تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806617123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه بی نتیجه «کمیسیون اصل 90» برای فوتبال!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عصر ایران گزارش داد: برنامه بی نتیجه «کمیسیون اصل 90» برای فوتبال! تهران - ایرنا - سایت خبری عصر ایران می نویسد : کمیسیون اصل 90 یک ماه دیگر گزارشش را در صحن علنی ارائه خواهد کرد.


گزارشی که شاید به شهرت نمایندگان مجلس کمک کند و نام آنها را به سرزبان ها بیاندازد یا حتی نهایتا به استیضاح وزیر ورزش منجر شود اما حتما به پاک شدن فوتبال ازفسادمنجر نخواهد شد. کمیسیون اصل 90 بدون حکم قضایی فقط اهرم استیضاح وزیر را دارد وبس . اگر کمیسیون اصل نود می خواهد با فساد فوتبال مبارزه کند باید مسیر قضایی را طی کند.
کمیسیون اصل 90 تا یک ماه دیگر آماده می شود که گزارشش را در مورد فوتبال در صحن علنی مجلس اعلام کند.گزارشی که در آن نتیجه بررسی های این کمیسیون از فساد فوتبال اعلام خواهد شد. گزارشی که قرار است به پاک شدن فوتبال کمک کند اما بعید به نظر می رسد که کمترین نتیجه ای داشته باشد.
کمیسیون اصل 90 از حدود مهرماه سال 1392 به ماجرای فوتبال ورود کرده و بالاخره تصمیم گرفته که تا یک ماه آینده گزارش را در مورد فوتبال قرائت کند. گزارشی که وعده داده بودند در تیرماه گذشته منتشر شود اما به دلایلی که اعلام نشد انتشار گزارش به تعویق افتاد.
ورود کمیسیون اصل 90 به فوتبال به خاطر مسائلی است که در مورد تبانی و رشوه و استفاده از مواد نیروزا در فوتبال مطرح شده بود.داستانی که با مصاحبه علی دایی علیه داوری بسیار داغ شد . علی دایی مسائلی را در مورد داوری شروع کرد که کاربه برنامه نود کشیده شد و بحث هایی در مورد تبانی مطرح شد. بحث هایی که پس از آن به ماجراهای دلالی در فوتبال و تعیین نتایج هم کشیده شد.
حالا کمیسیون اصل 90 با بیش از یک سال بررسی و گرفتن نظر بیش از 70 عضو فوتبال تصمیم گرفته نتایج گزارشش را اعلام کند. گزارشی که ظاهرا قرار است منجر به تغییراتی در فدراسیون فوتبال شود.
از شنیده ها این طور برمی آید که اعضای کمیسیون اصل 90 تصمیم دارند با مشورت وزیر ورزش به فدراسیون فوتبال فشار بیاورند که برخی اعضای این فدراسیون را تغییر دهند. حمید رضا رسایی روز چهارشنبه در مصاحبه با مشرق گفته:«جمع بندی ها در خصوص پرونده فساد در فوتبال انجام شده است و تا یک ماه آینده گزارش نهایی در این خصوص قرائت می شود و قطعا در این گزارش از وزارت ورزش برکناری برخی از مسئولان فدراسیون را که در ماجراها و فسادها مقصر بوده اند را می خواهیم. البته در طول پیگیری مسیر پرونده برخی از متخلفین در سازمان لیگ برکنار شده اند. حتی برخی از چهره هایی که در ظاهر برای حفظ سلامت فوتبال کار می کرده اند به خاطر عملکرد سلیقه ای برخلاف قانون، مرتکب تخلف شده و پرونده آنها ارجاع می شود.»
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که به نظر می رسد اعضای کمیسیون اصل 90 کمترین آشنایی به اساسنامه فوتبال و قوانین فدراسیون جهانی ندارند. آنها هرچند در دفعات گذشته و مصاحبه های قبلی قول پیگیری قضایی ماجرای فساد در فوتبال را داده بودند اما به نظر می رسد دوباره از پیگریی قانونی ماجرا صرف نظر کرده اند و مسیروزارت ورزش را برای پاک کردن فساد فوتبال انتخاب کرده اند.
فدراسیون فوتبال هرچند از بودجه وزارت ورزش استفاده می کند اما طبق قوانین فیفا اداره می شود و رعایت قوانین فدراسیون جهانی برای برخورد با فساد الزامی می نماید.طبق همین قوانین درخواست برای برکناری اعضای فدراسیون فوتبال بدون حکم قضایی رسما دخالت دولتی در فوتبال به حساب می آید و مسیری به غیر از تعلیق فوتبال ندارد. فدراسیون فوتبال ایتالیا کمتر از 10 سال و در سال 2006 با فسادگسترده ای که در این فوتبال وجود داشت برخورد کرد و کمترین مشکلی هم به وجود نیامد اما مسیری که کمیسیون اصل 90 برای برخورد با فساد فوتبال انتخاب کرده از همین امروزمشخص است که بدون نتیجه خواهدبود.
آنها از وزارتخانه ای انتظار اصلاحات در فوتبال را دارند که همه اعضایش به خوبی می دانند هر قدم اشتباه چه هزینه غیر قابل جبرانی برای فوتبال خواهد داشت. در روزهای اخیر بارها شنیده شده که وزارت ورزش با حضور فلان فرد در فدراسیون فوتبال مشکل دارد اما اختیارات وزیر ورزش به او اجازه دخالت در تصمیمات فدراسیون را نمی دهد. نتیجه اینکه وزیر ورزش مجبور می شود درمصاحبه هایش اعلام کند که یکی از فدراسیون ها در اختیار اجنبی هاست. یعنی وزیر ورزش علی رغم اینکه به تغییرات در فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد اما به خوبی می داند که قوانین به او اجازه دخالت مستقیم را نمی دهد. البته که دلایل وزیر و کمیسیون اصل 90 ممکن است با هم تفاوت داشته باشد و همین مساله مسیری مشخص را جلوی پای مجلس قرار خواهد داد.مسیری که از صدور حکم قضایی برای افراد مفسد فوتبال می گذرد .
کمیسیون اصل 90 اما طبق ادعای اعضایش امروز در مسیری پیش می رود که انتهایش همین جایی است که وزارت ورزش قرار گرفته است؛تلاش بدون نتیجه برای تغییر در فوتبال. انها بدون داشتن حکم های قضایی امکان دخالت در مسائل فوتبالی را ندارند . اما اگر بتوانند با مدارک خود وجود فساد در فوتبال را ثابت کنند امکان برخورد بدون مشکل را به راحتی خواهند داشت. در فوتبال ایتالیا و برای برخورد با فساد دادستانی وارد شد و با مستند کردن مدارک احکام سنگینی برای فاسدان فوتبال در نظر گرفت.
اما این مسیر امتحان پس داده در فوتبال ایران نادیده گرفته می شود و همین است که معمولا مبارزه با فساد بدون نتیجه پایان می گیرد. کمیسیون اصل 90 یک ماه دیگر گزارشش را در صحن علنی ارائه خواهد کرد.گزارشی که شاید به شهرت نمایندگان مجلس کمک کند و نام آنها را به سرزبان ها بیاندازد یا حتی نهایتا به استیضاح وزیر ورزش منجر شود اما حتما به پاک شدن فوتبال ازفسادمنجر نخواهد شد. کمیسیون اصل 90 بدون حکم قضایی فقط اهرم استیضاح وزیر را دارد وبس . اگر کمیسیون اصل نود می خواهد با فساد فوتبال مبارزه کند باید مسیر قضایی را طی کند.
منبع/ عصر ایران
اول **


01/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن