تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834142714
حجتالاسلام سلیمانی در گفتوگو با فارس: تزئین مصیبت اشکالی ندارد اما ذکر مصیبت نباید خلاف بدیهیات عقلی باشد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام سلیمانی در گفتوگو با فارس:
تزئین مصیبت اشکالی ندارد اما ذکر مصیبت نباید خلاف بدیهیات عقلی باشد
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: کسی که در مقام ذکر مصیبت اهل بیت(ع) قرار میگیرد، نباید مطالبی را بگوید که خلاف بدیهیات عقلی باشد به طور نمونه بگویند حضرت علی اکبر (ع) در روز عاشورا یک تنه ۶۰۰۰ نفر را کشت!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از مباحثی که همواره با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) مورد توجه قرار میگیرد بحث تحریفاتی است که به واقعه عاشورا وارد شده است، از این رو حجتالاسلام جواد سلیمانی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) طی گفتوگویی به چند سؤال در خصوص نوع نگرش ما به منابع و مقاتل عاشورا پاسخ داد. * بحث از تحریفات عاشورا بحث ظریفی است که به راحتی نمیتوان به آن ورود پیدا کرد ابتدا درباره رویکرد ما به تحریفات واقعه عاشورا توضیحاتی را بفرمایید. بحث تحریفات عاشورا از جمله مباحث بسیار حساس است لذا وقتی ما وارد آن میشویم عوارضی دارد به طور مثال اگر بخواهیم درباره حضرت علی اصغر(ع) و نحوه شهادت ایشان صحبت کنیم برخی از اقوال اعتبار بیشتری داشته و برخی دیگر سندیت کمتری دارند و شاید آن قولی که از اعتبار کمتری برخوردار است در روضهها بیشتر گفته میشود که بیان روایتی که اعتبار بیشتری دارد را مورد ضعف قرار دهد و اتفاقاً همان روایت ضعیفتر میان مردم مشهور باشد از این رو ممکن است اگر روایت با سند قویتر را بگوییم موجب تشویش در اذهان مردم عزادار شده و آن را نپذیرند. بنابراین بحث از تحریف کردن بحث ظریفی است که به راحتی نمیتوان به آن وارد شد. * شاخصهای تعیین مصیبت معتبر از غیر معتبر حد و مرزهای مصیبت معتبر چیست؟ نخست اینکه مصیبت نباید خلاف قرآن باشد یعنی ما نباید چیزی را به اهل بیت علیهمالسلام نسبت دهیم که قرآن کریم با آن مخالف است مثلاً ضعفی را به ائمه اطهار (ع) خطاب کنیم که قرآن آن را رد کرده است چرا که رجس و پلیدی از این بزرگواران به دور است و یا اینکه چیزی را بگوییم که با عصمت اهل بیت (ع) سازگار نباشد، همچنین در خصوص حضرت زینب (س) که در حد عصمت است و مقام والایی دارد هنگام بیان مصیبت، یکسری شیونها، فغانها، عجزها و نالههایی را به ایشان لقب دهیم که کار شایستهای نیست و ما نمیتوانیم چیزی را که دون شأن اهل بیت و وهن آنها به شمار میرود را به آنها نسبت دهیم. نکته بعدی اینکه خط قرمزی که در بیان مصیبتها وجود دارد این است که مصیبتی بخوانیم که هیچ منبعی برای آن وجود ندارد؛ یعنی وقتی سؤال میکنیم منبع این حرف شما کجاست میگوید فلانی گفته یا اینطوری بوده است! در واقع مداحان و خطبای ما وقوع حوادث عاشورا را از 1400 سال پیش گزارش میدهند و اینجا جا دارد که بگویند مثلاً منبع ما قرن هفتم یا قرن دهم است و یا اینکه بگویند در بحارالانوار آمده یا اینکه شیخ قمی اینچنین گفته است. از دیگر مواردی که در تحریفات عاشورا مطرح میشود بدیهیات عقلی است؛ کسی که در مقام ذکر مصیبت اهل بیت (ع) قرار میگیرد نباید مطالبی را بگوید که خلاف بدیهیات عقلی باشد به طور نمونه بگویند حضرت علی اکبر (ع) در روز عاشورا یک تنه ۶۰۰۰ نفر را کشت! اگر حضرت علی اکبر با هر یک از این افراد تنها پنج دقیقه هم جنگیده باشد در کل چقدر میشود در حالی که واقعه عاشورا در یک روز آن هم از صبح تا بعد از ظهر به طول انجامیده است؛ همچنین پس افرادی را که سایر اصحاب سیدالشهدا (ع) کشتند چه میشود؟! چه بسا در مقاتل آمده است که بنی هاشم بعد از ظهر عاشورا شروع به جنگ تن به تن کردند یا اینکه برخی میگویند شمشیر حضرت علیاکبر (ع) چند متر بود که هر وقت آن را تکان میداد سر 10 نفر از دشمنان روی زمین میافتاد و ... از جمله مواردی هستند که عقل نمیتواند آنها را بپذیرد. بنابراین باید یکسری ملاکهایی برای مصیبت معتبر قرار دهیم، مصیبتی که حد نصابها را برای نقل دارد لذا وقتی این مرزها رعایت شد دیگر مستمع مسائلی که در شأن اهل بیت علیهمالسلام نیست را باور نخواهد کرد. همچنین هر کتاب مقتلی هم معتبر نیست بلکه کتابی که نویسنده آن محقق، مورخ، علمای مذهبی و یا در زمره کسانی باشد که اهل مطالعه است نقل او قابل قبول خواهد بود. * حدفاصل مکاشفات و واقعه اصلی در بیان مصائب کربلا باید شفاف بیان شود برای اینکه ما درگیر این تحریفات نشویم چه باید بکنیم؟ برای اینکه ما مبتلا به تحریف نشویم باید آنجا که صحبت از مکاشفات است مرز مکاشفات را از مرز اتفاقاتی که در کتابها نقل شده است را جدا کنیم؛ بدین معنا زمانی که فردی در عالم کشف به خاطر حالات معنوی که دارد صحنهای از روز عاشورا را مشاهده میکند یا در عالم خواب، چیزی را به صورت رؤیای صادقه میبیند کسی که در مقام منبر و مداحی قرار میگیرد باید بگوید فلانی در عالم خواب یا عالم مکاشفه چنین چیزی را مشاهده کرده است. البته گاهی اوقات رؤیاها و کشفها صادقهاند و بعضی زمانها صادق نیستند از این رو اگر ذاکر، از علمای بزرگ باشد ما به مکاشفه او استناد میکنیم مانند الخصائص الحسینیهای که مرحوم شوشتری درباره واقعه عاشورا نقل میکند که یکسری از آنها مکاشفه است. * «مقتل جامع سیدالشهدا» ما را از رجوع به سایر مقاتل بینیاز میکند آقای سلیمانی لطفاً بعضی از معتبرترین مقاتلی که میتوان به آنها رجوع کرد را نام ببرید؟ مقتل «فتوح ابن اعصم کوفی» و مقتل «خوارزمی» است که به زبان عربی و معتبر هستند. مقتل «لهوف سید بن طاووس» یکی از مقاتل خوب و معتبری است که چندین مرتبه در ایران ترجمه شده است. متقل «مُقرّم» توسط یکی از علمای نجف نوشته شده و تحت عنوان «چهره خونین حسین (ع)» به زبان فارسی در ایران ترجمه شده است. «نفس المهموم» از دیگر مقاتل معتبری است که شیخ عباس قمی آن را به نگارش درآورده و در ایران با 2 عنوان «حماسه کربلا» ترجمه آیتالله شعرانی و «در کربلا چه گذشت» ترجمه آیتالله کمرهای است. مقتل دیگری که در ضمن منتهیالآمال سید بن طاووس به رشته تحریر درآمده است شیخ عباس قمی در ذیل نقل زندگی امام حسین حوادث کربلا را نیز بیان کرده است. مقتل بعدی مقتلی است که چکیده مقاتل معتبر به همراه احادیث است که مقتل جامعی را شامل میشود و محققان بیش از هفت سال روی این مقتل جامع کار کردهاند با نام «مقتل جامع سیدالشهدا» که از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) زیر نظر حجتالاسلام مهدی پیشوایی به چاپ رسید. اقوال مختلف و متعددی در این اثر آورده شده و به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفته است که در نوع خود، کار ارزشمندی محسوب میشود و مراجعه به آن ما را از بسیاری از مقاتل دیگر بینیاز میکند. * اعتبار در مقاتل یعنی؛ فرد با تفحص و تحلیل در آنها میتواند قول صحیح را بیابد از منظر شما اعتبار به چه معنایی است؟ اعتبار یعنی نسبت به سایر کتابهایی که در این حوزه نوشته شده، قابلیت اعتماد دارند نه اینکه هر چه گفتهاند صحیح باشد اما شأنیت مراجعه داشته و قابل اعتماد هستند لذا آنچه که در کتب معتبر نقل شده است ظن درخور توجه برای ما میآورد و فرد با تفحص و تحلیل در آنها میتواند قول صحیح را بیابد. * «مقتل الحسین(ع) به روایت شیخ صدوق» و «مقتل مأثور» منابع حدیثی روز عاشورا هستند آیا منبع دیگری غیر از مقاتل برای واقعه عاشورا وجود دارد؟ بله، از دیگر منابع ما احادیث است که در احادیث ائمه اطهار (ع) توضیحاتی درباره قیام عاشورا داده شده است از جمله از امام سجاد، امام صادق و امام رضا علیهمالسلام نکاتی نقل شده است که با توجه به این نکات مقتلی تحت عنوان «مقتل الحسین(ع) به روایت شیخ صدوق» جمعآوری شده که به احادیث مرتبط با عاشورا اشاره دارد یا اینکه مقتل دیگری به نام «مقتل مأثور» وجود دارد که این دو مقتل تمام احادیثی که درباره قیام عاشورا آمده است را جمعآوری کردهاند و از آنجا که از فیلتر علمای دینی عبور کرده یک نوع تأییدی دارند که سایر کتابهای تاریخی، این تأیید را ندارند که به آنها اعتبار خاصی میبخشد. همچنین برخی از زیارتنامهها نیز خود حاوی بیان داستان گزارشی هستند که در کربلا اتفاق افتاده است. مثلاً عبارتی داریم که میگوید «ایها الامام العطشان» این عبارت به ما میفهماند که در روز عاشورا امام حسین (ع) عطشان بوده است پس زیارات نیز منبعی هستند برای بیان ماوقع عاشورا. * تزئین مصیبت اشکالی ندارد به طور خلاصه بعضی از ویژگیها و خصوصیاتی که خطبا و مادحان اهل بیت (ع) باید رعایت کنند، چیست؟ کسی که میخواهد نقل مصیبت کند اولاً باید محتوای مستندی از مصیبت را بیابد و هنگام بیان نیز میتواند آن را آرایش و تزئین کند و این زیبا کردن را به نوعی میتواند به مخاطب و شنونده بفهماند به طور مثال میگوید خیمهها را آتش زدهاند؛ بچههایی که جایی را نداشتند به آنجا پناه ببرند شاید دستهای از آنها برای ملاقات پدرانشان به طرف قتلگاه میرفتند و میخواستند به آنها پناه ببرند عدهای نیز به سوی مدینه میرفتند. به کار بردن لفظ «شاید» به مخاطب نشان میدهد که او در حال پرورش این ماجرا است که ایراد و اشکالی هم ندارد. نکته دیگر اینکه مداح و سخنران میتواند با زبان شعر، حادثهای را نقل کند اما چون زبان شعر زبان مبالغه است مخاطب میفهمد که او نمیخواهد عین واقعه را نقل کند که این نیز اشکالی ندارد. انتهای پیام/ک
93/08/14 - 11:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام اسلامی در گفتوگو به فارس: گمانهزنیها درباره «تولیت جدید مدرسه مروی» شایعه است
حجتالاسلام اسلامی در گفتوگو به فارس گمانهزنیها درباره تولیت جدید مدرسه مروی شایعه استمدیر مدرسه علمیه مروی در خصوص گمانهزنیها برای تولیت جدید مدرسه مروی گفت تا کنون با کسی در این باره انجام نشده است و اگر کسی هم سخنی در اینباره گفته است شایعهای بیش نیست به گزارش خبرنگاردر گفتوگو با فارس سلیمانی: در نقش سرباز کلیشه نشدهام/ «رهایی» یکی از بهترین سریالهای پلیسی است
در گفتوگو با فارسسلیمانی در نقش سرباز کلیشه نشدهام رهایی یکی از بهترین سریالهای پلیسی استحسین سلیمانی بازیگر نقش فرید در مجموعه رهایی گفت این سریال یکی از بهترین سریالهای پلیسی است و از همان ابتدا میدانستم که کاراکتر فرید ذهن مخاطب را درگیر میکند سلیمانی که این روزها سردر گفتوگو با فارس عنوان شد ملاحظات مداحی و مجالس عزاداری از زبان حجتالاسلام آقاتهرانی
در گفتوگو با فارس عنوان شدملاحظات مداحی و مجالس عزاداری از زبان حجتالاسلام آقاتهرانیعضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت امروزه عکسها و فیلمهایی از مجالس عزاداری و برهنه شدن عزاداران بیرون میآید که ممکن است نامحرم آن را ببیند پس باید ملاحظات بیشتری در این خصوص داشت حجتالاسلام مرحجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح فارس: برخورد سیاسی با وزارت علوم نادرست است/ علوم انسانی با بخشنامه متحول
حجتالاسلام غلامی در گفتوگوی مشروح فارس برخورد سیاسی با وزارت علوم نادرست است علوم انسانی با بخشنامه متحول نمیشود کالای فرهنگی باید اثرگذار و پرمصرف باشدرئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانیِ اسلامی صدرا گفت با بخشنامه و ابلاغ سرفصل و برنامه درسی علوم انسانی متحول نمیشود بدون هرگذکر مصیبت حضرت قاسم از زبان مقام معظم رهبری + صوت
مقتل خوانی رهبر انقلاب ذکر مصیبت حضرت قاسم از زبان مقام معظم رهبری صوت کلیپ صوتی مقتل خوانی مقام معظم رهبری برای شهادت حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام را در ادامه گزارش دانلود کنید و بشنوید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران روز ششم ماه محرم الحرام به اسم مبارک حضرت قاسمحجتالاسلام بهشتی در گفتوگو با فارس: ظرفیت بالای هیأتهای مذهبی در مأنوس کردن مردم با قرآن، مغفول مانده است
حجتالاسلام بهشتی در گفتوگو با فارس ظرفیت بالای هیأتهای مذهبی در مأنوس کردن مردم با قرآن مغفول مانده استیک استاد قرآن کریم استفاده از ظرفیت هیئات مذهبی را یکی از راههای مهم برای بالا بردن فهم و انس عمومی قرآن در جامعه بیان کرد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارسفلسفه ذكر مصيبت اهلبيت(ع) چیست؟
در بیان استاد مطهری فلسفه ذكر مصيبت اهلبيت ع چیست معنا و فلسفه يك مكتب آن مكتب را روشن مى كند به آن مكتب منطلق مىدهد آن مكتب را منطقى مى كند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران هر مكتبى اگر چاشنيى از عاطفه نداشته باشد و صرفا مكتب و فلسفه و فكر باشد آنقدرها در روگفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام ساجدی «شانس» از کجا نشأت میگیرد/ تفاوت قرعهکشی و خوششانس در چی
گفتوگوی مشروح فارس با حجتالاسلام ساجدیشانس از کجا نشأت میگیرد تفاوت قرعهکشی و خوششانس در چیستعضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی ره گفت اصطلاح خوششانسی به افکار و عقاید انسان وابسته است بعضی از تحقیقات انجام شده در کشورهای غربی نشان میدهند افرادی که خود را خوششانس میدانندحجتالاسلام خسروپناه در گفتوگو با فارس: حکم اعدام «شیخ نمر» تحت فشار وهابیهای ناصبی است
حجتالاسلام خسروپناه در گفتوگو با فارس حکم اعدام شیخ نمر تحت فشار وهابیهای ناصبی استرئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت قطعا نتیجه و بازتاب حکم اعدام شیخ نمر در صورت اجرا به ضرر دولت عربستان است و وهابیت بیش از گذشته مورد نفرت جهان اسلام قرار میگیرد حجتالاسلام عبدالحپیرهادی در گفتوگو با فارس: تذکرات اعضای اصلاح طلبان شورا به شهردار نخ نما شده است
پیرهادی در گفتوگو با فارس تذکرات اعضای اصلاح طلبان شورا به شهردار نخ نما شده استعضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت تذکرات مکرر اعضای اصلاحطلب شورا در خصوص روزنامه همشهری به شهردار تهران به یک پروژه نخ نما تبدیل شده است محسن پیرهادی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارخدمتکار در گفتوگو با فارس: نتایج آزمون قرآن و عترت ارشاد فردا اعلام میشود/ برگزاری همایشی برای برترینها
خدمتکار در گفتوگو با فارس نتایج آزمون قرآن و عترت ارشاد فردا اعلام میشود برگزاری همایشی برای برترینهامدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان زمان اعلام نتایج آزمون قرآن و عترت ارشاد از برگزاری همایشی برای 160 نفر از برترینهای این آزمون با حضور وزیر ارشاد خبر دادبهبودی در گفتوگو با فارس: فعالیتهای قرآنی در هیأتهای مذهبی گسترش مییابد
بهبودی در گفتوگو با فارس فعالیتهای قرآنی در هیأتهای مذهبی گسترش مییابدمدیر امور مؤسسات سازمان دارالقرآن با اشاره به امضای تفاهمنامه چهارجانبه به منظور گسترش فعالیتهای قرآنی در هیأتهای مذهبی گفت بیش از 91 هزار هیأت مذهبی با همکاری سازمان تبلیغات فعالیت میکنند که ظرفیت خمدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن ارشاد در گفتوگو با فارس: مردم با اهمیت وقف قرآنی آشنا نیستند/ لزوم تبیین دستاو
مدیر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن ارشاد در گفتوگو با فارس مردم با اهمیت وقف قرآنی آشنا نیستند لزوم تبیین دستاوردهای موقوفات قرآنیمدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه برای گسترش امور قرآنی باید فرهنگ وقف را تبیین کرد گفت با تبلیغات و معرفی دستاوردهای وقغلامرضا فرجی در گفتوگو با فارس: اکران «مهمان داریم» بعد از دهه اول محرم/ برنامهریزی برای اکران مطل
غلامرضا فرجی در گفتوگو با فارس اکران مهمان داریم بعد از دهه اول محرم برنامهریزی برای اکران مطلوب فیلم عسگرپورغلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری از اکران فیلم سینمایی مهمان داریم پس از ایام عزاداری سالار شهیدان خبر داد غلامرضا فرجی مدیر پخش حوزه هنری که پخش فیلم سینمایی مهمان داقربانپور در گفتوگو با فارس: افتتاح دفتر انتشارات طوبای محبت در کلن آلمان/ مذاکره با نشریه «البراق»
قربانپور در گفتوگو با فارس افتتاح دفتر انتشارات طوبای محبت در کلن آلمان مذاکره با نشریه البراق پاریسمدیر انتشارات طوبای محبت گفت مهمترین برنامه ای که اجرا شد اینکه پس از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت سفری به کلن داشتیم و دفتر ثابت نمایندگی انتشارات را در این شهر فعال کرددر گفتوگو با فارس اولیایی: معرفی تیمهای نظامی با قانون فیفا مغایرت دارد/ سرباز نباید هنرش در خدمت مصادره شود
در گفتوگو با فارساولیایی معرفی تیمهای نظامی با قانون فیفا مغایرت دارد سرباز نباید هنرش در خدمت مصادره شودمدیرعامل پیشین استقلال گفت من از رئیس نیروهای مسلح جناب فیروزآبادی تقاضا دارم که از سردار کمالی توضیح بخواهد کاظم اولیایی در مورد یکی از بحث های این روزهای فوتبال یعنی خحجتالاسلام بزرگواری در گفتوگو با فارس: نامه استیضاح وزیر ارشاد را امضا نکردهام / شرط نمایندگان برای تداوم
حجتالاسلام بزرگواری در گفتوگو با فارس نامه استیضاح وزیر ارشاد را امضا نکردهام شرط نمایندگان برای تداوم فعالیت جنتی در ارشادنماینده مردم چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس گفت نامه استیضاح وزیر ارشاد را امضا نکردهام حجتالاسلام سید علیمحمد بزرگواری امروز در گفتوگو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها