تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804343310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد معروفاتی که ریشه در باورهای 1400ساله کردستانی‌ها دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
معروفاتی که ریشه در باورهای 1400ساله کردستانی‌ها دارد
بازگشت حجاج به شهرها و روستاهای کردستان از دیرباز تاکنون با استقبال گسترده مردمی مواجه بوده و مسلمانان این خطه از میهن اسلامی آداب و سنن ویژه‌ای در این خصوص دارند.

خبرگزاری فارس: معروفاتی که ریشه در باورهای 1400ساله کردستانی‌ها دارد



به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عشق و ارادت ویژه کردستانی‌ها به خاندان نبوت و اهل بیت (ع) زبانزد خاص و عام بوده و مسلمانان شافعی‌مذهب این دیار در طول تاریخ پرافتخار اسلامی خویش آیین‌ها و سننی را برای پاسداشت جایگاه رفیع رسول‌الله (ص) و ائمه اطهار (ع) اجرایی کرده‌اند. کردستان به دلیل قرارگرفتن در چهارراه تاریخ و موقعیت ژئواستراتژیک خویش همواره جزو گهواره‌های تمدن بشری محسوب شده و با ظهور آیین مقدس اسلامی نیز شاهد تبلور آیات قرآنی در این خطه از ایران‌زمین بوده‌ایم.

به گواه تاریخ، کردها اولین قومی بوده‌اند که برای پاسداشت ولادت رسول‌الله (ص) آیینی به نام مولودی‌خوانی را به وجود آورده‌اند و خاستگاه سازی عرفانی به نام دف نیز کردستان است. بدرقه و بازگشت حجاج به سرزمین‌های نور همواره با آیین‌های ویژه‌ای از سوی مداحان کردستانی و مردم متدین این دیار همراه بوده و ایام محرم هر سال پس از بازگشت حجاج کردستانی شاهد آیین‌های ویژه‌ای هستیم که به نوعی هم ارادت ویژه کردستانی‌ها به اهل بیت(ع) را به همگان نشان می‌دهد و هم زمینه‌ای را برای آشنایی نسل جوان و نوجوان جامعه با آموزه‌های دینی فراهم می‌کند. قرائت اشعار کردی، فارسی و عربی در نعت و منقبت رسول‌الله(ص) و اهل بیت(ع) در کنار سخنرانی امامان جمعه و جماعت و حضور صدها نفری زنان و مردان، کودکان و نوجوانان و جوانان در این آیین‌ها فضایی معنوی را به ایام محرم در کردستان می‌دهد و حجاج بازگشته از سرزمین‌ها نور استجابت دعا را برای همگان به ارمغان می‌آورند.

خبرنگار خبرگزاری فارس سه شنبه شب در آیینی بزرگ و معنوی که با حضور بیش از 3 هزار عاشق اهل بیت(ع) و خاندان نبوت در سنندج برگزار شد، حضور پیدا کرد. در این آیین باشکوه قصاید بردیه، اشعار ناب شعرا، ادبا و عرفای کردستانی در مدح اهل بیت(ع) به ویژه ابا عبدالله الحسین(ع) و رسول‌الله(ص) به وسیله چندین‌هزارنفر حاضر و با هم‌خوانی در این مراسم قرائت شد و بزرگان محلی در خصوص آیین حج و ضرورت توجه بیش از پیش به ترویج آموزه‌های اسلامی در بین نسل جوان تأکید کردند. سید بهاء‌الدین حسینی از مداحان برجسته استان کردستان و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سنندج نیز به عنوان سخنران و مداح این آیین بزرگ معنوی در سخنانی اظهار کرد: دشمنان اسلام با توطئه‌ دورنگه‌داشتن مسلمانان از آموزه‌های قرآنی وارد جنگ علیه موج بیداری اسلامی شده‌اند.

وی افزود: ظهور گروه‌های تکفیری و تندرو همگی ناشی از دور شدن مسلمانان از آموزه‌های قرآنی و سیره بزرگان دینی است و باید با هوشیاری و بصیرت روزافزون در مسیر ترویج آموزه‌های تعالی‌بخش قرآنی گام برداریم. حسینی خاطر نشان کرد: مردم کردستان همواره در عرصه قرآنی و ترویج آموزه‌های اسلامی جزو اقوام پیشرو بوده‌اند و باید همواره آموزش، عمل و رفتار قرآنی در بین مردم این خطه نمودی عینی داشته باشد. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: موج بیداری اسلامی در جهان هیچگاه خاموش نخواهد شد و دشمنان چاره‌ای جز تسلیم در برابر نفوذ آیات قرآنی ندارند. حسینی افزود: انتظار می‌رود خانواده‌ها در خصوص آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان جامعه با مفاهیم دینی و اعتقادی همت گمارند و اینچنین محافل معنوی بیش از پیش برگزار شود.

گفتنی است در پایان این آیین معنوی نیز آیاتی از کلام‌الله مجید توسط قاریان برجسته استانی قرائت شد و گروه‌های دف‌نوازی عرفانی و مداحان اهل بیت(ع) به مداحی پرداختند. ==============  گزارش از خبات ساعدی ============== انتهای پیام/79006

93/08/07 - 02:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن