محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831108316
تئوری انسان برای معماری جایگزین معماری برای انسان شده است/ تاثیر اسلام بر معماری ایرانی -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ضرورتهای معماری ایرانی-اسلامی-1
تئوری انسان برای معماری جایگزین معماری برای انسان شده است/ تاثیر اسلام بر معماری ایرانی
سعید فلاح فر هنرمند نقاش و پژوهشگر معماری معتقد است در دوران گذشته خانه برای خانواده طراحی وساخته می شد برعکس امروز که خانواده باید خود را با شرایط خانه هماهنگ کند، به این ترتیب تئوری معماری برای انسان جایش را به انسان برای معماری داده است. سعید فلاح فر هنرمند نقاش و پژوهشگر معماری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره معماری ایرانی - اسلامی و درکی که از این دو واژه وجود دارد، گفت: براي آن كه بتوانيم از معماري درك نزديك به واقعيت داشته باشيم، پيش از هر چيزي نياز داريم كه به اين پديده در بسترهاي اجتماعي، علمي و فني، اوضاع فرهنگي، اقتصادي، سياسي، اقليم و... و به ويژه در طول مسير متصل تطورات آن نگاه كنيم. معماري رويدادي خلق الساعه نيست و بي تاريخ و بي گذشته، معناي درستي ندارد.وی افزود: معماري ايراني با اين تعبير، برايند همه اين شرايط در طول تاريخ است، مجموعه اي از داشته ها و دست يافته هاي ايراني و تجارب مستمر در آزمون و خطاهاي فني و هنري و اجتماعي براي رسيدن به مناسب ترين هاست. در نتيجه هر آنچه در وقايع تاريخي مؤثر بوده اند بر معماري ايراني هم تاثير گذاشته اند.کتیبه های قرآنی، بقاع، مساجد و... نمودهای مذهبی اسلام در معماری ایرانی استفلاح فر با اشاره به تأثیرگذاری معماری در فراسوی مرزها و به ویژه تأثیرگذاری اسلام بر معماری اضافه کرد: معماري گاهي از سرزمين ها و خطوط سياسي فراتر رفته و گاه از آن سوي مرزها استفاده كرده، بر روابط شهري تاثير گذاشته و از عقاید و مسلك ها و باورها تاثير گرفته، زيبایي خلق كرده و به بسياري از آنچه پديده هاي زيبایي شناختي بوده، تمايل نشان داده است.وی ادامه داد: اسلام نيز از اين قاعده مستثني نيست. آداب و احكام اسلامي، شيوه هاي حكومت اسلامي، روابط اجزاء جامعه اسلامي، تغييرات اقتصادي دوران اسلامي و...، همانطور كه زندگي اجتماعي را تغيير داد، معماري را هم دچار تغييراتي كرد. با اين تعبير مي توان به تركيب «معماري ايراني ـ اسلامي» اعتناء كرد. رواج گونه هاي معماري مذهبي، مثل بقاع، مساجد و...، تزئينات و كتيبه هاي قرآني، حذف نقش ها و تنديس ها، سادگي شيوه معماري در آغاز ورود اسلام به ايران و... از جمله اين نمودهاي مذهبي اسلام در معماري ايراني است.این پژوهشگر تصریح کرد: اگر تصور كنيم كه معماري ايراني ـ اسلامي گونه اي از معماري است كه بر اساس تلفيق مباني و فرضيه هاي معماري ايران و اسلام به وجود آمده و به مسير خود ادامه داده، گمان دور از باوري است. اسلام از سرزميني كه ميراث هنري و معماري قابل توجهي داشته باشد، برنيامده است. در بدو ظهور، اصول مدوني در اين حوزه ندارد و حتي ساخت و سازهاي معماري را نوعي وابستگي دنيوي و مغاير ارزش هاي الهي مي داند. از طرفي مفاهيم مطلقي مثل معماري ايراني ـ ارمني، معماري ايراني ـ يهودي و حتي معماري ـ ايراني ـ زرتشتي و... يا معماري ايراني ـ ضد اسلامي، جايگاه علمي و تاريخي ندارند تا بتوان در مقابل آن به تعريفي قطعي از معماري ايراني ـ اسلامي پرداخت.تأثیر و تأثر معماری از کیفیات زندگی انسانفلاح فر درباره اینکه آیا معماری ایران، با توجه به محدودیت ها و مشکلاتی که دارد قابلیت ایرانی و اسلامی شدن را دارد؟ پاسخ داد: از آنجا كه معماري در نهايت، بروز و نمود همان جامعه ای است كه در آن شكل گرفته، اگر منظورتان از اسلامي شدن و ايراني شدن به معني برخورداري از ارزش هاي اخلاقي و اجتماعي ايراني و اسلامي است، اين مهم اتفاق نمي افتد مگر آن كه محيط اجتماعي حاوي و خواستار اين ارزش ها باشد.وی اشاره کرد: از جامعه اي دور از ارزش ها نمي توان انتظار آثار معماري ارزشمند داشت. شهري با ضدارزش هاي رايج، نمي تواند زهدان زيبارويان خوشخو باشد. معماري ما همان قدر نزديك و منتسب به ايرانيت و اسلاميت است كه جامعه است. معماري آينه اي است از زيبایي و زشتي و آينه شكستن خطاست. معماري مي تواند كيفيات زندگي ما را تغيير دهد. اما پيش از آن از كيفيات زندگي ما تاثير مي گيرد.
این هنرمند نقاش درباره وجود تعارض میان معماری ایرانی و اسلامی با پیشرفت های روزافزون هنر معماری دنیا توضیح داد: هنر و معماري اين ظرفيت را دارد تا در شرايط سالم، به تدريج داشته هاي خود را بنا به نياز و وضعيت موجود پالايش و يا هماهنگ كند. از اين جهت هيچ حسني در هنر و معماري ذاتاً مغاير هيچ حسن ديگري نيست. مشروط بر آن كه به جاي جهش هاي چشم بسته و گسست هاي بزرگ معماري، به مسير متداوم و متعالي معماري معتقد و متعهد باشيم. همچنين بايد تعريفي درست از معناي پيشرفت معماري جهاني داشته باشيم. نه آنچه امروزه مرسوم است که كپي برداري هاي ظاهري، جاي درك مفاهيم پيشرفته معماري را گرفته است. نه اين چنين كه؛ صنف عجولي، چرا و چگونه ها را فراموش كرده و به توليدات نهايي آن بسنده مي كنند.بناهای دور از هویت و شأن انسانی، معماری نیستندفلاح فر درباره این موضوع که در معماری قدیم ایران، ساختمان ها بر اساس نیاز مردم آن زمان و بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه ساخته می شد، آیا این نکته در معماری امروز ایران دیده می شود و آیا این قابلیت وجود دارد که به این نکته توجه شود، پاسخ داد: بايد ساختمان سازي را از معماري جدا كرد. آنچه بدون توجه به نيازهاي اقليمي، فرهنگي، جغرافيايي، زيبایي، توازن، تناسب و... و دور از هويت و شأن انساني ساخته مي شود، اصلاً معماري نيست. همانطور كه زنده بودن، هم سطح زندگي نيست. معماري ناگزير به برآورده كردن اين نيازها و تبعيت از آن است. اين وظيفه معمار و معماري است.معماری باید در ادامه معماری گذشته و متناسب با امروز باشداین پژوهشگر هنری در پاسخ به این پرسش که آیا می توان هنر مدرن و معماری روز دنیا را به کار بگیریم و نشانه هایی از معماری اسلامی و ایرانی مثل رنگ فیروزه ای، طاق و یا بادگیر را به معماری مدرن و روز اضافه کنیم و به آن معماری ایرانی و اسلامی اطلاق کنیم؟ چنین گفت: حتماً نه. معماري ايراني و يا به تعبير شما معماري ايراني ـ اسلامي، گنبد و طاق و كاشي و مناره و... نيست. اعتبار اين معماري به تكرار اين مصداق ها نيست. اين اجزاء، هر يك بنا به شرايط و اقتضاي روزگار و اهداف معمار، در جهت تحقق مفاهيم معماري، خلق و ابداع شده اند. آنچه مهم است تداوم و تكامل مجموع مفاهيم ارزشمند معماري است كه ممكن است با هر ترفند و مصالح و اندام و عنصر ديگري به نمايش گذاشته شود.این پژوهشگر عنوان کرد: روزگاري محدوديت باربري آجر، معماران را به ابداعي شگفت و زيبا به نام گنبد و طاق و گوشواره و... رساند. آيا بتن و اسكلت فلزي اين قدرت را ندارد تا راهي تازه براي بيان مفاهيم معماري پيدا كند!؟ آيا فرم به پايان رسيده، يا زيبایي و انديشه!؟ مگر نه آن كه گنبد و ايوان و... روزگاري اختراع شده اند!؟ آيا دروازه اختراعات براي هميشه بسته شده است!؟ بادگير يعني بهترين استفاده از نيرو و توان طبيعت. آيا استفاده از انرژي خورشيدي در معماري معاصر، معناي ديگري است!؟ اگر معماري معاصر بخواهد دور از مفاهيم انساني معماري تاريخي ايران، تنها با اتكاء به اين نوع وصله ها و سرقت ها و يا تكرار بي دليل ظواهر، داعيه هويت داشته باشد، راه را به خطا خواهد رفت. همچنان كه تاريخ پويا و خلاقانه معماري ايراني همواره از آن پرهيز كرده است. تكرار و تاكيد به مسير متداوم معماري نيز براي همين است. معماري بايد در ادامه معماري گذشته و متناسب با روز و روزگار باشد. هنر روزآمد دنيا هم ـ بعد از دوره عبور از هيجانات اوليه مدرنيزه ـ اين شيوه خام دستانه و اغلب مضحك را نمي پسندد.او در ادامه سخنان خود درباره ذکر بهترین نمونه های معماری ایرانی و اسلامی در کشور ما بیان کرد: بزرگترين گروه اين مجموعه قابل ستايش، آنچه از معماري است كه در زندگي روزمره مردم خوش ذوق و توانمند توليد شده و ممكن است در طول زمان دستخوش فرسودگي و نابودي قرار گرفته باشد. دسته دوم آن بناهايي است كه به دليل اهميت اجتماعي و ابعاد و ساختار و... تا امروز باقي مانده است. براي نمونه مي توان به مجموعه خانه هاي تاريخي ايراني، مساجد تاريخي، قلاع، كاخ ها و ارگ ها، شهرها، بناهاي يادبود، بناهاي عام المنفعه و ... متعددي اشاره كرد كه ذكر فهرست و نام ها از حوصله اين مختصر خارج است.تئوری معماری برای انسان جایش را به انسان برای معماری داده استاین کارشناس هنرهای تجسمی درباره قانون زرشک در معماری ایرانی - اسلامی و این که چند درصد از ساخت و سازهای بزرگ ایران با توجه به این قانون طراحی و ساخته می شود، یادآور شد: اين تعبير عاريه گاهي به تناسب و سير شكل گيري و تكامل معماري به نفع خواسته ها و نيازهاي انساني در همه اجزا و اركان معماري اشاره مي كند. مثلاً در الگوي معماري خانه هاي ايراني، به عنوان واحد اوليه معماري، آنچه پيش از هر موضوعي جلب توجه مي كند، طراحي آن بر اساس اصالت تأمين نيازهاي همه جانبه خانواده و افراد خانواده است. نوعي تبعيت تكاملي، ارگانيك و منعطف از بايدها و نيازمندي هاي انساني. معمار و معماري تلاش مي كند با برخوردي صادقانه و واقعي به درك نيازهاي كاربر و برآورده كردن اين خواسته ها و نيازها بپردازد. حالا اين برنامه طبيعي را مقايسه كنيد با انتخاب خانه هاي امروزي؛ اشخاص يا ارگان هاي توليدي و ساختماني، بر اساس توان و محاسبات سود و زيان مالي، انبوهي از واحدهاي مسكوني را در بخش هاي مختلف شهر توليد مي كنند تا از طرف خانواده ها خريداري شود. به طور خلاصه اين خانواده است كه خود را با شرايط خانه هماهنگ مي كند. به عكس گذشته كه خانه براي خانواده طراحي و ساخته مي شد. تئوري معماري براي انسان، حالا جايش را داده به انسان براي معماري.معماری ایران وامدار مجموعه معماری جهانی استاین استاد دانشگاه در خاتمه درباره تأثیر معماری ایرانی و اسلامی بر معماری دیگر کشورهای دنیا و تأثیر معماری غربی بر معماری امروز ایران گفت: بي ترديد معماري در كنار موسيقي، هنر و ادبيات، پوشش، لباس و... مهمترين نمود فرهنگي اقوام است. فرهنگ بدون مراودات فرهنگي، دچار ركود و رخوت و خمودگي مي شود. در معماري فاخر دنيا نشانه ها و نمونه هاي فراواني از ابداعات و يافته هاي معماري ايران را مي توان سراغ گرفت؛ از مصالح و ابزار تا فرم ها و سازه هايي مثل گنبد. از زيبایي تا جايگاه انسان مدار معماري. به همين تناسب معماري ايراني از ورود هنرمندان در دوره معماري هخامنشي تا مروادات هنري منجر به زيبایي شناختي هاي تازه و فناوري هاي معاصر وامدار مجموعه معماري جهاني است. اگر تجارب معماري ايران را قابل اعتنا بدانيم، اين مهم خود گواه مراودات و پويايي آن در دامن فرهنگ ايران و جهان خواهد بود.
سهشنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
معاون شهردار تهران: در شهرهای خود معماری اسلامی- ایرانی نداریم
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۲ معاون برنامهریزی شهردار تهران گفت امروز نمیتوان در شهرها ساختمانهای بلندمرتبه نساخت به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان محمود صلاحی در آیین اختتامیه ششمین کنفرانس ملی برنامهریزی و مدیریت شهری که در دانشکده علوم دانشدبیر کمیسیون عمران مجلس: معماری ایرانی ـ اسلامی در بافت پیرامون حرم رضوی رعایت شده است
دبیر کمیسیون عمران مجلس معماری ایرانی ـ اسلامی در بافت پیرامون حرم رضوی رعایت شده استدبیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت در پروژه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی معماری ایرانی ـ اسلامی رعایت شده است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی منحوزههای علمیه به رعایت معماری اسلامی- ایرانی مکلف میشوند
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۹ مجلس نهم حوزههای علمیه کشور را در سازههای خود به رعایت معماری اسلامی- ایرانی مکلف میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم در دیدار با طلاب و اساتید حوزهعضو شورای اسلامی شهر تبریز: شهرسازی باید با معماری ایرانی اسلامی همگن باشد
عضو شورای اسلامی شهر تبریز شهرسازی باید با معماری ایرانی اسلامی همگن باشدعضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت شهرسازی و معماری شهرهای کشورمان باید مناسب و همگن با معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی باشد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز ایران آهور در پنویدئو/ معماری ایرانی-اسلامی
ویدئو معماری ایرانی-اسلامی دانلود 106 لینک ۲۴ ۰۸ ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۷ساخت و سازهای شهری بندرعباس متناسب با معماری ایرانی- اسلامی باشد
رییس شورای شهر بندرعباس ساخت و سازهای شهری بندرعباس متناسب با معماری ایرانی- اسلامی باشد بندرعباس- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت باید بافت فیزیکی و ساخت و سازهای شهری بندرعباس متناسب با فرهنگ و معماری ایرانی اسلامی و بومی باشد به گزارش خبرنگار ایرنا پرویز سالاریمشهد در زمینه معماری اسلامی و ایرانی باید الگوی سایر شهرهای كشور باشد -
صلاحی مشهد در زمینه معماری اسلامی و ایرانی باید الگوی سایر شهرهای كشور باشد مشهد-خبرگزاری مهر معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهردار تهران گفت امروزه مدیریت و برنامه ریزی شهری در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است و مشهد به عنوان بزرگترین كلان شهر مذهبی ایران باید در زمینه معمارآرامش و معنویت رهاورد معماری اسلامی/ آداب آپارتمان نشینی آموزش داده شود -
گفتگوی مشروح مهر با حجت الاسلام میرعمادی آرامش و معنویت رهاورد معماری اسلامی آداب آپارتمان نشینی آموزش داده شود خرم آباد - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت معماری اسلامی به این مفهوم است که مسکن به شکلی ساخته شود که مایه آرامش و معنویت صارونمایی از ارزشمندترین منبع معماری صدر اسلام
رونمایی از ارزشمندترین منبع معماری صدر اسلامکتاب گذری بر معماری متقدم مسلمانان روز شنبه 24 آبان در فرهنگستان هنر رونمایی میشود به گزارش خبرگزاری فارس موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری متن به تازگی کتابی با عنوان گذری بر معماری متقدم مسلمانان نوشته جان کرسول بازنگری جیبسیاری از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از مرزهای جغرافيايی ماست -
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی بسیاری از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از مرزهای جغرافيايی ماست سيد محمد بهشتی تاريخ معماری قرون متقدم اسلامی را بسيار گنگ و تاريك خواند و گفت هنگامی كه از معماری دوران اسلامی بحث می شود متخصصان ما بيشتر به آثار معماری داخل كشور توجه می كنند حال آرئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز: گلوبلبل بودن شیراز را احیا کنیم
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گلوبلبل بودن شیراز را احیا کنیمرئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت شهرداری توانایی دارد که با عملکرد خود و ایجاد طراوت و زیبایی در این شهر دوباره شیراز را به صفت شهر گلوبلبل بودن بازگرداند به گزارش خبرگرئیس دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت خبر داد برگزاری همایش ملی عمران و معماری در واحد فومن و شفت
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فومن و شفت خبر دادبرگزاری همایش ملی عمران و معماری در واحد فومن و شفترئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت از برگزاری همایش ملی عمران و معماری با رویکرد توسعه پایدار از طرف این واحد دانشگاهی در بهار سال 94 خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از شفت مجتبیمعاون برنامهریزی شهردار تهران: معماری اسلامی در ایران به فراموشی سپرده شده است / شوراهای شهر در خدمت شهرداری
معاون برنامهریزی شهردار تهران معماری اسلامی در ایران به فراموشی سپرده شده است شوراهای شهر در خدمت شهرداریها هستندمعاون برنامهریزی شهردار تهران گفت معماری اسلامی در ایران به فراموشی سپرده شده و در حال حاضر اثری از این معماری در ساخت و سازها مشاهده نمیشود به گزارش خبرگزاریرییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: منبع عظیمی از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از کشور قرار دارد
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی منبع عظیمی از آثار معماری دوران اسلامی در خارج از کشور قرار داردرییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت هنگامی که از معماری دوران اسلامی بحث میشود متخصصان ما بیشتر به آثار معماری داخل کشور توجه میکنند حال آنکه منبع عظیمی از آثار این دوران در خارج از مرزهای جنظر سیانان درباره معماریایرانی/تصاویر
نظر سیانان درباره معماریایرانی تصاویر محمد رضا دُمری گنجی عکاس 24 ساله ایرانی ساکن بابل مازندران تصاویری زیبا از مسجد نصیر الملک شیراز گرفته است که اخیرا وب سایت سی ان ان آلبومی تصویری از این عکس ها را با تیتر تصاویر باورنکردنی از تقارن خیره کننده در معماری مساجد ایرانی منسفری به گنبد سلطانیه شاهکار معماری دوره اسلامی +عکس
سفری به گنبد سلطانیه شاهکار معماری دوره اسلامی عکس این گنبد در حد فاصل سالهای 704 تا 712 قمری به دستور اولجایتو پادشاه مغول معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی ساخته شده است به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران گنبد سلطانیه در شحرم مطهر رضوی شاهكار معماری در جهان اسلام
حرم مطهر رضوی شاهكار معماری در جهان اسلام خبرگزاری پانا دانشجوی كارشناس ارشد معماری اسلامی گفت حرم مطهر رضوی شاهكار معماری اسلامی و ایرانی در جهان است ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان ساعت 11 06 به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی 38 تن از دانشجویان دانشگاه-
گوناگون
پربازدیدترینها