تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804080148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«هر شب برای موفقیت آقای ظریف دعا می کنم»/قدرشناسی مردم از تیم هسته ای


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: «هر شب برای موفقیت آقای ظریف دعا می کنم»/قدرشناسی مردم از تیم هسته ای تهران- ایرنا- موضوع مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 برای فعالان رسانه ها و سیاستمداران دنیا یکی از داغ ترین سوژه های خبری است اما گروه دیگری که تحریم، زندگی آن ها را هدف گرفته است به دور از تنش و جنجال در عین حساسیت و جدیت، موضوع را دنبال می کنند.


اگر از این دور از مذاکرات هسته ای که در وین اتریش در حال برگزاری است به عنوان یکی از مهمترین ،حساس ترین و طولانی ترین مذاکرات سیاسی سال های گذشته نام ببریم، بی راه نگفته ایم.
از 27 آبان ماه که دور تازه و نهایی مذاکرات ایران و 6 کشور قدرتمند در واپسین روزهای ضرب الاجل تعیین شده بار دیگر در پایتخت موسیقی دنیا آغاز شد، به راستی می توان گفت که اخبار این مذاکرات همه خبرهای دیگر را در عرصه بین الملل به حاشیه برد.
این روزها بیش از 300 خبرنگار از رسانه های مختلف داخلی و خارجی از سراسر دنیا در حال انعکاس رویدادها و اخبار لحظه به لحظه مذاکرات تاریخی ایران و گروه 1+5 هستند و بسیاری از سیاستمداران، تحلیلگران و مقامات نه تنها ایران و 6 کشور مذاکره کننده، بلکه بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا با حساسیت وقایع هتل کوبورگ را دنبال می کنند.
اما در میان تمام این خبرها و نظرات، یک جای خالی دیده می شد که آن هم نگاه اقشارمختلف مردم به این رویداد سیاسی مهم بود. مردمی که این توافق آثار مهمی بر زندگی آن ها خواهد داشت این روزها در حالی که به زندگی روزمره خود می پردازند، در تاکسی، اتوبوس، محل کار و یا در خانه هایشان اخبار مذاکرات را دنبال می کنند و حتی در جمع های دوستانه خود به تحلیل و ارزیابی مذاکرات می پردازند.
فرصتی دست داد تا به وقایع وین نه از لابه لای صفحات روزنامه ها و سایت ها بلکه از دریچه نگاه مردم بپردازیم.
از دیدگاه بسیاری از اقشار مختلف مردم طی روزهای گذشته مذاکرات هسته ای مهمترین موضوع دنیای رسانه ها بوده که آنها با جدیت دنبال کرده اند.
آقای «حدادوند» 55 سال دارد و خود را باغدار معرفی می کند و می گوید: احتمال می دهم که دو طرف مذاکره کننده به توافق برسند، البته بیشتر امیدوارم که این طور شود.
او معتقد است که توافق و یا عدم توافق در مذاکرات هسته ای می تواند بر زندگی مردم تاثیر بسیاری داشته باشد، فکر می کنم که تا پایان امروز (سوم آذر) خبرهای خوبی شنیده شود.
او برای این حرف خود دلیل جالبی می آورد و تابلوی قیمت های صرافی همین نزدیکی ها را که خاموش بود، نشان می دهد و می گوید آن ها هم منتظر نتایج مذاکرات هسته ای وین هستند.
این شهروند تهرانی در پایان گفته هایش با کمی تردید می گوید: البته بعضی رسانه ها هم این چند روز از احتمال تمدید مذاکرات صحبت کردند. واقعیت این است که نمی توان با قاطعیت گفت که چه خواهد شد.
«مریم ادبی» هنرمند است و در حالی که سازی بر دوش دارد با عجله به سوالات پاسخ می دهد. او با کمی مکث مهمترین خبر روزهای گذشته را موضوع مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 می داند و می گوید که اخبار این حوزه را جسته و گریخته دنبال می کند.
وی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه به مذاکرات عنوان می کند: امیدوارم هر نتیجه که به دست می آید به نفع کشور و ملت ایران باشد.
«آرش نادری» 36 ساله ،بیش از 15 سال است که در صرافی کار می کند، او از جمله جدی ترین افرادی بود که مذاکرات هسته ای را از طریق روزنامه ها و رسانه های مختلف دنبال می کرد و از آخرین و جزیی ترین وقایع روزهای اخیر در وین مطلع بود.
او خود را فردی علاقه مند به مباحث سیاسی می داند و می گوید کار کردن در صرافی هم تا حدودی در این علاقه نقش دارد.
آقای نادری حتی از سفر وزیرخارجه عربستان به وین انتقاد می کند و می گوید: عربستان آشکارا در این مذاکرات دخالت می کند و به نظر می رسد برای سرنوشت ما تعیین تکلیف می کند و این باعث تاسف است.
او همچنین عملکرد تیم هسته ای کشورمان در یکسال گذشته را بسیار خوب توصیف می کند و معتقد است دنیای امروز عرصه شاخ و شانه کشیدن برای دیگر کشورها نیست و دیپلماسی و گفتمان حرف اول را می زند و برای اجرا کردن این سیاست شخص «ظریف» و تیمش به خوبی عمل کرده اند.
این شهروند تهرانی «ظریف» را نماینده 80 میلیون ایرانی می داند و عنوان می کند: همه مردم با هر گرایش و انتقادی که داشته باشند، در موضوع حیثت و آبروی کشور و داشتن عرق ملی، متفق القول اند و دوست دارند از کشورمان نام نیک و شایسته ای در دنیا دیده شود که به نظرم دکتر ظریف و همکارانش توانسته اند این وظیفه را به خوبی عمل کنند.
از او درباره تاثیر احتمالی توافق سوال می کنم که می گوید: ما نمی دانیم که قرار است بر سر چه موضوعاتی توافق کنند اما امیدوارم این امر به رفاه حال مردم منجر شود، مثلا به بهبود ناوگان هواپیمایی کشور که با جان مردم سر و کار دارد ، کمک کند.
نادری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیر توافق و یا عدم توافق هسته ای بر قیمت ارز توضیح می دهد: برخی از مردم تصور می کنند که موضوعات سیاسی بیشترین تاثیر را بر قیمت ارز دارد در حالی که چنین نیست. در واقع این تاثیر تنها 10 درصد است اما بیش از همه، سیاست های پولی وبانکی بانک مرکزی این قیمت را تعیین می کند.
در این گشت و گذار میان مردم جامعه، البته جوانانی را هم یافتم که مهمترین خبر روزهای گذشته را «دربی پایتخت» (بازی روز گذشته دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس) می دانستند و مشخص بود که اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای را دنبال نمی کنند.
دو دختر جوان دانشجو هم مرگ مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ را که هفته گذشته به خاطر بیماری سرطان درگذشت، مهمترین خبر روزهای گذشته دانستند. یکی از آنها هم توصیه کرد که این سوال را از مردان بپرسیم چرا که سیاست از موارد مورد علاقه آنهاست.
وی همچنین توصیه می کرد که برای پرسیدن درباره آخرین اخبار مربوط به مذاکرات به سراغ پدرش برویم، که لحظه به لحظه در جریان وقایع وین است.
اما گفت وگوهایم با زنان جوان، میانسال و حتی سالخورده نشان می داد که همه این طور فکر نمی کنند. در واقع حتی اگر در سایر موارد سیاست امری مردانه و یا از مسایل مورد علاقه مردان جامعه بود اما مذاکرات هسته ای به ویژه این دور از گفت و گوها موسوم به وین 8 برای همه مهم بوده است.
خانم اشراقی که خانه دار و 50 ساله است، گفت که روند مذاکرات را با جدیت و از طریق رسانه های داخلی و خارجی دنبال می کند.
وی همچنین با بیان اینکه به پایان این گفت و گوها خوش بین است، افزود: به نظر من توافق بین ایران و گروه 1+5 ظرف امروز (سوم آذر) حاصل خواهد شد.
خانم اشراقی در پاسخ به این سوال که دستیابی به توافق هسته ای چه تاثیری بر زندگی مردم دارد، گفت: به خاطر کاهش تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی، نوعی احساس آرامش به مردم دست می دهد. من که به شخصه با انجام این توافق از استرس این مدت رها شده و آسوده خاطر می شوم.
خانم محمدی زنی 69 ساله و خانه دار است و در حال تماشای روزنامه های روی دکه از او درباره مذاکرات هسته ای می پرسم که می گوید: خدا کند که به خاطر جوانان و رفع مشکلات آنها مثل آسان شدن شرایط ازدواج و یا بهبود شرایط کاری این توافق ختم به خیر شود.
پیش از آنکه بتوانم از چگونگی تاثیر این توافق بر ایجاد اشتغال و یا کاهش گرانی سوال کنم،ادامه داد:اخبار این موضوع را از تلویزیون دنبال می کنم و هر شب برای موفقیت آقای ظریف دعا می کنم. خدا کند که آنها (تیم مذاکره کننده) بعد از این همه زحمت که کشیده اند، دست پر بازگردند.
این شهروند اهل کردستان ادامه داد: خدا از آقای روحانی و بعد آقای ظریف راضی باشد که تمام ملت ایران آنها را دعا می کنند.
خانم محمدی گفت: «ظریف» انسان بزرگی است و باید دست او را بوسید. این را گفت و بار دیگر به تیتر روزنامه های روی دکه روزنامه فروشی نگاه کرد.
امکان ارائه دیدگاهها و نظرات همه شهروندان در این گزارش فراهم نبود و آنچه گفته شد تنها برشی کوتاه از جامعه متنوع و متکثر ایرانی است که نشان می دهد مردم چه توقعاتی از دستگاه دیپلماسی دارند و چه امیدهایی به تیم مذاکره کننده هسته ای بسته اند .
امیدواری در عین قدرشناسی مردم نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده و آگاهی آنها نسبت به تحولاتی که به زعم برخی بسیار پیچیده و کارشناسی است، مهترین پیامی بود که از مردم درباره عملکرد یکسال و نیم اخیر دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید، برداشت می شود.
حال که با همت مردان دیپلماسی کشورمان و ایستادگی بر حقوق مردمی که این گونه قدردان زحماتشان هستند، توافق ژنو برای هفت ماه دیگر تمدید شده است، بدون تردید مردم ایران اسلامی همانند مدت زمان سپری شده که با صبر و امید جریان مذاکرات با گروه 1+5 را دنبال می کردند، با هوشیاری و حمایت باز هم این روند را دنبال خواهند کرد.
هدی یوسف زاده
سیام**9173**1429


03/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن