تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805187951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات کنگره آمریکا و پرسش ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انتخابات کنگره آمریکا و پرسش ها تهران- ایرنا- انتخابات میان دوره ای کنگره (مجلس و سنا) آمریکا برگزار شد. حزب دمکرات یکبار دیگر بعداز 2006 میلادی، اکثریت کرسی نمایندگی در کنگره (مجلس و سنا) را از دست داد.


«انتخابات کنگره آمریکا و پرسش ها» عنوان یادداشت امروز -شنبه- روزنامه «اطلاعات»
به قلم «ابوالقاسم قاسم زاده»است که نویسنده افزوده است: حزب رقیب اوباما، جمهوریخواهان با پایان انتخابات پیروزی اکثریت در کنگره را به دست آوردند. این تغییر را اغلب محافل سیاسی و رسانه های غربی شوک سیاسی برای رئیس جمهوری آمریکا در مرحله پایانی دوران ریاست جمهوری او دانسته اند. چند پرسش اصلی درباره این انتخابات را می توان چنین شمارش کرد.
1 ـ آیا با این انتخابات رهبری از حزب دمکرات به حزب رقیب آن، جمهوریخواهان تغییر پیدا کرده است؟ حزب جمهوریخواه، حزب اول و حزب دمکرات به رتبه دوم رفته است؟
پاسخ این است؛ از جایگاه قانونی و سنتی رهبری سیاسی در آمریکا با رئیس جمهوری و مرکزیت مدیریت او کاخ سفید تعریف می شود و هر حزبی که کاخ سفید را در اختیار بگیرد، حزب حاکم خوانده می شود حتی اگر در کنگره اکثریت نمایندگان را نداشته باشد. اگر چه در صورت به هم خورن اکثریت حزبی در کنگره توازن قدرت پیچیده تر می شود و بخصوص رئیس جمهوری مشکلات اجرایی مضاعف در تصویب طرح هایش در کنگره پیدا می کند. بسیاری پیش بینی می کنند با نتیجه انتخابات میان دوره ای نبرد قدرت در واشنگتن شدت می یابد و هر دو حزب نگاه به دو سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری خواهند داشت.
2 ـ این انتخابات تا چه اندازه بر سیاست خارجی دولت اوباما تأثیرگذار خواهد بود؟
در آمریکا از سه مرکز که دو مرکز آن تصمیم ساز و سومی تصمیم گیر است، می توان نام برد. وزارت خارجه آمریکا و کمیته امنیت و سیاست خارجی سنا بطور عمده تصمیم سازند که البته ده ها مراکز تحقیقات دولتی و غیردولتی نیز در این روند تصمیم سازی فعالند. مرکز سوم، که مسئولیت اجرایی(تصمیم گیری) سیاست خارجی را به عهده دارد، نهاد رسمی و قانونی ریاست جمهوری است که بر اساس قانون اساسی آمریکا فرماندهی کل قوا را به عهده دارد.
نقد و بررسی و پرسش های بسیاری از سوی نمایندگان دو حزب و عضو کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی در کنگره مطرح می شود که پاسخ های آن را نهاد وزارت خارجه آمریکا می دهد. اما همچنان فرمان تصمیم گیری درباره سیاست خارجی به عهده رئیس جمهوری است.
اگرچه سران هر دو حزب حاکم می دانند که جهان تغییر کرده است و دیگر نمی توان دیکته سیاست خارجی گذشته ها را امروز در صحنه بین المللی اجرا کرد، با این وجود هر حزبی تلاش می کند که امتیازهای سیاست خارجی را در اختیار خود داشته باشد.
دولت آمریکا در سه دهه گذشته با جمهوری اسلامی ایران روابط رسمی نداشته و امروز سیاست بایکوت ایران دیگر جواب نمی دهد. اصل سیاست تعامل با ایران مورد پذیرش هر دو حزب شده است، اما در روش ها تفاوتی وجود دارد. جمهوریخواهان هنوز می خواهند از اهرم تحریم های کنگره علیه ایران بهره برداری کنند و نمی خواهند امتیاز حل پرونده هسته ای ایران و لغو تحریم ها در سبد موفقیت های اوباما قرار گیرد. اگرچه رئیس جمهور آمریکا بعد از پیروزی جمهوریخواهان در مصاحبه مطبوعاتی گفته است اگر ایران پیشنهاد آمریکا را بپذیرد برای لغو تحریم ها از سوی کنگره تلاش خواهد کرد تا موافقت اعضای کنگره را برای اجرای لغو آن بگیرد.
انتخابات میان دوره ای کنگره در بنیادهای سیاست خارجی آمریکا تغییرهای بزرگی ایجاد نخواهد کرد. اوباما همچنان در دو سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری، سکاندار سیاست خارجی آمریکا خواهد بود و جایگاه سیاست خارجی در ساختار حکومتی آمریکا همچنان فراحزبی باقی می ماند.
3 ـ تاثیر فوری این انتخابات و به دست گیری اکثریت نمایندگان در کنگره از سوی حزب جمهوریخواه در چه بخش هایی است؟
تأثیر فوری از نتیجه این انتخابات بطور عمده در مسایل داخلی آمریکا خواهد بود، آن هم در تصویب لوایح جدید در کنگره که اختلاف با کاخ سفید را علنی تر خواهد کرد.
جمهوریخواهان طرح قانونی اوباما برای بهداشت و درمان و بیمه های همگانی را قبول ندارند و دیروز رئیس اکثریت سنا از حزب جمهوریخواه گفته است برای لغو آن اقدام خواهد کرد. اوباما که ارائه لوایح جدید از سوی دولت به کنگره را مشکل می داند، تلاش دارد تا ادبیات کاخ سفید و کنگره در دایره نقد سازنده و تعامل بچرخد، در صورت شکاف بیشتر و تغییر ادبیات سیاسی کنگره و کاخ سفید، معلوم می گردد که از هم اکنون از سوی هر دو حزب حاکم، مبارزه برای انتخابات آینده ریاست جمهوری کلید خورده است.
4ـ آیا این انتخابات میان دوره ای کنگره مقدمه ای است برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در آمریکا؟
معمولاً تحلیلگران سیاسی در غرب نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره را مقدمه ای برای انتخابات ریاست جمهوری به حساب می آْورند. در حالیکه این بار مشکلات اقتصادی، اجتماعی، داخلی و آینده نگری درباره سیاست خارجی چنان شده است هر دو حزب از پیش بینی دو سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری خودداری می کنند. سرعت و وسعت مشکلات چنان شده است که تا دو سال آینده امکان تغییر و تحول در بسیاری از معادلات سیاسی در داخل و خارج از آمریکا قابل پیش بینی است. در نقد و بررسی همین انتخابات برخی از تحلیلگران سیاسی آمریکا نوشته اند، علت شکست دمکرات ها، آن هم در یک رقابت بسیار نزدیک با جمهوریخواهان ناشی از دو امر بود. اول به رغم مقبولیت نسبی اوباما در میان اقشار جوان و زنان آمریکا و بخصوص اقشار متوسط کم درآمد، اما آنها بطور فعال پای صندوق های رأی حاضر نشدند و نسبت به انتخابات کنگره بی تفاوت بودند. دوم، هجوم تبلیغاتی وسیع علیه رئیس جمهور «اوباما» و حزب دموکرات، که سرمایه بزرگی از لابی یهودیان (صهیونیست) آمریکا مصروف آن شد، در این تبلیغات محور اصلی ترسیم چهره ای
«تنبل» و «مردد» در تصمیم گیری از اوباما ارائه شد که معمولاً آمریکائی ها چنین چهره ای از رئیس جمهوری را نمی پذیرند! این انتخابات را گرانترین انتخابات حزبی با مخارج نزدیک به 5/4 میلیون دلار برای هر حزب خوانده اند. جمهوریخواهان توانستند از نارضایتی های عمومی علیه رقبای خود از حزب دمکرات که کاخ سفید را در اختیار دارد، بهره گیری کنند.
اوباما به پایان دوره هشت ساله ریاست جمهوری خود نزدیک می شود. شناسنامه گذشته حزب جمهوریخواه نیز در افکار عمومی مردم آمریکا مقبولیت ندارد، همچنانکه مردم آمریکا عملکرد هشت ساله ریاست جمهوری اوباما از حزب دمکرات را اگر چه تسکینی برای برخی از مشکلات خود و کشور می دانند، اما آن را معجزه یا تحول اساسی نمی دانند. هر دو حزب می خواهند تا دو سال آینده تحولات درون حزبی خود را به مردم نشان دهند و شعارهای جدیدی را وارد صحنه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری کنند. حزبی موفق خواهد شد که همراه نقد گذشته، طراحی جدیدی برای آینده آمریکا را معرفی کند. طراحی که بخصوص مشکلات داخلی کشور و در رأس آن مشکلات اقتصاد کلان و معیشت عمومی مردم را حساس ترین و اساسی ترین برنامه خود قرار دهد.
در آمریکا، دو سال پایانی ریاست جمهوری را آماده سازی برای دور جدید می خوانند. اوباما بعد از هشت سال ریاست جمهوری از صحنه سیاسی خارج می شود و در عمل از نیمه پایانی سال آینده میلادی مبارزات درون حزبی و سپس انتخابات حزبی در سراسر ایالت آمریکا برگزار می شود.
از پایان این انتخابات در درون هر دو حزب و معرفی نامزد ریاست جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری و کنگره کلید می خورد. همه تلاش و سرمایه گذاری جمهوریخواهان که اکنون اکثریت را در کنگره (مجلس و سنا) به دست آورده اند در جهت به دست آوردن پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده است. که پیش بینی نتایج آن هنوز ممکن نیست. اما انتخابات میان دوره ای اخیر، مسیر را برای جمهوریخواهان هموارتر کرده است.
اول**1368**


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن