تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821192666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین سنتی، مذهبی نخل برداری در شهر گوگد گلپایگان برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آیین سنتی، مذهبی "نخل برداری" در شهر گوگد گلپایگان برگزار شد گلپایگان، اصفهان-ایرنا- همزمان با دوازدهم محرم سومین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، آیین سنتی مذهبی نخل برداری در شهر گوگد از توابع شهرستان گلپایگان برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، "نخل برداری" به عنوان یکی ازجلوه های مراسم و آئین های سوگواری سالار شهیدان در شهرستان گلپایگان در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش با حضور دسته های متعدد عزاداردر شهر گوگد برگزار می شود.
مردم شهر گوگد در این آیین سنتی مذهبی با قدمت دیرینه، دو نخل با نام های نخل مسجد یا" پانخل "و نخل مسجد امام حسن مجتبی (ع) که در دو محله این شهر قرار دارد را با سیاهپوش کردن و نمادهای عاشورایی و مذهبی در دهه اول محرم آماده می کنند.
دوستداران اباعبدالله الحسین در صبح سومین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) با نوحه سرایی و مداحی نخل ها را بر روی دستان خود به سمت میدان اصلی شهر در جوار مسجد جامع گوگد به حرکت در می آورند
پس از استقرار نخل ها در میدان این شهر، تا هنگام نماز ظهر عزاداری سوگواران حسینی ادامه می یابد.
با شنیده شدن صدای ملکوتی اذان عزاداران و مردم سوگوار، در مسجد جامع این شهر نماز جماعت اقامه می کنند و پس ازنماز این آیین با مداحی مداحان اهل بیت (ع) و سخنرانی در زمینه وقایع عاشورا دنبال می شود.
آیین پایانی نخل برداری بعد از ظهر امروز (پنجشنبه)، درمسجد جامع گوگد با حضور آیت الله سید جواد گلپایگانی، فرزند ارشد مرحوم آیت الله العظمی سید محمدرضا موسوی گلپایگانی، امام جمعه، فرماندار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، مدیران حوزه های علمیه گلپایگان ، طلاب، روحانیون، مسوولان و اقشار مردم برگزار شد.
دراین آیین عضو هیات رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عزاداری های دهه اول محرم وعاشورا و تاسوعای امسال پرشورتر از هر سال در جهان به خصوص در ایران اسلامی برگزار شد ،اظهار کرد:این امر نشانگر توجه بیشتر مردم به دین اسلام ، مکتب تشییع و اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام و المسلمین "سید مرتضی میرکتولی" با اشاره به اهمیت برپایی و حضور در مجالس عزای حسینی گفت: در روایات و سنت و سیره معصومین علیهم السلام از گریه بر امام حسین (ع) به عنوان یک امر مستحب و کمال دهنده یاد شده است و موجب تحول معنوی در انسان می شود.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی مذهبی گلپایگان گفت: این شهرستان همواره مهد علما و مراجع بزرگی بوده و انتظار می رود شاگردان این مراجع نیز همواره پرچمدار خوبی برای حفظ موقعیت ممتاز علمی این دیار باشند.
همچنین به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) و سومین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش شهرستان گلپایگان یکپارچه در غم و ماتم است و مردم در مساجد، حسینیه ها و امامزادگان با به راه انداختن دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به عزاداری پرداختند.
شهرستان گلپایگان با سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادی در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138/ 546


15/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن