تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820868867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکرار سیل در مازندران و ضرورت تامل و بازنگری در شیوه های پیشگیری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تکرار سیل در مازندران و ضرورت تامل و بازنگری در شیوه های پیشگیری نوشهر - ایرنا - بارش باران که به دلیل کم آبی های موجود در کشور موهبتی از سوی خداوند بزرگ برای ملت ایران محسوب می شود به دلیل مشکلات موجود و جدی گرفته نشدن پیشگیری، همواره حوادث تلخ را رقم زده و خسارات سنگینی برجای گذاشته است.


به گزارش ایرنا، به گفته حسین سروری فرماندار رامسر در دو ماه گذشته این شهرستان 900 میلیمتر نزولات آسمانی داشته که می تواند مزیت بزرگی برای این شهر گردشگرپذیر و نمونه کشور محسوب شود.
مشکلات موجود در مدیریت جمع آوری آب های سطحی و لایروبی انهار و رودخانه ها و ظرفیت پایین کانال های آب در سطح شهرها، در فصل بارش های پاییزی فروریختن این موهبت الهی آن هم با حجم بالا را در کام مردم تلخ کرده است.
استان مازندران به ویژه مناطق غربی این استان در2 ماه گذشته و ازآغاز فصل بارش، خسارات سنگینی ناشی از بارش های سنگین متحمل شده که به طور قطع این خسارات به سادگی قابل جبران نیست و به طور معمول سال ها زمان نیاز دارد، همانطور که نمونه های سال های گذشته نظیر سیل سال 90 شهرستان کلاردشت مقابل چشمانمان قرار دارد.
وقوع حادثه تلخ سیل در غرب مازندران به خسارات جانی نیز منجر شده و تا کنون چند کشته نیز برجای گذاشته است.
گرچه از عوامل موثر در بروز سیل هنگام بارندگی های شدید در استان مازندران به ویژه غرب استان، موضوع تخریب جنگل ها و جلوگیری از آن، موضوعی پیچیده است که به سرعت قابل برطرف کردن نیست، اما دیگر عوامل نظیر لایروبی انهار و رودخانه ها، ایجاد آببندها و ترمیم سردهنه های کشاورزی از عواملی است که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح و استفاده از همه ظرفیت های موجود در استان قابل حل است.
تمرکز اقدامات و برنامه ها بر کنترل بحران نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی است. برای نهادینه شدن موضوع پیشگیری از بحران، تغییر نام مرکز مدیریت بحران به مرکز پیشگیری از بحران نیز می تواند فعالیت ها را به سمت اقدامات پیشگیرانه هدایت کند.
رستم زرودی مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران درباره حوادث رخ داده می گوید: اینکه امروز شاهد جریان های سیل و سیلاب و آبگرفتگی معابر و واحدهای مسکونی در بیشتر مناطق به ویژه شهرستان های غرب استان هستیم، به تخریب جنگل ها، سردهنه های کشاورزی و لایروبی نشدن به موقع رودخانه ها باز می گردد.
در یک ماه گذشته که در شهرستان های غرب استان نظیر نوشهر، عباس آباد، تنکابن و رامسر بارش شدید باران خسارت هایی را برجای گذاشته بود نیز موضوع لایروبی نشدن انهار و رودخانه ها مطرح شد اما شواهد نشان می دهد که اقدامات صورت گرفته در حد کافی نبوده و هنوز هم این مناطق آسیب پذیر است.
گره ها و مشکلات موجود و نقاط حادثه خیز در استان به ویژه غرب آن نیز برجسته و آشکار است و به اقدامات پیچیده و زمان بر برای شناسایی آنها نیاز نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران نیز تاکید دارد که هرچند میزان بارندگی نسبت به یک دهه اخیر در این استان افزایش یافته اما این به معنای آن نیست که برای پیشگیری ، مقابله و مهار جریان های سیل و سیلاب اقدامی صورت نگیرد.
نکته مهم دیگر این است که پیشگیری از وقوع سیل در استان مازندران نیاز به همکاری و همراهی همه دستگاه های مسوول نظیر جهادکشاورزی و راه و شهرسازی و فرمانداری های شهرستان دارد و اداره کل مدیریت بحران به تنهایی نخواهد توانست در زمینه پیشگیری اقدام کند.
زرودی دراین باره گفت: هم اکنون برابرقانون بهسازی سردهنه ها کشاورزی برعهده جهاد کشاورزی، لایروبی حوزه شهری رودخانه ها شهرداری ها و خارج از آن نیز شرکت های آب منطقه ای بوده که با بررسی های صورت گرفته مشاهده می شود که دراین حوزه به نحو مطلوب برای مهارسیل و هدایت آب های سطحی با هدف جلوگیری از آبگرفتگی از معابرو واحدهای مسکونی اقدامی صورت نگرفته است.
این موضوع سبب شده که امروز وضعیت به گونه ای است که زیرساخت های موجود درزمان بارندگی مطلوبیت کافی را نداشته و شهرها ظرفیت این حجم از بارندگی را ندارند که باید دراین زمینه طرح جامع سیلاب در بیشتر مناطق این استان اجرا شود.
1535/506


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن