تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816643943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه دسترسی به بندر نوشهر طرحی روی کاغذ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: راه دسترسی به بندر نوشهر طرحی روی کاغذ نوشهر - ایرنا - ایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر جزو طرح های مصوب سفرهای استانی دولت گذشته بوده که همانند دیگر طرح ها مصوب پس از سال ها انتظار و وعده مسوولان سابق همچنان روی کاغذ باقی مانده است.


مطالعات کارشناسی و اجرای این طرح از سال 1382 آغازشد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در زمینه اقتصادی در سفرهای استانی دولت در سال 85 به تصویب رسید.
برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع در حاشیه کمربندی با بندر نوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اجرای این طرح است.
همزمان با تصویب این طرح، ایجاد بندرخشک و ابلاغ قانون منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال 1390 اهمیت اجرایی شدن این طرح را به عنوان یکی از طرح های زیربنایی بندر دوچندان کرد.
اگرچه در آبان سال 89 اقداماتی برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت اما بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اکولوژی کشور و مشکلات زیست محیطی از ادامه آن جلوگیری به عمل آمد.
این راه دسترسی قرار بود پس از عبور از ضلع غربی باغ گیاه شناسی و بدون ایجاد مشکلات زیست محیطی و آسیب رساندن به گونه های ارزشمند این میراث طبیعی به طول حدود یکهزار و 800 متر به بندر نوشهر متصل شود.
آن زمان برای تملیک اراضی و تخریب واحدهای مسکونی در مسیر اجرای این طرح حدود 30 میلیارد ریال نیز اعتبار در نظر گرفته شده بود.
در فرآیند اجرای این طرح وعده های زیادی از سوی مسوولان در نشست های رسمی و غیر رسمی و نیز در گفت و گو با خبرنگاران داده شد اما هیچ یک از این وعده ها عملی و تحقق نیافت.
مدیراسبق اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در آن زمان گفته بود بررسی های اولیه و مطالعات اجرای این طرح در دولت هشتم انجام گرفته و عمده اقدامات آن نیز در دولت های نهم و دهم آغاز شده است اما برخی «بدسلیقی ها» سبب شد تا کار با مشکل مواجه شود.
«سیدنبی سید پور» به خبرنگاران گفته بود در صورتی که این طرح اجرا شود نه تنها در افزایش توان عملیات تخلیه و بارگیری بندر تاثیر فراوانی به همراه دارد بلکه معضل ترافیک شهری نیز که بنوعی زمینه نارضایتی شهروندان و مسافران را فراهم کرده حل خواهد شد.
وی ساخت راه دسترسی بندر به کمربندی و احداث پایانه حمل ونقل در شهرستان نوشهر را از مهمترین طرح های توسعه ای منطقه ویژه اقتصادی بندرنوشهر معرفی کرده و تاکید داشت این طرح در ایجاد اشتغال و جلب سرمایه های بخش خصوصی بسیار اثرگذار خواهد بود.
«سیدعطاء الله صدر» مدیر عامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی اجرای این طرح زیربنایی را به دلیل وجود منطقه ویژه اقتصادی بندرنوشهر بسیار می دانست و تاکید داشت اجرای آن باید با جدیت پیگیری شود.
وی امید داشت که با اجرای این طرح در آینده نزدیک بندر نوشهر به یک بندر لجستیکی تبدیل شود به نحوی که نیازهای دیگر استان ها از جمله تهران، البرز و قم را تامین کند.
تیر ماه سال گذشته معاون سابق امور عمرانی استاندار مازندران وعده داد که عملیات اجرایی این طرح بزودی آغاز شود؛ سیدعیسی هاشمی حیدری آن زمان به مسوولان فرصتی 10 روزه داد تا در اجرای این طرح نسبت به علامت گذاری و ساخت دیوار اقدام کنند.
وی، ساخت راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر را در شمار طرح های مصوب دور اول سفرهای استانی دولت می دانست که بررسی آن در کمیسیون های زیربنایی دولت سه سال زمان برده و نتایج بررسی کارشناسی آن نشان می داد که اجرای آن هیچ آسیبی به قسمت شرقی باغ گیاه شناسی وارد نمی کند.
مدیرکل کنونی بنادر و دریانوردی مازندران (منطقه ویژه اقتصادی نوشهر) عمده ترین مشکلات و موانع موجود برای توسعه طرح های بنادر این استان را مربوط به بخش زیرساخت ها می داند و بر این باور است برای رفع این موانع باید تمامی مسوولان استانی و محلی همکاری همه جانبه داشته باشند.
منوچهر تاتینا با یادآوری تصویب قانون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بند نوشهر در سال 90 به ایرنا می گوید: امروز ظرفیت های مطلوبی برای ایجاد اشتغال در بنادر این استان فراهم است به شرط آن که با همکاری مسوولان استانی و محلی موانع پیش رو برطرف شده و زیرساخت های آن نیز آماده شود.
وی اجرای طرح های بندرخشک و راه دسترسی مستقیم به این بندر را یکی از این زیرساخت ها در منطقه برشمرد و گفت: باوجود این که این طرح ها جزو طرح های مصوب سفرهای استانی دولت گذشته بود اما هنوز به نحو مطلوب اجرایی نشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نقش ادارات ذیربط بویژه شهرداری، اعضای شورای شهر ، محیط زیست و منابع طبیعی برای شتاب بخشی روند اجرای این طرح ها را بسیار موثر دانست.
تاتینا همچنین برای حمایت از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش هایی از جمله گردشگری دریایی، ایجاد صنایع تبدیلی و پایانه حمل و نقل در بنادر این استان اعلام آمادگی کرد.
نماینده مردم نوشهر و چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت نقش آفرینی بندرنوشهر در پیشرفت منطقه خواستار ایجاد راه دسترسی مناسب و احداث بندر خشک برای آن شد.
قاسم احمدی لاشکی افزود: با اجرای مصوبات دولت برای ایجاد راه دسترسی و احداث بندر خشک می توان ظرفیت انتقال کالا را در منطقه افزایش داد و برای جوانان شغل ایجاد کرد.
وی با اشاره به قدمت 74 ساله بندر نوشهر افزود: این بندر به دلیل وجود مشکلاتی همچون ممنوعیت تردد کامیون در جاده کندوان، اقدامات بسیار سختگیرانه قرنطینه نباتی نوشهر، مشکلاتی چون نارضایتی تجار و افزایش هزینه ها را بوجود آورده است.
وی ادامه داد: طولانی شدن پاسخ مراجعی همچون دامپزشکی به دلیل نبود امکانات آزمایشگاهی مناسب و تاخیر در تخلیه کالا، نبود پایانه حمل و نقل و کمبود کامیون برای حمل و نقل مستمر کالا از بندر نوشهر از موانع پیش روی توسعه بندر نوشهر است.
بندر نوشهر به مساحت حدود 40 هکتار دارای 9 پست اسکله تجاری و خدماتی است که ظرفیت تخلیه کالا در آن به حدود چهارمیلیون تن افزایش یافته که این میزان در سال 94 به بیش از پنج میلیون تن افزایش می یابد.
این بندر در مقایسه با دیگر بنادر استان های شمالی از جمله گیلان و گلستان، نزدیک ترین بندر به مرکز کشور (تهران) از طریق جاده آسفالته و خطوط هوایی به شمار می رود.
استان مازندران به دلیل دارا بودن سه بندر از استان های مهم در زمینه مراودات تجاری محسوب می شود که نقش اساسی در زمینه صادرات و واردات با حوزه کشورهای آسیای میانه، حوزه دریای خزر و قفقاز دارد.
بندر نوشهر نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین بندر مازندران از دیرباز سهم ویژه ای در زمینه درآمدزایی، فرصت های شغلی و سرمایه گذاری داشته است.
624/1535/608/ 2025


02/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن