تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819234856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورزش مهم ترين و ارزانترين راهکار براي پيشگيري از ديابت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ آبان ۱۳۹۳ (۱۱:۳ق.ظ)
ورزش مهم ترين و ارزانترين راهکار براي پيشگيري از ديابت يک فوق تخصص غدد و متابوليسم گفت: مهم ترين و ارزانترين راهکار براي پيشگيري از ديابت توجه به نوع تغذيه و ورزش بصورت منظم است.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر حميد رضا آقايي ميبدي، فوق تخصص غدد و متابوليسم در محل دهکده ديابت با اشاره به برپايي دهکده ديابت تصريح کرد: به واسطه روز جهاني ديابت براي افزايش آگاهي مردم و عموم جامعه از بيماري ديابت دهکده ديابت برگزار شد تا آگاهي بخشي و آموزش به مردم صورت گيرد و مردم بدانند ديابت چيست و چه آثاري به دنبال دارد.
وي افزود: در اين دهکده که در 7 غرفه برگزار مي‌شود علاوه بر آموزش و آگاهي بخشي، سنجش سلامت مراجعه کنندگان به صورت کلي مانند خون، تغذيه و ورزش نيز انجام مي‌شود.
اين فوق تخصص غدد و متابوليسم تأکيد کرد: مهمترين اقدام در پيشگيري از ديابت آموزش و در مرحله بعدي تغذيه مناسب و فعاليت بدني مستمر است که افراد با انجام اين دو اقدام مردم مي‌توانند در حد زيادي از بروز اين بيماري پيشگيري کنند.
وي گفت: 150 دقيقه در طول هفته فعاليت بدني متوسط براي افراد کافي است که حداقل يک روز در ميان باشد و بيش از يک روز بين فعاليت‌ها فاصله نيفتد، اين ورزش بايد متناوب و مستمر باشد و فرد تمام اين 150 دقيقه را در يک روز انجام ندهد.

عضو انجمن ديابت ايران نيز گفت: سيستم بهداشتي کشور به آموزش بيماران ديابتي بي توجه است، نيمي از مبتلايان از بيماري خود خبر ندارند، نيمي از بيماران مطلع به پزشک نمي‌روند. نظام سلامت حتي براي آنهايي که مراجعه مي کنند برنامه ندارد و کمتر از ۶ درصد اين بيماران تحت کنترل هستند.
داوود عباسي گفت: در درمان ديابت، بيمار در رأس قرار دارد ضمن اينکه درمان آن گروهي است که نفر اصلي اين گروه فرد ديابتي است.
وي ادامه داد: فرد ديابتي براي درمان بيماري بايد داراي اطلاع کافي از بيماري، انگيزه و مهارت کافي براي درمان باشد که همه اين موارد در کلاس هاي آموزشي محقق مي شود. دنيا به اين نتيجه رسيده که هر فرد ديابتي نيازمند سالانه حداقل 15 ساعت آموزش است.
عباسي خاطرنشان کرد: در کلاس هاي آموزشي به بيماران مي گوييم که بر عکس تصور قديم، انسولين در درمان ديابت نوع 2 نقشي بسيار اساسي ايفا مي کند. زيرا فرد مبتلا به ديابت، دچار مقاومت به انسولين و کاهش ترشح انسولين است.
وي افزود: در واقع داروهاي خوراکي زماني کارايي دارد که لوزالمعده انسولين داشته باشد؛ اما متأسفانه ما اين را به بيماران آموزش نمي دهيم؛ بسياري از پزشکان ما علمشان به روز نيست و تصورشان بر اين است که ديابت نوع 2 غير وابسته به انسولين است.
عباسي بيان کرد: زماني براي درمان ديابت در گايدلاين ها و پروتکل هاي درماني گفته مي شد ابتدا داروي خوراکي تجويز شود و در صورت عدم پاسخ دهي داروي دوم و بعد سوم حال آن که الان انسولين ها در خط دوم درمان قرار گرفته اند.
وي گفت: متأسفانه برخي بر اين باورند که انسولين يعني آخر خط زندگي يک بيمار؛ در حالي که اين طرز تفکر ۱۰۰درصد غلط است و فرد مي تواند ساليان متمادي با کمک انسولين به درمان و زندگي خود ادامه دهد.
مدير انجمن ديابت ايران در اسلامشهر تأکيد کرد: به وزارت بهداشت و سازمان هاي بيمه گر پيشنهاد مي دهم که آموزش تبديل به اصل درمان شود، تا بر اساس آن پزشک موظف به آموزش بيمار باشد؛ در غير اين صورت به انجمن مراجعه کنند و آموزش ببيند.
به گفته وي بيش از 380 ميليون نفر در سطح دنيا مبتلا به ديابت هستند که تا 20 سال آينده اين آمار به 600 ميليون نفر مي رسد، حال آن که شرايط کشور ما هم اين گونه است؛ به گونه‌اي که 5 تا 7 ميليون فرد مبتلا به ديابت داريم.
عباسي بيان کرد: افزايش تعداد ديابتي‌ها در کشور ما با دنيا متفاوت است. به گونه‌اي که در دنيا 55 درصد افزايش خواهد يافت اما در ايران 100 درصد. علت آن هم ناشي از تغيير سبک زندگي؛ کم تحرکي؛ تغذيه نادرست؛ مصرف فست فودها و غذاهاي کنسروي است که تمام اين ها به معضل چاقي منجر مي شود.
وي در ادامه هشدار داد: بعد به دنبال چاقي بيماري هاي ديگري نظير سرطان؛ ديابت؛ فشار خون؛ بيماري هاي قلب و عروق رخ مي دهد و بر اثر معضل ديابت و فشارخون ،عوارض ناشي از آن يعني سکته هاي قلبي و مغزي؛ نارسايي کليه؛ قطع عضو و... پديد مي آيند.
اين کارشناس ديابت تأکيد کرد: متأسفانه سيستم بهداشتي ما بيمارنگر است،نه سلامت نگر؛ براي نمونه آن اندازه به بحث بيماري ها و بيمارستان ها توجه مي شود که اولين مسئله در طرح تحول نظام سلامت تاکيد شده بر بيمارستان ها که خدمات کاملي پوشش مي دهند؛ يعني بيمار شويد و اينجا بياييد که ما خدمات کاملي را ارائه مي دهيم. در حالي که اول بايد روي بحث سلامت و پيشگيري از آن هزينه مي کردند و بعد درمان.
وي اظهار داشت: متأسفانه نيمي از ديابتي هاي از بيماريشان بي اطلاع هستند؛ نيمي که آگاهي دارند اصلاً به پزشک مراجعه نمي‌کنند؛ مراجعان ديابتي هم اساساً به حرف هاي پزشک گوش نمي دهند و آنهايي هم که گوش مي دهند سيستم درماني ( به درستي) پاسخگوي درمان آنها نيست. به همين خاطر متأسفانه در بهترين وضعيت کمتر از 6 درصد بيماران تحت کنترل هستند که اين فاجعه ملي است.
محمد تقي چراغچي، مشاور معاون بهداشتي بيماري هاي غيرواگير و سازمان هاي مردم نهاد وزارت بهداشت گفت: در بيماري هاي ديابت مسئله فرهنگ سازي و آموزش براي تغيير رفتار از اهميت خاصي برخوردار است.
وي که به مناسبت هفته ملي ديابت سخن مي گفت، اظهار داشت: در ديابت نوع 1 بدن فرد مبتلا انسولين نمي سازد بلکه از خارج وارد مي شود.
وي خاطرنشان کرد: در بسياري از موارد اصولاً استفاده از انسولين يا مطرح کردن اينکه کودک من ديابتي است به ويژه در مدارس مشکل است زيرا متأسفانه برخي والدين به خاطر باورهاي غلط درباره ابتلاي فرزندشان به اين بيماري اصلاً اطلاع رساني نمي کنند.
وي هشدار داد: به دنبال چنين رويه اشتباهي؛ امکان دارد کودک دچار افت قند خون شود يا اين که يکسري حوادث ناگوار ديگر نيز برايش رخ دهد. بنابراين به طور کلي والدين اين را بايد بدانند که کودک دچار ديابت نوع 1 آنها تفاوت چنداني با يک کودک سالم ندارد؛ بلکه تفاوت دراين است که کودک آنها قادر به ساختن انسولين نيست.
وي به مربيان مدارس توصيه کرد: ابتدا آنها بايد آموزش هاي لازم را در خصوص نوع بيماري و مديريت آن بگذرانند. براي نمونه زمان افت قند خون دانش آموز بايد بدانند که چه اقداماتي انجام دهند.
وي افزود: همچنين ضروري ترين چيز براي اولياء و مدارس اين است که دوره هاي آموزشي خاصي را بگذرانند.ضمن اين که بيماران ديابتي نوع 1 و 2 براي اين که بتوانند خودمراقبتي و خودمديريتي در بيماري داشته باشند نيازمند طي آموزش هاي مدوني هستند













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن