تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819709463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از اختتامیه کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام خروش بی‌نظیر علمای جهان اسلام علیه جریان‌های تکفیری/ تفکر تکفیری نابودشدنی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از اختتامیه کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام
خروش بی‌نظیر علمای جهان اسلام علیه جریان‌های تکفیری/ تفکر تکفیری نابودشدنی است
کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام با اجماع علمای مذاهب و فرق اسلامی بر نابودی تفکر تکفیری به‌کار خود پایان داد.

خبرگزاری فارس: خروش بی‌نظیر علمای جهان اسلام علیه جریان‌های تکفیری/ تفکر تکفیری نابودشدنی است



به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام که با اشراف آیت الله ناصر مکارم شیرازی و مدیریت علمی آیت الله جعفر سبحانی از روز یکشنبه با حضور بیش از یک هزار تن از علما و اندیشمندان مذاهب و فرق اسلامی از 83 کشور جهان در قم آغاز شده بود شب گذشته با قرائت بیانیه کمیسیون‌های چهارگانه، رونمایی از کتاب‌های منتشر شده توسط دبیرخانه کنگره، سخنرانی آیت الله جعفر سبحانی و تقدیر از نویسندگان مقالات بر‌تر به کار خود پایان داد.  

*برگزاری کنگره‌ با حضور حداکثری علمای اسلام علیه تکفیر بی‌سابقه بود علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این مراسم اظهار کرد: چنین همایشی با این ابعاد برای مقابله با گروه‌های تکفیری در جهان اسلام بی‌سابقه بوده است. وی افزود: آیات عظام مکارم‌شیرازی و سبحانی همت والایی برای برگزاری این کنگره جهانی داشتند. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه حضور شخصیت‌های برجسته از کشورهای مختلف در این کنگره نظیر نداشته است، گفت: این علما از سراسر دنیا گردهم آمده‌اند تا راهکارهای مقابله با تکفیری‌ها را بیابند. وی ادامه داد: کسی به یاد ندارد که عالمان اسلامی این گونه جمع شوند و علیه تکفیر موضع‌گیری کنند؛ همت والای مراجع تقلید شیعه بوده که این اتحاد و همدلی را ایجاد کرده است.  

در ادامه نمایندگان کمیسیون‌های چهارگانه این کنگره بیانیه‌های نهایی خود را قرائت کردند.   *تکیه بر اشتراکات مذهبی برای تحقق وحدت اسلامی عبدالقادر محمد اندیشمند و متفکر برجسته سومالیایی در ارائه گزارشی از کمیسیون تبار‌شناسی تکفیری‌ها اظهار کرد: پیامبر (ص) یکی از اشتراکات اساسی مسلمانان محسوب می‌شود که باید بر تکیه بر ایشان به اتحاد دست یافت. وی افزود: نخستین جنبش تکفیری در اسلام، خوارج بودند که دیگران را به خروج از دایره اسلام متهم می‌کردند. این عالم سومالیایی با بیان اینکه خوارج در قرن چهارم هجری منقرض شدند گفت: در قرن دوازدهم، شخص دیگری ظهور کرد و مسلمانان دیگر را به کفر متهم کرد. وی ادامه داد: تفکر تکفیری توسط همین شخص مطرح شده و گرفتاری‌های بعدی را به وجود آورده است ولی امروز عالمان اسلامی، تمام اقدامات این گروه‌ها را محکوم کردند. عبدالقادر محمد با بیان اینکه تقسیم بندی مسلمانان به دوست و دشمن و جهاد علیه همه کسانی که عقیده‌ای مخالف ما داشته باشند‌‌ همان تکفیر است گفت: در کمیسیون تبار‌شناسی کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی، همه ابعاد این مسائل مورد بررسی قرار گرفت. این عالم سومالیایی با تاکید بر اتکا به قرآن برای اتحاد میان همه کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: تکیه بر مشترکات میان همه مذاهب اسلامی امری لازم به منظور رسیدن به اتحاد مورد نظر است.  

  *بهره گیری گروه‌های تکفیری از 57 شبکه ماهواره‌ای در ادامه سید عبدالمجید الحوثی عالم سر‌شناس وابسته به جنبش انصارالله یمن به قرائت بیانیه پایانی کمیسیون سیاسی پرداخت و اظهار کرد: کمیسیون سیاسی کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با هدف بررسی ریشه‌های سیاسی جریان‌های تکفیری و یافتن راهکارهای برون رفت از آن تشکیل شد و شرکت کنندگان در آن نظرات زیادی را حول موضوع کمیسیون مطرح کردند. وی در ادامه به برخی مسائل مهم مطرح شده در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: تکفیر پدیده خطرناکی است که برای برخورد با آن باید جدی بود، تکفیر بیماری کشنده روزگار ما است و گروه‌های تکفیری سعی می‌کنند با سوء استفاده از موضوعاتی همچون خلافت اسلامی و جهاد با استفاده از تکنیک‌های جدید به اسلام خدشه وارد کنند. عالم سر‌شناس وابسته به جنبش انصارالله یمن ادامه داد: تکفیری‌ها با بهره گیری از 57 شبکه ماهواره‌ای و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و حمایت‌هایی که از برخی کشور‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی می‌شوند تفکرات خود را در بین جوانان تبلیغ می‌کنند و آمریکا نیز از تفکرات سطحی آن‌ها برای تحقق اهدافش حمایت می‌کند. سید عبدالمجید الحوثی افزود: اقدامات تکفیری‌ها به دلیل عدم فهم درست از مسائل اسلامی به عنوان ابزار برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان و ثبات برای رژیم صهیونیستی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. وی به تشریح توصیه‌های مطرح شده در کمیسیون سیاسی پرداخت و بیان کرد: لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری نتایج کنگره، لزوم صدور فتوا از سوی علما مسلمان در مورد حرام بودن کشتن و تعرض به مسلمانان و اماکن مسلمین و لزوم تلاش برای وحدت حقیقی بین مسلمانان به عنوان سوپاپ اطمینان برای مقابله با تفکر تکفیری از جمله پیشنهاداتی است که در این کمیسیون مطرح شد.  

*رسانه‌ها‌ شیعیان را متوجه خطر‌ جریان‌های افراطی و تکفیری کنند‌ آیت‌الله جعفر سبحانی دبیر علمی کنگره با بیان اینکه داعش و دیگر جریان‌های تکفیری، مصیبت بزرگی برای جهان اسلام به شمار می‌روند، اظهار کرد: باید فکری برای درمان بیماری تکفیری‌ها که جهان اسلام را با مشکل مواجه کرده‌اند، بیابیم. وی ادامه داد: مقالات خوبی در این کنگره ارائه شده‌اند که راهکارهایی هم برای مقابله با تکفیری‌ها در آن‌ها بیان شد؛ نظراتی که در اینجا شنیدیم نشان می‌دهد علمای اسلامی تکفیر را به هر شکل که باشد، محکوم می‌کنند. این مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به این حقیقت که عالمان جهان اسلام معتقدند خداوند تکفیر را قبول ندارد، خاطرنشان کرد: باید با اتکاء به این وحدت نظر، به ارائه طرحی جامع به منظور ریشه‌کنی همیشگی اندیشه تکفیری بپردازیم. آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: رسانه‌های گروهی در کشورهای مسلمان نیز نسبت به آگاه‌سازی ملت‌ها اهتمام داشته باشند و مسلمانان را متوجه خطری کنند که جریان‌های تکفیری به وجود آورده‌اند. وی با بیان اینکه اگر منکری در جامعه وجود داشته باشد که باید در مقابل آن بایستیم، امروز همین جریان تکفیری است، اضافه کرد: تکفیر مسلمانان بزرگ‌ترین منکری است که در حال حاضر وجود دارد. استاد برجسته حوزه علمیه قم تأکید کرد: رژیم صهیونیستی است که شرارت می‌کند، اما تکفیری‌ها، مسلمانان را به این امر متهم می‌کنند. وی با اشاره به روایتی از حضرت علی (ع) خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند که مردم یا هم کیش شما هستند یا مانند شما بنده‌ای از بندگان خدا هستند؛ خون مسلمانان دارای حرمت است، اما فتنه تکفیر و جنایاتی که در این قالب انجام می‌شود خلاف سخن خدا و پیامبرش هستند و چهره اسلام را خدشه‌دار می‌کنند. آیت‌الله سبحانی متذکر شد: تکفیری‌ها اسلامی را عرضه می‌کنند که دینی کاملاً خشن بوده و بویی از رحم و مروت در آن به مشام نمی‌رسد. این مرجع تقلید با بیان اینکه اختلاف‌نظر‌ها نباید موجب جنگ و خونریزی شوند، یادآور شد: کنگره حاضر برای ما اهمیت خاصی دارد، چراکه شاهد حضور حداکثری علمای جهان اسلام در اینجا هستیم که مصوبات و نتایج را به گوش ملت‌های خود خواهند رساند. وی با تأکید بر اینکه نباید فعالیت علیه تکفیری‌ها را منحصر در دو روز کنگره کنیم، عنوان داشت: لازم است هیئتی علمی مأمور به رسیدگی مصوبات کنگره حاضر باشد و حلقه‌ای ارتباطی میان علما و رهبران و مردم کشورهای مختلف ایجاد کند. آیت‌الله سبحانی با اشاره به تأثیرگذاری بالای رسانه‌ها در آگاه‌سازی مسلمانان، گفت: به همین دلیل باید از ظرفیت رسانه‌ها هم در مقابله با جریان‌های تکفیری استفاده کنیم. یکی از عوامل دوری مسلمانان از یکدیگر، عدم رجوع به منابع و کتب اصلی است. وی با بیان اینکه نسل جوان در کشورهای اسلامی در معرض تبلیغات سوء اندیشه تکفیری قرار دارند، بیان داشت: علمای اسلام باید از روش‌های صحیح با تبلیغات تکفیری‌ها مقابله کنند. آیت‌الله سبحانی توضیح داد: برخی مطالب فتنه‌انگیز هم در رسانه‌ها و بعضی کتاب‌ها به چاپ می‌رسد که این امر خطراتی دارد. استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه رهبران گروه‌های تکفیری، آیاتی که در مورد مشرکان نازل شده را درباره اهل اسلام به کار می‌برند، تشریح کرد: از خداوند مسئلت داریم راهکارهای صحیح مقابله با تکفیری‌ها را پیش‌روی ما قرار دهد تا بتوانیم با این اجتماع عظیم، به نتایجی قابل قبولی دست یابیم.  

*رونمایی از هشت جلد کتاب منتشر شده در دبیرخانه کنگره در انتهای آیین اختتامیه این کنگره با حضور آیت الله ناصر مکارم شیرازی و آیت الله جعفر سبحانی از هشت جلد کتاب منتشر شده توسط دبیرخانه این همایش رونمایی شد. دبیرخانه اجلاس کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام از مجموع 716 مقاله‌ای که به دبیرخانه اجلاس ارائه شد، 96 مقاله از خارج کشور، 50 مقاله از اهل سنت داخل کشور و... را در هشت جلد کتاب منتشر کرد. همچنین این مقالات به نرم افزار عربی و فارسی نیز تبدیل شده تا در اختیار علما و اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد. تلاوت قرآن کریم توسط استاد شعاعی پایان بخش کنگره جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام بود. انتهای پیام/78009

93/09/04 - 09:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن