واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
بررسی تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران/ بهترین آثار نقاشی دیواری ما از بین رفته است
نشست «بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران» با سخنرانی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد وسفیر مکزیک در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و ملانوروزی در این نشست به از بین رفتن بهترین آثار نقاشی دیواری ایران اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران» با موضوع «انعکاس اسطوره ها، زنان و قهرمانان»، با حضور و سخنرانی مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، اولیسس کانچولاگوتییرز سفیر مکزیک در ایران، حبیب الله درخشانی هنرمند نقاش و مقامات فرهنگی و جمعی از هنرمندان در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.در آغاز این مراسم مجید ملا نوروزی درباره مکتب نقاشی مکزیک گفت: نقاشی مکزیک در فرهنگ و هنر بسیاری از کشورها از جمله ایران موثر بوده است. هر انقلابی پیامدهایی دارد که شکل تجسمی آن در حوزه تخصصی ماست و در نقاشی های دیواری این هنر بروز و ظهور می کند.سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه اظهار کرد: ما در آستانه صد سالگی انقلاب مکزیک هستیم، انقلابی که جنبه های تصویری و بصری آن را در همه جهان با کتاب های بسیاری راجع به بزرگترین نقاشان دیواری مکزیک از جمله سیکیروس، بروسکو و ریورا می شناسیم. این هنرمندان تاثیرات بسیاری در فرهنگ بصری جهان گذاشتند و مکتبی را به وجود آوردند که امروزه آن را به عنوان مکتب نقاشی مکزیک می شناسیم.مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و سرپرست موزه در پایان سخنان خود یادآور شد: این اتفاق در زمان شروع انقلاب اسلامی نیز در ایران به وقوع پیوست و بسیاری از هنرمندان که نگاه خاصی به نقاشی داشتند و همچنین فضای مدرن را تجربه کرده بودند، نوعی نقاشی را روی دیوارها کار کردند که این نوع نقاشی ها رنج ها، آلام، امیدها و آرزوهای یک ملت را نشان می داد و حتی می توان گفت فضای هنری از گالری ها خارج شد و ما روایت های نقاشی قهوه خانه ای و ادبیات مان را هم در آثار نقاشان بزرگی همچون هانیبال الخاص، ایرج اسکندری، بهمن بروجنی، ایرج زند، منوچهر صفر زاده و نقاشانی که نقاشی دیواری را در ایران رواج دادند، شاهد بودیم که می توان گفت ما بهترین آثار نقاشی دیواری را متاسفانه از دست دادیم.در ادامه این مراسم، اولیسس کانچولا گوتییرز سفیر مکزیک در ایران نیز در سخنانش گفت: به ندرت پیش می آید تا در مکانی واحد نام افرادی مانند دیوید آلفارو سیکیروس، خوسه کلمنت اروسکو، جوسف کامپبل، دومیسیل وکارل گوستاو یانگ را بشنویم. از آن عجیب تر این است که آنها را با آثار هنری هنرمندانی از قبیل ایرج اسکندری، کفشچیان مقدم و کاظم چلیپا مرتبط کنیم. دیوارنگاری، اسطوره شناسی و روانکاوی ابزار قدرتمندی برای درک بار اجتماعی نهفته در پس تجارب فرهنگی و شناسایی نقاط تلاقی دو ملت از طریق مقایسه همین تجربه در کشورهایشان به شمار می روند.سفیر مکزیک در بخش دیگری از سخنان خود افزود: من از این پژوهش مقایسه ای با تجربه دیوارنگاری مکزیکی که یکی دیگر از کمک های هنری مکزیک به جهان به شمار می رود، استقبال می کنم، مکزیک گرایی، انسان مداری، جهان شمولی اصولی بودند که این ژانر بر اساس آنها شکل گرفت.حبیب الله درخشانی از هنرمندان و سخنرانان دیگر این نشست درباره جنبش دیوارنگاری اظهار کرد: جنبش دیوارنگاری نه تنها جنبش ملی بلکه بین المللی و جهانی تلقی می شود. سه هنرمند بزرگ اروسکو، سیکروس و ریورا راهگشای دیوارنگاران سایرکشورها شدند. ترکیبهای پیچیده سیکروس، بیان مدرن و همه جانبه ریورا و کارهای اروسکو با بیان اسطوره ای و سمبلیک، افقهای نوینی برای نقاشان دیگر فراهم کرده است و میراث گران بهایی را برای ما به یادگار گذاشته اند.در پایان مراسم نیز فاطمه حسینقلی نوری با نمایش اسلاید و نشان دادن آثار نقاشان مکزیکی و ایرانی با بررسی مقایسه ای تصویرگری انقلابی مکزیک و ایران و انعکاس اسطوره ها، زنان و قهرمانان در این آثار گفت: نقاشان از رویدادهای جاری و یا گذشته الهام گرفته اندو همچون آیینه ای انعکاس شرایط را بر پهنه بوم خود به تصویر کشیده اند. در این میان انقلابها ضمن دگرگون ساختن جامعه تغییرات ژرفی را در ساختار هنری کشورهای مختلف جهان رقم می زنند. نقاشی به عنوان واسطه ای میان ذهن هنرمند و باور مردم در تخیل عام جای ویژه ای به خود اختصاص می دهد. نقاش طرح می زند و با رنگها، خطوط و شخصیت هایش می کوشد دین خود را به جامعه ومردم بحران زده اش ادا کند.
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]