تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821018654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترافیک؛ مشکل حل نشده تهران/ ضرورت بازنگری در سیاست های کنترل ترافیک


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ترافیک؛ مشکل حل نشده تهران/ ضرورت بازنگری در سیاست های کنترل ترافیک تهران - ایرنا - در حالی که اقدامات زیادی برای کنترل و کاهش ترافیک شهر تهران اجرا شده و یا درحال اجراست، اما همچنان ترافیک به عنوان یک معضل جدی، گریبانگیر شهروندان تهرانی است.


به گزارش ایرنا، شهری شدن زندگی با پدیده های منفی و مثبت زیادی همراه بوده که یکی از آنها ترافیک است، این واژه در لغت به معنای عبور و مرور وسایل نقلیه و اشخاص در معابر است و دارای جنبه های مثبت و منفی زیادی است که از جمله جنبه های مثبت آن می توان به تسهیل دسترسی افراد به محل زندگی، محل کار برای رفع نیازها اشاره کرد.
اما آنچه ما امروز از معنای ترافیک در ذهن داریم چیزی جز راهبندان نیست و همین امر موجب شده تا همواره از آن با معضل ترافیک یاد کنیم.
با توجه به سند چشم انداز 1404 معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که در آن سیستم حمل و نقل و کیفیت زندگی و فعالیت ساکنان شهر تهران مطابق با استانداردهای بین المللی پیش بینی شده، این معاونت برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است.
بر این اساس معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص توسعه حمل و نقل عمومی اهداف و برنامه هایی از جمله توسعه حمل و نقل غیرموتوری، افزایش ایمنی و بهره وری معابر، مدیریت تقاضای مسافر، بهبود و ارتقای کیفیت محیط زیست شهری، توسعه و افزایش مطلوبیت سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی، توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند و آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیکی را در دستور کار خود قرار داده است.
طی چند سال گذشته اقداماتی چون بهره برداری از ایستگاهها و خطوط متعدد مترو، گسترش خطوط ویژه اتوبوسرانی در معابر بزرگراهی و شریانی، آغاز فعالیت چندین شرکت در بخش خصوصی اتوبوسرانی، آغاز فعالیت چندین دستگاه تاکسی در بخش خصوصی تاکسیرانی در راستای بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی صورت گرفته اما همچنان مشاهده می کنیم که سیستم حمل و نقل عمومی بویژه در ساعاتی از روز ناکارآمد است.
ناکارآمدی حمل و نقل عمومی یکی از عواملی است که موجب شده بسیاری از شهروندان، استفاده از خودروی شخصی را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترجیح دهند.
به طور طبیعی، استفاده از خودروی شخصی آن هم به صورت تک سرنشین موجب افزایش حجم ترافیک شهری می شود و به تبع آن آلودگی محیط زیست، سلامت جسمی و روانی و سایر مسائل و مشکلات ناشی از آن، افزایش می یابد.
در همین راستا و به منظور کاهش ترافیک برنامه هایی در حوزه حمل و نقل از جمله طرح زوج و فرد، اجرا شد که در عمل توفیق چندانی در مسیر کاهش بار ترافیکی و یا ساماندهی این معضل در شهر تهران نداشت.
در حال حاضر بسیاری از متخصصان معتقدند بخشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه غیر کارشناسی بوده و طرح هایی از جمله زوج و فرد نیز شکست خورده اند و پاسخگوی مشکل کنونی ترافیک تهران نیستند.
دکتر علی خاکساری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بطور طبیعی هرچه شهر بزرگتر باشد و جمعیت بیشتری داشته باشد، فعالیت های مختلف انسانی از جمله فعالیت های تفریحی، شغلی، خرید و اداری بیشتر شده و در نتیجه رفت و آمدهای شهری نیز به همان نسبت افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: زمانی که شهر تهران را به عنوان مرکز همه مسائل کشور از جمله اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اداری و... قرار دهیم، مواجه شدن با حجم وسیعی از ترافیک در معابر عجیب نخواهد بود.
دکتر خاکساری با بیان اینکه زمانی که صحبت از حل معضل ترافیک می کنیم باید توجه داشته باشیم که حل معضل ترافیک به مفهوم حذف ترافیک از معابر شهری نیست، ادامه داد: عده ای شاید تصور کنند زمانی که متخصصان از حل مسأله ترافیک صحبت می کنند، به دنبال راهکارهایی هستند که افراد بتوانند از محل زندگی تا محل کار را با حداکثر سرعت ممکن طی کنند و هیچ وقتی تلف نشده و جنبه منفی ای نیز وجود نداشته باشد که در واقع چنین چیزی ممکن نیست.
این کارشناس حوزه حمل و نقل تصریح کرد: به نظر من زمانی که از معضل ترافیک صحبت می کنیم باید به نحوه رفت و آمد افراد در سطح شهر سر و سامان و نظم دهیم، به گونه ای که وقتی افراد وارد شبکه های شهری می شوند طوری حرکت کنند که شاهد فشارهای روحی، روانی و جسمی نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مدیران و برنامه ریزان شهری باید بپذیریم ترافیک جزئی از رفتارهای شهری است و سعی کنیم آن را به گونه ای سامان دهیم که جنبه های منفی آن به حداقل رسیده و جنبه های مثبت آن افزایش یابد.
وی در ادامه درخصوص حمل و نقل همگانی شهر تهران نیز گفت: حمل و نقل همگانی شهر تهران از نظر کمیت و کیفیت چندان مناسب نیست و کسانی که حق انتخاب داشته باشند معمولاً از حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند، افرادی که به خودروی شخصی دسترسی دارند با کمترین هزینه ممکن که حتی گاهی از هزینه حمل و نقل همگانی هم کمتر است، نیاز حمل و نقلی خود را پاسخ می دهند.
این متخصص حوزه حمل و نقل اضافه کرد: در این حالت هر چه ظرفیت های شبکه ای را افزایش دهیم، این ظرفیت ها به صورت نامناسب پر شده و نیاز به ظرفیت جدید احساس خواهد شد.
وی در ادامه با ارائه راهکاری برای رفع این معضل، تصریح کرد: برای برون رفت از این شرایط، از طرفی باید به سرعت ظرفیت حمل و نقل همگانی را افزایش داد (به گونه ای که سی تا چهل درصد ظرفیت ها خالی باشد) و از طرف دیگر هزینه های استفاده از خودروی شخصی را واقعی کنیم.
دکتر خاکساری با اشاره به اینکه باید گزینه ها و زیرساخت هایی را در اختیار مردم قرار دهیم، یادآور شد: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که هزینه واقعی خدمات به طور مستقیم از افرادی که جابجا می شوند گرفته شود، نه به شیوه هایی که در حال حاضر در شهر تهران مرسوم است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه این امر خلاف عدالت اجتماعی است، گفت: در این شرایط کسانی که بیشتر فضای شهری را اشغال و هوا و محیط شهری را آلوده می کنند، تمامی هزینه های مربوط به آن را پرداخت نکرده و افرادی که از این ظرفیت استفاده نمی کنند به اندازه افرادی که از این ظرفیت زیاد استفاده می کنند، هزینه پرداخت می کنند.
وی گفت: دنیای امروز به سمت واقعی کردن هزینه ها می رود، ضمن آنکه جا بجایی مردم را نیز تسهیل کرده است.
وی ترکیب مترو، اتوبوس و تاکسی به گونه ای که از کیفیت و کمیت برخوردار باشد و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد را به عنوان بهترین و مناسب ترین سیستم حمل و نقل توصیف کرد و افزود: این به معنای آن است که حمل و نقل عمومی به قدری وسوسه انگیز باشد که تمایل استفاده از این سامانه در مردم بطور چشمگیری افزایش یابد.
دکتر خاکساری تأکید کرد: دولت باید با جلب اعتماد مردم و استفاده از کارشناسان واقع بین و متعهد در این خصوص اطلاع رسانی کند و این مطلب را بیان کند که سوخت ارزان و پارکینگ های رایگان به نفع جامعه بویژه دهک های پایین نیست.
به گفته وی، حمل و نقل همگانی مناسب از سیستم های پرظرفیت مانند مترو، سیستم هایی با ظرفیت متوسط مثل اتوبوس و سیستم های کم ظرفیت و محدود مانند تاکسی و ون تشکیل می شود و اینها باید به صورت جمعی و با هم کار کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
وی بیان کرد: درهمین راستا، باید مسافتهای طولانی را با مترو، مسافت های متوسط را با اتوبوس و مسافت های کوتاه را با تاکسی و ون پوشش داد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: در حال حاضر دولت روانه میلیاردها تومان یارانه به بخش سوخت اختصاص می دهد که می تواند این مبلغ را به صورت حساب شده در بخش بهداشت، درمان، آموزش و بویژه حمل و نقل همگانی سرمایه گذاری کند.
دکتر خاکساری با تأکید بر اینکه مردم افزایش قیمت سوخت را خواهند پذیرفت، گفت: باید قیمت واقعی خدماتی که به مردم ارائه می دهیم را از آنها بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که اگر از خدمات استفاده می کنیم باید هزینه آن را پرداخت کنیم و اگر این هزینه را پرداخت نمی کنیم مطمئن باشیم که هزینه آن از جای دیگری به خصوص از جیب دهک های پایین جامعه پرداخت می شود.
این متخصص حمل و نقل ادامه می دهد: این بحث به صورت چرخه ای در آمده که از یک طرف ما نگران دهک های پایین هستیم، اما در واقع هزینه را از دهک های پایین گرفته و به دهک های بالا می دهیم.
تهرام/9350/ 1625


08/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن