تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827397402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهایت دولت بچه پولداری ملی، جمهوری پسر خاله است


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نهایت دولت بچه پولداری ملی، جمهوری پسر خاله است

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۳
پروفسور فرامرز رفیع‌پور گفت: کار نکردن و ولخرجی از ویژگی‌های نمایان بچه پولداری ملی در اقتصاد ایران است.به گزارش خبرگزاری فارس ، پروفسور فرامرز رفیع پور در برنامه شب گذشته پایش گفت: نهایت دولت بچه پولداری ملی، جمهوری پسر خاله است، استعمار برای دولت بچه پولداری ملی نقشه کشیده است، مهمترین عنصری که یک کشور نیاز دارد، هویت ملی است.پروفسور فرامرز رفیع پور گفت: کار نکردن و ولخرجی از ویژگی‌های نمایان بچه پولداری ملی در اقتصاد ایران است.پروفسور فرامرز رفیع پور به تبیین اصطلاح «بچه پولداری ملی» پرداخت و در ادامه گفت: مثال مقایسه نروژ با ایران بیشتر به درک مسئله کمک می‌کند. هر کشور اروپایی از جمله نروژ بسترهای مناسب اقتصاد را دارند و مجموعه نهادهای اقتصادی، اجتماعی ، علمی و غیره همه مبتنی بر یک اقتصاد کارا هستند. آموزش در مدارس و تمام شئون جامعه نیز همین طور است. ولی در جامعه ایران این گونه برنامه ریزی نشده چون از قرن ۱۹ به کشور شبه مستعمره تبدیل شدیم، ولی تا آن موقع وضعیت اقتصادی خوبی داشتیم.وی افزود : در بخش صنعت بازار را به صورت مرکز دایره‌ای مثل بازارهای تهران، تبریز، اصفهان و کاشان داشتیم. بازار مرکز فروش بوده و در اطراف آن با فواصل مختلف کالا تولید شده و به مرحله فروش می رسید. یک تاجر و تولید کننده تمام زنجیره تولید را از تولید تا فروش زیر نظر داشته است.این استاد دانشگاه گفت : چیزی که تولید می‌شد، مورد نیاز مردم بوده و بنابراین اقتصاد کشور پیشرفت داشت. با حکومت قاجار استعمار توانست قاجار و حکومت آن را به طرف اشرافیت ببرد، اشرافیت ولخرجی که باید پولش تامین می شد. از افراد مختلف در راس همه از جمله تجار مالیات گرفته می شد، با تعداد زیادی از تجار با شیوه استبداد کامل برخورد شد و حتی برخی از آن ها کشته شدند.پروفسور رفیع پور ادامه داد : وقتی حکومت توسط استعمار به اشرافیت و استبداد ترغیب و تشویق شد ، جان و مال تجار در خطر بود. اینجا استعمار به عنوان یک حامی وارد شد و به تجار گفت جان و مال شما را نجات می‌دهم، اما شما از زنجیره تولید چشم پوشی کرده و مصنوعات و تولیدات مرا به فروش برسان. از آن زمان ما یک اقتصاد وارداتی در بخش صنعتی داشتیم، چه برسد به کشاورزی؛ حکومت به فکر مردم نبود، اگر حکومت ما مردمی و به فکر اقتصاد و خدمت به مردم بود، آن وقت وضعیت متفاوت می شد.وی تصریح کرد: در تحقیقات ۶۸ پروفسور ادوارد مولر اقتصاد ایران با کره جنوبی هم سطح بوده و آن را قابل مقایسه می دانستند و در حقیقت تنها تفاوت اقتصاد ایران و کره همین استبداد و نابرابری بود. این استبداد باعث شد، تجار به آن طرف رفته و پیامدهای متعددی نیز به دنبال داشت. از آن زمان ما دیگر اقتصاد تجارتی و واسطه ای داریم و فقط دنبال واردات و ارائه آن به مردم هستیم.این جامعه شناس گفت : برای رونق واردات چون می دانستند مردم عام از ثروتمندان الگو برداری می کنند، در ابتدای کار ثروتمندان را به کالاهای وارداتی و خارجی مزین کردند و بعد این مسئله در جامعه رونق پیدا کرد. ما حتما به ثروتمندان احتیاج داریم و اقتصاد بدون سرمایه نمی شود. کشاورزی ما در گذشته یک نظام دهقانی ارباب و رعیتی بوده؛ ارباب و رعیت هر دو در روستا زندگی می کردند. این وضعیت از جهتی که هر دو قشر در شرایط مشابهی مانند سرما، زلزله سیل در کنار هم بودند، مثبت بود. اما رعیت زندگی بسیار دشواری داشت و ارباب به نسبت در رفاه بود، البته کشاورز در این حالت کارکرد داشت.رفیع پور گفت : وقتی که شهرها به وجود آمدند خان ها و اربابان از روستا به شهر آمدند و ارتباطشان قطع شد. سالیانه و یا ماهیانه مباشر به آن ها پول پرداخت می کرد. این پرداخت پول مال الاجاره گفته می شود که در زبان فرانسه به آن رانت می گویند.از آن زمان فرهنگ رانت خواری در جامعه ایران رشد پیدا کرده و از قشر بالای اربابان به پایین اشاعه پیدا می کرد.این جامعه شناس گفت : در این حالت رعیت باید زحمت می کشید و ارباب لذت می برد. همه عناصر منفی به رعیت برمی گشت، بنابراین در ذهن رعیت زندگی ایده آل زندگی اربابی و عیش و نوش بود. از آن زمان در اذهان ایران چون فرهنگ اربابی، اشرافی و رانت خوار در کل جامعه گسترش پیدا کرد، رعیت کار می کرد و زجر می کشید و مردم به این نتیجه رسیدند که نابرده رنج هم گنج میسر می شود و در نتیجه کار کردن بد شده و ارزش کار در ایران پایین آمد.رفیع پور اظهار داشت : در فرهنگ بچه پولداری این نوع رفتار یک فرهنگ مصرفی و پر تکلف است که کالای خارجی را گرفته و به نمایش می گذارد و مصرف می کند. استعمار برای این چنین دولتی نقشه کشیده است. شاعر، این دولت را در این بیت شعر معرفی می‌کند : آلت اسکاف پیش برزگر / پیش سگ که استخوان در پیش خر ، استعمار برای دولت بچه پولداری ملی نقشه کشیده که کارمندان دولت باید درآمدشان کم باشد، اما هزینه های زندگی باید بالا باشد. ولخرجی در دکوراسیون، ماشین و میز و صندلی باید تبدیل به یک رفتار شود. در دولت بچه پولداری ملی کارامدی معنی ندارد ، در نهایت دولت بچه پولداری ملی ، به جمهوری پسر خاله تبدیل می شود .وی افزود : در حقیقت صاحب درآمد شدن باید بین وزارتخانه ها به رقابت گذاشته شود. دیگر سیستم به دنبال کار و کارآمدی نیست و فقط به دنبال جذب سرمایه خودش است. این مسئله ریشه فرهنگی دارد که ما در ایران از زمان های گذشته فرهنگ ایلیاتی داشتیم. این فرهنگ ایلیاتی در ایران مدرن هم همچنان فعال است.وی با اشاره به اینکه هویت مهمترین عنصری است که یک کشور به ان نیاز دارد گفت : نروژ از ابتدا ساختار تولید را داشت و ساختارهای فرهنگی آن ها مطلقا ارباب و رعیتی نبود. یک نکته مهم که برای ادامه حکومت هر کشوری لازم است، تفاوت کم میان فقیر و غنی است. درست است که برای اقتصاد کشور به سرمایه دار نیاز داریم، اما فاصله بین فقیر و غنی باید کم باشد. در شهرهای اسکاندیناوی کمترین فاصله میان فقیر و ثروتمند وجود دارد. مهمترین عنصری که یک کشور نیاز دارد، هویت ملی است.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن