تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831304495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امنیت روانی جامعه در چنگال تجمل‌گرایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲




1409632880891_777.jpeg

تجمل‌گرایی، پدیده نوظهور در جامعه اسلامی است که افراد با دچار شدن به این خصلت نازیبا موجب برهم زدن امنیت روانی جامعه می‌شوند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، از میل به زیبایی و تجمل، در آیه‌ها و روایت‌های بسیاری یاد شده است. از جمله خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْق»؛ «بگو: چه کسی زینت‌های الهی را برای بندگان خود آفریده و روزی‌های پاکیزه را حرام کرده است؟»(سوره اعراف آیه 32) البته امامان معصوم به امر تجمل و زیبایی در حد معمول اهمیت می‌دادند. امام صادق (ع) می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّل وَ یُبْغِضُ الْبُؤُسَ وَ التَبَاؤُّسْ؛ همانا خداوند زیبایی و تجمل را دوست دارد و از فقر و فقرنمایی بدش می آید.» ( اصول کافی، شیخ کلینی، مکتب علمیه اسلامیه، تهران، بی جا، 1385 ق، ج‏6، ص‏440) از پیامبر اکرم (ص) نقل است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ إِذَا أَنْعَمَ عَلَی عَبْدٍ أَنْ یَرَی أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَیْه ؛ همانا وقتی خداوند نعمتی به بنده ای داد، دوست دارد اثر نعمتش را بر او ببیند.» (تحف العقول، ابن شعبه حرانی، دار الحدیث، قم، 1383ق، ص‏56) . این، جنبۀ مثبت و معمول تجمل‌گرایی است که خداوند و ائمۀ اطهار بر آن تأکید کرده‌اند و باید به کنترل و مراقبت آدمی درآید؛ زیرا اگر از حد معمول فراتر رود و به افراط کشیده شود، به امری ناپسند و نامعقول تبدیل خواهد شد. مریم سالاری یک دانشجو بیرجندی در گفت‌وگو با ایسنا در بیان تعریفی از تجمل‌ گرایی گفت: معمولاً خرید‌های غیر ضروری و بیش از نیاز افراد را تجمل‌گرایی می‌گویند. وی ضمن اینکه تجمل‌گرایی را یک صفت ناپسند دانست، ادامه داد: عامل اصلی گرفتار شدن فرد به این صفت ناپسند چشم هم­‌چشمی است. سالاری افزود: تاثیر تجمل‌گرایی حسادت افراد و فروپاشی بنیان خانواده‌هاست و تنها کسانی که ضعف روحی و دید محدودی به زندگی دارند به سراغ تجمل‌گرایی می‌روند. وی تصریح کرد: برای دور شدن از تجمل‌گرایی باید در مصرف زندگی خود ، میانه روی واعتدال را پیشه کنیم. محمد محمدی یک شهروند بیرجندی نیز به ایسنا گفت: اهمیت دادن به زرق و برق و خریدن کالاها و وسایل غیر ضروری برای نمایاندن خود به دیگران تجمل‌گرایی محسوب می‌شود. وی ضمن بیان اینکه تجمل‌گرایی صد‌درصد منفی است، افزود : تطبیق دادن زندگی خود به زندگی کسانی که مرفه‌اند سبب احساس حقارت در فرد می‌شود در نتیجه برای از بین بردن این احساس دست به خرید وسایل غیر ضروری زندگی می‌زند در حالی که این احساس به وجود آمده از بین نخواهد رفت و حتی فزون تر خواهد شد. محمدی در مورد تاثیر تجمل‌گرایی گفت: کسانی که مطابق مد روز نیاز خود را برآورده کرده از بسیاری از مسائل مذهبی دور خواهد ماند و حتی مراسم و کارهای عبادی و مذهبی را خود را با تجمل همراه می‌کنند که از نفس و اصل آن باز می‌مانند. وی ادامه کرد: تنها راه برای دور شدن از تجمل‌گرایی بسنده کردن و قانع بودن به داشته‌ها است. زهرا رجبی یک شهروند بیرجندی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: عامل اصلی تجمل‌گرایی در جامعه هم چشمی است. این شهروند بیرجندی با بیان اینکه بیشترین فشار تجمل‌گرایی روی قشر کم درآمد جامعه است اشاره کرد: مصرف‌ گرایی عاملی درجهت افزایش فاصله طبقاتی است. رجبی ضمن مهم دانستن تاثیر رسانه‌ها در ترویج تجمل‌گرایی افزود: تبلیغ به مصرف­‌گرایی در رسانه‌ها خواه‌ناخواه مردم را جذب می‌کند ولی اگر رسانه‌ها تبلیغ به ساده زیستی کنند حتماً این مورد فراگیر می‌شود. یک استاد و مشاوره حوزه در بیرجند تجمل­گرایی را نوعی زیاده خواهی دانست و گفت: تجمل­گرایی امنیت روانی جامعه ما را تهدید می­‌کند. منصوره فرهانی، استاد حوزه علمیه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تبیین موضوع تجمل­گرایی در جامعه اسلامی اظهار کرد: یکی از ناراحتی­‌ها و استرس­‌های مردم مشکلات اقتصادی است. وی تجمل­گرایی را عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: قانع بودن در امنیت روانی جامعه بسیار موثر است. فرهانی بر رعایت اصل قناعت در خانواده­‌ها تاکید کرد و یادآور شد: گرچه زنان بیشترین نقش را در تجمل­‌گرایی ایفا می­‌کنند اما مردان نیز بی­ تاثیر نیستند. وقتی زیبایی طلبی از حد اعتدال خارج شد؛ صورت اسراف به خود می­‌گیرد علی زنگویی یک استاد دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه زیبایی در عین سادگی از موارد مورد تاکید در اسلام است، گفت: تجمل­گرایی از دو واژه تجمل یعنی خود را آراسته کردن و گرایی یعنی گرایش و رغبت به امر تجمل گرفته شده است. وی ادامه داد: همچنین واژه تجمل­‌گرایی به معنای خود را بیش از واقع زیبا نشان دادن و تلاش برای این که مردم فکر کنند او مشمول و مرفه است به کار می­‌رود. استاد دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه وقتی زیبایی طلبی از حد اعتدال خارج شد؛ صورت اسراف به خود می­‌گیرد افزود: در این حالت، تجمل­گرایی به شدت مورد نهی و نقد اسلام قرار گرفته که در قرآن نیز بر دوری از آن تاکید شده است. زنگویی، غرور، حسد و کینه توزی را از پیامدهای تجمل­گرایی برشمرد و افزود: در پی رواج تجمل­گرایی قشر متوسط و محروم جامعه دچار تشویش خاطر و افسردگی می­‌شوند. وی با بیان اینکه تجمل­گرایی پشت کردن به ارزش­‌ها و امور معنوی و اخلاقی است یاد آور شد: راه درمان آفت تجمل­گرایی دل نبستن به دنیا و زهد پیشه­ کردن است. امروزه ارزش‌­های کاری و تولیدی جای خود را به ارزش­‌های مصرفی داده‌­اند مهدی قناد استاد دانشگاه بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: کمبود محبت، تزلزل شخصیت و هویت‌یابی و تبلیغات رسانه­‌ای از عوامل گرایش به مصرف­‌گرایی است. وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز معیارها گاهی صوری و ظاهری است نه باطنی و معنوی، بیان کرد: مهمترین علت آن فطرت و ذات انسان­‌ها و آن هم حس کمال جویی و زیبایی دوستی است. وی افزود: صورت­‌های افراطی آن نتیجه ناآگاهی و ضعف ارزش­‌های معنوی و تبلیغات وسیع نظام سرمایه داری و سودجو و یا آلوده شدن فرد به رذایلی چون خودنمایی و فخر فروشی است. قناد با تاکید بر اینکه ارزش­‌های کاری و تولیدی جای خود را به ارزش­‌های مصرفی داده­‌اند افزود: در جامعه امروزی مصرف کالا تلاشی برای نشان دادن تمایز و تشخص اجتماعی و راهی برای کسب منزلت و نشان دادن موقعیت اجتماعی است. فناوری­‌های جدید عاملی موثر در در ترویج مصرف­‌گرایی استاد دانشگاه بیرجند درباره­ نقش رسانه­‌ها در ترویج تجمل­گرایی گفت: با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری­‌های جدید رایانه‌ای، زرق و برق تبلیغات ماهواره‌ای و ... سعی در تحریک مردم به خرید­های غیر ضرور دارند. وی با بیان اینکه نمادها و دگرگونی­­‌های مادی و معنوی پیرامون انسان، بر روح و روان او تاثیر مستقیم دارند ادامه داد : طراحان مد با بهره­‌گیری از این نکته­‌ها می­‌کوشند هدف­‌های مورد نظر را در بیننده اجرا و این افراد نیز با تاثیر پذیری روانی بنا بر خواسته­‌های آنان رفتار می­‌کنند. قناد تاکید کرد: تجمل­گرایی موجب نفوذ روح اشراف­‌گری در جامعه و فاصله­‌گیری از ساده زیستی می­‌شود. نقطه مقابل اسراف، مصرف بهینه است این استاد جامعه شناس بالارفتن سطح توقعات را از دیگر اثرات منفی تجمل­گرایی عنوان کرد و گفت: مجموعه این عوامل باعث کم شدن آمار ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و در نهایت کاهش جمعیت می­‌شود. وی بیان کرد : اسراف عاملی برای دور شدن دل­‌ها، زیادشدن فاصله طبقاتی و بی­ تفاوت شدن و ده­‌ها عارضه دیگر روحی – اجتماعی است که جامعه را از درون می­‌پوساند. وی در پایان ضمن اشاره به اینکه نقطه مقابل اسراف، مصرف بهینه است گفت: زیاده­‌روی در لذت­‌های جسمانی، مجالی برای اندشه در کمالات معنوی و انسانی توجه به بعد روحانی باقی نمی­‌گذارد و راه را برای تهذیب اخلاقی می­‌بندد. " گزارش از خدیجه یوسفی، خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی" انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن