تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803007619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسیج، نهادی مردمی برای دفاع از انقلاب اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بسیج، نهادی مردمی برای دفاع از انقلاب اسلامی تهران - ایرنا - پس از گذشت چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) با دوراندیشی، دستور سازماندهی عمومی مردم را در قالب ارتش بیست میلیونی و بسیج مستضعفان برای مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان انقلاب اسلامی در پنجم آذر ماه 1358صادر کردند.


بسیج به لحاظ لغوی به معنای «سامان»، «اسباب ساز» و «سازمان جنگ» است و از نظر مفهومی یک حرکت منظم و سازمان یافته اجتماعی است که با توجه به فرهنگ هر جامعه و به اشکال مختلفی در اثر شرایط خاصی مانند جنگ، حوادث غیرمترقبه و حتی در زمان صلح و آرامش به صورت آماده باش بوجود می آید.
در جامعه ما نیز بسیج یک نهاد اجتماعی است و همانند خانواده که به صورت عضوی از ساخت و نظام اجتماعی جامعه است، از جایگاه و نقش ویژه ای برخوردار است و با هدف پاسداری از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی شکل گرفت.
اساسنامه بسیج مستضعفین آن را به این صورت تعریف کرده است: «بسیج نهادی است تحت فرماندهی مقام معظم رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و جهاد در راه خدا و گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه است.» (سپاه از دید قانون 1362)
حتی در دوران صدر اسلام نیز به هنگام حمله کفار و منافقین علیه مسلمانان، زمانیکه فرمان تشکیل نیروی مبارز علیه صادر می شد، مسلمانان داوطلبانه در مساجد گردهم می آمدند تا توان خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی برای مقابله با دشمنان اسلام بسیج کنند.
در طول تاریخ همواره دشمنان سعی کرده اند تا به اشکال مختلف مانع پیشرفت و ترقی جوامع اسلامی شوند و انقلاب اسلامی ایران نیز که الهام گرفته از اسلام ناب محمدی(ص) است، از نخستین روزهای پیروزی با توطئه های گسترده و سازمان یافته دشمنان اسلام مواجه شد که بسرعت و بر اساس صلاحدید امام(ره) با توجه به چند وجهی بودن این تهاجم ها، تنها راه مقابله با آنها استفاده از نیروی عظیم و پایان ناپذیر مردم همیشه در صحنه بوده است.
در چنین فضایی به منظور صیانت همه جانبه از انقلاب اسلامی، ارزش ها و اهداف آن در برابر شبیخون های ابرقدرت ها، بسیج بصورت یک نهاد در دو مرحله شکل گرفت که مرحله اول شکل گیری تشکل های مردمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مردم بعد به شکل سازماندهی شده تر تشکیل بسیج بود.
پیش از فرمان رسمی امام(ره) و بدنبال پیروزی انقلاب اسلامی، مردم با تشکیل گروه های خودجوش اقدام به سازماندهی اولیه برای مقابله با هرگونه تهدید علیه انقلاب در مراکزی مانند مساجد و حسینیه ها کردند و می توان گفت که بسیج شکل پیشرفته این سازماندهی مردمی برای مقابله با اقدامات بعدی دشمنان بود.
در واقع بعد از اقدامات خودجوش مردم برای حراست از انقلاب اسلامی به صورت گروه های چند نفره، تشکیل کمیته انقلاب اسلامی و پاسداران افتخاری را می توان به عنوان پیشرفته ترین اقدام مردم دانست که نقش مردم در این حرکت و حمایت مادی و معنوی از آنها بسیار چشمگیر و موثر بود.
می توان گفت با ادامه این روند و ادامه توطئه های دشمنان علیه ایران اسلامی که یکی از اشکال آن آغاز تجاوز صدام به ایران بود، رفته رفته این نظر شکل گرفت که با توجه به رشد نهادها مردمی و نتایج مثبت آن برای پاسداری از انقلاب اسلامی باید برای کسب آمادگی بیشتر و ادامه مقابله با دشمنان انقلاب، افراد علاقه مند و داوطلب نیازمند فراگرفتن آموزش های لازم رزم و نظامی و سازماندهی هستند و طبیعتا احساس این نیاز منجر به شکل گیری حرکتی به نام بسیج در پایگاه ها و مساجد به صورت نظامند شد.
گذشت زمان و افشای جاسوسی از طریق سفارت آمریکا در تهران بدنبال اشغال آن توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره)، حمله نظامی آمریکا و اعزام نیرو به طبس، اقدامات نظامی گروه هک های منحرف با دست زدن به ترور شخصیت ها و بمب گذاری ها، توسعه و گسترش بیش از پیش بسیج و تقویت آن را ضروری می کرد.
در نهایت امام خمینی(ره) در پنجم آذر سال 1358 تشکیل ارتش 20 میلیونی را صادر کردند.
این فرمان حرکت هایی را که به نام بسیج در جامعه مطرح بود، تسریع کرد و به آنها انسجام بیشتری بخشید و از آن تاریخ بود که مسوولان به این فکر افتادند که به نیروهای موجود در جامعه سازمان داده و در پی فرمان امام(ره)، زن و مرد، پیر و جوان عاشقانه فرمان رهبرشان را لبیک گفتند.
در اهمیت و ضرورت تشکیل بسیج همان بس که دفاع از مقدسات و ایدئولوژی اسلام ایجاب می کند که در مقابل خطراتی که آن را تهدید می کند به گونه ای منطقی و شیوه ای صحیح برخورد کرد.
همچنین اصل پیشگیری ایجاب می کند که امت اسلامی برای مقابله با هرگونه خطر احتمالی از سوی دشمنان اسلام در آماده باش کامل بسر برده و آمادگی دفاع و دفع خطر برای هرگونه خطری که اسلام را به مخاطره افکند، داشته باشند.
در قرآن کریم و احادیث ائمه(ع) نیز همواره بر آماده بودن برای دفع خطرات احتمالی بسیار تاکید شده است.
در ادامه شکل گیری بسیج، رفته رفته این شجره طیبه ابعاد گسترده تری به خود گرفت و در تمام قشرها اعم از دانش آموزی، دانشجویی، کارمند، کارگری، اصناف و عشایر توسعه یافت.
اکنون نیروهای بسیج بر اساس شرایط زمان و مکان علاوه بر آشنایی با فنون رزم با فراگیری آموزش های مختلف دیگر در تمام سازمان ها تشکیل شده و همواره آماده مقابله با هرگونه اقدام دشمنان در شرایط خاص هستند و در شرایط معمول نیز در صحنه های مختلف مانند حوادث طبیعی، واکسیناسیون کودکان، اقتصاد مقاومتی و راه اندازی طرح های اقتصادی و رسیدگی به مسایل و مشکلات محرومان ایفای نقش می کنند.
دامنه بسیج اکنون از روستاهای دور افتاده آغاز شده و در شهرها ادامه یافته و به عنوان یک نیروی مردمی کلانشهرهای کشور را در برگرفته و با چنین نیروی همیشه در صحنه، می توان بسیاری از کارهای ناشدنی را انجام داد و بی دلیل نیست که امروز به دنبال برخی توطئه ها در منطقه، مسوولان این کشورها بر ساماندهی چنین نیروی برای خود تاکید می ورزند.
اجتمام(5) ** 9105 ** 1071


01/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن