تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821000969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسانهای سالم و نخبه یا بزهکار و شرور آینده جامعه در قنداق و یا مدرسه هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دکتر مسعود غفاری: انسانهای سالم و نخبه یا بزهکار و شرور آینده جامعه در قنداق و یا مدرسه هستند زاهدان- ایرنا- استادیار دانشگاه تهران و روانشناس علوم تربیتی گفت: اطفال و کودکان کنونی انسانهای نخبه، فعال، سالم و یا بزهکار، شرور و قاتل در آینده جامعه خواهند بود و والدین شان می توانند هر یک از این مسیرها را با تربیت صحیح یا ناصحیح برایشان هموار کنند.


به گزارش ایرنا، "مسعود غفاری" روز پنجشنبه در همایش بررسی آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در زاهدان افزود: تربیت فرزندانی توانا، سازگار، مسوول و مستقل نقش مهمی در جلوگیری از وقوع بزهکاری های اجتماعی در آینده دارد.
وی بیان کرد: تربیت انسان های توانا برای مقابله با مشکلات می تواند مانع بروز خیلی از خودکشی ها و طلاق ها که ناشی از بی ثباتی و نبود کنترل بر شرایط حاکم است، شود.
وی انسان ها را در جهان به چهار گروه "افراد توانمند در احقاق حق (فول شارژ)، آدم های معمولی با نگاهی متعادل (هاف شارژ)، افرادی با داشتن احساس باخت (لو شارژ) و افراد بدون امید (بدون شارژ) تقسیم کرد و گفت: آدم های توانمند با تکیه بر توانمندی خود متناسب به نوع عملکرد همواره احساس برد دارند که باعث شارژ روحیشان می شود.
وی ادامه داد: انسان های معمولی در زمان برد خوشحال و به همان نسبت برای وقوع باخت ناراحت می شوند با تقویت توانایی های خود می توانند درصد موفقیتشان را افزایش دهند و هر لحظه خود را شارژ روحی کنند.
این روانشناس برنامه رادیویی سلامت با حساس دانستن شرایط انسان های عضو گروه های سوم و چهارم گفت: افرادی که همیشه احساس باخت می کنند در بیشتر مواقع برای جبران کاستی های خود به دنبال مصرف الکل و مواد مخدر می روند و افراد بدون شارژ که به قول خود به آخر خط رسیده اند نیز همواره بهترین کاندیدا برای خودکشی هستند.
وی افزود: اگر والدین بتوانند در درجه نخست با معرفی الگوهای مناسب کودکان خود را از همان بدو تولد توانمند سازند و به دنبال راه حل برای روبرو شدن با مشکلات آنان باشند به طور قطع در آینده شاهد تربیت انسان هایی مفید و سازنده در جامعه خواهیم بود.
غفاری با بیان اینکه علم روانشناسی، مطالعه رفتار انسان ها است گفت: "سکوت" و "آدمکشی و خودکشی" حداقل و حداکثر رفتار هر انسان بحساب می آید.
وی با بیان اینکه در بخش آسیب های اجتماعی باید نگاه علت زدایانه داشته باشیم اظهار داشت: به عنوان نمونه باید به دنبال چرایی وقوع برخی معضلات مانند افت تحصیلی در دانش آموز یا ناسازگاری و افسردگی مردان و زنان در محیط خانواده باشیم.
وی گفت: مشکلات پزشکی، هوشی، ژنتیکی و وراثتی تنها 10 درصد علل رفتارهای پرخطر در جامعه است بر این اساس باید در نظر داشته باشیم 90 تا 100 درصد کودکان امروز احتمال دارد در آینده انسان های مفید و سودمند یا برعکس بزهکار شوند.
استادیار دانشگاه تهران بیان کرد: یک قطعه چوب دست هر فردی بیافتد، آن فرد بر اساس شخصیت و روحیه خود از آن استفاده می کند به عنوان مثال یک نفر از آن عصا و تکیه گاهی برای پیرمردی و یا وسیله مورد نیاز جامعه می سازد، یک نفر از آن زغال درست می کند و یک نفر هم آن را می سوزاند و خود را گرم می کند.
وی ادامه داد: والدین با تربیت درست فرزندانشان برپایه اصول علمی و دینی می توانند انسان های سالم را به جامعه تحویل دهند.
این دکتر روانشناس گفت: بر اساس تجربیات 50 ساله و گفت وگو با هزاران بیمار مراجعه کننده به مطب در طول 30 سال طبابت ام گمانم این است که بیشتر مردم نمی دانند تربیت چیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این همایش پدیده مواد مخدر را یکی از بلایای مهم زندگی بشر دانست و گفت: امروزه شعاع این بلای خانمان سوز همه دنیا را در بر گرفته و صدمات جبران ناپذیری به اقشار مختلف بشری وارد کرده است.
حجت الاسلام "عباس دانشی" با بیان اینکه متاسفانه بخش زیادی از مواد مخدر در کشورهای افغانستان و پاکستان در همسایگی جمهوری اسلامی تولید می شود افزود: با توجه به اینکه اکثریت جمعیت این دو کشور مسلمان و بافت اجتماعی آنان دینی و مذهبی است، علمای بلاد اسلامی می توانند نقش فعال تری در ریشه کنی مواد مخدر داشته باشند.
وی اظهار داشت: برخی مفتیان و اهل فتوا معتقدند که چون اروپایی ها و غربیها عامل ترویج فساد و بی بند و باری در بین مسلمانان هستند باید با فرستادن موادمخدر به آن مناطق توطئه و دسیسه و فساد را به خودشان بازگرداند و با همین هدف و دلیل فتوا می دهند که در آمد حاصل از کاشت، خرید و فروش این مواد مشروع است.
وی ادامه داد: پول حاصل از کاشت و تولید و فروش مواد مخدر بر اساس فتوای این افراد به عنوان زکات و صدقه در اختیار مراکز دینی قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: با نگاه واقع بینانه بر اساس نصوص اولیه اسلامی و اصول پذیرفته شده نزد علمای تشیع و تسنن باید همه موارد کاشت، داشت، برداشت و فروش مواد مخدر را حرام بدانیم و سود ناشی از آن را نامشروع تلقی کنیم زیرا اسلام دین بر حق است و انسان را شریف می داند و هیچگاه به نابودی بشر نمی اندیشد.
به گزارش ایرنا، همایش بررسی آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در راستای فرهنگ پیشگیری از اعتیاد با حضور مهمانان کشوری و استانی، نماینده مردم چابهار و کنارک در مجلس شورای اسلامی، فرهنگیان و شماری از دانش آموزان در تالار اشراق مجتمع فرهنگی و هنری زاهدان برگزار شد. ک/2
7307 / 653


06/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن