تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837634825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجاز نیستیم برای توجیه سیاست‌های خود، از ائمه اطهار (ع) خرج کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵



یک استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران با بیان اینکه در اسلام مذاکره وجود دارد، گفت: در اسلام مذاکره زمانی اتفاق می‌افتد که طرف مقابل دارای شأنیت باشد یعنی اگر حاکمیتی غاصب و جائر باشد که اساس اسلام، اعتقادات و آیین الهی را به خطر بیندازد شأنیتی برای مذاکره با او وجود ندارد. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسین رجبی دوانی استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران در دومین همایش زنده باد مرگ بر آمریکا که در تالار شهید چمران دانشکده فنی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه ما مجاز نیستیم برای توجیه سیاست‌ها و روش‌های خود ائمه (ع) را خرج کنیم، اظهار کرد: ما نباید بگوییم که ائمه (ع) مثل ما عمل کرده‌اند چرا که این رفتار جفا به اهل بیت (ع) است و اگر ما شیعه هستیم باید خودمان را با ائمه تطبیق دهیم. این استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران افزود: من خوف آن را دارم که دو روز دیگر بگویند امام حسین (ع) به دنبال بازی برد برد با یزید بوده است در صورتی که برد برد با دشمن اسلام معنا ندارد. رجبی دوانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تشبیه ایشان از مذاکرات به مسابقه کشتی، خاطرنشان کرد: در کشتی دو نفر برنده نمی‌شوند و هر کس به تشک کشتی می‌رود به دنبال باخت نیست. پس مذاکرات مانند کشتی زورآزمایی حق و باطل است و شاهدیم که رهبری مذاکرات را به مسابقه فوتبال تشبیه نکردند که در آن امکان مساوی وجود دارد. این استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پیامبر (ص) به این دلیل که در جامعه مشرکان انقلاب خود را آغاز کرد از هر فرصتی برای مذاکره با مخاطبان خود استفاده کرد، گفت: در آن زمان حاکمیت متعلق به مشرکان بود پس پیامبر اسلام (ص) مذاکرات متعددی داشتند که اوج آن در صلح حدیبیه بود. همچنین علی (ع) زمانی که به خلافت رسیدند برای ممانعت از جنگ داخلی مسلمانان بنا را بر این گذاشتند که جلوی وقوع جنگ گرفته شود و مخالفان را که به ظاهر مسلمان هستند به تبعیت از حکومت مرکزی خود دعوت کنند اما چون آنها اصرار به جنگ داشتند حضرت وارد جنگ شد. وی با اشاره به اینکه موقعیت امام حسین (ع) متفاوت بوده است، توضیح داد: امام حسین (ع) به عنوان متولی راستین دین به دلیل عدم آمادگی مردم برای مقابله با شرایط موجود سکوت و صلح را پذیرفتند و شاهدیم در زمان امام مجتبی(ع) و امام حسین (ع) بیست سال این صلح پایدار بود البته گزینه صلح را به خاطر بقای اسلام پذیرفتند و اگر امام مجتبی صلح را نمی‌پذیرفت اساس اسلام، همان‌طور که معاویه می‌خواست، نابود می‌شد. این استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران با بیان اینکه امام مجتبی (ع) به خاطر عدم بلوغ مردم مجبور به پذیرش صلح شدند تا جلوی نابودی اسلام را بگیرند، خاطرنشان کرد: اما تکلیف اصلی ایستادن و جنگ بود. رجبی دوانی اضافه کرد: معاویه چون ظواهر اسلام را رعایت می‌کرد امام مجتبی (ع) مجبور شدند که تحمل کنند تا شرایط مساعد پدید آید. حتی به مدت 10 سال و نیم از امامت امام حسین (ع) ایشان نیز بر این پیمان صلح وفادار بودند تا زمانی که با مرگ معاویه شرایط تغییر کرد و خلافت یزید برخلاف شرع، عرف و اخلاق اتفاق افتاد. این استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران با بیان اینکه تکلیف امام حسین (ع) ایستادن در برابر یزید به هر قیمتی بود، اظهار کرد: امام حسین (ع) به هیچ وجه یزید را در حدی نمی‌دیدند که با او مذاکره کنند چون مذاکره در جایی صورت می‌گیرد که طرف مقابل شأن و جایگاه داشته باشد. همچنین امام خمینی (ره) نیز برای رژیم طاغوت شأنیتی قائل نبودند تا با آن مذاکره کنند. وی تصریح کرد: اگر امام حسین (ع) در مسیر خود گاهی مذاکراتی داشتند برای جلب افراد به جبهه حق بوده است تا در کنار هم در برابر یزید بایستند. پس هدف امام حسین (ع) به هیچ وجه جلوگیری از وقوع جنگ نبوده است و امام به هیچ وجه حاضر به بیعت با یزید نشدند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن