تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803581896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسیج، عزم ملی و مدیریت جهادی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بسیج، عزم ملی و مدیریت جهادی تهران- ایرنا- سی و پنج سال پیش در چنین روزی با تدبیر و درایت هوشمندانه ی معمار بزرگ انقلاب، نهال مقدس و نوپای بسیج برای نخستین بار در صحنه ی اجتماع رویید. نهادی اجتماعی که توانست موتور محرکه ی مدیریت جهادی در تمامی عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور در سطح ملی و جهانی شود.


نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان با توطئه های گسترده و سازمان یافته ی دشمنانی بود که برای رسیدن به هدف های خود، از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کردند، بنابراین با توجه به چنین شرایطی امام خمینی برای حفظ و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، ارزش ها و اهداف آن و رویارویی با کشورهای استعمارگر در پنجم آذر 1358 هجری خورشیدی فرمان تشکیل بسیج مستضعفان را صادر کردند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره بسیج فرمودند:«مملکتی که 20 میلیون جوان دارد، باید 20 میلیون ارتش داشته باشد.» ایشان هدف از تشکیل این نهاد مردمی را این گونه عنوان کردند: «مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد.»
واژه ی بسیج به معنی عزم، اراده و آماده ساختن نیروهای نظامی یک کشور برای جنگ است، بسیج حرکتی منظم و سازمان یافته ی اجتماعی به شمار می رود که با توجه به فرهنگ هر جامعه و به شکل های مختلفی در اثر شرایط خاصی همچون جنگ و رویدادهای غیر مترقبه و در هنگام صلح و آرامش به صورت آماده باش شکل می گیرد.
کلمه ی بسیج در اساسنامه ی سازمان بسیج مستضعفان این گونه تعریف شده است: «بسیج نهادی به فرماندهی مقام معظم رهبری محسوب می شود که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، جهاد در راه خدا و گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان بر پایه ی قوانین جمهوری اسلامی ایران، تقویت کامل بنیه ی دفاعی از راه همکاری با دیگر نیروهای مسلح و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه است.»
بسیج را می توان حرکت اجتماعی دانست که در هر جامعه یی بر پایه ی فرهنگ آن اجتماع به شکل های مختلفی در شرایط های خاصی به وجود می آید. در دوره ی صدر اسلام نیز مسلمانان به هنگام حمله ی کفار، داوطلبانه در مسجدها گردهم می آمدند تا توان خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی برای رویارویی با دشمنان اسلام بسیج کنند. در این زمینه امام خمینی فرمودند:«قضیه بسیج، همان مساله یی است که در صدر اسلام بوده است، این مساله جدید نیست، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یک نیرو باشد، برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست مهیا باشد، برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان.»
یکسال پس از صدور این فرمان تاریخی و تشکیل سازمان بسیج مستضعفان، رژیم بعث عراق برای براندازی نظام نوپای اسلامی با حمایت استکبار جهانی به ایران حمله کرد. بنابراین نیروهای مردمی برای دفاع از مام وطن بسیج و به جبهه های جنگ اعزام شدند تا با حضور دلیرانه ی خود در مرزها به ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک کنند.
نیروهای بسیج در هشت سال دفاع مقدس با هدایت و فرماندهی امام خمینی و پیام و سخنان حکیمانه ی ایشان، با روحیه یی بسیار بالا به مقاومت، ایستادگی و ایثار در برابر دشمنان پرداختند و در این دوره با حضور یکپارچه ی مردم در پایگاه های مقاومت بسیج شهری و روستایی؛ مدرسه ها، دانشگاه ها و مسجدها به کانون جذب و هدایت مردم به جبهه های جنگ تبدیل شد و اعزام بسیجیان از این پایگاه ها به صحنه های نبرد صورت گرفت.
البته در این دوره پایگاه های بسیج محل گردآوری کمک های مردمی به پشتیبانی از رزمندگان سلحشور نیز بود و بسیج با ایفای نقشی گسترده در دوره ی جنگ تحمیلی در کنار نبرد با دشمنان به سازندگی و عمران شهرها و روستاهای ویران شده ی جبهه های جنوب به ویژه شهرهای سوسنگرد، بستان، هویزه و ... پرداختند. در هشت سال دفاع مقدس بیش از 2 میلیون تن از اعضای بسیج به جبهه های جنگ فرستاده شدند که تعداد زیادی از بسیجیان، فرماندهی گردان تیپ و لشگر های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده گرفتند و به درجه ی رفیع شهادت نایل آمدند.
دلاوری ها و رشادت های نیروهای بسیجی در دوره دفاع مقدس سبب شد تا این تشکل به عنوان یک نهاد نظامی و مکتب فرهنگی و ارزشی در میان همه ی قشرهای ملت ایران نهادینه شود و دشمنان این مرز و بوم لب به اعتراف بگشایند و قدرت این نیروی بزرگ مردمی را، قدرتی در حد رویارویی با یکایک ارتش های کلاسیک جهانی بدانند.
اکنون این نهاد مردمی بسیار گسترده تر از پیش با حضور در طرح های بزرگ ملی، صنعتی، راه سازی و جهاد کشاورزی و همچنین در عرصه های فراگیری علوم نوین و بومی سازی دانش های روز توانسته است پرچم جمهوری اسلامی ایران را در جهان به اهتزاز در آورد.
نقش موثر و فعالانه بسیجیان در بیش از سه دهه ی انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا به مناسبت فرمان تاریخی امام در این روز و پاسداشت مقام بسیجیان و نشر فرهنگ بسیجی در جامعه هر سال از سی ام آبان تا 6 آذر به عنوان هفته ی بسیج در کشور گرامی داشته شود و شعار هفته ی بسیج در سال جاری «بسیج، عزم ملی و مدیریت جهادی» تعیین شده است.

با الهام از: بسیج دانشجویی و هویت انقلاب اسلامی
گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9128**2002**9131


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن