تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805769768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراسم ˈبیل زنیˈ روز عاشورا در خوسف آیینی خاص در عزای سیدالشهدا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مراسم ˈبیل زنیˈ روز عاشورا در خوسف آیینی خاص در عزای سیدالشهدا بیرجند - مراسم خاص مذهبی با عنوان ˈبیل زنیˈ و ˈنخل گردانیˈ هر ساله عصر عاشورا به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسین(ع) در شهر خوسف خراسان جنوبی برگزار می شود.


بیل زنی یکی از آیین های ویژه مراسم سوگواری امام حسین(ع) است که که در هیچ یک از شهرهای دیگر ایران به چشم نمی خورد و تنها سالی یک بار در عصر عاشورا در شهرستان خوسف خراسان جنوبی برگزار می شود.
در این مراسم عاشقان حضرت امام حسین (ع) با تشییع کجاوه هایی با عنوان ˈنخلˈ و برهم زدن سر بیل ها همراه با نوحه خوانی و زنجیر زنی در عزای آن حضرت اشک ماتم می ریزند.
در این مراسم که اختصاص به شهر خوسف استان خراسان جنوبی دارد، گروهی از عزاداران با برهم زدن سر تعدادی بیل و با شعارهای حسین ، حسین ، حیدر ، علی ، به سوگواری شهدای کربلا می پردازند.
دراجرای این مراسم افراد دسته بیل زنی، پی در پی به هوا پریده و بیل ها را در هوا تکان می دهند و با فریاد حیدر، علی، سر بیل ها را بر هم می زنند.
گروه دیگری از عزاداران نیز با حمل کجاوه ای بزرگ به عنوان نخل و نمادی از تشییع پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) و کجاوه یا گهواره ای کوچکتربه نشانه تشییع پیکر پاک طفل شیرخوار آن حضرت، نوحه سرایی کرده و تالم و تاثر شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را آشکار می سازند.
در مراسم مزبور نخل کوچک را که نمادی از گهواره حضرت علی اصغر (ع)است، یک نفر حمل می کند و نخل بزرگ را هشت نفر بر شانه می گذارند و حدود ‎ 50نفر تعادل آن را حفظ می کنند.
نخل کوچک جلوی نخل بزرگ و دسته های بیل زنی، سینه زنی و زنجیر زنی هم در جلو آنها به طرف محل موسوم به قتلگاه حرکت می کنند و در بین راه هیات و دسته دیگر بیل زنی و نخل گردانی به استقبال آنها می آیند.
در این زمان دسته های بیل زنی بیل می زنند و نخل ها را مقابل میدان قتلگاه به حال دویدن می گردانند.
پس از این مراسم نخل ها را به زمین گذاشته و بعد نخل هیات دیگر را به همین ترتیب به قتلگاه می آورند.
به نظر می رسد بیل زنی و نخل گردانی باقیمانده ای از مراسم تعزیه و شبیه گردانی زمان های گذشته در این منطقه باشد.
به گفته یکی از اهالی شهرستان خوسف، مراسم بیل زنی نوعی شبیه سازی از طایفه کار "بنی اسد" درصحرای کربلا است که پس از سه روز و سه شب پیکر شهدا را با بیل و یا ابزاری دیگر به خاک سپردند.
مهدی مظهری افزود: در مراسم بیل زنی، عزاداران علاوه بر تجسم دفن شهدا می خواهند به این طریق چکاچک و سر و صدای به هم خوردن شمشیر و اسلحه در آن زمان را با برخورد سر بیل ها مجسم سازند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، زارعین و کشاورزان خوسف معتقدند اگر در روز دهم محرم هر سال مراسم بیل زنی را انجام ندهند، محصول پنبه آنان در آن سال دچار آفت شده و از بین خواهد رفت و یا به طور کلی کشاورزی در آن سال پر رونق نخواهد بود.
وی با بیان اینکه این مراسم قدمتی بیش از 100 سال دارد، گفت: این مراسم توسط ملا علی اکبر خوسفی بنیان گذارحوزه علمیه خوسف نهادینه شده و کشاورزان و مردم شهرستان خوسف به این رسم بهای زیادی می دهند.
مظهری با بیان اینکه کشاورزان با شرکت در این مراسم خلوص نیت خود را نشان می دهند، افزود: کشاورزان با در دست داشتن بیل ارادت و اعتقاد خود را به ماه محرم و عزاداری نشان داده و در عزاداری با توجه خاص شرکت می کنند.
وی گفت: در گذشته این مراسم باشکوه خاص فقط در شهرستان خوسف برگزار می شده و نسل به نسل این مراسم باشکوه خاص و عظمت بیشتر هر ساله برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزان منطقه این امر را تجربه کرده و بر اساس عقیده خود و کراماتی که از ائمه اطهار دیده اند، برای دفع آفات از محصولات کشاورزی خود به این طریق به معصومین (ع) متوسل می شوند.
علاوه بر نوحه خوانی، زنجیر زنی، سینه زنی و برپایی مراسم عزاداری روز عاشورا در خوسف ، تعزیه و شبیه گردانی های متعددی نیز در اغلب روستاهای این بخش برپا می شود.
در این مراسم، شبیه گردانان با آموخته هایی که نسل به نسل از پیشینیان کسب کرده اند، همراه با ذوق و ابتکارات خاص خود صحنه هایی از نبرد حماسه سازان و تشنه لبان فرات عشق را به نمایش گذاشته و بااعلام دلبستگی به مکتب انسان ساز اسلام و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از دلیری و وفا داری یاران حضرت امام حسین (ع) تجلیل می کنند.665


13/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن