تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819756081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران تهران-ایرنا- نشست بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران با موضوع انعکاس اسطوره ها، زنان و قهرمانان، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.


به گزارش روز شنبه ایرنا، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این نشست درمورد مکتب نقاشی مکزیک گفت: نقاشی مکزیک در فرهنگ و هنر بسیاری از کشورها از جمله ایران موثر بوده است. هر انقلابی پیامدهایی دارد که شکل تجسمی آن در حوزه تخصصی ما است و در نقاشی های دیواری این هنر بروز و ظهور می کند.
به گزارش موزه هنرهای معاصر تهران، "مجید ملا نوروزی" افزود: ما در آستانه صد سالگی انقلاب مکزیک هستیم، انقلابی که جنبه های تصویری و بصری آن را در همه جهان با کتاب های بسیاری که راجع به بزرگترین نقاشان دیواری مکزیک از جمله سیکیروس، بروسکو وریورا، که این هنرمندان تاثیرات بسیاری در فرهنگ بصری جهان گذاشتند و مکتبی را به وجود آوردند که امروزه آن را به عنوان مکتب نقاشی مکزیک می شناسیم.
وی گفت: این اتفاق در زمان شروع انقلاب اسلامی نیز در ایران به وقوع پیوست و بسیاری از هنرمندان که آنها هم نگاهی خاص به نقاشی و همچنین تجربه در فضای مدرن داشتند، نوعی نقاشی را در دیوارها شاهد بودیم.
به گفته وی، این نوع نقاشی می تواند رنج ها، آلام، امیدها و آرزوهای یک ملت را نشان دهد و حتی می توان گفت فضای هنری از گالری ها خارج شد و ما روایت های نقاشی قهوه خانه ای و ادبیات مان در آثار نقاشان بزرگی چون هانیبال الخاص، ایرج اسکندری، بهمن بروجنی، ایرج زند، منوچهرصفر زاده و نقاشانی که نقاشی دیواری را در ایران رواج دادند و می توان گفت ما بهترین آثار نقاشی دیواری را متاسفانه از دست دادیم.
در ادامه این مراسم، اولیسس کانچولا گوتییرز سفیر مکزیک در ایران نیز گفت: به ندرت پیش می آید تا در مکانی واحد نام آدمی مانند دیوید آلفارو سیکیروس، خوسه کلمنت اروسکو، جوسف کامپبل، دومیسیل وکارل گوستاو یانگ را بشنویم.
وی ادامه داد: از آن عجیب تر این است که آنها را با آثار هنری هنرمندانی از قبیل ایرج اسکندری، کفشچیان مقدم و کاظم چلیپا مرتبط کنیم.
سفیر مکزیک گفت: دیوارنگاری، اسطوره شناسی و روانکاوی ابزار قدرتمندی برای درک بار اجتماعی نهفته در پس تجارب فرهنگی و شناسایی نقاط تلافی دو ملت از طریق مقایسه همین تجربه در کشورهایشان به شمار می روند.
وی افزود: تحقق ارائه شده در این نشست، تمرینی از تخیل بزرگ است که میان فرهنگ، ادب و رسوم و نمادهای اسطوره ای مکزیک و ایران پل می زند.
سفیر مکزیک افزود: من از پژوهش مقایسه ای با تجربه دیوارنگاری مکزیکی که یکی دیگر از کمک های هنری مکزیک به جهان به شمار می رود، نیز استقبال می کنم، مکزیک گرایی، انسان مداری، جهان شمولی اصولی بودند که این وژانر بر اساس آنها شکل گرفت.
حبیب الله درخشانی از هنرمندان و سخنران دیگر این نشست در ارتباط با جنبش دیوارنگاری گفت: جنبش دیوارنگاری نه تنها جنبش ملی بلکه بین المللی و جهانی تلقی می شود.
وی افزود: سه هنرمند بزرگ، اروسکو، سیکیروس و ریورا راهگشا، دیوارنگاران سایر کشورها شدند. ترکیب های پیچیده سیکیروس، بیان مدرن و همه جانبه ریورا، با خصلت ملی و جهانی و با انسجام کلاسیک و کارهای اروسکو با بیان اسطوره ای و سمبلیک، افق های نوینی برای نقاشان دیگر فراهم کرده اند و میراث گران بهایی را برای ما به یادگار گذاشته اند.
در پایان فاطمه حسینقلی با نمایش اسلاید و نشان دادن آثار نقاشان مکزیکی و ایرانی با بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران و انعکاس اسطوره ها، زنان و قهرمانان گفت: همواره تاریخ زندگی تشکیل شده از یک ملت و اساطیر آن که دستمایه های گرانمایه و با شکوهی را برای هنرمندان سرزمین خود فراهم می آورند.
وی افزود: نقاشان از رویدادهای جاری و یا گذشته الهام گرفته اند و همچون آیینه ای انعکاس شرایط را بر پهنه بوم خود به تصویر کشیده اند.
وی گفت: در این میان انقلابها ضمن دگرگون ساختن جامعه تغییرات ژرفی را در ساختار هنری کشورها مختلف جهان رقم می زنند. نقاشی به عنوان واسطه ای میان ذهن هنرمند و باور مردم در تخیل عام جای ویژه ای به خود اختصاص می دهد. نقاش طرح می زند و با رنگها و خطوط و شخصیت هایش می کوشد دین خود را به جامعه و مردم بحران زده آن ادا کند.
نشست بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران با موضوع " انعکاس اسطوره ها، زنان و قهرمانان"روز گذشته در مرکز موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
فراهنگ**9338**1027


24/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن