تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819883431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخریب زودهنگام وزیر پیشنهادی علوم؛ چرا؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه 21 آبان 1393 تخریب زودهنگام وزیر پیشنهادی علوم؛ چرا؟ تهران-ایرنا-هنوز جوهر نامه رییس جمهوری به مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم خشک نشده که موج تخریب ها علیه «فخرالدین احمدی آشتیانی» به راه افتاده است. روزنامه های امروز به بررسی و تحلیل این موضوع پرداختند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 21 آبان 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** تخریب زودهنگام وزیر پیشنهادی
روزنامه ی «ایران» در گزارشی با عنوان «انتخاب جدید روحانی برای وزارت علوم» به معرفی چهارمین وزیر پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی و سوابق کاری وی پرداخت و نوشت: رئیس جمهوری دیروز در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به منظور اخذ رأی اعتماد برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
به گزارش ایران، دانش آشتیانی متولد 1334 در آشتیان است و از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مهندسی راه و ساختمان گرفته است. کارشناسی ارشدش هم در امیرکبیر بوده است. او سپس دکترایش را از دانشگاه امپریال کالج انگلستان در رشته مهندسی زلزله اخذ کرده است. درخصوص سوابق اجرایی دکتر دانش آشتیانی می توان به حضور در دفتر فنی سپاه پاسداران از سال 59 تا 64 به عنوان مهندس محاسب، معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 66 تا 68، مسئول ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه ها از سال 66 تا 68 معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال 76 تا 80، معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال 80 تا 82 اشاره کرد.
در همین ارتباط روزنامه ی «فرهیختگان» هم به گفت و گو با وزیرپیشنهادی علوم پرداخت و در گزارشی با عنوان «نشاط و امید را به دانشگاه ها می آورم» به نقل از وی نوشت: باید در جهت برقراری و حفظ سلامت فضای آزاداندیشی و پرسشگری دخالت نهادهای بیرونی را محدود کنیم. باید نشاط، آرامش و اعتماد به دانشگاه ها بازگردد و رویه نقد و پرسشگری در دانشجو ها به وجود بیاید. قاطبه دانشجویان و استادان ما درست اندیش و درست عمل هستند.
با معرفی وزیر علوم پیشنهادی به مجلس، هجمه های زیادی علیه وی به راه افتاد. برخی روزنامه های امروز به بازتاب این شایعه پراکنی ها پرداختند.
روزنامه ی «ابتکار» با عنوان نخست قرار دادن «تخریب زودهنگام گزینه چهارم» از مخالفت برخی نمایندگان با وزارت «دانش آشتیانی» لحظاتی پس از معرفی اشاره کرد و نوشت: پس از گمانه زنی های فراوان درباره گزینه پیشنهادی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بالاخره دیروز رئیس جمهوری در نامه ای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. این در حالی بود که خبر معرفی دانش آشتیانی از حدود 24 ساعت قبل از آن به طور غیررسمی شنیده می شد. شاید همین زمان باعث شده باشد که برخی نمایندگان مجلس فرصت بررسی دقیق و جامع پرونده دانش آشتیانی را پیدا کرده و به محض قرائت نامه معرفی وی در مجلس، با «دو دو» کردن، مخالفت خود را چند روزی پیش از جلسه رای اعتماد علنی کنند. اقدامی که واکنش حجت الاسلام ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را که ریاست نشست علنی دیروز را بر عهده داشت، برانگیخت و از نمایندگان خواست از بکارگیری واژه «دو دو» پرهیز کنند چون به فرموده مقام معظم رهبری این حرکت بازخورد خوبی در بیرون ندارد.
روزنامه ی «اعتماد» هم «آتش تهیه گروه نه علیه وزیر پیشنهادی» را عنوان نخست قرار داد و نوشت: نامه معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به مجلس ساعت 11 گشوده شد. نمایندگان اما از شب قبل خبر داشتند گزینه دولتی ها کیست. رای شان هم از همان شب قبل مشخص شده بود؛ مخالفت با گزینه دولت. منتقدان حتی نگذاشتند کار به رایزنی دولتی ها بکشد و یک «رای عدم اعتماد» دیگر را از همان لحظه باز شدن نامه معرفی وزیر پیشنهادی به رخ دولت کشیدند. صدای حسین سبحانی، منشی هیات رییسه وقتی که متن نامه را می خواند در فریادهای «دو، دو» منتقدان که به نشانه مخالفت بلند شده بود، گم شد؛ مخالفت هایی که هر چند تکراری بودند اما به نظر می رسد هر بار از گزینه یی به گزینه بعد پررنگ تر و غلیظ تر از قبل می شود. حالا به زعم مخالفان وزیر پیشنهادی این گزینه حتی از «قبلی ها» هم «فتنه گرتر» است.
به نوشته ی اعتماد، مخالفان به وضوح می گویند نمی خواهند اجازه یی به اصلاح طلبان برای ورود مجدد به این وزارتخانه بدهند. تمام بهانه ها برای انجام این کار را هم از جایی می آورند که غلامعلی جعفرزاده در گفت وگو با «اعتماد» نام «تجارتخانه فتنه» برای طیف های مخالف دولت را بر آن می گذارد.
عنوان نخست روزنامه ی «آفتاب یزد» هم به «آشوب پیامکی علیه دولت» اختصاص داشت که در این گزارش به بلند شدن صدای تندروها از ایستادگی روحانی در سنگر وزارت علوم اشاره شد و نوشت: فریادهای «دودو» دیروز نمایندگان هنگام قرِایت نامه معرفی وزیر پیشنهادی را می توان نمادی از عصبانیت آن ها از ثابت قدم ماندن روحانی بر وعده های انتخاباتی خود دانست.آن طور که برخی نمایندگان در راهروهای بهارستان روایت می کردند، چند «پیامک» از سوی برخی تشکل های دانشگاهی، آتش تیه هجوم زودهنگام را به گزینه جدید، برای نشستن بر کرسی وزارت علوم بوده است؛پپامک هایی که به گفته کمال الدین پیر موذن، از سوی منابعی بدون هویت شناخته شده به صورت « سازمان دهی شده» غایله دیروز مجلس را فراهم ساخت.
در این میان روزنامه ی «سیاست روز» در گزارشی به برجسته سازی عملکرد مجلسیان در هنگام معرفی وزیر پیشنهادی و حمایت از آنان پرداخت و با عنوان نخست قرار دادن «مجلس پیام خود را به وزیر علوم پیشنهادی داد» نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به خانه ملت فریاد «دو دو» سر دادند که به معنای نظر منفی نسبت به معرفی دانش آشتیانی است.
به نوشته ی سیاست روز، نمایندگان مجلس معتقدند که ایجاد هر گونه حاشیه در وزارت علوم ظلم به نظام ، مردم و انقلاب است و وزیر علومی که از طرف دولت به مجلس پیشنهاد می شود باید فردی دانشگاهی، قابل قبول برای دانشگاهیان، مومن، متعهد به اصول نظام و انقلاب و همچنین متعهد به بیانات مقام معظم رهبری مخصوصا در حوزه علم، دانش و فناوری باشد. در عین حال وزیر علوم نباید هیچ گونه حاشیه سیاسی داشته باشد، خطوط قرمز نظام را رعایت کرده و بر این امر تاکید داشته باشد که فتنه یکی از مهم ترین خطوط قرمز در نظام است.در حقیقت آنچه که نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند آن است که وزارت علوم در چنگال یک جناح سیاسی نباشد تا از آن برای بازی ها و تخریب های سیاسی از آن سوء استفاده شود.
معرفی وزیر پیشنهادی علوم دولت در میان یادداشت های تحلیلی امروز هم نقش پررنگی داشت.
«حسین عبداللهی» مدیر مسوول روزنامه ی «آرمان» در یادداشتی با عنوان «دو، دوی بی محل!» عملکرد روز گذشته برخی نمایندگان مجلس را به باد انتقاد گرفت و نوشت: روزهای مهم و پر التهابی را سپری می کنیم، در خارج از مرزها یکی از سخت ترین فرازهای پرونده هسته ای در حال رقم خوردن است و در سوی دیگر موضوع مهم تعیین تکلیف وزارتخانه علوم اذهان را به خود معطوف داشته است. در چنین حال و هوایی انتظار بحق و شایسته از همه ارکان و اضلاع ساختار نظام جمهوری اسلامی، همدلی و همنوایی و تشریک مساعی برای گذاری مطلوب از این پیچ های سخت است اما روز گذشته در مجلس شورای اسلامی که امام راحل آن را عصاره فضایل ملت می خواند، رفتارهایی بروز و ظهور یافت که رنگ و بوی مساعدت و همدلی نداده و در شأن کلیت مجلس و انتظار عمومی نبود.
عبداللهی در ادامه نوشت: نکته آنجاست که آیا شأن مجلس با چنین واکنش هایی همخوان است؟ آیا انتظار بحق آن نیست که بویژه در شرایط حساس فعلی، کنش های نمایندگان توام با طمانینه و متانت بیشتری باشد و لااقل این عزیزان برای ابراز مخالفت خود کمی تامل کرده و آن را به هنگامه لازم و در موعد مقررش خرج کنند. از طرف دیگر آیا این شایسته نبود که نمایندگان صبوری کرده و برنامه ها و سخنان گزینه معرفی شده را شنیده و آنگاه اگر آن را درست و سنجیده نمی دیدند مخالفت خود را اعلام می کردند؟ آنگاه مخالفت آنان با متر و معیار های جناحی و طیفی سنجیده و محاسبه نمی شد.
«محمد هاشمی» هم با انتشار یادداشتی با عنوان «اگر وزیر علوم رای نیاورد» در روزنامه ی آرمان، عواقب ندادن رای اعتماد را گوشزد کرد و نوشت: مطابق قانون اساسی رئیس جمهور موظف است، ظرف سه ماه وزیر را تعیین کند و برای رای اعتماد به مجلس بفرستداما اگر بازهم وزیری که برای بار دوم معرفی شده است نتواند رای اعتماد بگیرد در اینجا نیز رئیس جمهور دوباره می تواند سرپرست موقت انتخاب کند.اما مهم ترین نکته ای که در انتخاب سرپرست موقت وجود دارد، مسئولیت است. لازم است توضیح دهم که مجلس شورای اسلامی با رأی اعتماد به وزیر دولت، در واقع مسئولیت سیاسی وزیر را محقق می کند و در موارد لازم در صورتی که مجلس اقدامات وزیر را بنا بر دلایلی ناصحیح بداند، می تواند طبق اصول پیش گفته، از وزیر سوال و یا وی را استیضاح کند. واضح است که سرپرست چون رأی اعتماد مجلس را همراه با خود ندارد، هیچ گونه مسئولیتی در قبال مجلس نخواهد داشت و به طورمتقابل مجلس هم نمی تواند وی را مورد بازخواست قرار دهد و فقط رئیس جمهور است که با توجه به مافوق بودن مقامش می تواند سرپرست را به دلیل عملکردش مورد بازخواست قرار دهد.
سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» هم «چشم به راه وزیر دانشمند» به قلم «تقی آزاد ارمکی» استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران بود که با اشاره به مشاجره مجلس و دولت بر سر تعیین وزیر علوم نوشت: در زمانی کمی دورتر تعیین وزیر کار مشکلی نبود؛ ریاست جمهوری وقت براساس ملاحظات و لابی هایی، فردی را انتخاب می کرد و مجلس هم سرجمع به او رای می داد. شواهد نشان از این دارد که عموم افراد معرفی شده برای این وزارتخانه توانسته بودند در این حوزه کار کنند، اما از دهه گذشته کمی اوضاع فرق کرده است؛ وزرای این وزارتخانه از طرف بسیاری افراد مورد قضاوت قرار گرفته و پرمساله قلمداد شده اند، چرا اینگونه شده است؟
ارمکی علت این امر را اینگونه می نویسد: اول اینکه از 10سال گذشته وزرای به کار گمارده شده در این وزارتخانه صدایی بلندتر از دیگر وزرا داشته اند. دوم اینکه در طول بیش از 10سال گذشته حوادث کشور، درست است که صدا و بیان سیاسی پیدا کرده اما ماهیتی فرهنگی و علمی و دانشی داشته است. مدعیان دانش، فکر و اندیشه در این دهه در مقایسه با دیگرکنشگران اهمیت بیشتری یافته اند.سوم اینکه حرف وحدیث بیشتری در حوزه دانش، علم، فرهنگ و تحقیق در مورد جامعه، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و آینده کشور ظهور کرده است. چهارم اینکه به هزار دلیل در این دوره تهیه کتاب و مقاله مهم شده و نتایج تحقیقات توانسته است و می تواند منشا حوادث مهم شود. پنجم، ضمن اینکه علم اهمیت یافته، بر تعداد افراد مدعی علم نیز افزوده شده است، این افراد نسبت به علم، تخصص و فهم فنی و علمی و نسبت به امور حساس اند و در عین حال اشاعه دهنده داعیه های مطرح شده در نظام دانشگاهی و تحقیقاتی هستند. همه این وضعیت ها می تواند به درونی کردن ساحت اعتراضی در میان دانشگاهیان و مدعیان علم بینجامد. بهتر است به راهی میانه رسید. من راه میانه در این حوزه را انتخاب وزیر دانشمند می دانم؛ انتخاب دانشمند و شخصیت علمی و فرهنگی برای وزارتخانه ای که اهل دانش و تخصص است.

****تا هفته ی آینده منتظر باشید!
گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 در مسقط پایتخت عمان روز گذشته پایان یافت. امروز نیز یکی از محورهای اصلی روزنامه ها، موضوع مذاکرات بود.
عنوان نخست روزنامه ی «مردم سالاری» « نتایج به دست آمده در مذاکرات، بی سابقه است» بود که در این گزارش آمده است: دور نهم ماراتن هسته ای در حالی در مسقط عمان در حال برگزاری است که پژواک های امید و ابراز امیدواری از دو طرف مذاکره کننده به گوش می رسد اما از آن سو تحلیل های برخی از رسانه ها از گفتار کارزاران دیپلماسی متفاوت است بگونه ای که روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی مذاکرات اوباما بر روی پرونده هسته ای با ایران را قمار می خواند.این در حالی است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نماینده این کشور در گروه 1+5 نیز اعلام کرد که رسیدن به توافق امکان پذیر شده است و طرف های مذاکره کننده هیچ طرح دومی (طرح ب) به عنوان طرح جایگزین برای شکست احتمالی مذاکرات پیش از موعد نهایی ندارند.
روزنامه ی آرمان هم با عنوان نخست قرار دادن «غوره مذاکرات مویز می شود؟» به حاشیه های مذاکرات هسته ای پشت درهای بسته پراخت و نوشت: 12 ساعت چانه زنی طی دو روز و در سطحی چنین عالیرتبه و با موضوعی چنین خطیر به زبان ساده و سهل است اما فرصت ها درگذرند و هر دو طرف می دانند این جنگ رودررو بازنده و برنده ندارد یا همه برنده اند و یا همه بازنده و این است که هیچ فرصتی را از یکدیگر دریغ نمی کنند. حال باید هفته ای دیگر را هم به انتظار نشست و دید که چه تحولاتی به منصه ظهور خواهد رسید، آیا کری دوباره به عمان خواهد رفت؟ آیا مذاکرات بالاخره به پایانی مطلوب و منطبق بر میل و خواست همگانی خواهد رسید.
«تا هفته آینده منتظر باشید» هم عنوان نخست روزنامه ی «جهان صنعت» بود که در این گزارش به سخنان «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در پایان سومین روز نشست مسقط اشاره کرد و نوشت: محمدجواد ظریف، در واکنش به سوالی درباره مذاکرات هسته ای گفت که باید تا هفته آینده منتظر باشید.ظریف در حال خروج از هتل قصر بوستان برای دیدار با فهد بین محمد السعید،معاون نخست وزیر شورای وزیران عمان بود که خبرنگاران این سوال را از وی پرسیدند.
در حالی که بیشتر روزنامه ها از نتیجه گیری زودهنگام در مورد گفت و گو های هسته ای خودداری می کنند، «کیهان» در گزارشی، تفاوت نگاه طرفین مذاکره به یکدیگر را دلیل نامتوازن و نا متعادل بودن این مذاکرات عنوان کرد و نوشت: آمریکا در روند یکی دو سال اخیر- به ویژه از مهرماه سال گذشته- بر آن است که از تاکتیک مذاکره با ایران، نتایج استراتژیک به دست آورد. نقطه مقابل این گارد آن است که کسانی در کشور ما، نفس مذاکره را استراتژی تلقی کنند و به همین اعتبار در دستیابی به دستاوردهای تاکتیکی هم با زحمت مواجه شوند. این دو گارد متفاوت موجب شد عایدی دو طرف در مذاکرات ژنو کاملا نامتوازن و نامتعادل باشد.


***تکریم «عزت» و معارفه «سرافراز»
مراسم تودیع و تکریم «سید عزت الله ضرغامی» رییس سابق سازمان صدا و سیما و معارفه «محمد سرافراز» رییس جدید رسانه ملی دیروز با حضور مقامات لشکری و کشوری مدیران سازمان صدا و سیما هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.
«حلالیت طلبی عزت از مردم» عنوان گزارش روزنامه ی «آفتاب یزد» از مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و کنونی صدا و سیما بود که با عکسی از این مراسم در صفحه ی خست نشست.
آفتاب یزد در این گزارش نوشت: عزت ضرغامی در آخرین روز حضور خود در صدا و سیما از مردم و همکارا خود حلالیت طلبید و با این سازمان وداع کرد. کارنامه او در طول سال هایی که ریاست ساختمان شیشه ای را در اختیار داشت همواره مورد اتقاد و اعتراض ناظران بود. شاید این حلالیت طلبی عطف به همین واکنش ها بود.
سرمقاله ی همین روزنامه هم به «مردم ضرغامی را حلال می کنند؟» نوشته ی «سید علیرضا کریمی» اختصاص یافت که در بخشی از آن آمده است: عزت الله ضرغامی وقتی خداحافظی می کرد از مردم حلالیت طلبید. اما ای کاش وی دقیقا توضیح می داد که از کدام مردم» سخن می گوید. مردم می خواهند مخاطب رسانه ای باشد که فقط نام رسانه را یدک می کشد و اصلا اصول حرفه ای یک رسانه را رعایت نمی کند. مردم تشنه اطلاعات هستند طبیعتا برای رفع این عطش ناچارا باید دست به دامان رسانه ها و تلویزیون هایی می شدند که اخبار را در کسری از ثانیه روی خروجی خود قرار می دهند و حداقل در ظاهر اینگونه القا می نمودند که فراجناحی عمل می کنند. بنابراین خانواده های ایرانی وقتی مقابل این تلویزیون ها می نشینند مدام در معرض آسیب های مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند که برخی از این آسیب ها بعضا جبران ناپذیر است.حال یک سوال مشخص، عملکرد کدام یک از مدیران باعث شده بخشی از مردم دست به دامان شبکه های ماهواره ای شوند؟ و یک سوال پایانی؛ آیا مردم عزت ضرغامی را حلال می کنند؟
روزنامه ی «رسالت» عنوان نخست خود را به « صدا وسیما، رسانه اسلامی با رسالت جهانی» اختصاص داد و نوشت: سرافراز که حکم خود را از مقام معظم رهبری گرفته است، در مراسم معارفه ی خود،با اشاره به اینکه قدرت پردازش اطلاعات در دنیا به شکل جهانی انجام می شود و حاکمیت ها را مخدوش می کند، بیان کرد که امروز به جای اینکه با بمب کشورها را نابود کنند می خواهند افکار را تسخیر کنند. وظیفه ما در قبال این پدیده این است که نخبگان جمع شوند، فکر کنند و پدیده را بشناسند، در زمینه فنی و تولیدی اتاق فکر ایجاد کنند و با شناخت پدیده، راه برون رفت از آن را پیدا کنند. اگر این اتفاق نیفتد ما در رسانه ملی و دیگر رسانه ها در انفعال خواهیم بود. وزن و جایگاه رسانه ملی باید در سبد رسانه ای مردم افزایش پیدا کند. صداوسیما یک رسانه متمرکز در سطح جهان است و این رسانه باید در واقع رسانه اسلامی شود با رسالت جهانی.
روزنامه ی آرمان هم به انتشار یادداشتی با عنوان «سرافراز مدیری از جنس رسانه» به قلم «سیدمحمدرضا میرتاج الدینی» پرداخت.
نگارنده در این یادداشت می نویسد: مسلم است که خط مشی ها در سازمان صدا و سیما خطی مشی های عمومی و منطبق با سیاست های کلان نظام است.دکتر محمد سرافراز، فردی است از جنس رسانه که با تمام پیچ و خم های آن آشناست و این انتظار و امید وجود دارد که ایشان بتوانند با توجه به تجربه و تخصص خود مدیریتی منحصر به فرد داشته باشد. نکته ای که در این راستا با نگاهی اجمالی به دوره های مختلف مدیریت ها بر صدا و سیما این حقیقت قابل درک خواهد بود که در هر دوره ای یک جهش و یک پیشرفت وجود داشته است. با گذشت ده سال از مدیریت آقای ضرغامی می توان به قطعیت گفت در حال حاضر این سازمان به نقطه مطلوبی رسیده است که می تواند آغازگر یک جهش جدیدی باشد و از آنجایی که رئیس جدید صدا و سیما خود به عنوان شخصیتی رسانه ای شناخته می شود با تمام مصائب و مشکلات این حوزه آشناست و به دلیل آنکه از تخصص و دانش لازم برخوردار است می توان این اطمینان را داشت که به خوبی از پس آن برآید و آنچه به نظر برخی نقاط ضعف محسوب می شد آنها را از میان بردارد.

*** زندانی شدن مایلی کهن، سرانجام کشمکش با دایی
«محمد مایلی کهن» سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان که با شکایت «علی دایی» سرمربی برکنار شده ی پرسپولیس به 4 ماه حبس محکوم شده بود روز گذشته به زندان اوین منتقل شد تا حکم صادره اجرا شود؛ موضوعی که در رسانه های ورزشی بازتاب گسترده یی داشت.
«مایلی کهن روانه زندان اوین شد» عنوان گزارش ورزشی روزنامه ی ایران بود که در بخشی از آن آمده است: در پی حل نشدن مجادله اخیر محمد مایلی کهن و علی دایی و گذشت نکردن شاکی (دایی) از متشاکی، دیروز سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران به زندان اوین اعزام شد. حکم زندان برای حاجی مایلی در پی شکایت چندی پیش دایی از وی و محکوم شدن مایلی در دادگاه (در خصوص وارد کردن اتهامات اثبات نشده به دایی) صادر شده بود و با اینکه از زمان صدور حکم تا اجرای آن بیش از یک ماه وقت بود، اما کاپیتان پیشین تیم ملی و سرمربی برکنار شده پرسپولیس کوتاه نیامد و از شکایت خود گذشت نکرد تا مایلی کهن راه زندان را در پیش گیرد.
روزنامه ی ایران در ادامه ی گزارش خود نوشت: خداداد عزیزی، ستاره سابق تیم ملی عصر دیروز گفت مدتی است که در فوتبال ایران اتفاقات خوب کمتر روی می دهد اما به زندان رفتن محمد مایلی کهن اصلاً قشنگ نبود.
«به زندان می روم تا پاک برگردم» هم عنوان خبر ورزشی روزنامه ی آرمان بود که در آن آمده است: محمد مایلی کهن که به زندان اوین منتقل شد تا حکم چهار ماهه زندانش را پشت سر بگذارد، قبل از ورود به زندان به خبرنگاران گفت که به زندان می روم تا پاک برگردم. حتی اگر دایی هم کوتاه بیاید، دیگر من کوتاه نمی آیم چون می خواهم حکمی که برایم تعیین شده را پشت سر بگذارم.
روزنامه ی شرق هم با انتشار عکس مایلی کهن با دستبند پلیس در صفحه ی نخست به سراغ این خبر رفت و در گزارشی با عنوان «مایلی کهن روانه اوین شد» نوشت: طبق رای شعبه34 دادگاه تجدیدنظر حکم محمد مایلی کهن که نامبرده را به چهارماه حبس تعزیری و پرداخت یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرده بود، تایید شد و این رای به دادگاه شعبه1057 ارسال شده تا مایلی کهن برای اجرای حکم فراخوانده شود. او صبح روز گذشته خود را به اجرای احکام قوه قضاییه معرفی کرد و پس از حضور در کلانتری ارگ برای گذراندن دوران حبس به زندان اوین منتقل و بعد از چندساعت به طوررسمی در اوین زندانی شد.
همین روزنامه در ستون «حرف اول. ورزش» خود به انتشار یادداشتی با عنوان «بازی دو سر باخت حاجی و علی» نوشته ی «سجاد فیروزی» پرداخت.
فیروزی در این یادداشت نوشت:«زندان» کلمه ای که اغلب دو سویه تلخ و شیرین دارد: تلخ برای گرفتاری به مدت معین و بعضا نامعین، شیرین برای اجرای عدالت و قانون. با این حال وقتی پای جامعه ورزش یا یکی از اعضای آن به این ماجرا کشیده می شود، حس سومی هم رنگ می گیرد: ابهام.
به زعم نویسنده، «اخلاق» حلقه مفقوده رفتار دو طرف شد؛ مایلی کهن به دایی تاخت و دایی به مایلی کهن. طبیعی است که حالا هم با رعایت انصاف، هر دو طرف ماجرا بازنده اصلی باشند که نه یکی خویشتنداری کرد و نه دیگری گذشت. دو طرف به خوبی می دانند که رفتارشان از اول هم اشتباه بود؛ رفتاری که هر دو سرش برای هر دو طرف؛ باخت بوده و هست.
* گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**9294**2054


21/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن