تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827461268




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معنویت های نوظهور، مصائب مدرنیته را کاهش نمی دهند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: معنویت های نوظهور، مصائب مدرنیته را کاهش نمی دهند تهران - ایرنا - رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: برخی تلاش کردند با پیدایش معنویت های نوپدید مشکلات عصر کنونی را کاهش دهند، اما حقیقت این است که معنویت های نوظهور، مصائب مدرنیته را کاهش نمی دهد.


به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در نهمین دور گفت و گوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان، یکی از پرسش های انسان معاصر را نسبت معنویت و مدرنیته دانست و گفت: ابتدا باید معنای معنویت و مدرنیته مشخص شود.
وی افزود: مدرنیته، پدیده ای است که پس از رنسانس برای بشر محقق شد و دستاوردهایی را برای انسان به همراه آورد؛ فلسفه، علوم پایه، علوم انسانی، علوم مهندسی، اقتصاد، پزشکی، رسانه و معنویت، از دستاوردهای مدرنیته است.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به چیستی معنویت، گفت: معنویت به معنای منسوب به عالم معنا و عالم باطن و در برابر مادیت و امر ظاهری است. امور معنوی عبارت از حقایق روحانی و اخلاقی و اخروی است. شخص معنوی، کسی است که به ساحت های عالم باطن راه می یابد و مراحل آرامش و اطمینان و امید و تعالی را طی می کند.
خسروپناه با بیان اینکه معنویت را می توان به سکولار و دینی تقسیم کرد، افزود: معنویت سکولار بدون بهره گیری از متون دینی و با استفاده از عقلانیت مدرن می خواهد انسان را به آرامش و امید برساند.
وی ادامه داد: معنویت دینی با بهره گیری از عقلانیت و متون دینی درصدد است تا انسان را علاوه بر ارامش و امید، به اطمینان و ایمان و تعالی و تقرب به خدای متعالی هدایت کند.
دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همچنین درباره ی کاربست معنویت دینی در دنیای مدرن اظهار داشت: دنیای مدرن برای انسان، آسایش فراهم کرده، سرعت و دقت در محاسبه را به ارمغان آورده، ثروت و قدرت انسان در تسخیر طبیعت را بالا برده و انسان را به فضای مجازی راه داده است؛ اما همین دنیای مدرن، آرامش را از انسان گرفته، فضای حقیقی را به حاشیه رانده و فضای مجازی برای برخی انسان ها، زندگی اصلی شده است.
وی اضافه کرد: خودکشی و بحران هویت و بحران خانواده و دهها بحران دیگر، از دستاوردهای دنیای مدرن است.
وی ادامه داد: بشر معاصر در این دوران، به ضرورت گرایش به معنویت پی برد. برخی از انسانها پی بردند که به سوی معنویت بروند و دنیای مدرن را به کلی کنار بگذارند و خود را از نعمت های دنیوی محروم کنند. برخی تلاش کردند با پیدایش معنویت های نوپدیدی، مصایب مدرنیته را کاهش دهند و گروه دیگر هم به مسأله ی بازگشت به دین، الهی رو آوردند.
خسروپناه با بیان اینکه معنویت های مدرن تنها دغدغه آرامش در کنار آسایش مدرن را دارند، گفت: معنویت دینی، دغدغه آرامش و اطمینان و تقرب الهی و آخرت گرایی دارد و تاکید می کند که آرامش بدون خدا و آخرت، توان تامین آرامش مستقر را ندارد.
وی افزود: جامعه ای که خدا و آخرت نداشته باشد؛ همه چیز در آن مجاز است و چنین جامعه ای نمی تواند به آرامش مستقر دست یابد.
رییس موسسه حکمت و فلسفه تصریح کرد: تفاوت اولیای الهی، از جمله عیسی مسیح (ع) و پیامبر اسلام (ص) با دنیاگران در این است که آنها خود را فدای هدایت جامعه می کردند و دنیاگران، جامعه را فدای ثروت خودشان می کنند.
نهمین دور گفت وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان که عصر روز سه شنبه با عنوان « گفت وگوی سازنده ی مسلمانان و مسیحیان برای مصلحت جامعه» در حسینیه الزهرای (س) این سازمان افتتاح شد. عصر امروز (چهارشنبه) با ارایه مقالات تخصصی اندیشمندان و متفکران مسلمان و مسیحی به پایان می رسد.
فراهنگ**7537**1569


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن