تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804375080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه تحلیلگران ایران به انتخابات کنگره آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/پنجشنبه 15 آبان 1393 نگاه تحلیلگران ایران به انتخابات کنگره آمریکا تهران-ایرنا-روزنامه های امروز ایران در گزارش ها و یادداشت های مختلف و با رویکردهای متفاوت به بررسی و ارزیابی دلایل و پیامدهای پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره یی کنگره ی آمریکا پرداختند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 14 آبان 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***صعود جمهوری خواهان و افول دموکرات ها
« فیل ها در راه کنگره» عنوان گزارش روزنامه ی «ابتکار» درباره ی نتایج انتخابات میان دوره یی کنگره ی آمریکا بود. به نوشته ی این روزنامه، یک روز پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا سانه‎های این کشور از پیروزی جمهوریخواهان و شکست «باراک اوباما» خبر دادند. بدین ترتیب دمکرات ها با نماد «الاغ» بازی را به جمهوری خواهانی که تابلوی «فیل» را بر سردر حزب خود دارند، واگذار کردند.روز گذشته رسانه های آمریکایی اعلام کردند: جمهوریخواهان با اکثریت آرا در انتخابات میان دوره ای کنگره بر دموکرات ها غلبه پیدا کردند و پیروز این انتخابات شدند.بر اساس اعلام رسانه های آمریکایی از این پس اکثریت کنگره و سنای آمریکا در اختیار جمهوریخواهان قرار خواهد داشت.موضوعی که برخی نظرسنجی‎های قبل از انتخابات از آن خبر داده بودند.رسانه های آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که پیروزی جمهوریخواهان در این انتخابات باعث تغییر سیاست های واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران خواهد شد.با پایان برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و انتخابات فرمانداری در برخی ایالت های این کشور، اعلام نتایج این انتخابات آغاز شد. در این انتخابات حدود یک سوم از 100 کرسی سنا، تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان، 36 فرمانداری از 50 ایالت آمریکا و بسیاری از پست های ایالتی و محلی به رأی گذاشته شد. شش ایالت کارولینای شمالی، آرکانزاس، کلرادو، جورجیا، آیووا و کانزاس شاهد نزدیک ترین رقابت در انتخابات سنا بوده اند.
در همین حال روزنامه ی «اعتماد» در یادداشتی، پیروزی جمهوری خواهان را ناشی از ناکامی های «باراک اوباما» در 6 سال اخیر دانست و نوشت: روند شش ساله این رییس جمهور نشان می دهد که بخش زیادی از برنامه «تغییر» او به نتیجه رسیده است؛ از بیمه همگانی تا معاف مالیاتی طبقه متوسط، پشتیبانی از برنامه های لیبرال اجتماعی تا به راه انداختن چرخ های اقتصاد و مهار کردن اسب سرکش دکترین سیاست خارجی امریکا، حتی بازگرداندن سربازها به خانه همه برنامه هایی بودند که باراک اوباما شش سال پیش نوید آنها را به امریکا داد و اگر انصاف را در داوری ملاک بگیریم، به بخش چشمگیری از وعده هایش جامه عمل پوشیده است. شاید اوباما این روزها از خودش می پرسد که چه کار دیگری باید می کرد تا هنوز محبوب ترین مرد واشنگتن باشد؟پرسش خوبی است اما پاسخ های اوبامایی به آن دردی را درمان نمی کند.
به نوشته ی این روزنامه، ممکن است رییس جمهور در پاسخ به شکست سه شنبه دموکرات ها دست به یک رشته تغییر در سیاست داخلی و سیاست های اجتماعی خود بزند اما اگر بخواهد این تغییرها نیز در چارچوب برنامه های شش ساله اش دنبال شود، به جز دردسرهای سیاسی جدی در کنگره، دموکرات ها باید منتظر یک «نه» دردناک دیگر در نوامبر 2016 باشند. مردم امریکا روز سه شنبه نه به یک فرد که به یک منش سیاسی، نه گفته اند. آنها به تغییر «نه» نگفته اند، به «تغییر سنت»، به «تغییر هویت» و «دستکاری هژمونی امریکایی» نه گفته اند. باراک اوباما متهم است که شالوده سیاستگذاری در امریکا را تغییر داده است. او از کشوری که مردمش انتظار دارند «فرمانده امپایر» باشد، کشوری «بزدل» ساخته که گویی از توان نظامی خود شرمگین است.
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی با عنوان «پایان عصر اوباما؟» که به همراه عکسی از وی در صفحه ی نخست این روزنامه منتشر شد، با یادآوری اینکه به طور تاریخی، در آمریکا حزب رئیس جمهوری که دوره دوم ریاست جمهوری اش را سپری می کند در انتخابات میان دوره ای کنگره شکست می خورد و این بار نیز این روند برای اوباما تکرار شد، نوشت: پیروزی جمهوری خواهان در شرایطی رقم خورد که این نمایندگان بیشترین انتقاد را از مدیریت باراک اوباما داشته اند. جمهوری خواهان گفته اند که در نظر دارند برنامه هایی مثل مهاجرت و راهکار باراک اوباما را برای کسری بودجه روی هوا ببرند. از نظر جمهوری خواهان این برنامه ها دیگر اولویتی برای آمریکا محسوب نمی شود.
در ادامه ی این مطلب آمده است: هم اینک دموکرات ها تنها کاری که می توانند در برابر جمهوری خواهان انجام دهند، استفاده از راهکار اطاله زمان است و می توانند با این حربه قوانین موردنظر جمهوری خواهان را به تاخیر بیندازند. این تکنیکی بوده است که جمهوری خواهان پیش از اینکه اکثریت را به دست گیرند از آن استفاده می کرده اند. اینک باید منتظر ماند و دید که آیا کنگره می تواند سدی در برابر باراک اوباما باشد یا نه. نحوه تبلیغات جمهوری خواهان در ایام انتخابات نشان می دهد که جمهوری خواهان شمشیر را از رو بسته اند و قصد سد کردن برنامه های اوباما را دارند.
روزنامه ی «شرق» نیز در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل بین المللی به « تاثیر پیروزی جمهوریخواهان بر خاورمیانه» پرداخت و نوشت: پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای «کنگره» آمریکا نه تنها موازنه قدرت را در این کشور به هم می زند، بلکه نوع عملکرد سیاست خارجی آمریکا را هم به ویژه در خاورمیانه تحت تاثیر قرار می دهد.
به نوشته ی این روزنامه، «اوباما» پیش از انتخابات ریاست جمهوری در سال2012 اعلام کرد خاورمیانه سه مشکل اصلی دارد و قول داده بود که در دوره دوم ریاست جمهوری خود سه مساله اصلی خاورمیانه یعنی صلح میان فلسطین و اسراییل، جنگ داخلی سوریه و مساله هسته ای ایران را حل خواهد کرد، اما «اوباما» تاکنون و پس از گذشت دوسال از دور دوم دوره چهارساله ریاست جمهوری خود هنوز نتوانسته به هیچ کدام از وعده های خود در این زمینه عمل کند. از سوی دیگر، آنچه در اوکراین اتفاق افتاد نیز آخرین مساله ای بود که «اوباما» نتوانست در آن نقشی قدرتمند ایفا کند و در رویارویی با آن، از خود ضعف نشان داد. به همین دلیل محبوبیت او در سال های گذشته به دلیل نارضایتی های اقتصادی و برخی مسایل امنیت داخلی آمریکا، اصلاحات قوانین مهاجرتی و همچنین عملی نشدن وعده هایش در سیاست خارجی به شدت کاهش یافت.
بیگدلی در ادامه این یادداشت به اختلاف رویکردهای دموکرات ها و جمهوری خواهان درباره ی خاورمیانه اشاره کرد و نوشت: همواره جمهوریخواهان نسبت به دموکرات ها در اتخاذ سیاست های بین المللی خشن تر عمل کرده و سیاست خارجی آنها به طور معمول ضد ایران و اسلام بوده است، در حالی که دموکرات ها به استفاده از راه حل های سیاسی و دیپلماتیک علاقه مند هستند ولی جمهوریخواهان برای حل مسایل بین المللی از طریق نظامی، اعمال قدرت می کنند. در سال های گذشته یکی از اختلافات بین «اوباما» و «کنگره» مساله دخالت نظامی در سوریه بوده است. مجموعه جمهوریخواهان در ایالات متحده به دخالت نظامی در سوریه علاقه داشتند ولی «اوباما» با دخالت نظامی در این کشور مخالف بود و دست به چنین اقدامی نزد. شاید یکی از دلایل «اوباما» که اقدامی برای حمله نظامی انجام نداد، این بود که او برنده جایزه صلح نوبل بود و نمی خواست به اعتبار این جایزه لطمه ای وارد کند. همچنین «اوباما» در نطق هایش بارها حمله نظامی ارتش آمریکا به فرماندهی «جورج بوش» سلفش، به عراق و افغانستان را غیرعاقلانه توصیف کرده بود. بنابراین «اوباما» نشان داده که در عمل، اهل جنگ و حمله نظامی نیست، این در حالی است که جمهوریخواهان به این رویه «اوباما» و دموکرات ها، علاقه ای ندارند و با دست یافتن به قدرت، روشی خلاف رویه آرام دموکرات ها در پیش خواهند گرفت.

***گفت و گوهای هسته یی زیر سایه ی انتخابات آمریکا؟
تحلیل پیامدهای انتخابات آمریکا بر گفت و گوهای هسته یی یکی دیگر از محورهای اصلی گزارش ها و یادداشت های امروز ایران بود. در این میان برخی روزنامه ها از پیامدهای منفی این رخداد بر فضای مذاکرات و دشوار شدن شرایط گفتند و برخی نیز از ضرورت بهره گیری فرصت از سوی دولت اوباما برای توافق با ایران نوشتند.
«سایه جمهوریخواهان بر مذاکرات هسته ای» عنوان گزارش روزنامه ی «رسالت» در این ارتباط بود که در صفحه ی نخست آن منتشر شد. به نوشته ی این روزنامه، با پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای و اعمال کنترل آنها بر سنا، قدرت مانور اوباما در مقابل کنگره به شدت کاهش خواهد یافت. این در حالی بود که حتی در همین دوره( دوره فعلی) نیز اوباما در مواردی قادر با کنترل بازی کنگره نبود. در چنین شرایطی تقابل میان اوباما و کنگره بر سر پرونده هسته ای ایران و هرگونه توافق هسته ای احتمالی با کشورمان به نقطه اوج خود خواهد رسید. در این میان حتی در صورت رسیدن به توافق نهایی هسته ای، اوباما عملا قدرت ایستادگی کمتری در برابر سنگ اندازی های کنگره دارد و در نهایت ناچار به استفاده از اختیارات ویژه خود خواهد شد. در این صورت وتوی رای منفی احتمالی کنگره نسبت به رفع برخی تحریمهای ایران برای کاخ سفید هزینه سیاسی خواهد داشت اما اوباما ناچار به پرداخت آن خواهد بود.
روزنامه ی «ایران» در گزارش نخست خود درباره ی پیامدهای حاکمیت جمهوری خواهان بر کنگره امریکا، از « فرصت محدود اوباما برای توافق با ایران» سخن گفت.
به نوشته ی این روزنامه، ناظران سیاسی بر این باورند که با فتح اکثر کرسی های کنگره توسط این حزب (جمهوری خواه)، موضوعی که اوباما بر سر آن فشار زیادی تحمل خواهد کرد مسأله ایران است، چرا که جمهوریخواهان برخلاف رئیس جمهوری این کشور همواره از مخالفان رویکرد دیپلماتیک در قبال تهران بوده و راهبرد افزایش فشار بر ایران را پیگیری کرده اند. حال آنکه در طول شش سال گذشته، حزب دموکرات امریکا سیاست های این کشور در ارتباط با ایران و مذاکرات هسته ای را با چالش کمتری هدایت می کرد. قانونگذاران جمهوریخواه قریب به دو ماه دیگر با برتری قابل توجهی که در کنگره به دست آورده اند آغاز به کار خواهند کرد و این در حالی است که ایران و کشورهای طرف مذاکره اش تا 24 نوامبر(3 آذرماه) فرصت دارند با حل وفصل اختلافات باقی مانده پرونده هسته ای را خاتمه دهند. اتفاقی که جمهوریخواهان تلاش می کنند مانع از وقوع آن شوند.
این روزنامه به نقل از «مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسایل بین المللی نوشت: در چنین فضایی هر یک از دو طرف یعنی ایران و امریکا در محاسبات خود باید بدانند که در حال حاضر فرصتی بهتر از اکنون برای توافق هسته ای وجود ندارد، مذاکرات اگرچه می تواند پیش رود اما این ابرهای سهمگین می تواند سرعت را کاهش دهد لذا برای جبران آن باید از وقت باقی مانده به عنوان یک فرصت مناسب و استفاده شود.
«داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسایل بین المللی نیز در یادداشتی با عنوان «زنهار انتخابات کنگره» در روزنامه ی «آرمان» از ضرورت توافق فوری هسته یی تا پیش از تشکیل کنگره ی جدید آمریکا گفت و نوشت: انتخابات کنگره آمریکا برگزار شد و جمهوری خواهان اکثریت مجلس را به دست آوردند که فعالیت آنها بعد از تعطیلات ژانویه آغاز خواهد شد و مسلم است که سایه این کنگره بر مذاکرات سنگین خواهد بود به عبارت دیگر اگر تا ماه دسامبر (آذر) که ادامه مذاکرات پیش بینی شده است توافق حاصل شود دیگر نگرانی از بابت تغییر ترکیب کنگره نخواهد بود. در این راستا حتی اگر پیشرفت قابل توجهی نیز پدید آید اما توافق نهایی حاصل نشود همچنان کنگره زمینه کمتری برای اعمال تحریم های جدید خواهد داشت اما اگر به هر دلیلی توافق به سرانجام نرسد کنگره احتمال دارد فشارهارا بیشتر کند.بنابراین اگر در فرصت پیش رو مذاکرات به نتیجه برسد و توافق حاصل شود، کنگره قدرت مانوری نخواهد داشت اما اگر به نتیجه نرسد در آن صورت قادر خواهد بود نظرات خود را به رئیس جمهور تحمیل کند.
در همین حال روزنامه ی «کیهان» در «یادداشت روز» خود وجود تفاوت جدی بین رویکردهای جمهوری خواهان و دموکرات ها در قبال ایران را رد کرد و نوشت: این دو حزب علی رغم اختلاف های خاص خود - بویژه در سیاست داخلی- در بسیاری از حوزه های سیاست خارجی اختلاف مبنایی و قابل توجهی ندارند. بعنوان مثال می توان از وضعیت جنگ سرد نام برد. در آن دوره سناتورها و نمایندگان فارغ از آنکه جمهوری خواه یا دموکرات بودند، درباره نشان دادن خصومت و دشمنی با اتحاد جماهیر شوروی و کمونیسم، با یکدیگر نه تنها اختلافی نداشتند بلکه علاوه بر همکاری، نوعی رقابت نیز در این زمینه داشتند. نکته ظریف و قابل تأملی که در اینجا اشاره به آن خالی از لطف نیست، آنکه دو ابرقدرت شرق و غرب که دنیا را به دو قطب تقسیم کرده و همواره در حال نزاع و رقابت بودند، تنها در یک نقطه با یکدیگر متفق القول بودند؛ دشمنی با انقلاب اسلامی و نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران! همین قضیه درباره دو حزب داخلی آمریکا نیز کاملاً صادق است و شاید بتوان گفت خصومت و دشمنی با جمهوری اسلامی تنها مسئله ای است که آنها بر سر آن هیچ اختلافی ندارند.

***وعده های هاشمی و واعظی
اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه دولت قصد اعمال محدودیت بر شبکه های اجتماعی را ندارد و موضع وزیر بهداشت درباره ی برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر و بهداشت دولت باعث شد تا آنها چهره های خبرساز دولت در روزنامه های امروز شوند.
روزنامه ی «شرق»، تیتر نخست خود را با عنوان « فیلتر نمی کنیم، مردم مراعات کنند» به سخنان دیروز «محمود واعظی» وزیر ارتباطات اختصاص داد و آن را نقطه پایانی بر کش وقوس های فراوان فیلترینگ شبکه های اجتماعی موبایل محور دانست.
به نوشته ی این روزنامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: با وجود اینکه شبکه های اجتماعی از نظر اقتصادی به ضرر وزارت ارتباطات است اما قرار نیست آنها را مسدود کنیم، فقط از مردم می خواهیم که در این زمینه اخلاق را رعایت کنند.محمود واعظی با بیان اینکه دولت بنا ندارد شبکه های اجتماعی ای که از آنها استفاده درست می شود را مسدود کند، افزود: ما همواره از کاربران خواهش کرده ایم که از شبکه های مجاز استفاده کنند. وزیر ارتباطات ادامه داد: در یکی، دوماه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و تعدادی از دانشگاه ها و گروه های داخلی، شبکه های اجتماعی داخلی راه اندازی کرده اند که بسیار کار ارزنده ای است. وی همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت این شبکه ها از نظر اقتصادی برای وزارت ارتباطات به صرفه نیست، اذعان کرد: با این وجود به دلیل استقبال مردم از این شبکه ها، فعالیت این شبکه ها آزاد است؛ فقط از مردم می خواهیم که در استفاده از این شبکه ها اخلاق را رعایت کنند.
از سوی دیگر روزنامه ی «اطلاعات» همچون بسیاری از روزنامه های دیگر، بخشی از صفحه ی نخست خود را به اظهارات «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت اختصاص داد و از «برخورد قاطع با پزشکان متخلف از امروز» سخن گفت.
به نوشته ی این روزنامه، وزیر بهداشت ضمن اشاره به اجرای کتاب جدید تعرفه ها از امروزبه عنوان گام سوم طرح تحول سلامت، تاکید کرد: هیچ بهانه ای را برای عدم اجرای این گام نمی پذیریم...دکتر سیدحسن هاشمی در مطلبی که با عنوان «به عهدی که با مردم بسته ام وفادارم» در وب سایت شخصی اش قرار داده، آورده است:« اجرای کتاب جدید تعرفه ها گام سوم طرح تحول نظام سلامت است که برای اجرای موفق آن به هماهنگی در عرصه های مختلف نیاز داریم. همه کسانی که به نحوی با اجرای این کار بزرگ در ارتباط هستند باید مانند اجزای یک سیستم، فعالیت خود را با دقت لازم به انجام برسانند.

دراین یادداشت آمده است:آن چه در باب اجرای تعرفه ها آغاز شده آنقدر مهم است که هدف تمام وزیران بهداشت در دوره های بعد نیز باید اجرای هرچه بهتر آن باشد و اگر این اتفاق نیفتد، سلامت مردم عزیز ایران آنچنان که باید محقق نخواهد شد. به همین دلیل ما هم هیچ بهانه ای را برای عدم اجرای این گام نمی پذیریم.البته ممکن است عده ای از سودجویان و زیاده خواهان معتقد به اجرای کتاب جدید تعرفه ها نباشند؛ من به این گروه می گویم، وزارت بهداشت اجازه نخواهد داد چنین افرادی در کشور طبابت کنند و در این مورد با هیچ احدی رودربایستی نداریم.
در همین ارتباط روزنامه ی «قدس» در یادداشتی به قلم «عابد فتاحی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نوشت: با اجرایی شدن کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، ارتباط مالی میان پزشکان و بیماران قطع می شود؛ زیرا خدمات در بیمارستانهای دولتی با حداقل هزینه انجام می شود و خود به خود پدیده شوم دریافت زیرمیزی پزشکان نیز حذف می شود و دیگر جایگاهی در نظام سلامت نخواهد داشت. این در حالی است که یکی از مهمترین علل گرفتن زیرمیزی عدم نظارت کافی مسؤولان و درآمد پایین برخی پزشکان است که با توجه به شرایط کنونی درآمد پزشکان در بخش دولتی بالا رفته، گرفتن زیرمیزی امری غیرموجه تر از قبل است؛ زیرا درآمد پزشکان در بخش دولتی خیلی بهتر از بخش خصوصی شده است و قطعاً زیرمیزی ها حذف می شوند و پزشکانی هم که اقدام به این کار کنند، مجازات می شوند و متخلفان تا 6 ماه از طبابت محروم می شوند .
به نوشته ی فتاحی، تا پیش از طرح تحول سلامت، بیماران بیش از 70 درصد هزینه های درمان را خودشان می پرداختند که در حال حاضر به زیر 10 درصد رسیده است و وقتی کسی در بیمارستان دولتی خدمات دریافت می کند، میزان هزینه هایش در حد صفر است. این در حالی است که با سه برابر شدن تعرفه های دولتی درآمد پزشکان هم سه برابر افزایش یافته است و دیگر نیازی به گرفتن زیرمیزی نیست.

***«عاشق امام علی (ع)» درگذشت
درگذشت «جرج جرداق» نویسنده ی معروف مسیحی لبنان که به «عاشق امام علی (ع)» شهرت داشت، در بیشتر روزنامه های ایران بازتاب داشت.
روزنامه ی «سیاست روز» با چاپ عکس بزرگی از این نویسنده در صفحه ی نخست خود، به بازتاب خبر درگذشت وی پرداخت و نوشت: جورج جرداق اندیشمند و مورخ مسیحی و شخصیتی سرشناس بود که چهار دهه از عمر خود را برای مطالعه و تحقیق در باره یکی از برجسته ترین شخصیت های جهانی یعنی امام الموحدین حضرت علی علیه السلام صرف کرد. حاصل تحقیقات وی چندین جلد کتاب ارزشمند در مورد شخصیت امام علی (ع) است. او که به «عاشق امام علی(ع)» شهرت یافته بود، کتاب هایی از جمله دایره المعارف «علی؛ ندای عدالت انسانی»، «علی و حقوق بشر»، «علی و انقلاب فرانسه»، «علی و سقراط»، «علی و ناسیونالیسم عربی» برجای گذاشت.
به نوشته ی این روزنامه، جرج جرداق درباره راز ننوشتن درباره شخصیت دیگری غیر از علی علیه السلام سخن گفته است: «عده ای از مردم کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد می کردند که مثلا در مورد عمر و یا دیگران بنویسم... اما من نپذیرفتم نه به این خاطر که بخواهم بگویم عمر و یا کس دیگری بد است نه اصلاً اینطور نبود بلکه من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی(ع) ننویسم.»
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**ن.م**2054


15/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن