در حقیقت بیش و پیش از هرچیز راه را بر «گره گشایی های ممکن»ی بسته اعلام می کنند که از طریق رجوع به راهنمایان قطعا می تواند شامل حال گمشدگان و سرگشتگان شود.۵. در زیست بومی که شهاب در آن نفس می کشد، انسان ها - یا همان سالکان - رنجی هم می برند بابت «بی دنباله بودن». یا مسامحتا بابت «جاودانه نبودن». رنجی که به تعبیر کاراکتر استاد – استادی که فعلا قصد داشت فوتبال تماشا کند! – هیچکدام از آنان که واقعا جاودانه شده اند آن رنج را نبرده اند! پس جای این پرسش همین جاست که «چرا سرگشتگان رنجی را متحمل می شوند که راه یافتگان بکلی این رنج را نبرده اند؟!» آیا همین یک نشانه نیست از این معنا که «قطع بودن مسیر خیررسانی راهیافتگان به سرگشتگان» دردهایی را درمان نشده باقی می گذارد که از قضا درمان دارند؟ یا اینکه با پیروی از راهیافتگان، اصلا ممکن است بخشی از دردها بوجود نیایند؟از طرف دیگر، گره زدن داستان «بی دنبالگی» با «عقیم بودن جسمی» کار محکم و قابل دفاعی نیست. حتی اگر «عقیم بودن» تنها نشانگانی بوده باشد برای رساندن منظورِ «جاودانه نبودن»، این نشانگان باز کامل نیست. چه که انسان، نه تنها بخاطر روح و روانِ همیشه جاویدانش، بلکه از جمله به واسطه ی «آثارِ رفتارش» تقریبا هیچگاه نمی میرد و از همین منظر، به سهولت می توان هر انسان را یک ستاره ی «همیشه دنباله دار» فرض کرد. «درد جاودانگی» اگر واقعا جدی باشد قابل این پرسش است که اصلا چطور می شود جاودانه نبود؟! بگذریم که اساسا برخی – مثل همان استاد فوتبال دوست قصه ی ما - سخت بر این باورند که «جاودانگی» اگر یک خواست اصیل باشد نشانه ی نشناختن راه و چاه است و تمایلی کم مایه.۶. قابل درک است اگر گفته شود که حتی اگر «جاودانگی» به کسانی داده شود، هیچ معلوم نیست آن ها بدانند می خواهند با آن چه کنند! خاطرم هست یکبار دکتر سروش در خلال یک سخنرانی برای دانشجویان می گفت که حواستان به این هم باشد که اگر همین امروز همه ی آزادی هایی که مطلوبتان است و مطلوبمان است را به شما بدهند، آیا دقیقا می دانید می خواهید چه استفاده ای از آن آزادی ها بکنید؟!در حقیقت «درد جاودانگی» شاید از این منظر نیز سرنوشتی دردناک داشته که بیش از «کاربرد آن» بر «اصل وجود آن» تاکید شده است و آدمی خیلی نگران این نیست که پس از کسب جاودانگی قصد دارد چه کند. ۷. شهابِ قصه ی ما به ورطه ی استانداردهای چندگانه هم می افتد. آنجا که در شرح برداشت های ذهنی و حالات روحی اش که در آن از جمله به انواع تجربه ی مرگ، انواع تجربه ی کاتارسیس و انواع تجربه های عاشقانه پرداخت، ضمنا به شرح تجربه ی «تهوع» نیز دست زد. تجربه ای فرای بی میلی، فرای مخالفت، و حتی فرای تنفر. در شرح شهاب از تجربه هایش در موضوع تهوع، «اوج ماندگاری» و اثرگذاریِ یک تهوع، زمانی برای او رخ میدهد که یک مامور حراست، تقلا میکند - به تعبیر شهاب - مساله ی «نفسانیت» را در «امور جنسی» خلاصه ببیند. و البته از سوی شهاب به او تذکر داده میشود که «دایره ی نفسانیت خیلی بزرگتر از مسائل جنسی است» جالب اینجاست که وقتی تجربه های سه گانه ی شهاب در همین موضوع تهوع را مورد توجه قرار میدهیم، متوجه می شویم که در هر دو موردی که پیش از این مورد آخر ذکر شده اند، مواردی اند که جنبه های تهوع آور آنها جنبه های جنسی اند! یعنی هم در داستان «جشن فارغ التحصیلی» المانِ تهوع آور مربوط به مسائل جنسی است، هم در داستان «استادی که دانشجوی دختر خود را به خانه اش دعوت کرده» چنین است. پس از قضا، هر سه تجربه ی تهوع، که تجربه های شخصی شهاب هستند، موضوعاتی جنسی داشته اند؛ اما، شهاب در مورد سوم، ناصحانه مامور حراست را به گسترده تر بودن دایره ی نفسانیت توجه میدهد. بماند که تهیه کننده ی خوش مشربِ سکانس های آغازین فیلم نیز مشخصا از غریزه ی جنسی بعنوان «غریزه ی اصلی» یاد می کند و شهاب را شدیدا ترغیب می کند که عنصر جنسیت را در آثارش پررنگ کند...معلوم نیست اگر تهیه کننده ی مذکور در مورد نقش غریزه جنسی دراجتماع مشغول آگراندیسمان نیست، چرا مامور حراست در همین پارادایم حق ندارد مسئله جنسی را یکی از مصادیق پرتکرار نفسانیت های رایج و جاری بداند؟!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]
صفحات پیشنهادی
بررسی «ساکن طبقهٔ وسط» در سینما معیار فلسفیدن در سینما، به شرط سرگرمی!
بررسی ساکن طبقهٔ وسط در سینما معیارفلسفیدن در سینما به شرط سرگرمی برنامهٔ سینمامعیار با موضوع بررسی فیلم ساکن طبقهٔ وسط ساختهٔ سید شهابالدین حسینی و با حضور محمدهادی کریمی مرتضی اسماعیلدوست محمدامین نوروزی و اجرای سیدامیرجاوید برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس برنامهٔ ا«اون شب که بارون اومد» نقد میشود/ افتتاح نمایشگاه عکسهای «ساکن طبقه وسط» -
دو خبر از سینما اون شب که بارون اومد نقد میشود افتتاح نمایشگاه عکسهای ساکن طبقه وسط نمایش مستند اون شب که بارون اومد در نشست پاتوق مستند و فیلم مردی برای تمام فصول در نشست فیلم و گپ و افتتاح گالری عکس پردیس کوروش با عکس های فیلم ساکن طبقه وسط دو خبر در حوزه سینمانقدی بر فیلم ساکن طبقه وسط ساخته شهاب حسینی + فیلم
نقدی بر فیلم ساکن طبقه وسط ساخته شهاب حسینی فیلم ساکن طبقه وسط نام فیلمی از شهاب حسینی است که علاوه بر بازی در 38 نقش متفاوت کارگردانی این اثر سینمایی را نیز بر عهده دارد به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران ساکن طبقه وسط نام فیلمی از شهاب حسینی است که علاوه براکران خصوصی فیلم ساکن طبقه وسط
اکران خصوصی فیلم ساکن طبقه وسط اکران خصوصی فیلم ساکن طبقه وسط به کارگردانی سید شهاب الدین حسینی عصر امروز جمعه در فرهنگسرای نیاوران با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد 2030 07 آذر 1393 21 43 عکس مصطفی قطبی کد خبر 2785992 19 عکس نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلیساکن طبقه وسط؛ گمشده در هیاهو
ساکن طبقه وسط گمشده در هیاهو وبلاگ > تهرانی مهدی - اولین ساخته سینمایی شهاب حسینی در مقام کارگردان یک درام اجتماعی – فلسفی سهل و ممتنع است ساكن طبقه وسط شرح حال مردي است كه در يك آپارتمان 3 طبقه سكونت دارد او نويسندهاي است با ذهني رياضي و فلسفي و داراي بيندر مجمع عالی بسیج ارائه شد گزارش فعالیتهای پنج ساله بسیج توسط سردار نقدی
در مجمع عالی بسیج ارائه شدگزارش فعالیتهای پنج ساله بسیج توسط سردار نقدیرئیس سازمان بسیج مستضعفین در مجمع عالی بسیج مستضعفین کشور گزارشی از پنج ساله فعالیت بسیج مستضعفین ارائه کرد به گزارش خبرگزاری فارس سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در مجمع عالی بسیج مستضعفین کهتوسط جامعه بسیج پزشکی آبیک صورت گرفت ویزیت رایگان ساکنان روستاهای آبیک
توسط جامعه بسیج پزشکی آبیک صورت گرفتویزیت رایگان ساکنان روستاهای آبیکویزیت رایگان ساکنان روستاهای وَنِدَر و شهرآباد شهرستان آبیک از سوی جامعه بسیج پزشکی این شهرستان صورت گرفت به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک به مناسبت هفته بسیج برنامههای مختلفی از سوی حوزهها و پایگاههای مقاومتسردار نقدی: دو هزار و 400 سالن ورزشی توسط بسیج مستضعفان در کشور احداث شده است
سردار نقدی دو هزار و 400 سالن ورزشی توسط بسیج مستضعفان در کشور احداث شده است تهران - ایرنا - رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به برنامه توسعه اماکن ورزشی بسیج مبنی بر احداث سه هزار و 400 سالن ورزشی تا پایان سال 94 گفت دو هزار و 400 سالن ورزشی از این تعداد تا کنون تکمیل و بهتوسط تعزیرات حکومتی عامل قاچاق گازوئیل در زاهدان به پرداخت جزای نقدی محکوم شد
توسط تعزیرات حکومتیعامل قاچاق گازوئیل در زاهدان به پرداخت جزای نقدی محکوم شدتعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان عامل قاچاق گازوئیل را در زاهدان به پرداخت 110 میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان مامتوسط معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نمایشگاه 100 عکس عاشورایی در 5 استان کشور برگزار میشود
توسط معاونت قرآن و عترت وزارت ارشادنمایشگاه 100 عکس عاشورایی در 5 استان کشور برگزار میشودمدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگ حسینی در جامعه از برگزاری نمایشگاه 100 عکس عاشورایی در استانهای سمنان مرکزی یزد مازندران و آذربایجان شرقی در ماهنقدی: از ظرفیتهای دینی برای روشنگری استفاده کنیم
نقدی از ظرفیتهای دینی برای روشنگری استفاده کنیم قم - ایرنا - رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه دین اسلام مبتنی بر اخلاق و منطق است گفت سخنان اسلام جذاب و قابل قبول می باشد و باید از ظرفیتهای دینی برای روشنگری استفاده کنیم به گزارش ایرنا سردار محمد رضا نقدی شنبهانتقاد شدید از «طبقه حساس» در قم
انتقاد شدید از طبقه حساس در قم رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع با انتقاد از فیلم طبقه حساس کمال تبریزی خطاب به وزیر ارشاد اظهار داشت این فیلم را به پیشنهاد و اصرار یکی از دوستانمان دیدم و بعد از تماشای این فیلم تا صبح از ناراحتی خوابم نبرد خبرگزاری مهر رئیس مرکز فقهی ائمهدر گفتوگو با فارس مطرح شد داریوش جهانگیری «گیل» را جلوی دوربین میبرد/ساخت فیلمنامه پدر توسط پسر
در گفتوگو با فارس مطرح شدداریوش جهانگیری گیل را جلوی دوربین میبرد ساخت فیلمنامه پدر توسط پسرکارگردان فیلم سینمایی گیل از آغاز پیش تولید این فیلم در هفته آینده و تلاش برای آماده سازی برای نمایش در سیوسومین جشنواره فیلم فجر خبر داد داریوش جهانگیری کارگردان فیلم سینمایی گیل کهمدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان: پنج مدرسه در قزوین توسط بنیاد برکت در حال احداث است
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان پنج مدرسه در قزوین توسط بنیاد برکت در حال احداث است قزوین-ایرنا- مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین گفت در سال جاری پنج واحد آموزشی توسط بنیاد برکت در مناطق محروم استان در حال احداث می باشد عسگرعلی جوانبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرندر قزوین صورت گرفت افتتاح کتابخانه دارالعباس شریفیه که توسط یک خیّر ساخته شده است
در قزوین صورت گرفتافتتاح کتابخانه دارالعباس شریفیه که توسط یک خیّر ساخته شده استکتابخانه دارالعباس شریفیه در استان قزوین که توسط یک خیّر ساخته شده دقایقی پیش با حضور دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور رسماً افتتاح شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس دقایقی پیش در امجید مظفری سریال «صیاد دلها» را میسازد/ ایفای نقش صیاد شیرازی توسط کارگردان -
علیرضا مهرام به مهر خبر داد مجید مظفری سریال صیاد دلها را میسازد ایفای نقش صیاد شیرازی توسط کارگردان تهیه کننده سریال صیاد دلها از نگارش فیلمنامه ای درباره شهید صیاد شیرازی در سه فاز و در 26 قسمت که کارگردانی آن را مجید مظفری بر عهده دارد سخن گفت علیرضا مهرام در گفتگواهدای 303 کتاب توسط کودکان قروه ای به کتابخانه های عمومی
اهدای 303 کتاب توسط کودکان قروه ای به کتابخانه های عمومی قروه - ایرنا - مسول کتابخانه های عمومی شهرستان قروه گفت در سال جاری 303 عنوان کتاب توسط کودکان شهرستان قروه به کتابخانه های این شهرستان اهدا شده است به گزارش ایرنا جواد عباسی شامگاه روز دوشنبه در آیین جشن کودک در کتابخان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها