تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819736973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی مهری مبلمان شهری با معلولان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بی مهری مبلمان شهری با معلولان یاسوج- ایرنا- مناسب سازی فضاها و مبلمان شهری با هدف تامین حقوق برابر و فرصت های مساوی برای حضور موثر معلولان در جامعه در کهگیلویه و بویراحمد مغفول مانده است.


معلولان جسمی و حرکتی کهگیلویه و بویراحمد در کنار مشکلات متعدد در مسیر زندگی خود با نامناسب بودن مبلمان شهری در نیز مواجه اند، مبلمانی که همواره باعث ایجاد چالش های متعدد در زندگی قشر توانخواهان شده است.
بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان طیفی از فعالیت های مناسب سازی از اصلاح اماکن و معابر تا سازگار ساختن سیستم حمل و نقل عمومی و حتی سازماندهی تولید کالاها و خدمات مورد نیاز پیش بینی و وظایفی برای دستگاه های متولی دیده شده است.
براساس ماده دو قانون جامع حمایت از معلولان همه دستگاهای دولتی موظف به طراحی و احداث ساختمان ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به گونه ای هستند که امکان دسترسی و بهره مندی معلولان مانند دیگر افراد جامعه از آنها مهیا باشد.
اما با وجود قانون صریح در این زمینه تاکنون اقدامات موثری در برخی معابر و اماکن عمومی شهری کهگیلویه و بویراحمد برای استفاده معلولان انجام نگرفته است.
به گفته مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد حدود دو و نیم درصد معادل هجده هزار نفر از جمعیت670 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معلول هستند که تعداد یکهزار و 125 نفر آنها دانش آموزان و دانشجویان هستند.
فضل الله اتابک افزود: بیشترین معلولان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به معلولین جسمی حرکتی با پنج هزارو 700نفر و معلولین ذهنی با چهار هزارو 500 نفر هستند.
وی به وضعیت نامناسب معابر و امکان عمومی برای حرکت معلولان اشار کرد و از مدیران اماکن عمومی و شهرداران خواست تا بیش از پیش برای مقوله مناسب سازی در ورودی اماکن عمومی و معابر شهری تلاش کنند.
وی بیان کرد: در حالی که نرخ معلولیت در کشور سه ممیز دو دهم درصد است اما این میزان در کهگیلویه و بویراحمد هفت ممیز دو دهم درصد است.
اتابک ضعف خدمات بهداشتی به ویژه در روستاها، ازدواج های فامیلی و دانش ناکافی خانواده ها نسبت به مسائل روانشناختی کودکان را از عوامل موثر در افزایش بروز معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.
یک کارشناس جامعه شناسی می گوید:تمامی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه باید جنبه های مختلف محیط بدون مانع را برای افراد دارای معلولیت بررسی کرده و فراهم آورند.
علی زمانی افزود: با وجود قانون صریح در زمینه مناسب سازی پیادرو ها و اماکن عمومی برای معلولان اما تا کنون در کهگیلویه و بویراحمد اقدام اساسی صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: نبود زیرساخت مناسب برای فعالیت معلولان باعث سرخوردگی آنها شده و نمی توانند استعداد های خود را در جامعه شکوفا کنند.
یک معلول کهگیلویه و بویراحمدی که در معابر و شهر یاسوج شغل دستفروشی دارد در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: ساختمان بسیاری از ادارات و معابر شهر یاسوج قابل تردد برای معلولان نیست.
دیگر معلول ویلچری هم می گوید: گاهی برای ورود به ادارات دو یا سه طبقه که آسانسور ندارند مجبورم یک نامه حتی محرمانه ام را به یک فرد غریبه بسپارم تا یک امضا یا شماره را در طبقه دوم یا سوم انجام دهد .
یک معلول ضایع نخاعی یاسوجی نیز گفت: روزانه برای انجام کارهای روزمره به سازمان های مختلف مراجعه می کنم ولی در برخی ادارات به علت نبود شرایط برای ورود معلولان دچارمشکل می شوم.
یک خانم معلول جسمی و حرکتی گفت: در دیگر شهرها و استانها حداقل شاهد نصب تابلوهایی با عنوان پارک خودروی ویژه معلولان و جانبازان هستیم ولی در شهرهای کهگیلویه وبویراحمد به سختی می توان چنین تابلوهایی را با این عناوین مشاهده کرد.
هر چند تا کنون نشست های متعددی در زمینه اجرای طرح مناسب سازی محیط برای معلولان و جانبازان با حضور دستگاه های متولی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده ولی نتیجه چندانی برای رفع این معضل اجتماعی به دنبال نداشته است.
به طوریکه با توجه به بررسی های انجام شده هم اکنون بیش از 70 درصد ساختمان های اداری و اماکن عمومی کهگیلویه و بویراحمد از جمله بانک ها نیاز به مناسب سازی، ایجاد رمپ و یا آسانسور برای مراجعه آسان معلولان و جانبازان دارند.
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه گفت: تمامی دستگاه های اجرایی و عمرانی استان به ویژه شهرداری ها موظف به اجرای قانون مناسب سازی محیط برای جامعه معلول و جانباز هستند.
پژمان نیک اقبال افزود: هیچ بهانه ای برای دستگاه های متولی برای انجام و اجرای صحیح این قانون وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر برخی سهل انگاری ها موجب کند شدن روند اجرای مناسب سازی محیط برای جامعه معلولان در استان شده است، گفت: ستاد مربوطه در این زمینه به طور مرتب در استان برگزار می شود و هر یک از دستگاه های متولی موظف به ارایه گزارش عملکرد و اقدامات خود در این راستا هستند.
شهر دار یاسوج هم گفت: در یک سال اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفتیم از دادن پروانه ساخت به ساختمان هایی که مقررات مربوط به مناسب سازی معلولان را رعایت نکنندخودراری شود.
محمد علی جاوید با بیان اینکه مناسب سازی معابر شهری از یک سال گذشته شروع شده افزود: این کار با همکاری حوزه عمرانی استانداری به جد در حال پیگیری است.
علاوه بر مناسب سازی محیط های اداری معابرشهری ،ایجاد فضاهای ورزشی،بکارگیری مشاور معلول و حمایت از اشتغال معلولان از مهمترین خواسته های قشر معلول از مسوولان اجرایی است.
7529/671


28/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن