تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805382505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیابت، شیرینی تلخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دیابت، شیرینی تلخ سمنان - ایرنا - بیشتر افراد اسم دیابت که می آید یاد قند و شیرینی می افتند که البته بی دلیل هم نیست، قند خون افراد مبتلا به دیابت بالاست.


این بیماری در سالهای اخیر بسیار شایع شده و در حال حاضر شایع ترین بیماری غدد در جهان است به طوری که مسئول مرگ چهار میلیون نفر در سال است.
در هر دقیقه شش نفر در اثر دیابت از بین می روند و در همین زمان اندک، 12 نفر ابتلای جدید به دیابت در جهان رخ می دهد.
جالب است بدانید در سال 1985 در جهان 30 میلیون نفر میتلا به دیابت بوده اند که این تعداد در سال 2008 به 230 میلیون نفر افزایش یافته است و دانشمندان برآورد کرده اند در سال 2025 تعداد بیماران دیابتی به 300 میلیون نفر برسد.
"اسماعیل . خ" به تازگی دیابت مبتلا شده می گوید: پس از انجام آزمایش قند خون متوجه شدم که دیابت دارم.
وی پرنوشی، پرادری و تاری دید را از علائم ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: نگرانی اصلی من آسیب دیدن کلیه هایم و نابینایی است.
هنوز زمان زیادی از مصاحبه نگذشته که اسماعیل سیگاری روشن می کند و در پاسخ دیده های متعجب من می گوید: در حال ترک سیگار هستم و البته می دانم که عوارض سیگار برای من بیشتر از سایرین است و خطر جدی برای کلیه هایم دارد.
او در رابطه با تغذیه اش و اینکه آیا با گذشته تفاوت کرده اینطور می گوید: مصرف چربی، قند، شکر و عسل را به شدت محدود کرده ام و برای تسریع درمان باید میزان انجام حرکتهای ورزشی روزانه ام را افزایش دهم.
برای اطلاع بیشتر از عوامل ابتلا به دیابت به سراغ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان رفتم و وی در رابطه با دیابت گفت: دیابت بیماری مزمنی است که در نتیجه اختلال در تولید و عملکرد انسولین در بدن به وجود می آید.
دکتر "جعفر جندقی" با بیان اینکه لوزالمعده فرد میتلا به دیابت، انسولین مورد نیاز بدن را تولید نمی کند، گفت: افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد غیر دیابتی نمی توانند از گلوکز به نحو احسن در سوخت و ساز بدنشان استفاده کنند و در نتیجه قند خون این افراد به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه دو نوع ابتلا به دیابت شامل دیابت نوع 1 و نوع 2 وجود دارد، گفت: دیابت نوع 1 از شیوع بالایی برخوردار نیست و معمولا در کودکی و نوجوانی دیده می شود اما ممکن است در هر سنی دیده شود.
وی افزود: دیابت نوع 2 که 90 درصد مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهد در اثر مقاومت به انسولین ایجاد می شود و بر اساس تحقیقات انجام شده شیوه زندگی نادرست اعم از تغذیه ناسالم، نبود تحرک بندی، چاقی، عادت غذایی بد، سابقه فامیلی، فشار خون و چربی خون بالا از عوامل ابتلا به این نوع دیابت است.
جندقی با بیان اینکه یک نوع دیابت نیز مختص دوره بارداری است، گفت: این نوع دیابت معمولا با تولد کودک بر طرف می شود اما علاوه بر سلامت مادر برای جنین خطرناک است.
وی افزود: خانم های مبتلا به دیابت حاملگی در ادامه در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان، پرنوشی، پر ادراری، پرخوری، کاهش شدید وزن، مزه تلخ در دهان و زبان خشک، دیر بهبود یافتن زخمها و تاری دید را از علائم ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: شروع علائم در دیابت نوع 1 ناگهانی است در حالیکه در دیابت نوع 2 علائم به تدریج ظاهر می شود.
"لیلا . ح" سالهاست که از بیماری دیابت رنج می برد و می گوید: متاسفانه این بیماری مادام العمر است و درمان قطعی ندارد.
وی گفت: فرد مبتلا به دیابت باید به طور مداوم مراقبت بالا نرفتن قند خونش باشد زیرا در صورت بی توجهی منجر به نارسایی اندام ها و بافتهای بدن از جمله ضایعات چشمی، ضایعات کلیوی و قلبی عروقی و در نهایت قطع عضو می شود.
وی افزود: متاسفانه دیابت به شدت شایع شده و جوانان و نوجوانان باید نسبت به تغذیه خود دقت بیشتری داشته باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.
وی با بیان اینکه پس از ابتلا به دیابت به شدت وزن کم کرده، گفت: فشار عصبی زیادی به دلیل واهمه از عواقب این بیماری تحمل می کنم و این در حالی است که استرس موجب افزایش قند خون می شود.
این مبتلا به دیابت، خواستار اطلاع رسانی گسترده در رابطه با بیماری دیابت به مردم شد و افزود: تغذیه نامناسب و استعمال دخانیات و نداشتن تحرک بدنی در ابتلا به این بیماری بسیار موثر است.
"شکرالله. س" نیز مدتهاست که به دیابت مبتلاست و می گوید: این بیماری در خانواده ما ارثی است به طوری که تمام خواهر و برادرانم به دیابت مبتلا شده اند.
وی معتقد است، اگرچه این بیماری در خانواده آنها ارثی است اما او می توانسته از بروز این بیماری جلوگیری کند.
این بیمار با بیان اینکه، تمام مردم به خصوص افرادی که بیماری دیابت در افراد نزدیک خانواده آنها بروز پیدا کرده باید نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام کنند، توصیه کرد: همه باید هر چند وقت یک بار قند خون خود را بررسی کنند.
وی نقش خانواده ها را در پیشگیری از ابتلای نسل آینده به دیابت موثر دانست و گفت: چنانچه فردی به دیابت مبتلا شد، خانواده وی باید حمایت بیشتری از وی داشته باشند و از بروز استرس در این فرد جلوگیری کنند.
وی ابتلا به دیابت در یک عضو خانواده را زنگ خطری برای سایر اعضاء خانواده دانست و افزود: پیشگیری بسیار آسان تر از کنترل دیابت است.
این بیمار، دیابت را یک بیماری چند وجهی عنوان کرد و گفت: فرد پس از ابتلا به دیابت مستعد بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی و ... می شود و در نتیجه مراقبت از ابتلا نیافتن به این بیماری بسیار مهم است.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان در خصوص آمار مبتلایان به دیابت در استان سمنان گفت: آمار استان سمنان مشابه کشوری است.
"احمد محبوبی" افزود: در سال 1386 از هر 20 ایرانی یک نفر به بیماری دیابت مبتلا بود و پیش بینی می شود در سال 1404 از هر هفت ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت شود.
وی گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده، در سال 1391 تعداد بیماران دیابتی در ایران بیش از چهار میلیون و 500 هزار نفر بوده است.
وی با بیان اینکه افراد چاق یا افراد دارای اضافه وزن، افراد مبتلا به چربی خون بالا، افراد کم تحرک و پرخور در معرض ابتلا به دیابت هستند، افزود: تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی و مصرف منظم داروها در کنترل بیماری دیابت موثر است.
محبوبی گفت: مهمترین اصل در درمان بیماری دیابت، پیروی از رژیم غذایی مناسب است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی در رژیم درمانی در بیماران دیابتی استفاده از موادغذایی به صورت متعادل است، به بیماران دیابتی توصیه کرد: سعی کنند رژیم غذایی خود را به طور منظم تنظیم کنند به نحوی که هر روز در ساعت معینی غذا بخورند.
این کارشناس افزود: دیابتی ها باید چربی دریافتی از طریق مواد غذایی و مصرف قندهای ساده مانند شکر، شکر قرمز، عسل و شربت ذرت را محدود کنند.
وی گفت: افراد مبتلا به دیابت باید محصولات بدون قند مانند نوشابه، ژله و بیسکوئیت بدون قند مصرف کرده و از میوه های تازه و کلوچه های کم چربی و غلات به عنوان میان وعده استفاده کنند.
وی تاکید کرد: دیابتی ها باید به جای آب میوه از میوه تازه و از شیرهای کم چرب استفاده کنند و روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشند.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی سمنان کاهش مصرف غذاهای پرکربوهیدرات مانند قند، پیاده روی، مصرف غلات، مصرف نکرده فست فود و استفاده از سبزیجات را در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر دانست.
شاید زمان جدی گرفتن هشدارها فرا رسیده باشد و بتوانیم با یک آزمایش ساده از شر یک بیماری مادام العمر برای همیشه راحت شویم.
14 نوامبر (23 آبان) هر سال، روز جهانی دیابت نامیده می شود.
در ایران بیستم تا بیست و ششم آبان به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.ک/4
7342/599


24/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن