تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806855604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توصيه زبانی به يك مطلوب دينی بدون تعهد رفتاری نهادینه نمی‌شود -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میرسندسی در گفتگو با خبرنگار مهر:
توصيه زبانی به يك مطلوب دينی بدون تعهد رفتاری نهادینه نمی‌شود

امر به معروف


قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی پژوهشکده دین و اندیشه معاصر گفت: توصيه زبانی به يك مطلوب دينی تعهد رفتاری به آن نه تنها موجب تقويت در جامعه نمی شود بلكه موجب تضعيف ارزشها در جامعه خواهد شد. سید محسن میرسندسی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبیین نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیان کرد:  هدف اصلی امر به معروف هنجاری شدن نیكی‌ها و نهی از منكر ناهنجار شدن مواردی است كه از نظر دینی مهم تلقی شده است.وی ادامه داد: به بیان دیگر وظیفه اصلی دین و پیامبران معرفی مطلوب‌ها و نامطلوب‌ها برای مردم است و وظیفه دینداران تلاش برای عمل به آنها و استقرار آنها در جامعه دینی است.عضو هیئت علمی پژوهشکده دین و اندیشه معاصر گفت: بدیهی است هم امر به معروف و هم نهی از منكر شامل تمام مواردی است كه آموزه‌های دینی به آن اشاره كرده و هم عرفیاتی است كه در هر جامعه‌ای وجود دارد و از طریق احكام كلی شریعت می توان آنها را تائید كرد.وی با مثالی دراین باره بیان کرد: مثلا یكی از دستورات اخلاقی در ادیان احترام به بزرگتر، میهمان و.... است. آنچه شریعت نسبت به آن حساس است تحقق این عمل در میان آحاد مردم است و به شكل و شیوه انجام احترام تاكیدی ندارد. در هر جامعه ای كه این احترام به هر صورتی انجام پذیرد و دیگران بتوانند معنای آن را درك كنند مورد تاكید دین خواهد بود.میرسندسی افزود: حال اگر همین شیوه‌ها به جهت شیوع و فراگیری در سطحی از گروه های جامعه از شكل فردی تبدیل به جمعی شود و به مرور تثبیت گردد منجر به شكل گیری الگوهای عمل یا «هنجار اجتماعی» می‌گردد  بطوری كه هنجارها و ناهنجاری های درهر گروه و جامعه علامتی برای نرمال و طبیعی بودن رفتارهای افراد در آن محیط اجتماعی تلقی می‌شود.وی بیان داشت: از زاویه دیگر هنجارهای اجتماعی كاركرد تنظیم كننده برای اعمال و رفتارها در یك جامعه محسوب می شوند و هیچ گروه اجتماعی بدون این الگوهای عمل و هنجارها نمی‌تواند وجود باشد.عضو هیئت علمی پژوهشکده دین و اندیشه معاصر ابراز داشت: هنجارها غالبا از ارزش های حاكم بر هر گروه و اجتماع شكل می گیرند به طوری كه از طریق هنجارهای غالب در یك گروه كه افرادا به آن عمل می كنند می توان به میزان ارزش های حاكم بر آنها آگاهی یافت.وی ادامه داد: مثلا در میان گروهی افراد ابراز می‌كنند كه صداقت گفتار برایشان ارزشمند است ولی در رفتار و شرائط خاص به راحتی دروغ می گویند و آن را توجیه می‌كنند. در این حالت دروغگویی از نظر دین امر نامطلوبی است كه شیوع یافته و به اصطلاح هنجار اجتماعی شده است زیرا نه تنها افراد نسبت به دروغگویی واكنش منفی نشان نمی دهند بلكه در مواردی كسی را كه می توانسته با یك دروغ جلب منفعتی هم بكند را سرزنش می كنند.ارزش ها باید در هنجارهای اجتماعی قابل مشاهده باشدمیرسندسی افزود: پس مشخص شد كه صرف بیان ارزش ها و مطلوب ها و اعتراف به آنها تاثیری در جامعه ندارد بلكه فقط هنگامی می تواند منشا اثرات فردی و اجتماعی باشد كه در رفتار افراد و هنجارهای اجتماعی قابل مشاهده باشد و این همان حالتی است كه مورد نظر ادیان و شریعت اسلام بوده است و مهمترین راه تحقق این وضعیت از طریق امر به معروف و نهی از منكر می باشد.وی بیان داشت: همچنین مشخص شد كه نسبت گفتار و توصیه مومنان به یك عمل به انجام آن رفتار سهم پایینی را در برمی گیرد و صرفا لایه روئین آن خواهد بود.شاید بتوان گفت كه توصیه زبانی به یك مطلوب دینی مثل راستگوئی بدون تعهد رفتاری به آن نه تنها موجب تقویت راستگویی در جامعه نمی شود بلكه موجب تضعیف ارزشهائی مثل صداقت در جامعه می شود. همان چیزی كه از آن به تضاد گفتار و كردار نام برده می شود.عضو هیئت علمی پژوهشکده دین و اندیشه معاصر افزود: هر عمل، تدبیر و برنامه ای كه بتواند افراد یك گروه و جامعه را بطور اختیاری وادار به انجام مطلوب های مورد نظر دین و ترك غیر مطلوب ها نماید شامل فریضه امر به معروف و نهی از منكر می شود و از نظر جامعه شناختی بهترین راه ، استفاده از ظرفیت بالای هنجار سازی اجتماعی در میان جامعه می باشد.وی ابراز داشت: بدیهی است هر چه سطح این روشها از حالت های فردی به جمعی باشد سرعت و حجم فراگیری افزایش خواهد یافت. به بیان دیگر حالت های فردی امر به معروف و نهی از منكر  در ارتباط بین فردی و نهایتا در گروه های كوچك اجتماعی و حالت های با برد وسیعتر در گروه های میانی و كل جامعه كاربرد خواهد داشت و هیچكدام جای دیگری را نمی گیرد.



یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن