تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798266020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاور وزیر انرژی آمریکا : توافق جامع هسته ای منافع همه طرف ها را تامین می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مشاور وزیر انرژی آمریکا : توافق جامع هسته ای منافع همه طرف ها را تامین می کند تهران - ایرنا - "متیو بان" استاد دانشگاه هاروارد و مشاور وزیر انرژی آمریکا گفت یک توافق جامع هسته ای می تواند منافع ملی هر دو کشور ایران و آمریکا و نیز منافع جامعه جهانی را حتی اگر مستلزم سازش های دردناکی باشد، تامین کند.


پروفسور "متیو بان" مشاور وزیر انرژی آمریکا و استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح چالش ها و چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای 1+5 پرداخت.
"ولی رضا نصر" می گوید ما در وضعیتی قرار داریم که بهترین زمان برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران است، سازمان های اطلاعاتی عربستان نیز در گزارش جدید خود اعلام کرده اند قدرت های غربی به هر قیمتی به دنبال دستیابی به توافق با ایران هستند. شما این وضعیت را چگونه ارزیابی می کنید؟
هیچ یک از طرفین به دنبال رسیدن به یک توافق به هر قیمتی نیست. هر دو آنها تنها توافقی را می پذیرند که منافع ملی شان را حفظ کند. خوشبختانه بر این باورم که امکان دستیابی به توافقی که حافظ منافع ملی ایران و آمریکا باشد، وجود دارد. اما این امر به راحتی دست یافتنی نیست. آنها همچنان بر سر برخی موارد با هم اختلاف دارند. اگر بنا بر رسیدن به یک توافق باشد، دو طرف باید در خصوص این موارد به سازش برسند.
ایران باید بداند توافقی که منجر به لغو بخش اعظم تحریم ها می شود بدون کاهش قابل توجه شمار کنونی سانتریفیوژ ها ممکن نیست. جای امیدواری است که ایران گام هایی در طراحی سانتریفیوژ های جدید برداشته است. این امر می تواند گامی به جلو در راستای برنامه ای کارآمد و موثر برای ایران بوده و پیام آن به مذاکره کنندگان این است که "ما دیگر نمی خواهیم سانتریفیوژ های قدیمی و ناکارامد را به کار گیریم اما می خواهیم بر روی آخرین فناوری مان تمرکز کنیم".
از این رو یک توافقی که در آن چند هزار سانتریفیوژ ایران حفظ شده است به معنی انصراف این کشور از برنامه هسته ای اش نیست، با این حال مسیر جدیدی پیش روی یک برنامه هسته ای صلح آمیز، کارآمد و مقرون به صرفه برای ایران می گشاید، راهی که با آن این کشور می تواند یک برنامه تولید انرژی صلح آمیز هسته ای داشته و به سوی لغو تحریم ها، بازسازی روابط با اروپا و روابطی از اساس متفاوت با ایالات متحده رهنمون شود.
مجموعه ای از عوامل دیگری نیز برای چنین توافقی مورد نیاز است: مقیاسی برای اطمینان بخشی از اینکه رآکتور اراک دیگر نمی تواند پلوتونیوم نظامی تولید کند (موضوعی که دو طرف در مورد آن به درک متقابلی رسیده اند)، افزایش بازرسی ها و شفاف سازی و نگاه واقع بینانه به اطلاعات منابعی که در گذشته آژانس را به این گمان انداخته اند که ایران در حال فعالیت برای ساخت سلاح هسته ای است. در مقابل ایران باید انتظار لغو و یا کاهش تحریم های هسته ای را داشته باشد، همراه با گسترش روابط بازرگانی و سرمایه گذاری و همکاری بالقوه در موضوع فناوری صلح آمیز هسته ای. برای مثال ایران می تواند برای کاستن از ریسک اتمام سوخت و داشتن سوخت چندین سال نیروگاه بوشهر و هر رآکتوری که برای آینده در حال ساخت است، برنامه ریزی کند.
طی روزهای اخیر گزارش هایی مبنی بر اینکه اوباما می خواهد بدون اجازه کنگره آمریکا به تحریم های ایران پایان دهد، منتشر شده است. اگر صحت این گزارش ها را بپذیریم، چرا اوباما اقدامی می کند که موجب نارضایتی جمهوریخواهان و محافظه کاران است؟
رئیس جمهور اوباما به دنبال واقع گرایانه ترین راه برای اجرایی کردن یک توافق بالقوه با ایران است، رویکردی که چشم انداز سیاسی کنونی در آمریکا را ایجاد می کند. ایران باید بداند که این کار ساده ای نیست که اوباما نظر هر دو مجلس نمایندگان و سنا را برای لغو تحریم های ایران جلب کند، به ویژه پس از انتخابات هفته آینده که انتظار می رود به قدرت جمهوریخواهان در کنگره بیفزاید. بنا بر این اقدام آمریکا در خصوص تحریم ها به شکل تحرکات شخص رئیس جمهور نمود می یابد. این اقدامات به شکل موقت است. اما اگر پذیرش دو جانبه و توافق اجرایی برای چند سال وجود داشته باشد، امکان دارد که نهاد قانونگذاری با لغو دائمی تحریم های بیشتری موافقت کند.
اگر ایران و کشورهای 1+5 تا بیست و چهارم نوامبر به توافق نرسند، آیا انتخابات میاندوره ای کنگره و نتایج آن تاثیری بر مذاکرات هسته ای می گذارد؟
انتخابات میاندوره ای حتی کمتر از گذشته امکان لغو قانونی تحریم های ضدایرانی را فراهم می کند. آنها نباید مانع دستیابی دولت اوباما به توافقی شوند که دربرگیرنده لغو تحریم های ایالات متحده بدون مجوز کنگره، لغو تحریم های سازمان ملل و لغو تحریم های اتحادیه اروپا بوده و بر تمایل ایران به توافقی که در راستای توجیه تلاش های 1+5 باشد، صحه بگذارد.
برخی از کارشناسان معتقدند رسیدن به توافقی جامع تا 24 نوامبر ممکن نیست، به همین دلیل بهتر است ایران و کشورهای 1+5 "توافقی میان مدت" را در خصوص برنامه هسته ای ایران امضا کنند. این چه نوع توافقی است و کارکرد آن چگونه است؟
یک راه این است که توافق دیگری مانند آن که با "طرح اقدام مشترک" در ماه جولای ارائه شد_با لغو شمار بیشتری از تحریم ها در ازای توقف میزان بیشتری از فعالیت های هسته ای_ انجام شود. مسئله تمدید مذاکرات خود موضوع دشواری برای مذاکره است؛ احتمالا، دو طرف ممکن است به سادگی طرح اقدام مشترک را برای دوره ای کوتاه پس از بیست و چهارم نوامبر به منظور دادن زمانی برای مذاکره در مورد تعیین دوره ای طولانی تر مسکوت بگذارند.
در هر حال اصل قضیه این است که یک توافق جامع می تواند منافع ملی هر دو کشور ایران و آمریکا_و به همین ترتیب منافع جهان_ را حتی اگر مستلزم سازش های دردناکی باشد، تامین کند. برای ایران این به معنای برنامه هسته ای صلح آمیز، لغو تحریم ها، کاهش چشمگیر خطر جنگ و بهبود روابط با شماری از بزرگترین قدرت های جهان است و برای آمریکا به معنی کاهش چشمگیر خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای، کاهش خطر جنگ و به شکل بالقوه از سرگیری روابط با کشوری کلیدی در خاورمیانه خواهد بود.
گفتگو از فریدون ناعمی
منبع/ مهر
اول **


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن