محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829125859
چرا ایرانیان از سید الشهداء حمایت نکردند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چرا ایرانیان از سید الشهداء حمایت نکردند؟
چرا حسین کوفه را برگزید؟ چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند؟ دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود؟
به این مطلب امتیاز دهید
امام علي - عليه السّلام - فرمود: آب باران بياشاميد؛ زيرا كه پاك كننده بدن از امراض و ناراحتي ها است. به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، چرا امام حسين(ع) كوفه را انتخاب كرد؟ آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند؟ مثلا ايران يا يمن. بهتر است در پاسخ بگوییم «کوفه امام را انتخاب کرد». آنچه امام انتخاب کرده بود، مکه بود، جایی امن که دست دولت یزید نتواند نواده رسول خدا (ص) را در آنجا به شهادت برساند. مکه به حکم قرآن و حرم بودن، پوشش امنی داشت و این در مقایسه با دیگر بلاد اسلامی بود که امنیت دینی با این تعریف نداشت. وقتی کوفه، امام را انتخاب کرد، و حضرت اطمینان نسبی یافت که از آنجا حمایت می شود، به آن سمت رفت. رفتن مسلم به کوفه، پس از رسیدن نامه های کوفیان بود. اصرار آنان سبب رفتن امام شد و این از نظر سیاسی مهم است که بدانیم، «حضور حاضر» یعنی حضور مردم، سبب می شود تا امام اقدام به حرکت سیاسی رو به جلو داشته باشد. این «حضور حاضر» _ به تعبیر امام علی ع _ با نامه های کوفیان بود، نامه هایی که مشابه آن در شهر دیگری گزارش نشده است. این وقتی است که مکه هم ناامن شده است. - ايرانيهاي كوفه چرا از امام حسين (ع) حمايت نكردند/ واکنش ایرانیها به قضیه عاشورا چه بود/ ایران در آن برهه تاریخی چه شرایطی داشت؟ تصوری که ما از «ایران» و «ایرانی ها» در این دوره داریم چیست؟ ایران کشوری است که از حدود سالهای 15 هجری به بعد، زیر سلطه اعراب درآمد. مردمی که به هر حال راه و رسم جدایی داشتند، آیین و دین مستقلی داشتند، تحت سیطره قوم تازه ای قرار گرفتند. قوم عرب، سربازان خود را داشت، در بسیاری از شهرهای ایران اردوگاه زده بود، در برخی از شهرها، قبایل عربی اقامت کرده بودند، و ایرانی ها، جز شمار بسیار اندک، هنوز به اسلام هم نگرویده بودند. آنها مشغول امور زندگی خود بودند و جزیه می پرداختند. جالب است بدانیم که هفتاد سال بعد از عاشورا، وقتی شورش علیه امویان آغاز شد، هنوز ایرانیان به عنوان سرباز پیاده نظام قبایل عربی در خراسان فعالیت نظامی می کردند و هویت اقدام سیاسی مستقل نداشتند. طبعا انتظار ما در کربلا، برای حضور ایرانیان نابجاست. البته شماری از ایرانیان، در سال 66 ـ 67 هجری همراه مختار بودند، اینها بردگان یا شبه بردگانی بودند که مورد ستم بودند، و اسلام آورده بودند، و در قیام مختار، فرصتی برای حضور یافتند. بعد از آن باز خبری از آنان نیست تا آن که شماری از ایشان در کنار ابومسلم خراسانی گرد آمده و در قیام علیه امویان شرکت می کنند. - مرتب اشاره ميشود كه مردم كوفه امام حسين (ع) را نميشناختند. چرا انتظار داريم پس از 50 سال، با شرايط آن زمان و نبودن رسانهها، مردم نوه پيامبر را ميشناختند؟ دو نکته مهم در اینجا وجود داشت: نخست آن که امام حسین (ع) فرد عادی نبود، نواده پیامبر(ص) بود. آن هم پس از شهادت برادرش که ده سال قبل از آن رخ داده بود، تنها نواده پسری پیامبر بود. بنابرین چرا نباید مردم کوفه و حتی شهرهای دیگر او را می شناختند؟ دوم آن که امام علی (ع) پدر همین امام حسین، از چند ماه پس از بیعت مردم با وی به عنوان خلیفه، یعنی سال 36 تا زمان شهادت در رمضان سال 40 در شهر کوفه بود. بیش از چهار سال پدر امام حسین، خلیفه مسلمانان و مقیم کوفه بوده است. طبیعی است که مردم کوفه باید تصوری از او و خاندانش می داشتند. حسین فرزند امام علی(ع) فرزند فاطمه زهرا(س) دختر محبوب پیامبر(ص)در مدینه زندگی می کرد و بسیاری از کوفیان، کسانی بودند که خود از اهالی مدینه یا اطراف و نواحی آن بودند و رفت و آمد به مدینه داشتند. بسیاری برای حج رفته بودند. بنابرین وقتی سخن از شناخت امام حسین (ع) در میان کوفیان می گوییم، چیزی نیست که ربطی به رسانه ها داشته باشد. آن روزگار، در امر شناخت همین ارتباط همین بود و همین مقدار کافی بود. - از نظر تاریخى چرا امام حسین با وجود آن که مکه برای داشتن فرصت مناسب تبلیغ دیدگاه خود انتخاب کرده بود ناگهان مکّه را ترک کرد؟/ و آیا این گفته صحت دارد که امام حجش را نیمه تمام گذاشت؟ ترک مکه دو علت داشت: نخست احتمال قتل امام توسط عوامل حکومت یزید، دوم رسیدن خبر آمادگی کوفه و اصرار مسلم بر تعجیل پیش از آن که مشکلی برای شهر پیش آید که از قضا مشکل هم پیش آمد. بنابرین این دو علت اساسی مربوط به علت ترک مکه است که هر دو هم در تواریخ آمده است. اما نیمه تمام گذاشتن حج تقریبا فاقد معناست، یعنی این که کسی مثلا حج تمتع را آغاز کرده باشد و نیمه تمام بگذارد چنین فرضی نه از نظر فقهی شدنی است نه امام چنین کرد. امام روز هشتم ذی حجه از مکه خارج شد، و گزارشی از این که امام به جز عمره مفرده که وقت ورود به مکه هر کسی موظف به انجام آن است، و ربطی به حج تمتع ندارد، «عمره تمتع» که مقدمه اعمال حج و محرم شدن برای رفتن به عرفات در روز نهم است، انجام نداده بود. بنابرین ظاهرا باید گفت قصد انجام فریضه حج را در آن سال نداشته و به احتمال آماده سفر بوده چنان که روز هفتم آن را اعلام کرد. - آيا مردم كوفه قبل از حكومت يزيد (در زمان معاويه) هم از امام دعوت كرده بودند؟ یک سوم مردم کوفه در زمانی که واقعه عاشورا اتفاق افتاد، شیعه بودند یا دست کم به اهل بیت (ع) تمایل داشتند و حکومت آنان را می خواستند. تشیع این افراد، غالبا از زمان امام علی (ع) و تربیت نسل بعد در دامان شیعیان قبلی بود. آنان از پس از شهادت امام علی (ع) و ماجرای صلح، کما بیش به دنبال قیام و مبارزه بودند. نمونه اش اقدامات حجر بن عدی بود. البته مبارزه آنان بیشتر منفی و عادی بود. وقتی امام حسن به شهادت رسید، نامه تسلیتی برای امام حسین نوشتند و علاقه خود را به ایشان ابراز کردند، اما امام حسین هم راه برادر را در مواجه به معاویه ادامه داد. این بود تا معاویه مرد و یزید به خلافت رسید و زمینه فراهم شد. بنابرین می توان گفت که کوفه، کانون شمار زیادی شیعه انقلابی بوده که آتش مخالفت با امویان را زیر خاکستر حفظ کرده بودند و با مرگ معاویه و آمدن یزید، آن را علنی کردند. - تقسيمبندي حزبي (قبيلهاي) مردم كوفه به چه شكل بود؟ چه گروههايي قدرت بيشتري داشتند، آنها هم براي امام نامه نوشته بودند؟ دو نوع ترکیب جمعیتی برای کوفه وجود داشت: یکی قبایلی که افراد هر قبیله زیر نظر روسای قبایل بودند و هنوز هم بخش عمده ای از عراق به همین شکل است. دوم مذهبی یا به اصطلاح امروز طائفی که شامل جمع شیعیان، طرفداران مذهب مورد حمایت حکومت و احیانا خوارج بودند که گروه اول بسیار اندک بودند. البته مذهب مورد حمایت حکومت، لزوما یک دست نبود. برخی از همان جمع مخالفت دولت هم بودند، اما با شیعیان و خوارج متفاوت بودند. تصمیم گیری سیاسی در این دو ترکیب، در مرحله اول با نظام قبایلی و در مرحله بعد تقسیمات مذهبی و طائفی بود. اینها روی یکدیگر تاثیر می گذاشتند اما هر دو در جای خود موثر بودند. آنچه امویان از آن استفاده کردند، فشار آوردن روی روساء و شرفای قبایل بود که از طریق آنان مردم را کنترل کنند. طبعا نمی توانستند صد درصد کنترل کنند، اما به اندازه ای بود که روی تصمیمات عمومی سیاسی تاثیر بگذارند. در زمانی که دولت ضعیف بود، شیعیان بر اساس باورهای شیعی، مؤثر بودند و شماری از مردم هم به آنان پیوستند، اما با آمدن ابن زیاد، سیستم قبایلی وارد میدان شد و امتیازات خاص مالی که به آنان داده شد. طبعا با فشار حکومت، شیعیان محدود شدند. افرادی هم که از مردم به آنان پیوسته بودند جدا شدند.
- اگر كوفيان بر بيعت خود ميماندند، چه مزيتي داشت؟ امكان به دست گرفتن حكومت بود؟ (با وجود مخالفاني چون يزيد، عبدالله بن زبير و...) نباید تصور کرد کوفه فقط یک شهر کوچک با مثلا سی چهل هزار آدم بوده است، کوفه مرکز خلافت شرق بود و تمام ایران و بخش های مختلف آن به علاوه عراقین، یعنی کوفه و بصره و نواحی مختلف آن زیر سلطه کوفه بود. اگر کوفه یکپارچه می شد، گامی به جلو بود، اما تمام کار نبود. به دلیل آن که زمانی مختار بر همین شهر تسلط یافت، اما نتوانست تا آخر پیش برود. با این حال، فعالیت سیاسی به همین صورت است. همین که شما پایگاه مهمی را بدست بیاورید فعالیت خود را آغاز می کنید. باقی راه را باید با فشردگی ادامه داد، اما نمی توان همه چیز را قطعی دانست.
- اگر كوفه يك شهر نظامي بوده و مردم آن عموما نظامي بودند، چطور از ترس جان بيعت شكستند؟ کوفه یک شهر نظامی نبود، یک اردوگاهی بود که چهل پنجاه سال پیش از حادثه کربلا، برای نظامیان عرب ساخته شده بود که همراه خانواده به آنجا آمده، مقیم شده، و برای جنگ به نقاط مختلف شرق اعزام می شدند. بنابراین خانواده های آنان در آن شهر بودند و به تدریج این اردوگاه موقت تبدیل به یک شهر دایمی شد و در ردیف دیگر شهرها درآمد. البته شهری که روزگاری مردان آن نظامی بودند و حالا هم شمار قابل توجهی به حکم ادامه فتوحات، هنوز نظامی بودند. فرض کنیم نظامی باشند، مگر اینها ترس ندارند؟ مگر اینها نباید از ترس بیعت کنند؟ طبیعی است که آنها در جبهه های بیرونی فعال بودند، اما این مسأله به امور داخلی آنان بر می گشت، آن هم در شرایطی که خانواده های آنان نیز در شهر بودند. مقصود این است که آنها هم مثل مردم سایر شهرها بودند و در مقابل اجبار و زور با توجه به اختلافاتی که با یکدیگر داشتند، نقاط ضعف ایمانی و بسیاری از مسائل دیگر، نگران حمله شام و فشارهای امویان و به خصوص ابن زیاد بودند. اینها البته توجیه بیعت شکستن و دم تیغ دادن نواده پیامبر (ص) و کسی که خودشان او را دعوت کرده اند نمی شود. خبرآنلاین/ 2014
۰۶/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
چرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟
چرا ایرانیان از امام حسین ع دفاع نکردند چرا حسین کوفه را برگزید چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود چرا امام حسين ع كوفه را انتخاب كرد آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند مثلا ايران يا يمن بهتر است در پاسخ بگوییم کوفه امام را ااستعلامات ندای ایرانیان نرسیده است |اخبار ایران و جهان
استعلامات ندای ایرانیان نرسیده است سخنگوی وزارت کشور گفت بیشتر بررسیهای اسناد حزب ندای ایرانیان انجام گرفته اما پاسخ برخی استعلامات هنوز نیامده است کد خبر ۴۴۴۳۰۰ تاریخ انتشار ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۲ - 24 October 2014 سخنگوی وزارت کشور گفت بیشتر بررسیهای اسناد حزب ندای ایرانیاتفاهم نامه حمایت از توسعه زیرساختهای تنگه واشی به امضا رسید
تفاهم نامه حمایت از توسعه زیرساختهای تنگه واشی به امضا رسید تهران بزرگ- ایرنا- آیین امضای تفاهم نامه حمایت از توسعه زیرساختهای منطقه نمونه گردشگری تنگه واشی بین صندوق مهر امام رضا ع استان تهران و شرکت تعاونی گل نرگس روستای جلیزجند فیروزکوه برگزار شد به گزارش روز شنبه ایرنا پچرا ایرانیان باستان "مهرگان" را جشن میگرفتند؟
یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۴ استاد تاریخ دانشگاه فردوسی دلایل برگزاری جشن باستانی مهرگان در ایران باستان را تشریح کرد دکتر فاطمه جهانپور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان در خصوص فلسفه جشن مهرگان در ایران باستان اظهار کرد در گذشته ایرانیان دو فصچرا سيدالشهدا(ع) تنها ماند؟ (بخش اول)
چرا سيدالشهدا ع تنها ماند بخش اول يزيد شخصيتي است كه طرفداران او نيز نتوانستهاند برايش مدحي بگويند حتي خيلي از اهلسنت هم يزيد را واجب اللعن ميدانند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز در زيارت عاشورا به امام حسين ع اينگونه خطاب ميكنيم &laqدستور کار صحن علنی مجلس/ رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر
سیاسی مجلس دستور کار صحن علنی مجلس رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس قرار دارد به گزارش خبرگزاری مهر دستور جلسات هفتگی مجلس شورایاعلام آمادگی هلالاحمر برای حمایت درمانی از قربانیان اسیدپاشی
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۲ معاون بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت هلالاحمر از آمادگی برای کمک به امر درمان و تامین داروهای مورد نیاز قربانیان اسیدپاشی خبر داد به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا دکتر سیدرضا رئیسکرمی با اشاره به این که وفاق جمعی در کشور برای محکومیت اعمالی چون اسیدپاشیستاره اسپانیایی بایرن همچنان در جاده بدشانسی تیاگو: چرا باید مرتب من آسیب ببینم؟/سامر: کل بایرن در همه حال از
ستاره اسپانیایی بایرن همچنان در جاده بدشانسیتیاگو چرا باید مرتب من آسیب ببینم سامر کل بایرن در همه حال از آلکانترا حمایت میکندستاره اسپانیایی تیم فوتبال بایرن مونیخ یک هفته بعد از بازگشتش به تمرینات باردیگر مصدوم شد و نیاز به عمل جراحی پیدا کرد به گزارش خبرگزاری فارس بدبیاریکی از خدماتی که ایرانیان خارج از کشور باید به مملکت می کردند و نکردند
یکی از خدماتی که ایرانیان خارج از کشور باید به مملکت می کردند و نکردند وبلاگ > جعفریان رسول - این فقط یکی از هزاران است و بیشتر فرهنگی است کاری که نشده و مع الاسف نشانگر دو چیز است هم ضعف بینش ما و هم تنبلی مفرط در نگارش بارها پیش خودم فکر کرده ام اگر طی یک صچرایی حمایت ضعیف بانکها از تولید چرا بانکها به بنگاه تبدیل شدند؟!
چرایی حمایت ضعیف بانکها از تولیدچرا بانکها به بنگاه تبدیل شدند تا زمانی که فعالیتهای سوداگرانه و غیرمولد با اتخاذ سیاستهای مناسب اصلاحی کنترل نگردد تلاش برای دیکته نمودن به نظام بانکی برای تخصیص بیشتر منابع به تولید از موفقیت لازم برخوردار نخواهد بود چندی است عدم حمایت نظنشست خبری شب شعر «بر آستان اشک» حبیبی: شعر آئینی بعد از انقلاب در دوران اوج است/ سیاهپوشان ادبی برا
نشست خبری شب شعر بر آستان اشکحبیبی شعر آئینی بعد از انقلاب در دوران اوج است سیاهپوشان ادبی برای عزاداری سیدالشهداءدبیر شب شعر بر آستان اشک گفت شب شعر بر آستان اشک نوعی سیاهپوشان ادبی است تا شاعران و مداحان اهلبیت ع علاوه بر اثبات ارادت خود برای برگزاری باشکوه عزاداری سیگزارش فارس از افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی روشن شدن چراغ جشنواره با تقدیر از جواهریان و علیدوستی
گزارش فارس از افتتاحیه هشتمین جشنواره فیلم پروین اعتصامیروشن شدن چراغ جشنواره با تقدیر از جواهریان و علیدوستی پخش درخت در حمایت از کودکان غزهآیین افتتاحیه هشتمین جشنواره ملی و چهارمین جشنواره ی بین المللی پروین اعتصامی در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان با تقدیر از دو بازیگر جوانوظیفه دولت حمایت از قربانیان اسیدپاشی اصفهان است
وظیفه دولت حمایت از قربانیان اسیدپاشی اصفهان است معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده عصر روز گذشته با سهیلا جورکش یکی از قربانیان حادثه اسیدپاشی اصفهان در بیمارستان شهید چمران تهران ملاقات کرد به گزارش نامه نیوز شهیندخت مولاوردی در دیدار با این قربانی اسیدپاشی اصفهان ضمن اظوبلاگ آینده از آن حزب الله چند کلام با کاسبان اسیدپاشی/ چرا ۸۸ نگران «امنیت» نشدید؟
وبلاگ آینده از آن حزب اللهچند کلام با کاسبان اسیدپاشی چرا ۸۸ نگران امنیت نشدید با تمام توان به رقیب حمله میکنید و دریغ از یک جو اخلاق نگرانِ امنیت شدهاید چرا ۸۸ نگران امنیت نبودید چرا وقتی آن رهگذر را فقط به جرم ریش داشتن برهنه کردید و قصد به آتش کشیدنش را داشتید یادتافرمانده سپاه سیدالشهداء استان تهران:بسیجیان دلداده انقلاب بوده و در جهت تعالی آن ایثار می کنند
فرمانده سپاه سیدالشهداء استان تهران بسیجیان دلداده انقلاب بوده و در جهت تعالی آن ایثار می کنند تهران بزرگ - ایرنا - فرمانده سپاه سیدالشهدا ع استان تهران گفت بسیجیان دلداده انقلاب بوده و در جهت تعالی آن از تمام وجود خویش ایثار می کنند به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا ایننینوا شهادتگاه سیدالشهداء(ع)
نینوا شهادتگاه سیدالشهداء ع به این مطلب امتیاز دهید آخرین منزلگاه کاروان حسین ع که به شهادتگاه تبدیل شد از نواحی کوفه در عراق سرزمینی بود از منطقه «طف» که در غرب شمال شهر کوفه و مشرق رود دجله قرار داشت نینوا دشت بود و ناحیه بیابانی و پر بود از تپه های باستانیعبدی در نشست خبری اتحادیههای بزرگ دانشجویی: نیلی گزینه اصلی روحانی برای وزارت علوم نیست/حمایت از برخورد با خا
عبدی در نشست خبری اتحادیههای بزرگ دانشجویی نیلی گزینه اصلی روحانی برای وزارت علوم نیست حمایت از برخورد با خاطیان اسیدپاشیدبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل گفت وزارت علوم سهمیه اصلاحطلبان تندرو است نیلی گزینه اصلی برای وزارت علوم نیست و وزارت علوم توسط افراد-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها