محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830199308
عقل و عشق
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: محدودیت عقل بی نهایت بودن پهنای عشق؛ عقل و عشق خبرگزاری پانا: حضرت سیدالشهداء در دعای روز عرفه میفرماید: «انتالذی ازلتالاغیار عن قلوب احبانک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجوا الی غیرک انتالمونس لهم حیث اوحشتهم العوالم و انتالذی هدیتهم حیث استبانت لهمالمعالم» (دعای امام حسین (ع) در روز عرفه، بحار).
۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان ساعت 10:38
به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر جهاندار مهرافشا در یادداشتی پیرامون عشق حسین ابن علی (ع) به خداوند متعال نوشته است: حضرت سیدالشهداء در دعای روز عرفه میفرماید: «انتالذی ازلتالاغیار عن قلوب احبانک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجوا الی غیرک انتالمونس لهم حیث اوحشتهم العوالم و انتالذی هدیتهم حیث استبانت لهمالمعالم» (دعای امام حسین (ع) در روز عرفه، بحار). ترجمه: (خداوندا! توئی که اغیار را از قلوب دوستانت زائل کردی تا آنکه غیر تو را دوست نگرفتند و به غیر تو پناه نبردند، توئی مونس آنان، آنجا که عوالم گوناگون به هراسشان انداخت و توئی آنکه هدایتشان فرمودی تا انجا که نشانههای تو برای آنان آشکار شد). امام سجاد (ع) در مناجات انجیلیه میفرماید: «و عزتک لقد احببتک محبه استقرت فی قلبی حلاوتها و آنست نفسی ببشارتها» (بحار). ترجمه: (به عزت تو قسم که چنان تو را دوست میدارم که شیرینی محبت تو در دل من جای گرفته و نفس من به مژدههای آن انس یافته است). در مناجات نهم – که به مناجات محبین معروف است – عرض میکند: «الهی! من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلاً و من ذاالذی انس بقربک فاتبغی عنک حولاً». ترجمه: (معبود من! کیست آن کسی که شیرینی محبت تو را چشید و آنگاه غیر تو را دوست گرفت و کیست آن کسی که به نزدیکی تو انس گرفت و آنگاه از تو روی برگرداند). «الهی فاجعلنا ممن اصطفیته لقربک و ولایتک واخلصه لودک و محبتک و شوقته الی لقائک و رضّیته بقضائک و منحه بالنظر الی وجهک و حبوته برضاک ...». ترجمه: (معبود من! ما را از کسانی قرار بده که برای قرب به خویش برگزیده و از برای مودت خود خالص ساخته و به ملاقات خود او را مشتاق کرده و به قضای خود او را خشنود و راضی گردانیده و به تماشای چهره خود بر او منت گذارده و رضای خود را به او عطا فرموده و از دوری و افتادن از نظر خود او را پناه دادهای و دل او را «واله» و شیفته خود ساختهای و به جهت محبت خود دل او را فارغ نمودهای). «اللهم اجعلنا ممن دأبهم الارتیاح الیک والحنین و دهرهم الزفره والانین جباههم ساجده لعظمتک و عیونهم ساهره فی خذمتک و دموعهم سائله من خشیتک و قلوبهم متعلقه بمحبتک و افئدتهم منخلعه من مهابتک». ترجمه: (بارخدایا ما را از کسانی قرار بده که به شیوه آنها چنانست که به تو شادمانی کنند و به سوی تو ناله شوق سر دهند و روزشان به آه و ناله دوستانه به سر میبرد. پیشانی آنها برابر عظمت تو خاکسار و دیدگانشان در خدمت تو بیدار است و اشک چشمهایشان از خوف بر رخسارشان جاری است و دلهایشان به قید محبت تو بسته و خاطرهایشان از هیبت تو شکسته). «یا من انوار قدسه لابصار محبیه رائقه و سبحات وجهه لقلوب عارفیه شائقه یا منی قلوبالمشتاقین و یا غایه
آمالالمحبین اسئلک حبک و حب من یحبک و حب کل عمل یوصلنی الی قربک و ان تجعلک احب الی مما سواک و ان تجعل حبی ایاک قائداً الی رضوانک و شوقی الیک ذائداً عن عصیانک ...» (بحارالانوار). ترجمه: (ای خدا ای کسی که انوار ذات پاکش روشنیبخش دیده محبان بارگاه و پرتو خورشید جمالش مشتاق
دلهای بندگان آگاه است. ای آرزوی دلهای مشتاقان و ای غایت آمال محبن، درخواست میکنم از تو دوستیت را و دوستی دوستانت را و دوستی هر عملی را که مرا به تو نزدیکتر میسازد و اینکه خود را محبوبتر از هرکس که غیر توست پیش قرار دهی و اینکه محبت خود را کشنده من به سوی رضوانت بگردانی و شوقی را که به تو پیدا کردهام، مانع از ارتکاب معصیت بنمائی). آری از نظر اسلام، محبت خدا کاملترین لذتهاست و با هیچ لذت دیگر قابل مقایسه نیست. کسی که به جز لذت محسوسات، لذتی را احساس نکرده چگونه میتواند به لذت معرفت خدا ایمان بیاورد و آن را بر همه لذتها ترجیح دهد و حال آنکه نه از برای خدا شبیه است تا تشبیه کنند و نه دارای شکل و صورتی است تا تمثیل زنند، پس حقیقت حال همان است که گفتهاند: «من ذاق، عرف» (معراجالسعاده) یعنی هرکه چشید فهمید. البته جمیع عالم هستی؛ بلکه همه آفاق عالم ربوبیت که غیرمتناهی است، میدان جولانگاه اهل محبت و ارباب معرفت است، هرجا که خواهند سیر میکنند و مقام میسازند؛ بیآنکه احیتاج به حرکت بدن داشته باشند و شاید اشاره به همین لذت باشد؛ آنچه را که پیامبر اکرم (ص) از پروردگار حکایت نمود که از برای نیکان بندگان خود آماده ساختهام، آنچه را که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به خاطر هیچکس خطور نکرده و این لذت که خدای تعالی فرموده: «فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین» (سوره سجده). ترجمه: (هیچکس نمیداند که چه ذخیره شده از برای ایشان، از آنچه دیدهها روشن میکند). به تعبیر مرحوم ملا احمد نراقی: وصول به نهایت این لذت و حصول غایت این بهجت اگرچه بعد از قطع علاقه روح از بدن میشود؛ ولیکن اگر در دنیا صفای تام از برای دلی حاصل شود، بسا باشد که به بعضی از این لذات برسد؛ امّا به جهت حجت عالم طبیعت، رسیدن به کنه آن، موقوف به خلع بدن عنصری و رفع علائق دنیوی است. مخفی نماند که کسی که خدا را شناخت و به حقیقت این لذت رسید، میداند که تمام لذتهای مختلف و
خواهشهای متفاوت، در تحت آن مندرج و آن جامع همه لذات و خواهشهاست. کانت لقلبی اهواء مغرقه فاستجمعت اذ رأیتک القلب اهوائی قصار یحسدنی من کنت احسده وصرت مولی الوری اذ صرت مولائی قلب مرا تمایلات و هواهای بیشمار بود، چون تو را دید، همه تمایلات و هواهای آن یکی گردید و در یک جا مجتمع گریده شد. رسیدم به جایی که محسود کسانی شدم که پیش از این به ایشان حسد میورزیدم و چون تو مولی و سرورم شدی، سرور مولای همه گردیدم. ترکت للناس دنیاهم و دینهم شغلاً بذکرک یا دینی و دنیائی دین و دنیای مردم را به خودشان واگذاردم و یاد تو مرا از همه آنها باز داشت، ای دین من و دنیای من. سایه طوبی و دلجوئی حور و لب حوض به هوای سر کوی تو به رفت از یادم (نراقی، معراجالسعاده) و چون از برای معرفت در دنیا مراتب بسیار است، پس تجلی نور حق نیز در آخرت درجات مختلف خواهد داشت و هرقدر که تجلی و مشاهده قویتر باشد، انس و محبت به خدا بیشتر میگردد و هرقدر که محبت و انس بیشتر شد، ثمره آن که بهجت و لذت باشد، بالاتر میشود تا به جایی میرسد که تمام لذت اخروی و نعمتهای بهشتی در مقابل آن رنگ میبازد؛ بلکه ممکن است به حدی برسد که از هر نعمت و لذتی به غیر لذت لقای حق، متأذّی گردد و گوید: از در خویش خدایا به بهشتم مفرست که سر کوی تو از کون و مکان ما را بس (معراجالسعاده) و از اینجا روشن میشود که اصل تمام سعادتها و مایه همه خوشحالیها و شادیها، معرفت خداست که در دین مقدس اسلام از آن به «ایمان» تعبیر شده است و ثمره آن بهجت و لذتی است که چون شخص در عالم آخرت به آن برسد، همه لذتهای بهشت را حقیر میشمارد؛ بلکه از برای عارفان و صاحبان معرفت در دنیا در حالت راز دنیا با خدا و مناجات پروردگار، لذتهایی حاصل شود که اگر بهشت را با تمام نعمتهایش در دنیا به عوض آنها دهند، راضی نمیشوند (مدرک قبل). اطاعتها و پرستشها نیز به نسبت محبتی است که انسان به حضرت حق دارد؛ همچنانکه امام صادق (ع) فرمود: تعصیی الاله و انت تظهر حبه هذا لعمری فیالفعال بدیع لوکان حبک صادقاً لاطعته ان المحب لمن یحب مطیع «خدا را نافرمانی کنی و اظهار دوستی او نمائی، به جانم قسم این رفتار عجیبی است. اگر دوست راستین بود، اطاعتش میکردی، زیرا که دوستدار مطیع کسی است که او را دوست دارد». پس محبت قابل شدت و ضعف است. اول آن ارادت است، زیرا ارادت بیمحبت نباشد؛ چنانکه از مناجاتالمریدین از کلام سیدالساجدین میتوان یافت. در عرفان اسلامی، محبت منتهای مقامات عارفان است و کم کسی باشد که به این مرتبه برسد؛ چنانکه حق تعالی میفرماید: «وَالذَّیِنَ آمَنوُا اَشَدَّ حُبَّاً للهِ» و در دعای کمیل حضرت امیرمؤمنان (ع) عرض میکند: «و قلبی بحبک متیماً» یعنی دلم را به دوستی خود بیتاب و بیآرام گردان. الهی به فضل و کرم خویش لذت و شیرینی محبت خود را به ما بچشان و دلمان را به دوستی خود بیتاب و بیقرار گردان. امیدوارم مقبول حضرت باری تعالی و اساتید محترم قرار گرفته باشد. برحمتک یا أرحم الراحمین و بالله العصمه والتوفیق
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
دینانی: عاشورا تلاقی عشق و عقل است
جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۹ تابناک به نقل دینانی نوشت دوستی و دشمنی عقل و عشق حکایت جدیدی نیست اما مصادیق آن گوناگون و هر چقدر هم تکراری باشد برای انسان شنیدنی است و به یاد ماندنی بهویژه آنکه نزاع این دو در معرکه کربلا باشد و حماسهگردانش حسین ع به گزارش ایسنا تانباک در ادامهمزمان با گرامیداشت سالروز استقلال ترکمنستان ترکمنهای جهان در عشقآباد گرد هم آمدند
همزمان با گرامیداشت سالروز استقلال ترکمنستانترکمنهای جهان در عشقآباد گرد هم آمدندهفدهمین نشست ترکمنهای جهان با حضور تعدادی از چهرههای ترکمن از دهها کشور جهان در عشق آباد آغاز بکار کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشقآباد رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان رئیس انجمن ترمهمترین انگیزههای اسید پاشی در ایران / از انتقام جوییهای عشقی تا وندالیسم
اجتماعی قضایی و حقوقی مهر گزارش می دهد مهمترین انگیزههای اسید پاشی در ایران از انتقام جوییهای عشقی تا وندالیسم حوادث اسید پاشی اخیر در حالی رنگ و بوی سیاسی و اعتقادی گرفته که آمارها و پروندههای اسید پاشی در کشور نشان میدهد در هیچیک از حوادث مشابه چنین انگیزههایی مطرح نآرش امینی: چون عشق حرم باشد، سهل است بیابان ها
اركستر سمفونیك عراق با رهبری آرش امینی نواخت آرش امینی چون عشق حرم باشد سهل است بیابان ها خبرگزاری پانا ˝آرش امینى˝ رهبر مهمان اركستر سمفونیك عراق موسیقیدان و رهبر اركستر ایرانى به دعوت وزارت فرهنگ عراق در برنامه ویژه اى اركستر سمفونیك عراق را رهبرى كرد ۱۳۹۳ جمعه ۲ آبانمتاسفم که برخی «اسیدپاشیها» را به «انتقامگیریهای عشقی» تقلیل میدهند
متاسفم که برخی اسیدپاشیها را به انتقامگیریهای عشقی تقلیل میدهند بیش از صد معترض به جریان اسیدپاشیهای زنجیرهای در اصفهان مقابل در شمالی مجلس تجمع کردهاند و به ضعف قوانین و برخورد با متخلفان در این زمینه اعتراض دارند کمی آنسوتر بهارستانیها مشغول تصویب بندهای مختلف طرحمهمترین انگیزههای اسید پاشی در ایران؛ از انتقام جوییهای عشقی تا وندالیسم
مهمترین انگیزههای اسید پاشی در ایران از انتقام جوییهای عشقی تا وندالیسم حوادث اسید پاشی اخیر در حالی رنگ و بوی سیاسی و اعتقادی گرفته که آمارها و پروندههای اسید پاشی در کشور نشان میدهد در هیچ یک از حوادث مشابه چنین انگیزههایی مطرح نبوده و به قربانیان بیشتر به دلایل شخصی تعر«جوجه تیغی» به صحنه میرود/ قصه جوانانِ عشق بازیگری -
جوجه تیغی به صحنه میرود قصه جوانانِ عشق بازیگری نمایش جوجه تیغی به عنوان اولین تجربه کارگردانی بهرام افشاری بازیگر عرصه تئاتر از اول آذر در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه میرود بهرام افشاری بازیگر جوان تئاتر درباره اجرای نمایش «جوجه تیغی» به عنوان اولین تجربهامام جمعه موقت تبریز: تبعیت از ولایت فقیه بارزترین شاخصه آیت الله مهدوی کنی بود/ آل سعود سر عقل بیاید
امام جمعه موقت تبریز تبعیت از ولایت فقیه بارزترین شاخصه آیت الله مهدوی کنی بود آل سعود سر عقل بیایدامام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه آیت الله مهدوی کنی امین امام و رهبری بودند گفت تبعیت از ولایت فقیه بارزترین شاخصه آیت الله مهدوی کنی بود و در تمام طول عمر با برکت خود یک لحظهامام جمعه کاشمر: امام حسین (ع) خط اعتدال و عقلانیت و عاشورا شکوفاکننده احساسات در خدمت عقلانیت است
امام جمعه کاشمر امام حسین ع خط اعتدال و عقلانیت و عاشورا شکوفاکننده احساسات در خدمت عقلانیت استامام جمعه کاشمر با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم گفت امام حسین ع خط اعتدال و عقلانیت و عاشورا نیز شکوفاکننده احساسات در خدمت عقلانیت است به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر حجتالاسلام سیپرسپولیس عشق است/ علی دایی اسطوره بی تکرار/ قراداد با تراکتور دردسرساز نیست
پرسپولیس عشق است علی دایی اسطوره بی تکرار قراداد با تراکتور دردسرساز نیست بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس که راهی ملوان شده گفت بعد از رفتن علی دایی من ندیدم که بازیکنان خوشحالی کنند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز حسین ماهینی بازیکن این فصل پرسپولیسدر پرتو عشق به حسين(ع) جوانان را به عبادت دعوت کنيم
۲ آبان ۱۳۹۳ ۱۳ ۱ب ظ مدير حوزه علميه قم در پرتو عشق به حسين ع جوانان را به عبادت دعوت کنيم بايد با جوانان مرتبط باشيم و آنها را با معارف دين و اهل بيت ع آشنا نماييم زيرا اگر ما جوانان را رها کنيم و از آنان غافل شويم دشمن به دنبال جذب آنها خواهد بود به گزارش خبرگزاري موج آيآیتالله حسینی بوشهری: در پرتو عشق به حسین(ع) جوانان را به عبادت دعوت کنیم
آیتالله حسینی بوشهری در پرتو عشق به حسین ع جوانان را به عبادت دعوت کنیممدیر حوزههای علمیه گفت باید با جوانان مرتبط باشیم و آنها را با معارف دین و اهل بیت ع آشنا کنیم زیرا اگر ما جوانان را رها کنیم و از آنان غافل شویم دشمن به دنبال جذب آنها خواهد بود به گزارش خبرگزاری فارسعشق ممنوع را تجربه کنید!
ازدواج هیجان شادی و غم و ماجراهایی بسیار به همراه دارد در هر صورت پیش از چشیدن طعم سختی های آن بهتر است که این زندگی شروعی شیرین و خیالی داشته باشد بله همه زوج ها باید طعم شیرین ازدواج را در ماه عسل خود بچشند اگر برای خیال انگیز و رویایی کردن آن چیزی به ذهنتان نمی رسد ایمعرفی کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «ناخوانده» ناخواندههایی به بینشانیهای عشق
معرفی کتاب برای مطالعه آخر هفته ناخواندهناخواندههایی به بینشانیهای عشقناخوانده مجموعه رباعیهای عرفان پور است که انتشارات شهرستان ادب آن را با طراحی و سلیقه ای جذاب در طرح جلد و گرافیک متفاوت وارد بازار کتاب کرده است خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی میلاد عرفان پور شهرتش رامهمترین اخبار رسانههای مجازی کشور معاون رئیسجمهور: داشتن بیش از یک یا دو فرزند عقلانی نیست/ منشا شایعه ارت
مهمترین اخبار رسانههای مجازی کشورمعاون رئیسجمهور داشتن بیش از یک یا دو فرزند عقلانی نیست منشا شایعه ارتباط اسیدپاشی با دختران بدحجاب مختصات دقیق کمپ منافقینمعاون رئیسجمهور داشتن بیش از یک یا دو فرزند عقلانی نیست شایعه ارتباط اسیدپاشی با دختران بدحجاب از کجا کلید خوردمعاون روحانی: داشتن بیش از یک یا دو فرزند عقلانی نیست!
معاون روحانی داشتن بیش از یک یا دو فرزند عقلانی نیست من دو دختردارم که هر دو دانشجو هستند تا جایی که توانستهایم - هم من و هم پدرشان - زمینه را طوری فراهم کرده ایم که فرزندانمان آگاهانه بتوانند در شرایط مناسب یک انتخاب صحیح داشته باشند به این مطلب امتیاز دهید به گزارشتاثیر متقابل عشق و رابطه زناشویی
تاثیر متقابل عشق و رابطه زناشویی صمیمیت جنسی و عاطفی چه تاثیری روی یکدیگر دارند آیا زنان و مردان عشق و رابطه جنسی را به صورت متفاوتی میبینند یا نه برای پسرها شاید کمتر این حس وجود داشته باشد اما برخی از دختران عشق و عاطفه را در نقطه مقابل روابط جنسی می بینند همین می شود که-
گوناگون
پربازدیدترینها