تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819699902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستادهفته کتاب استان خوزستان تشکیل شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: ستادهفته کتاب استان خوزستان تشکیل شد خبرگزاری پانا: سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان از تشکیل ستاد هفته کتاب استان خوزستان به ریاست معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان خبر داد.
۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان ساعت 10:03



به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، منصور کوهی رستمی در اولین جلسه ستاد هفته کتاب استان گفت: کشور ایران دارای پشتوانه غنی فرهنگ کتاب و کتابخوانی می باشد و همانطور که می دانید کتاب و کتابخانه از دوران باستان گرفته تا دوران ایران اسلامی و هم در عصر کنونی از ترزش و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و به ویژه در دوران اسلام به اوج خود رسیده است . در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از كتاب برده‌ است، چرا كه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام رسالتش را با فرمان «خواندن» از سوی خداوند آغاز می‌كند و در همین فرهنگ مقدس است كه خداوند منان به قلم سوگند یاد می‌كند و معجزه‌ آخرین فرستاده‌اش را یك كتاب قرار داده‌ است.
 
رستمی افزود: این نشانه‌های روشن و همچنین پیشنیه فرهنگی ما یعنی تعدد كتاب‌ها و كتابخانه‌ها در عصر شكوفایی تمدن اسلامی و آثار مكتوب نام‌آوران و دانشمندان مسلمان ایرانی همه ناظر بر اهمیت كتاب و كتابخوانی است و این حقیقت را بر ما آشكار می‌كند كه آیین اسلام پرچمدار كتاب و كتاب‌خوانی در زمین است.
 
رستمی اظهار کرد: کلمه کتاب و نام کتاب هم با فرهنگ ایرانی و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است.اما علی رغم این پیشینه فرهنگی و تأکیدات تعالیم آسمانی و توصیه های پیامبر و امامان در حال حاضر جایگاه کتاب و کتابخوانی در ایران در شان ملنی با این پیشینه فرهنگی نیست، به گونه ای که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در حال حاضر بحث کتاب و کتابخوانی می باشد و معظم له در بسیاری از سخنرانیهای حود به اهمیت مطالعه و کتابخوانی تاکید کرده اند.
 
وی افزود: در همین راستا رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر حسن روحانی نیز در آغاز سال تحصیلی در سخنرانی خود پیشنهاد  اضافه شدن زنگ انشاء ، زنگ کتابخوانی و زنگ گفتگو را برای مدارس ارائه دادند که این نشان از اهمیت بحث مطالعه و کتابخوانی در نزد ایشان است.
 
رستمی در ادامه افزود: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مساله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند و کتاب و کتاب‌خوانی ‌در جوامع توسعه یافته اهمیت خاصی یافته است.
 
در پایان رستمی به بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: این هفته از تاریخ 24 آبان شروع خواهد شد و تا 30 آبان ادامه دارد و برنامه های متنوعی برای این هفته در نظر گرفته شده است که متعاقبا اعلام خواهد شد. اما 6 برنامه محتوایی به صورت استانی با همراهی اعضای ستاد هفته کتاب در نظر گرفته شده است که امسال انجام خواهد شد و شامل : طرح مسابقه بزرگ کتابخوانی استانی، اجرای طرح زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس استان به صورت متمرکز و همزمان در اولین روز هفته کتاب، همکاری و مشارکت صدا و سیمای استان جهت اطلاع رسانی و ایجاد گفتمان کتاب و کتابخوانی در استان ، اجرای طرح اهداء کتاب به کتابخانه های عمومی استان در روز جمعه 30 آبان در محل مصلاهای نماز جمعه استان، پیاده روی با موضوع کتاب و کتابخوانی در مرکز استان با مشارکت سازمان ورزش و جوانان، آموزش و پرورش استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شرکتها و سازمانها و تبلیغات محیطی در فضای شهر توسط شهرداری و فضای دانشگاه ها، ادارات و شرکت ها می باشد.
 
در ادامه این جلسه مهندس فرج الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: امروزه بحث مطالعه و کتابخوانی دارای اهمیت فراوانی می باشد و رشد کتاب‌خوانی شرط نخست توسعه فرهنگی و اقتصادی است. هیچ ملتی بدون توجه به امر کتاب و کتاب‌خوانی به شاخص‌های توسعه دست نیافته است .
 
وی افزود: توسعه بدون بستر فرهنگی در هیچ جای دنیا به نتیجه ای مطلوب منتهی نشده است. اهمیت نقش کتاب در توسعه فرهنگی تا بدان جاست که امروزه میزان زمانی را که هر ملتی به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد با میزان توسعه آن کشور مقایسه می‌کنند. دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی ممکن نیست مگر به تحقق و لوازم آن؛ و کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین لوازم هر توسعه پایداری است.
 
خبیر تاکید کرد: برنامه های هفته کتاب توسط اداره کل کتابخانه ها پیشنهاد داده شود و در کارگروه با همکاری دیگر دستگاههای اجرایی استان اجرا شود و در اولین روز از هفته کتاب با همکاری اداره کل آموزش و پرورش زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس استان نواخته شود.
 
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: در ضمن در هفته کتاب نمایشگاه کتاب در استان و در شهرستانها برپا خواهند شد که با تخفبف خوبی کتابها در موضوعات مختلف را به عموم مردم عرضه خواهند کرد.
 
در این جلسه امیر آهنجان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار اهواز گفت: کتاب و کتابخوانی و کتابخانه از زیربنایی ترین و ضروری ترین مباحث فرهنگی در حوزه فرهنگ عمومی می باشند ؛ چرا که با افزایش سرانه مطالعه در هر منطقه بدون تردید فرهنگ عمومی منطقه نیز ارتقاء خواهد یافت.
 
وی افزود: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز در یک اقدام فرهنگی و خوب و با هدف بالا بردن سرانه مطالعه در شهرستان اهواز اقدام به راه اندازی کتابخانه سیار ویژه مناطق محروم و حاشیه ای کلان شهر اهواز نموده است. یک دستگاه اتوبوس با طراحی ویژه به عنوان کتابخانه سیار در مناطق مختلف و حاشیه ای شهر در حرکت است.
 
آهنین جان افزود: این کتابخانه سیار دارای 3280 جلد کتاب و 12 میز و صندلی می باشد و مخصوص یک کتابخانه کوچک طراحی شده است که در آن فرهنگ شهروندی نیز توسط اساتید متخصص تدریس می شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اهواز در ادامه افزود: در حال حاضر 285 اتوبوس در کلانشهر اهواز فعال هستند که این اتوبوسها مجهز به 10 تا 12 باکس کتاب با کتابهای کم حجم بوده و همچنین تعدادی از تاکسی تلفنی های اهواز نیز مجهز به باکس کتاب شده اند و این باکسها در صندلی عقب خودروها طراحی شده است.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن