محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842793925
علوم سیاسی و خروج از مردابوارگی: کدام رویکردهای علمی تحول در علوم سیاسی را یک ضرورت میدانند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: علوم سیاسی و خروج از مردابوارگی:
کدام رویکردهای علمی تحول در علوم سیاسی را یک ضرورت میدانند؟
امروزه تقریباً برای همهی ناظران موافق و مخالف واضح و مبرهن است که علوم سیاسی موجود (غربی) جدا از اینکه در مقام توصیه و تجویز در نقطهی مقابل آموزههای اسلام ناب، انقلاب و نظام اسلامی عمل میکند، در مقام توصیف، تحلیل و پیشبینی سیاست در عرصهی تحولات داخلی ایران و منطقه، کارایی لازم را ندارد.
مبحث اول: امکان و ضرورت تحول در علوم سیاسی علوم سیاسی بهصورت طبیعی در درون منظومهای از رشتههای علمی قرار میگیرد که تحت عنوان علوم انسانی شناخته میشوند. این انگاره زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود که علوم سیاسی و به یک معنا کل مسائل علوم انسانی پروژهای میان رشتهای تلقی گردد. مطالعهی میانرشتهای پژوهشگر را برای شناخت جامعالاطراف از یک موضوع، با در نوردیدن مرزهای رشتهای و فرا رشتهای و تداخل رشتههای دانشگاهی تجهیز میکند و این همان آشتی، نزدیکی، همنشینی، گفت و گو و چالش رشتهها در پدیدههای منفرد، اما چندوجهی یا در مسئلهای واحد، اما مرتبط با رشتههای مختلف، بهمنظور شناخت بهتر آن پدیده یا مسئلهی چندمجهولی است.(1) بهویژه اینکه سنت علوم سیاسی موجود و رایج (و نه علم سیاست) از وحدت نظر، روش و هدف برخوردار نیست. بنابراین نسبت علوم سیاسی با علوم انسانی، عموم و خصوص من وجه است و مطلوب آن است که تحول و تغییر در این رشته از منظر فرا رشتهای دیده شود. به هر روی، بحث از امکان تحول نه از باب تکرار مجادلات بیحاصل امکان و امتناع مطرح میشود، بلکه هدف بررسی کردن مسئلهی تحول در علوم سیاسی از منظرها و موقعیتهای مختلف است تا در نتیجه، راهها و روشهای متعددی برای چگونگی تحول فراهم آید. امروزه تقریباً برای همهی ناظران موافق و مخالف، واضح و مبرهن است که علوم سیاسی موجود (غربی) جدا از اینکه در مقام توصیه و تجویز در نقطهی مقابل آموزههای اسلام ناب، انقلاب و نظام اسلامی عمل میکند، در مقام توصیف، تحلیل و پیشبینی سیاست در عرصهی تحولات داخلی ایران و منطقه، کارایی لازم را ندارد. توضیح آنکه کارکرد الگوها و نظریههای علمی در سه محور دیده میشود: 1. توصیف: یعنی توصیف هرچه دقیقتر پدیدهی مورد بررسی 2. تبیین و تشریح: یعنی بیان روابط علّی و معلولی میان پدیدهها و 3. قدرت پیشبین ی.(2) به بیان دیگر، علم شمردن هر دانش و نظریهای که فاقد ویژگیهای فوق باشد، فارغ از اینکه براساس چه بنیادها، رهیافتها و پارادایمهایی بنا شده باشد، محل تردید است. در ظرف تاریخی انقلاب اسلامی، علوم اجتماعی و سیاسی غربی نه تنها کارکردهای معقول خود را نداشته است، بلکه در فرآیندی معکوس، کارگزاران این علوم سعی بر تحمیل مبانی بینشی و ارزشی خود بر جامعه و حکومت ایران داشتهاند تا از این طریق، میدان عمل سیاست را به نفع خود مصادره نمایند.(3 و 4) در ذیل به برخی از رویکردهایی که میتوان به آنها از حیث بحث تحول در علوم سیاسی نگاه کرد، اشاره میگردد: الف) رویکرد جامعهشناسی معرفت در این رویکرد، نسبت جامعهشناسی و دانش مورد توجه قرار میگیرد و این مسئله بررسی میشود که چگونه فرضیات و مدعیات دانشمندان از ضرورتها و اقتضائات اجتماعی متأثر میشوند. آرای کارل مانهایم، مرتون و اشتارک در اینباره قابل توجه است.(5) همچنین توماس اسپریگنز در کتاب «فهم نظریههای سیاسی»، اصولاً اندیشه را مولود بحرانهای زمانهی اندیشمند میداند. به این دیدگاه در جای خود در مباحث معرفتشناسی، نقدهایی وارد است، اما برای مقصود مقاله راهگشا به نظر میرسد؛ بدین معنی که با تغییر واحد تحلیل، یعنی جامعه، بافت دانش نیز متحول میشود. بر این مبنا، میتوان از سنتها و گونههای مختلفی از علوم اجتماعی اسلامی، ایرانی، آمریکایی، فرانسوی، روسی، آفریقایی و... سخن گفت. بنابراین، این دیدگاه در تولید علوم اجتماعی به توجه هرچه بیشتر به بافت و اقتضائات جامعه تأکید میکند. حال آنکه بیشتر نظریات علوم سیاسی براساس اقتضائات جوامع غربی تولید شده و رشد یافتهاند و بنابراین کاربست خام آنها موجب پیچیدگی و سردرگمی مضاعف خواهد شد. ب) رویکرد تفسیری طرح رویکرد تفسیری یا مطالعات فرهنگی از آن جهت در باب تحول در علوم سیاسی اهمیت مییابد که در نقطهی مقابل مطلقانگاری و جهانی دانستن تمامی دانشها، از جمله علوم انسانی، از سوی پوزیتیویستها قرار میگیرد. براساس دیدگاه یونیورسالیستی-پوزیتیویستی، اصولاً بحث «بومیسازی» بیمعناست، اما فرهنگگرایان معتقدند مفاهیم علوم اجتماعی نمیتواند کیهانی باشد، بلکه از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت هستند.(همان) علامه طباطبایی در مقالهی «ادراکات اعتباری» در کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دو دسته از ادراکات را از هم جدا میکنند که عبارتاند از ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری. ادراکات حقیقی به حوزهی واقعیت و فلسفه مربوط میشوند، اما ادراکات اعتباری که در واقع نوعی حرکت استعاری ذهن هستند (دادن حد واقعی چیزی به چیز دیگر)، تحت تأثیر عادات، تلقینها، فرهنگ و تجربهی زیستهی فرد و جامعه هستند. در تقسیمبندی ایشان، بسیاری از مفاهیم اجتماعی در زمرهی اعتباریات قرار میگیرند. بنابراین از یک محیط فرهنگی به محیط فرهنگی دیگر، نظام مفاهیم و دانش متفاوت میشود. البته باید توجه داشت از نظر علامه، خود اعتباریات نیز برپایهی ادراکات حقیقی شکل میگیرند و لذا الگوی ایشان به نسبیگرایی معرفتی منجر نمیشود. این رویکرد بهویژه در تحلیل و توصیف پدیدهها از بسنده کردن به نظریات تولیدشده در فرهنگ دیگر پرهیز میدارد و تأکید میکند نظریهی مذکور قبل از بهکارگیری، باید براساس واقعیتها و پارامترهای فرهنگی جامعهی هدف از نو بازتولید شود و سپس به کار گرفته شود. ج) رویکرد مبنایی و فلسفی در این رویکرد، به علوم انسانی از منظر مبادی فلسفی آن نگریسته میشود. هر جهانبینی و نظام تجویزی (ایدئولوژی و شبیه به آن) برپایهی سه جزء هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی (و در مرحلهی بعد روششناسی) استوار شده است. از این رو، زمانی میتوان از تحول عمده در علوم انسانی و علوم سیاسی سخن گفت که در این پایههای بنیادی، تحول ایجاد شود. نظام دانش در غرب و از جمله علوم سیاسی آن، بهطور خلاصه از بُعد هستیشناختی مادیگرا، از بُعد معرفتشناختی نسبیگرا و از بُعد انسانشناختی اومانیست (انسانمحور یا انسانخدایی) است. برپایهی این مبانی، یک نظام ارزشی منفعتطلبانهی انسانمحورانه (از نوع مادی) شکل میگیرد. در نقطهی مقابل از منظر اسلام، هستی بر اصل توحید استوار بوده و دو ساحتی (مادی و معنوی) است. معرفتشناسی اسلامی دستیابی به معرفت یقینی را ممکن میداند و به روششناختی ترکیبی منجر میشود که در پی آنریال عقل، نقل و تجربه در یک نظام معرفتی همساز و منسجم به رسمیت شناخته میشوند. در بُعد انسانشناختی، انسان مخلوق و عبد خداوند و خلیفهی او بر روی زمین است که سرشت و ماهیتی از اویی و به سوی اویی دارد. همانطور که مشاهده میشود، در هر دیدگاه، شکل خاص و متفاوتی از علوم سیاسی ظهور میکند که مفاهیم بنیادین هر یک، مانند دولت، حکومت، قدرت و... متفاوت از دیگری خواهد بود. هر یک از این دو مبنا، غایتی متفاوت و بلکه متضاد از سیاست را ترسیم میکنند که طبیعتاً سازوکارها و ابزارهای مجزای خود را خواهند داشت. د) رویکرد تاریخی و توجه به میراث گذشته این مسئله حائز اهمیت است که فرآیند تکوین علوم طبیعی و علوم انسانی متأثر از تحولات فکری، اجتماعی و سیاسی اروپا از قرن 16 و 17 به بعد است. شکل خاص جوامع و فرآیند تغییرات آن، مناسبات و روابط تولیدی-اقتصادی، پدیدهی استعمار و سلطهجویی، بردهداری، مهاجرت به آمریکا، وقوع جنگهای متعدد و... همگی در شکلگیری علوم انسانی جدید و از جمله علوم سیاسی، دخیل بودهاند. توجه به زمینههای شکلگیری اندیشهها در فهم همهجانبه و عینیتر از آنها، کمک شایانی میکند. کاملاً واضح و قابل پذیرش است که این سیر تاریخی اصولاً در تحولات جهان اسلامی ماجرای کاملاً متفاوتی داشته است و هرچند در 150 سال گذشته، کشورهای اسلامی از تحولات غرب و اروپا تأثیر پذیرفتهاند، اما این بدان معنا نباید تلقی شود که تحولات نظری و عملی این کشور-ها را با مبنای تحلیلی و تاریخی غرب به بررسی بگذاریم. در این زمینه، در علوم سیاسی به نظر میرسد باید به دو مفهوم دین و سیاست در غرب توجه ویژهای شود. این ادعا که بخش زیادی از مفاهیم اندیشهی سیاسی مدرن از دل سنتهای دینی مسیحی و کلیسا بیرون آمده است، خالی از واقعیت نیست. بهعنوان نمونه، میتوان به جریان پروتستانتیسم و اصلاح دینی، سکولاریسم، دانش هرمنوتیک، انگارههای تثلیثی و... اشاره نمود. خلاصه آنکه تلقی خاص مسیحیت از دین و سیاست و تحولات دوران مدرن، یک صورتبندی از سیاست را رقم زده است که با سنت دینی مسیحی همخوانی دارد. در نقطهی مقابل، دو مفهوم دین و سیاست در اسلام، بهعنوان دو متغیر اساسی شکلگیری علم سیاست، ماهیت متفاوتی از غرب داشتهاند. بهعنوان مثال، چه از لحاظ نظری و چه در تاریخ اسلام، اندیشهی سکولاریسم معنا و مفهوم نمییابد. لذا بر این اساس، در کشورهای اسلامی و ایران، با واحدهای تحلیل مستقل و متفاوت از دین، سیاست، حاکم، حکومت و... در نسبت با مفاهیم متناظر غربی مواجه هستیم که در نتیجه، شکل مستقلی از سیاست را تجربه میکنیم. مبحث دوم: سمتگیری و هدفگذاری تحول در علوم سیاسی بنا بر آنچه در بالا ذکر شد، علوم سیاسی غربی حاکم بر دانشگاهها، اولاً برمبنای فلسفهی مادی، غیردینی و الحادی استوار است و لذا بههیچوجه نمیتواند مورد پذیرش فرد مسلمان یا جامعهی اسلامی قرار گیرد. پس اولین مسئله این است که براساس عقلانیت دینی و منابع اسلامی، طرح جامعی از مبانی فلسفی (انسان، هستی، معرفت) و در مرحلهی بعد، مبانی ارزششناختی و دینشناختی متناسب و همراه با پاسخ به سؤالات و چالشهای جدید ارائه گردد. در نتیجهی ارائهی موفق این طرح جامع و سپس آموزش مؤثر این مبانی به دانشجو و پژوهشگر علوم سیاسی، آنها قادر به تولید نظریات جدید و همراستا با مبانی اسلامی خواهند بود و همچنین با نقادی فعال علوم سیاسی غربی، از ایدهها و بخشهای مفید این سنت علمی استفاده میکنند. ثانیاً فهم سیاست و مسائل سیاسی در جامعهی ایران و کشورهای اسلامی، برای نیل به تحلیل سیاسی صحیح، باید از طریق مطالعات عمیق میدانی از قبیل مردمشناسی، شناخت شاخصههای فرهنگ سیاسی، الگوهای رفتاری در شرایط مختلف، شناخت دقیق سنتهای فرهنگی و اجتماعی، الگوی دینداری، نحوهی مواجهه با ابعاد مختلف تمدن غرب و اثرات آن و... صورت پذیرد و در نتیجهی آن، نظریات توصیفی و تحلیلی دقیقی تولید شود. همچنین در کاربست نظریات غربی در محیط اجتماعی در کشورهای اسلامی، بنا به مورد، باید اصلاحات و بازنگریهایی صورت پذیرد. ثالثاً کارآمدی علوم سیاسی در ظرف انقلاب اسلامی، علاوه بر دو جهتگیری پیشگفته، از زاویهی دیگری نیز میتواند نگریسته شود. علوم سیاسی در هر صورت و بیانی، متکفل پاسخگویی به سؤالات عرصهی سیاست عملی است که پس از تحلیل یک مسئله، به تجویز و اتخاذ راهبردهایی جهت رفع و حل مسئله اقدام میکند. بنابراین پژوهشگران و مراکز دانشگاهی و پژوهشی علم سیاست باید بیش از پیش با مسائل عینی سیاست در سطوح نظری و عملی تعامل داشته باشند. به میزانی که پژوهشگران بتوانند مسئلهها و پرسشهای جدیدی از مسائل عملی سیاست تدارک دیده و به فراهم نمودن پاسخ بپردازند، علم سیاست جنبهی کاربردیتر و نتیجتاً کارآمدی بیشتری خواهد داشت. البته این مهم با موانعی نیز روبهروست. از طرفی برخی پژوهشگران علوم سیاسی بر اثر عدم اشراف مناسب به مبانی دینی و ملاحظات بومی و نیز القائات ممتد رسانههای معاند نظام در جهت شکاف میان نخبگان و حکومت، چندان ارتباطی با این سنخ مسائل سیاست برقرار نمیکنند و یا در صورت ورود به این عرصه، پرداخت مطلوب و شایسته را ندارند و متأسفانه طیفی از پژوهشگران و بعضاً اساتید دانشگاهها دیده میشوند که تنها در زمینهی نظری غرب تأمل نموده و سیر میکنند. از طرف دیگر، مجموعهی دستگاههای حکومتی با پذیرش بروز کاستیها و خلأهای احتمالی در این مسیر، باید زمینه را بیش از پیش برای ورود پژوهشگران فراهم نمایند و تنها در این صورت خواهد بود که یک جریان پایدار فکری و کاربردی را در عرصهی سیاست تجربه خواهیم نمود. منابع 1. علوم سیاسی؛ پروژهای میان رشتهای، سید ابراهیم سرپرست سادات، فصلنامهی مطالعات میانرشتهای، زمستان 1389، ص 23. 2. The hand book of political scince, 211. 3. رجوع شود به دیپلماسی و جاسوسی در عصر خشونت، الکساندر دمارانش و دیوید ای، ترجمهی سهیلا کیانتاژ، 4. ارتش سرّی روشنفکران، پیام فضلینژاد، انتشارات کیهان. 5. برزگر، رهیافت بومیسازی علوم انسانی، روششناسی علوم انسانی، تابستان 1389، شمارهی 63، ص 30. منبع: برهان انتهای متن/
93/08/27 - 05:17
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
مذاکرات از کجا منحرف شد؟/ضرورت ترجيح وجه علمی به رويکرد سياسی در وزارت علوم
گزیده ای از سرمقاله روزنامه های چهارشنبه مذاکرات از کجا منحرف شد ضرورت ترجيح وجه علمی به رويکرد سياسی در وزارت علوم سرمقاله روزنامه های کیهان وطن امروز حمایت و را میتوانید د ر این قسمت بخوانید مجله شبانه باشگاه خبرنگاران در ابتدا مطلبی را میخوانید که روزنامه کیهان در ستون یمرادی در گفتوگو با فارس: اصلاحطلبان با دغدغههای سیاسی و نه علمی به دنبال تسخیر وزارت علوم هستند
مرادی در گفتوگو با فارس اصلاحطلبان با دغدغههای سیاسی و نه علمی به دنبال تسخیر وزارت علوم هستندجانشین رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه اصلاحطلبان به دنبال تحمیل اراده خود به دولت هستند گفت اصلاحطلبان با دغدغههای سیاسی و نه علمی به دنبال تسخیر وزارت علوم هستند حسن مضرورت ترجيح وجه علمي به رويکرد سياسي در وزارت علوم
۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۹ ۳۱ق ظ خراسان ضرورت ترجيح وجه علمي به رويکرد سياسي در وزارت علوم به گزارش خبرگزاري موج روزنامه خراسان چنين نوشت وقتي مجلس شوراي اسلامي به گزينه پيشنهادي پيشين دولت براي تصدي وزارت علوم تحقيقات و فناوري راي منفي آن هم به صورتي قاطع داد اين نگراني ايجاد شد که ايبرخوردهای سیاسی فضا را برای مسئولیت پذیری در وزارت علوم نامناسب می کند
برخوردهای سیاسی فضا را برای مسئولیت پذیری در وزارت علوم نامناسب می کند محسن رهامی معتقد است تعداد قلیلی از نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا اجازه ندهند وزارت علوم سروسامان مستقلی بگیرد به این دلیل که مشکلات و موضوعاتی که در دوره آقای احمدی نژاد در دانشگاه پیش آمده از جمله بورسیههادی خامنه ای: بحث بر سر وزارت علوم سیاسی است/اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس
در گفت و گو با ایرنا هادی خامنه ای بحث بر سر وزارت علوم سیاسی است اجماع اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس تهران-ایرنا- حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام بحث بر سر وزارت علوم تحقیقات و فناوری را سیاسی دانست و گفت مجلس با این کارها نمی تواند نظغریبی در گفتوگو با فارس: دانشآشتیانی سیاسی نیست/وزیر پیشنهادی مهارتهای کافی برای اداره وزارت علوم را دارد
غریبی در گفتوگو با فارس دانشآشتیانی سیاسی نیست وزیر پیشنهادی مهارتهای کافی برای اداره وزارت علوم را داردمعاون آموزشی دانشگاه آزاد با تأکید براینکه دانشآشتیانی سیاسی نیست گفت وزیر علوم پیشنهادی در حوزههای پژوهشی علمی و پشتیبانی مهارتهای کافی برای اداره وزارت علوم را داردهشدار نسبت به برخورد سیاسی با وزیر پیشنهادی علوم
بررسی روزنامه های ایران یکشنبه 25 آبان 1393 هشدار نسبت به برخورد سیاسی با وزیر پیشنهادی علوم تهران-ایرنا-در حالی که تنها دو روز به جلسه رای اعتماد به چهارمین وزیر پیشنهادی علوم باقی مانده است برخی روزنامه ها نسبت به تلاش برخی نیروهای افراطی برای حاشیه سازی در این زمینه هشدار داحیدری در گفتوگو با فارس: آشتیانی موضع رسمیاش درخصوص بسیج دانشجویی اعلام کند/وزارت علوم سهمیه طیف سیاسی خاصی
حیدری در گفتوگو با فارس آشتیانی موضع رسمیاش درخصوص بسیج دانشجویی اعلام کند وزارت علوم سهمیه طیف سیاسی خاصی شده استرئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه بسیج دانشجویی به دستور امام خمینی ره تشکیل شده است گفت با توجه به خاطراتی که از دانش آشتیانی وجود دارد از وی میخواهیم مهادی خامنهای: بحث بر سر وزارت علوم سياسی است
هادی خامنهای بحث بر سر وزارت علوم سياسی است حجت الاسلام و المسلمين سيدهادي خامنه اي دبيرکل مجمع نيروهاي خط امام بحث بر سر وزارت علوم تحقيقات و فناوري را سياسي دانست و گفت مجلس با اين کارها نمي تواند نظري را که خودش دارد حتما تحميل کند اين فعال سياسي اصلاح طلب در گفت وپیش نشست همایش «گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» برگزار میشود -
به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق ع پیش نشست همایش گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی برگزار میشود نخستین پیشنشست از سلسله پیشنشستهای همایش گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق ع و با ههادی خامنه ای: بحث بر سر وزارت علوم، سیاسی است/ به اجماع اصلاح طلبان در انتخابات خوش بینم
هادی خامنه ای بحث بر سر وزارت علوم سیاسی است به اجماع اصلاح طلبان در انتخابات خوش بینم سیاست > احزاب و شخصیتها - ایرنا نوشت حجت الاسلام و المسلمین «سیدهادی خامنه ای» دبیرکل مجمع نیروهای خط امام بحث بر سر وزارت علوم تحقیقات و فناوری را «سیاسی&به همت گروه سیاسی فرزندان روحالله (ره) صفارهرندی در دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران سخنرانی میکند
به همت گروه سیاسی فرزندان روحالله ره صفارهرندی در دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران سخنرانی میکندبه همت گروه سیاسی فرزندان روحالله ره پنجمین جلسه دوره فشرده علوم سیاسی با سخنرانی صفارهرندی در دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی تهران از ساعت 14 امروز دوشنبه برگزار میشود به گزانتقاد استاد سرشناس فلسفه کشور از برخورد سیاسی مجلس با وزارت علوم:چوب لای چرخ رئیس جمهور نگذاریم
انتقاد استاد سرشناس فلسفه کشور از برخورد سیاسی مجلس با وزارت علوم چوب لای چرخ رئیس جمهور نگذاریم سیاست > مجلس - روزنامه ایران از قول دکتر غلامرضا اعوانی استاد برجسته فلسفه کشور نوشت درست است که مجلس محترم حسب قانون وظایفی برعهده دارد اما این نهاد وزارت علوم کانونعبدی در گفتوگو با فارس: گویی رئیس جمهور متعهد است برای وزارت علوم از طیف سیاسی خاصی گزینه معرفی کند
عبدی در گفتوگو با فارس گویی رئیس جمهور متعهد است برای وزارت علوم از طیف سیاسی خاصی گزینه معرفی کنددبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه گویی رئیس جمهور متعهد است برای وزارت علوم از طیف سیاسی خاصی گزینه معرفی کند گفت از روحانی میخواهیم گزینه وزارت علوماستاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: سیاستهای اقتصادی هاشمی با تفکرات جنبش دانشجویی تعارض داشت / روحانی در انتخاب
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران سیاستهای اقتصادی هاشمی با تفکرات جنبش دانشجویی تعارض داشت روحانی در انتخاب وزیر علوم لجبازی نمیکنداستاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت سیاستهای اقتصادی دوران هاشمی با چارچوب فکری جنبش دانشجویی تعارض داشت به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان صادق زیحمایت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علومسیاسی دانشگاه تهران از رویکرد دولت
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۰ انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علومسیاسی دانشگاه تهران با صدور بیانیه ای از رویکرد دولت در تعیین وزیر علوم حمایت کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن کامل این بیانیه به شرح زیر است با توجه به گذشت بیش از یک سال ازخسروی در گفتوگو با فارس: خطای استراتژیکی در دولت برای معرفی وزیر علوم اتفاق میافتد/یک جریان خاص سیاسی افراد
خسروی در گفتوگو با فارس خطای استراتژیکی در دولت برای معرفی وزیر علوم اتفاق میافتد یک جریان خاص سیاسی افراد را برای وزارت حیاتی علوم به مجلس معرفی میکندعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه خطای استراتژیکی در دولت برای معرفی وزیر علوم به مجلس اتفاق میافتد گفت یک جری-
گوناگون
پربازدیدترینها