تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813255626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش وزارت ارشاد به شواليه‌ها و نوازندگان زن


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: واکنش وزارت ارشاد به شواليه‌ها و نوازندگان زن
ايسنا/ سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره‌ي اهداي نشان شواليه از سوي دولت فرانسه به برخي هنرمندان و نويسندگان ايراني اظهار نظر کرد.
حسين نوش‌آبادي در سخناني گفت: سياست‌هاي فرهنگي کشور ما از سياست‌هاي بين‌المللي خيلي پيروي نمي‌کند. در بخش خصوصي، هنرمنداني که در بخش‌هاي غيردولتي فعال هستند، مي‌توانند با کشورهايي که با ما در روابط ديپلماتيک‌اند، ارتباط برقرار کنند، اما اگر رابطه‌ي ما با آن کشور سرد و کم‌رنگ شد يا بنا به دلايلي، با آن‌ها کاهش فعاليت داشتيم، شرايط متفاوت است.
او ادامه داد: بخش خصوصي مي‌تواند فعاليت‌هاي خود را دنبال کند، اما بعضي جوايز را که با انگيزه‌هاي خاصي به برخي نويسندگان اهدا مي‌شود، تأييد نمي‌کنيم. اگر فردي به‌دليل نوشتن يک کتاب در کشوري مورد تقدير قرار گرفت، ما الزامي نداريم که او را تشويق کنيم. ما مطابق چشم‌انداز خودمان حرکت مي‌کنيم. اگر کسي جايزه‌اي گرفت به معناي آن نيست که حتما بايد مورد تشويق ما نيز قرار گيرد.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر واکنش وزارت ارشاد به انتشار کتاب جعلي «زوال کلنل» به قلم محمود دولت‌آبادي در بعضي شهرستان‌ها، اظهار کرد: دولت‌آبادي از نويسندگان بنام و بزرگ کشور است که ما هم به عنوان نويسنده برايش احترام قائل هستيم. اما در رابطه با اين کتاب ملاحظاتي داريم و از نظر ما، «زوال کلنل» نواقص و اشکال‌هاي محتوايي دارد.

او تصريح کرد: ما بايد آثار را دقيق بررسي کنيم و براساس آن به آثار مجوز بدهيم. تا کنون هيچ مجوزي براي کتاب آقاي دولت‌آبادي صادر نشده است. البته اين‌گونه نيست که اين اثر حبس شده باشد. اين موضوع بستگي به انعطاف آقاي دولت‌آبادي براي اصلاحات کتاب دارد؛ اما اين‌که اين کتاب با نام ايشان توسط افرادي منتشر شده، حرکتي ناپسند و در عين حال قابل پيگيري است، زيرا نه نويسنده از اين موضوع راضي است و نه ارشاد مجوزي براي اين کار صادر کرده است. ما با آثاري که بدون تشريفات قانوني منتشر مي‌شوند، برخورد خواهيم کرد.

نوش‌آبادي در نشست خبري که امروز (سه‌شنبه، 27 آبان‌ماه) خود در سالن شوراي فرهنگ عمومي، درباره‌ي خريد کتاب توسط وزارت ارشاد از ناشران خصوصي اظهار کرد: ما اعتقاد داريم براي توسعه‌ي فرهنگ کتابخواني و حمايت از ناشران بايد کتاب‌هايي مفيد در چارچوب و ضوابط، توليد شوند. کتاب‌هايي که عنوان سودمند دارند، وزارت ارشاد هم در حد توان خود، آ‌ن‌ها را مي‌خرد تا در اختيار مردم قرار گيرند. در اين صورت، مردم با آخرين توليدات در حوزه‌ي کتاب آشنا مي‌شوند.
او ادامه داد: در اين راستا تأسيس فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي کتاب شروع شده است. البته حمايت از توليد و توزيع کتاب به معني دولتي کردن آن نيست. ما حتما با حضور بخش غيردولتي، اين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي را تأسيس خواهيم کرد و در عين حال از بخش خصوصي حمايت خواهيم کرد.

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بخش ديگري از سخنانش را به فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله (ص)» اختصاص داد و گفت: تا کنون فيلم‌هاي زيادي در اين رابطه ساخته و نمايش داده شده‌اند که مقصود اين فيلم‌ها، تحقق آرمان‌هاي اسلام و معرفي شخصيت جامعي از حضرت خاتم‌الانبيا است. ما بايد فيلمي بسازيم که تجلي اين شخصيت الهي باشد.

او معتقد است: فيلم‌هاي ساخته‌شده با اين موضوع، نواقص و ايراداتي داشتند و ما مي‌خواهيم براي اولين‌بار فيلمي را توليد کنيم که با حضور هنرمندان برجسته و قدرتمند، به جهان اسلام عرضه شود. اين فيلم فقط مصرف داخلي ندارد و اثري ارزشمند براي همه‌ي دنياست.

نوش‌آبادي افزود: اميدوارم عوامل اين فيلم حرکت عظيمي را آغاز کنند و عملکردي متفاوت از گذشته داشته باشند.
بخش ديگري از صحبت‌هاي نوش‌آبادي درباره‌ي موانع حضور نوازندگان زن در کنسرت‌ها بود.

وي در اين‌باره گفت: برگزاري کنسرت‌هاي موسيقي به‌صورت هم‌نوازي، با حضور نوازندگان زن، هيچ مشکلي ندارد و براي آن اجراها مجوز صادر مي‌شود. آنچه گاهي موانعي را ايجاد مي‌کند، حضور زنان براي تک‌نوازي روي صحنه است که تا کنون در اين راستا مجوزي صادر نشده است.
نوش‌آبادي در توضيح خبري مبني بر صدور مجوز براي خواننده‌هاي زيرزميني نيز اظهار کرد: مجوزي که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي آثار صادر مي‌کند، فارغ از شخصيت افراد است. مجوز وزارت ارشاد روي اثر و محتواي آن تأکيد دارد. اگر محتواي آثار فرهنگي - هنري بر سياست‌هاي ارشاد منطبق باشد، آن اثر مجوز مي‌گيرد. حالا شايد هم شخص مجوزگيرنده به‌لحاظ شخصيتي سبقه‌ي خوبي در جامعه نداشته باشد.

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره‌ي مشکلات و موانع پيش روي ارکستر سمفونيک تهران و ارکستر موسيقي ملي ايران نيز توضيح داد: همکاران من در اين راستا تلاش‌هاي زيادي انجام داده‌اند و تمام تلاش‌ ما اين است موانعي که در اين راستا وجود دارد، برداشته شود. وزير ارشاد نيز به‌شدت بر اين موضوع تأکيد دارد و دستور داده است که مسائل ارکسترها با سرعت بيشتري پيگيري شوند.
او اضافه کرد: اين‌که در دولت قبل، سهل‌انگاري در راستاي فعاليت ارکسترها انجام شده، ما را بر آن مي‌دارد که خلأ‌ها و کم‌کاري‌هاي گذشته را جبران کنيم.

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره‌ي هنرهاي نمايشي نيز گفت: اجراي تئاتر در کشور هميشه با فراز و نشيب‌هايي همراه بوده است. سياست وزارت ارشاد حمايت از توليدات نمايشي است. گاهي ضعف ما در توليدات باعث شده است که اين حوزه با کاهش مخاطب مواجه شود.
نوش‌آبادي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تعامل وزارت ارشاد با صداوسيما و همچنين تکليف مديراني که از سازمان صداوسيما به وزارت ارشاد آمده‌اند و احتمال اين‌که در دوره‌ي فعاليت رييس جديد صداوسيما مشکلي داشته باشند، بيان کرد: همکاري‌هايي با صداوسيما شده است. ما مي‌خواهيم تعامل‌مان با صداوسيما افزايش پيدا کند و اين رابطه‌ي سرد که البته ما باعث آن نبوده‌ايم دوباره گرم شود.

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در همين باره افزود: حضور آقاي سرافراز در سازمان صداوسيما شايد باعث شود که اين روابط بهتر شود و اين فعاليت‌ها بين ما گسترش يابد.
او گفت: اولين نشست ما با آقاي سرافراز به‌زودي برگزار خواهد شد تا نيروهاي مشترکي که در صداوسيما و اين وزارتخانه همکاري مي‌کنند و بايد تغيير کنند، با يک شيب ملايم جابه‌جا شوند و سعي مي‌کنيم اين اتفاق با هماهنگي و تعامل رخ دهد.

نوش‌آبادي در پاسخ به پرسش خبرنگاري در رابطه با وضعيت وام مسکن خبرنگاران نيز اظهار کرد: در ارتباط با مقوله حمايت از خبرنگاران بايد بگويم، صندوق اعتباري فعال است و ما هم با رويکرد جديدي، براي توانمندسازي اين صندوق اقدام خواهيم کرد. با توجه به ظرفيت‌هايي که وجود دارد در اين راستا اقداماتي انجام خواهد شد.

او درباره‌ي بيمه‌ي خبرنگاران نيز بيان کرد: در بحث بيمه‌ي خبرنگاران، به تمام مديران و صاحب امتيازهاي مطبوعات و خبرگزاري‌ها نامه‌اي زده‌ و گفته‌ايم در صورت بيمه شدن خبرنگاران، ما حق بيمه را پرداخت خواهيم کرد که بر مبناي اين قانون، هفته‌نامه‌ها 12 نفر و روزنامه‌ها 35 نفر را به ما معرفي کردند و ما هم حق بيمه را پرداخت کرديم.
نوش‌آبادي در بخشي از نشست خبري خود درباره‌ي سياست‌هاي کلي وزارت ارشاد صحبت و اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در چارچوب سياست‌هاي کلان و راهبردي کشور وظايفي دارد که به آن خواهد پرداخت. ما موظفيم سياست‌هايي را اتخاذ کنيم که برگرفته از سياست‌هاي نظام است. ما معتقديم حوزه‌ي فرهنگ نيازمند مديريت فرهنگي و برنامه‌ريزي هوشمندانه است. ما به جاي محدوديت‌ها به مصونيت‌ها فکر مي‌کنيم و بايد براي نشاط رواني جامعه برنامه داشته باشيم.

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: دولت «تدبير واميد» به همه‌ي سليقه‌ها احترام مي‌گذارد، اما برنامه‌هايش را در چارچوب سياست‌هاي کلي اعمال مي‌کند. ما به سليقه‌ها احترام مي‌گذاريم، اما اين احترام نافي وظايفي که در حوزه‌ي فرهنگ و هنر داريم، نيست. معتقديم فرهنگ و هنر اين کشور متعلق به يک جريان حزبي خاص نيست، بلکه متعلق به آحاد جامعه است.
او تأکيد کرد: نبايد فرهنگ و هنر اين کشور را موميايي کنيم، بلکه بايد به بازآفريني رو آوريم و توليد محتوا کنيم. ما از فيلم‌ها و محصولات سمعي بصري که بتواند فرهنگ و هويت ديني ما را نشان دهد صيانت مي‌کنيم.
به گزارش ايسنا، نشست خبري سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي برگزاري شد که گروهي از خبرنگاران معتقد بودند که حسين نوش‌آبادي به پرسش‌هاي مطرح‌شده از سوي آن‌ها پاسخ‌هاي شفاف نمي‌دهد.




سه شنبه, 27 آبان 1393 ساعت 21:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن