تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798341319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالمندی می آید ، برای نگهداری سالمندان چاره اندیشی کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سالمندی می آید ، برای نگهداری سالمندان چاره اندیشی کنیم شیراز - ایرنا - سالمندی جمعیت امری اجتناب ناپذیر است و از سوی کارشناسان و مسوولان بهداشت و درمان به عنوان یک شاخص مثبت از آن یاد می شود ، آنها معتقدند افزایش سرانه بهداشت و درمان موجب رسیدن شمار بیشتری از جمعیت به سن سالمندی می شود اما آیا متناسب با شتاب جمعیت به سوی سالمندی برای رفاه و آسایش و نگهداری بهینه این قشر برنامه ریزی کرده ایم.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری نهادهای مسوول امسال برگزاری کنگره کشوری سالمندی و سلامت را در اسفند ماه تدارک دیده است ، برگزاری این کنگره فرصتی برای تبیین افکار و اندیشه های کارشناسی و بهره گیری از برآیند دیدگاهها برای ایجاد زندگی بهتر برای سالمندان است .
سن شصت سالگی را آغاز سالمندی در نظر گرفته اند اگر به مرز شصت سالگی رسیده باشیم باید بپذیریم که سالمندی آغاز شده ومشکلات خاص خودش را به همراه دارد.
امروزه نگهداری وتوانبخشی سالمندان به یک امر تخصصی تبدیل شده است و هزینه های بسیاری را بردوش خانواده های جوان تحمیل می کند . از این رودولت وبخش خصوصی با ورود به موضوع نگهداری وتوانبخشی سالمندان باید در حفظ وحراست ازکیان خانواده ها کوشا باشند .
اینک باید دید دولت وبخش خصوصی دراین رابطه چه کرده اند مسوولان دولتی نباید از زیر بار مسوولیت های اصلی شانه خالی کنند و بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری و دریافت تسهیلات بانکی یاری کنند.
هرچند دولت وظیفه معرفی سالمندان بدون سرپرست ویا بد سرپرست را به مراکز غیر دولتی برای خود محفوظ می داند . وظیفه ای که کار را برای مراکز غیر دولتی سخت تر و سخت تر می کند .
باید دید رعایت چه استانداردهای برای ایجاد یک مرکز نگهداری وتوانبخشی سالمندان لازم است و دولت برای ایجاد این مراکزتا چه میزان نسبت به پرداخت یارانه و همراهی در دریافت تسهیلات بانکی ،بخش خصوصی را همراهی می نماید .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه افزایش سالمندی در جامعه هم می تواند یک نگرش مثبت باشد و هم برخی دغدغه ها ایجاد می کند گفت : مسایل حرکتی سالمندان باید به صورت علمی دیده شود و در این میان نقش دانش فیزیوتراپی حائز اهمیت است .
دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: با اجرای برنامه های بهداشت و سلامت در کشورمان متوسط امید به زندگی و طول عمر رو به افزایش است و از 55 سال به 75 سال افزایش یافته از این رو ان موضوع اگر چه یک نقطه قوت در توسعه قلمداد می شود اما مسایل سالمندی را به دنبال دارد که باید علمی دیده شود .
وی اضافه کرد : بر اساس آمارهای ارائه شده هشت درصد از جمعیت کشورمان بالای 65 سال سن دارند که عمده مسایل این قشر تحرک و مسایل حرکتی است که این موضوع به فیزیوتراپی و لزوم استفاده از آن مربوط می شود .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان کرد : البته 75 درصد از مسایل سالمندی قابل پیشگیری است که ریشه اغلب این مسایل در دوران نوجوانی و جوانی نهفته است اما در عین حال باید با استفاده از دانش و تجهیزات روزامد در حوزه فیزیوتراپی مسایل سالمندان را حل و فصل کرد.
دکتر ایمانیه خاطر نشان کرد : دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده و بیمارستان شهید فقیهی شیراز را به عنوان بیمارستان دوستدار سالمند معرفی نموده است ضمن آنکه در زمینه تامین داروی ویژه سالمندان نیز در پی ایجاد داروخانه دوستدار سالمند هستیم.
دبیر علمی کنگره کشوری سالمندی و سلامت نیز گفت: این کنگره از سیزدهم تا پانزدهم اسفندماه امسال در شیراز برگزار می شود و علاقه مندان به شرکت در این کنگره، می توانند مقالات خود را تا دهم آذرماه سال جاری ارسال کنند. محمد نظری نیا اظهار داشت: مسئله سالمندی جمعیت پدیده ای است که در طی سال های اخیر به دلایل مهمی از جمله کاهش میزان مرگ ومیر ناشی از پیشرفت های علوم پزشکی و بهداشت و ترویج آموزش وپرورش و درنتیجه افزایش امید به زندگی و طول عمر در سطح جهان مطرح شده، چراکه تحولات فراوان در تمام جنبه های زندگی جوامع بشری به وجود می آورد.
وی خاطر نشان کرد: مقابله با چالش های پیش روی این پدیده و اتخاذ سیاست های مناسب در راستای ارتقای سلامت جسمی، روحی، اجتماعی سالمندان از اهمیت والایی برخوردار بوده و در دستور کار جوامع بین المللی قرارگرفته است.
دبیر علمی کنگره کشوری سالمندی و سلامت، برگزاری کنگره های علمی پژوهشی در زمینهٔ سالمندی را فرصتی دانست که با حضور صاحب نظران، متخصصان و علاقه مندان و ارائه تجربیات و ثمره مطالعات و تحقیقات آنان در مباحث و موضوعات سالمندی، زمینه های علمی برای حصول پیشرفت و بهبود وضعیت سلامت سالمندان را مهیا می کند .
او بیان کرد: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری مشترک مرکز تحقیقات سالمندی و حوزه معاونت بهداشتی، میزبان برگزاری کنگره کشوری سالمندی و سلامت از سیزدهم تا پانزدهم اسفندماه سال جاری، با محوریت خودمراقبتی، تغذیه، فعالیت بدنی، مراقبت های پرستاری، سلامت زنان، بیماری ها، سلامت روان، توان بخشی، دهان و دندان، دارودرمانی، گذار جمعیتی و اپیدمیولوژی، سوانح و حوادث، آموزش سلامت و جراحی زیبایی خواهد بود.
یک فعال اجتماعی ومدیر موسسه پویا فرازنگان شیراز نیز در این باره گفت : نگهداری از سالمندان در شرایط امروزبرای خانواده ها کار بسیار دشواری است. این موضوع به یک امر کاملا تخصصی تبدیل شده است که مهمترین قسمت آن توانبخشی است .
شهزاد اعتماد بیان داشت : توجه به این موضوع که هدایت سالمند به مراکز نگهداری به منزله واگذاری خردمندان تا لحظه مرگ نیست از ویژگی مهمی برخوردار است . نگاه ما به موضوع نگاه کناره گیری از زندگی نیست بلکه ورود به مراکز توانبخشی ، ایجاد امید به زندگی و نشاط در خردمندان را تقویت می کند .
وی ادامه داد : در واقع خردمندان را برای انتظارمرگ به مراکز نگهداری وتوانبخشی نمی سپاریم بلکه برای توانبخشی و باز گشت حداقل نیروی وتحرک واز همه مهمتر بازگشت اعتماد به نفس به این مراکز هدایت می کنیم . تخصصی که امکان ارایه آن در خانواده وجود ندارد .
معمولا در این مراکز انجام آزمایش با نمونه گیری ، ویزیت پزشکان عمومی و توانبخشی ، ویزیت روانپزشک وانجام امور پرستاری توسط کارشناس مربوطه به راحتی انجام ودردسترس سالمندان است .
شهزاد اعتماد موسس مرکز پویا فرزانگان شیراز در ادامه افزود : بسیاری سالمندان در تنهایی بسر می برند . زن یا مرد با مرگ طرف مقابل در انزوا قرار می گیرد و کم جمعیتی خانواده های امروز کار را برای فردا دشوارترمی کند .
به اعتقاد وی در گذشته خانواده های پر جمعیت ،فرد سالمند را درون خود پذیرش می کرد وشاید بار مسوولیت در بین اعضای جوان خانواده تقسیم می شد . اما این روزها با کاهش جمعیت جوان وافزایش جمعیت سالمندان، با بحران جدی روبرو هستیم که شاید در اولین قدم کیان خانواده را تهدید می کند وباید برای حفاظت از کیان خانواده آستین همت را بالا زد .
زوج های جوانی که درگیر مسایل اقتصادی ویا سفر های بلند مدت برای دستیابی به اشتغال هستند قادر به ارایه خدمات به سالمندان خصوصا از پا افتادگان نیستند . ازهمه مهتر آنکه ارایه خدمات باید بصورت تخصصی ارایه واز وارد نمودن اسیب های جدی به سالمندان پرهیز کرد .
این فعال اجتماعی یاد آور شد : ما در حال ساخت موسسه پویا فرزانگان شیراز هستیم . مکانی با چهار هزار و 500 متر مربع مساحت و سه هزار و 600 متر مربع زیربنا. این موسسه در دو طبقه استعداد ایجاد 200 تخت بستری را دارد واز همه مهمتر طراحی آن به گونه ای است که خانواده ها با هرنوع سلیقه وتوان مالی قادرند سالمند خود را به ما بسپارند ، ما حتی پیش بینی ساخت سوییت هایی را کرده ایم که زوج سالمند بتوانند در آن ادامه زندگی بدهند.
مدیر موسسه پویا فرزانگان شیراز گفت: برای خرید زمین ازمحل اعتبارات شخصی بیش از 800 میلیون تومان هزینه شده است و برای ادامه مراحل ساخت تا کنون بیش از سه میلیارد تومان به تنهایی هزینه کرده ایم ودر انتظار یک سوم کمک های دولتی پیر شدیم .
وی با بیان اینکه دولت نیز باید برای ادامه این قبیل طرح ها و پروژهای مهم اجتماعی هزینه کند وسرمایه گذاران را تنها نگذارد افزود: بیش از 250 میلیون تومان سهم خدمات شهری پرداخت کرده ایم وبا وجود 80 درصد پیشرفت فیزیکی ، هنوز از خدمات شهری بی بهره ایم . برای دریافت تسهیلات بانکی نیز باید هفت خان رستم را طی کنیم . هفت خانی که در بسیاری کشور های جهان وجود ندارد و گاهی انسان پشیمان می شود چرا دست به این ریسک بزرگ زده است .
اعتماد در پایان گفت : با توجه به نبود وکمبود اعتبارات لازم شاید مجبور شویم این پروژه مهم اجتماعی را تعطیل کنیم ،همچنین مکان فعلی واجاره ای مرکز را نیز تا یکی دو ماه آینده تعطیل کنیم وسالمندان را به خانواده هایشان بسپاریم . اما همچنان امیدواریم دولت حداقل در پرداخت تسهیلات بانکی ما را یاری وباتزریق این تسهیلات پروژه را از ورشکستگی نجات دهد .
وی معتقد است سن سالمندی به سراغ همه انسانها خواهد آمد و باید دید چه توشه ای با خود همراه داریم .
امید که توسعه تحقیقات علمی پیرامون نحوه نگهداری بهتر از سالمندان و فعالیت بخش خصوصی و تشویق این بخش به سرمایه گذای بیشتر و بهتر برای نگهداری از سالمندان زمینه رفاه و آسایش بیشتر این قشر را فراهم کند. ک/4
677


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن