تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827542157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد احیای واجبات فراموش‌شده نیاز به عزم ملی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
احیای واجبات فراموش‌شده نیاز به عزم ملی دارد
امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه در فروع دین مبین اسلام هستند که با جدی نگرفتن و به فراموشی سپردن آن، به مرور زمان جامعه به سمت گمراهی پیش می‌رود و احیای آن نیاز به عزم ملی دارد.

خبرگزاری فارس: احیای واجبات فراموش‌شده نیاز به عزم ملی دارد



به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، جامعه امروز ما آنقدر در روزمره‌گی‌ها و رفاه غرق شده است که خیلی چیزها را به فراموشی سپرده و هنوز خیلی‌ها نسبت به وجود و وظایف انسانی خود آگاه نیستند، زمانی می‌رسد که به اطراف خود می‌نگرند و سردرگمی را با تمام وجود احساس می‌کنند و نمی‌دانند که خود نیز یکی از عوامل این سردرگمی‌ها هستند. انسان برای پیمودن مسیر زندگی خود نیاز به یک برنامه هدفمند، مسیریاب و چراغ هدایت دارد، این برنامه‌ها از آغاز زندگی بشر تاکنون در قالب مکتب، و دین و آیین توسط فرستادگان خداوند تقدیم بشر شده و به مرور زمان پیروان خاص خود را پیدا کرده است، اما دین مبین اسلام به همراه کتاب هدایت‌بخش قرآن، ضمن اینکه مخالف سایر ادیان الهی نیست و برای آنها احترام خاصی قائل است بلکه یک دین جامع و کامل برای تمام ادیان و مکاتب بشری است که حتی رسولان سایر ادیان نیز پیروان خود را به آمدن پیامبر خاتم و دین و کتاب او مژده دادند. این دین جهانی، دارای ارکانی است که امت شیعه آن را به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌کند که اصول دین بر مبنای عقیده است و فروع دین نیز واجب است. اصول دین به ترتیب شامل توحید، عدل، معاد و نبوت و فروع دین شامل  نماز، روزه، حج، زکات، خمس، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولا، تبرا است. ارکان دین اسلام از نظر اهل تسنن نیز شامل پنج اصل است که آنها را شرط لازم و کافی برای مسلمان شدن می‌دادند؛ نخستین آن شهادتین یعنی اقرار به یگانگی خدا و نبوت پیامبر اسلام است و در دو جمله لا اله الا الله و محمد رسول‌الله خلاصه می‌شود و چهار اصل دیگر نیز شامل نماز، روزه، زکات و حج است. *شیعیان چه کسانی هستند؟ شاید هر کدام از ما تعریف خاصی از شیعیان داشته باشیم و خود را نیز شیعه بنامیم اما لازم است تا این تعریف را از زبان صاحبان همین مکتب بشنویم. امام رضا(ع) فرمودند: شیعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الآخِذُونَ بِقَولِنا، المُخالِفُونَ لاِعدائِنا، فَمَنْ لَمْ یَکُن کَذلِک فَلَیسَ مِنّا. شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.  با نگاهی به زندگی پیامبر اسلام و امامان معصوم(ع) به روشنی می‌توانیم برنامه زندگی خود را از سیره آنها استخراج کنیم و به عنوان یک مسیریاب مطمئن با یک برند اصیل در تمامی فعالیت‌های خود به همراه داشته باشیم. *ایراد مهم دینداری از کجا آغاز می‌شود؟ نقطه آغازین اشتباه ما در دینداری از آنجا است که فکر می‌کنیم وقتی به خدا و پیامبرش اعتقاد داریم و از عدالت هم استقبال می‌کنیم و می‌دانیم که دنیای دیگری هم بعد از مرگ وجود دارد و دوباره برانگیخته خواهیم شد؛ بنابراین ما یک مسلمان واقعی هستیم و دیگر همه چیز تمام شده است. اما فراموش کردیم که اعتقاد به اصول دین، تازه اول راه است و عقل سلیم اگر به توحید و عدل و معاد و نبوت اعتقاد راسخ دارد؛ شیرینی آن را با فروع دین درک می‌کند و مَثل آن مانند نگین و انگشتر است. همین که از خود بپرسیم چرا نماز می‌خوانیم و روزه می‌گیریم؛ خیلی زود به اصول دین می‌رسیم و اگر از خود بپرسیم حالا که اصول دین را پذیرفتیم باید چه کنیم؟ باز هم به واجبات یا همان فروع دین می‌رسیم. *واجبات فراموش‌شده با نگاهی به فروع دین در می‌یابیم که در طول سال از همه واجبات صحبت می‌شود و به چشم می‌آیند اما به امر به معروف و نهی از منکر توجه چندانی نمی‌شود و تنها عده خاصی هستند که این فریضه را انجام می‌دهند. ما فراموش کردیم که امر به معروف و نهی از منکر نیز مانند نماز و روزه واجب است و ترک آن، گناه محسوب می‌شود و شاید هم در طول روز این فریضه را در مواجهه با افراد زیادی از جمله دوستان و آشنایان، ادا کنیم اما خودمان هم ندانیم که کار ما مصداق امر به معروف و نهی از منکر بوده است؛ بنابراین شناخت این فریضه نیز لازم است. *امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن در کتاب آسمانی قرآن آیات زیادی درباره امر به معروف و نهی از منکر آمده است که هر کدامشان یک درس بزرگ و هدایتگر است. در آیه 104سوره آل عمران آمده است: «وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند، و آنها همان رستگارانند. در آیه 110 سوره آل عمران نیز آمده است:«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ» شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده‌اید؟ امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل کتاب ایمان آورند، برای آنها بهتر است، عده‌ کمی از آنها با ایمانند و بیشتر آنها فاسق‌اند. در آیه 79 از سوره مائده آمده است: «کانُوا لا یَتَناهَوْنَ عَنْ مُنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما کانُوا یَفْعَلُونَ» آنها از اعمال زشتی که انجام می‌دادند، یکدیگر را نهی نمی‌کردند، چه بدکاری انجام می‌دادند. در آیه 157 سوره اعراف می‌خوانیم: «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» همانا که از فرستاده، پیامبر «امی» پیروی می‌کنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است می‌یابند، آنها را به معروف دستور می‌دهد و از منکر باز می‌دارد، اشیاء پاکیزه را برای آنها حلال می‌شمرد و ناپاکی‌ها را تحریم می‌کند، و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آنها بود بر می‌دارد؛ پس کسانی که به او ایمان آوردند و حمایت و یاریش کردند و از نوری که با او نازل شده بود پیروی نمودند، آنان رستگارانند. در آیه 44 سوره بقره آمده است: «أتامرون الناس بالبر و تنسون أنفسکم و أنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون» آیا مردم را به نیکی دعوت می‌کنید اما خودتان را فراموش می‌کنید؛ با اینکه شما کتاب را می‌خوانید، آیا نمی‌اندیشید؟ در آیه 263 سوره بقره نیز آمده است: «قول معروف و مغفره خیر من صدقه یتبعها أذی و الله غنّی حلیم» گفتار پسندیده و عفو از بخششی که آزاری به دنبال آن باشد، بهتر است، و خداوند بی‌نیاز و بردبار است. *امر به معروف از دیدگاه ائمه معصومین علیهم السلام امام محمد باقر (ع) فرمودند: «ان الامر بالمعروف والنهی عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج‌الصالحین، فریضه عظیمه بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و نتیصب‌الاعداء و یستقیم الامر» امر به معروف و نهی ازمنکر، راه انبیا و روش صالحان است، فریضه بزرگی است که فرائض دیگر به وسیله آن اقامه می‌شود و راه و روش انسان را مصون از خطا و کسب و کار اورا حلال می‌کند، ستم‌ها را جبران و زمین را آباد می‌سازد، به وسیله این فریضه از دشمنان، عدالت و انصاف خواسته می‌شود و همه امور استوار و در مسیر درست قرار گیرد». پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «ما اعمال البر عند الجهاد فی سبیل‌الله الا کنفثه فی بحر بحی وما جمیع اعمال البر و الجهاد فی سبیل‌الله عندالامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثه فی بحر لجی» همه کارهای نیک نسبت به جهاد در راه خدا، مانند قطره‌ای است در برابر دریای پهناور، و همه کارهای نیک به جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی ازمنکر چون قطره‌ای در برابر دریای پهناور». پیامبر اسلام در حدیثی دیگر فرمودند: « من امر بالمعروف و نهی عن المنکر فهو خلیفه‌الله فی‌الارضه و خلیفه رسول‌الله و خلیفه کتابه» کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خداوند در زمین و جانشین رسول خدا و جانشین کتاب خدا است. حضرت علی (ع) فرمودند:«من کانت فیه ثلاث سلمت لله الدنیا و الاخره، یأمر بالمعروف و یأتمر به و ینهی عن المنکر و ینتهی عنه و یحافظ علی حدود‌الله اجل علا» هر کس سه خصلت در او باشد دنیا و آخرتش سالم می‌شود، اول امر به معروف کند و خود نیز به آن عمل کند، دوم نهی از منکر کند و خود هم ترک نماید، سوم نگهبان حدود خداوند بزرگ باشد. امام صادق (ع) فرمودند: «صاحب الامر بالمعروف یحتاج إلی ان یکون عالمًا بالحلال والحرام » آمر به معروف در کار خود، نیازمند به شناخت حلال وحرام است. *شرایط آمران به معروف و ناهیان از منکر امام صادق (ع) فرمودند: این تکلیف برعهده کسی است که توانمند، مورد اطاعات، عالم به معروف و منکر باشد، نه برفرد ضعیفی که خود، راه به جایی نمی‌برد». حضرت علی (ع) فرمودند: «همواره امرکننده به معروف ونیکی‌ها باش و همچنین خودت عامل به معروف باش، نکند که تو از کسانی باشی که مردم را به نیکی دعوت کنی در حالی که خودت ترک کننده معروف باشی که در این صورت مرتکب رفتار گناهی شدی که به واسطه آن مورد خشم پروردگارت قرار خواهی گرفت». حضرت محمد (ص) فرمودند: به درستی که خداوند متعال مومن ضعیفی را که دین ندارد دشمن می‌دارد، مومن ضعیف کسی است که نهی از منکر نمی‌کند». *بی‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر در مقطعی از زمان با نگاهی به وضعیت اجتماعی و فرهنگی امروز کشورمان به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت فعلی، بازتابی از عملکرد کند و مقطعی در گذشته است. در برهه‌ای از زمان بحث امر به معروف و نهی از منکر به خوبی انجام می‌شد اما از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت چندانی نمی‌شد و حتی در برخی موارد مانند درگیری‌های لفظی یا فیزیکی که بین طرفین صورت می‌گرفت، افراد وابسته به ستاد امر به معروف و نهی از منکر را خاطی می‌دانستند و مخاطب را تبرئه می‌کردند! به مرور زمان، گویا عده‌ای ناامید شده و حتی دیگر خبری از ستادهای امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان‌ها نبود تا حدی که تابلوهای این ستاد را نیز جمع‌آوری کرده و فعالیت آنها به صورت پنهانی بود *امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر فرمودند: «در امر به معروف و نهی از منکر شأن و مرتبه اجتماعی افراد مهم نیست و هر کس از هر قشر و طبقه اجتماعی موظف است دیگران را از هر قشر و طبقه اجتماعی که باشند، امر به معروف و نهی از منکر کند به هر فردی لازم است که امر به معروف کند، اگر یک فرد خیلی به نظر مردم مثلاً پایین، یک فردی که به نظر مردم خیلی اعلامرتبه هم هست، اگر از او یک انحرافی دید، بیاید بایستد در مقابلش و بگوید این کارت انحراف بود، نکن. امام راحل افراد را از تجسس و تعقیب مردم به بهانه امر به معروف و نهی از منکر برحذر داشت و فرمود:« هیچ کس حق ندارد به بهانه کشف جرم و مبارزه با فساد به تعقیب مردم یا تجسس در کار آنها بپردازد، رفتن و جاسوسی کردن و تجسس نمودن برخلاف اسلام است از طرفی تظاهر به فسق و خلاف شرع هم خلاف شرع است، هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمانان و تعدی از ضوابط شرعیه کند، فقط باید به وظیفه نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند.» وی همچنین با تاکید بر اینکه خلاف از هر کسی که سر بزند فرقی ندارد و باید به او گوشزد شود، خاطرنشان کردند:« همه ملت موظف‌اند که نظارت کنند بر این امور، نظارت کنند اگر من یک پایم را کج گذاشتم بگویند پایت را کج گذاشتی، اگر دیدند که یک کمیته‌ای خدای نخواسته خلاف مقررات اسلام دارد عمل می‌کند، بازاری باید اعتراض کند، کشاورز باید اعتراض کند، روحانیون و علما باید اعتراض کنند، اعتراض کنند تا این کج را راست کنند، اگر دیدید یک معمم برخلاف موازین اسلام خدای ناخواسته می‌خواهد عمل بکند، همه موظف‌اند که جلویش را بگیرند، همه باید مراعات این مسئله را بکنند، توجه داشته باشند که مبادا من یک کلمه برخلاف مقررات اسلام بگویم، اعتراض کنند، بنویسند، بگویند.» *امر به معروف و نهی از منکر در کلام رهبری رهبر معظم انقلاب همواره ضمن تاکید بر ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و انجام آن توسط همگان، تمامی ابعاد این موضوع را نیز در مجالس و فرصت‌های مختلف، تببین کردند. ایشان در سخنانی فرمودند:«امروز امر به معروف و نهی از منکر، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی شما است، مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسئله نماز یاد گرفتنی است و شما باید بروید و مسائل آن را یاد بگیرید، در هر مورد، اینکه در کجا و چگونه، باید امر به معروف و نهی از منکر کرد مسائلی وجود دارد. در جامعه اسلامی در تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر با لسان است، اما اگر کار به برخورد بکشد آن دیگر به عهده مسئولان است، چیزی که جامعه را اصلاح می‌کند همین نهی از منکر زبانی است... راه مقابله با انحرافات قدرتهای استکباری، پایبندی به اصول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر و حرکت‌های حزب اللهی است.» رهبر معظم انقلاب در بحث امر به معروف و نهی خطاب به مسئولان قضایی و انتظامی گفتند: "من عرض مى‌کنم که مأمورین رسمى چه مأمورین انتظامى و چه مأمورین قضایى، حق ندارند از مجرم دفاع کنند، باید از آمر و ناهى شرعى دفاع کنند، همه‌ى دستگاه حکومت ما باید از آمر به معروف و ناهى از منکر دفاع کند، این، وظیفه است." * فساد عناصر بدلی برای چرکین کردن روحیه نیروهای حزب‌اللهی رهبر انقلاب همچنین خطاب به آمران به معروف و ناهیان از منکر، توصیه کردند: البته جوان حزب‌اللهى هم باید باهوش باشد، باید چشم‌هایش را باز کند و نگذارد کسى در صفوف او رخنه کند و به نام امر به معروف و نهى از منکر، فسادى ایجاد نماید که چهره‌ حزب‌اللَّه را خراب کند، باید مواظب باشید،این به عهده‌ى خودتان است، من یقین دارم و تجربه‌هاى این چند سال هم نشان داده تا نیروهاى مؤمن و حزب‌اللهى براى انجام کارى به میدان مى‌آیند، یک عده عناصر بدلى و دروغین، با نام اینها در گوشه‌اى فسادى ایجاد مى‌کنند تا ذهن مسؤولین را نسبت به نیروهاى مؤمن و حزب‌اللهى و مردمى چرکین کنند." *مراتب امر به معروف و نهی از منکر از نگاه رهبری رهبر انقلاب در بخسی از سخنان خود درباره مراتب امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشتند: امر و نهی، فقط زبان و گفتن است؛ البته یک مرحله قبل از زبان هم دارد که مرحله قلب است و اگر آن مرحله باشد، امر به معروف زبانی، کامل خواهد شد، وقتی که شما برای کمک به نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می‌کنید مثلا احسان به فقرا، صدقه، رازداری، محبت، همکاری، کارهای نیک، تواضع، حلم، صبر و می‌گویید این کارها را بکن، هنگامی که دل شما نسبت به این معروف، بستگی و شیفتگی داشته باشد، این امر شما، امر صادقانه است. ایشان در ادامه فرمودند: اگر خدای نکرده دل با زبان همراه نباشد، آنگاه انسان مشمول این جمله می‌شود که «لعن الله الامرین بالمعروف التارکین له »، کسی که مردم را به نیکی امر می‌کند، اما خود او به آن عمل نمی‌کند؛ مردم را از بدی نهی می‌کند، اما خود او همان بدی را مرتکب می‌شود؛ چنین شخصی مشمول لعنت خدا می‌شود؛ این چیز خیلی خطرناکی خواهد شد. *شهدای امر به معروف و نهی از منکر از صدر اسلام تا کنون شهدای زیادی در راه امر به معروف و نهی از منکر داشتیم، حضرت علی (ع) خود بارزترین نمونه در این مورد هستند که دشمنان نتوانستد سخنان روشنگرانه او در راه احیای مبانی اسلام را تحمل کنند و در نتیجه ایشان را به شهادت رساندند. امام حسین(ع) و یارانش نیز یکی دیگر از شهدای امر به معروف و نهی از منکر هستند و اهل بیت ایشان نیز ادامه دهنده این راه بودند به طوری که خطبه‌های آتشین حضرت زینب (س) در دربار یزیدیان، نمونه‌ای بی‌بدیل از احیای امر به معروف و نهی از منکر و تبیین قیام عاشورا است. سیدالشهدا (ع) بارها هدف خود از قیام علیه حکومت یزید را به روشنی بیان کردند، آن حضرت در جمع یاران خود و سپاهیان حُر، فرمودند:« ایها الناس، ان رسول الله (ص) قال: من رأی سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله، ناکثا لعهد الله، مخالفاً لسنة رسول الله (ص)، یعمل فی عباد الله بالاثم و العدوان، فلم یغیر علیه بفعل و لا قول کان حقاً علی الله ان یدخله مدخله.... ألا و انّ هؤلاء قد لزوموا طاعة الشیطان و ترکوا طاعة الرحمن و اظهروا الفساد و عطلو الحدود و استاثروا بالفی و أحلو حرام الله و حرموا حلاله و انا احق من غیر.» ای مردم! رسول خدا (ص) فرمود: هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده و عهد خدا را می‌شکند، خلاف سنت رسول خدا رفتار می‌کند و در میان بندگان خدا به گناه و ستم عمل می‌کند، ولی او (شخص مسلمان) سکوت اختیار کند و نه از راه کردار و نه از راه گفتار اورا سرزنش نکند و در مقام انکار و عیب‌گویی برنیاید، بر خداوند است که او را به کیفر و سزای همان ستمگر محکوم کند. آگاه باشید که این طائفه ستمگر و حکام جابر بنی‌امیه، پیوسته از شیطان پیروی نموده و طاعت او را بر خو لازم دانستند و اطاعت رحمان را ترک گفتند و زشتی و فساد را ظاهر نمودند و حدود خدا را تعطیل کردند و غنایم و «فی» را که متعلق به همه مسلمین است اختصاص به خود دادند و حرام خدا را حلال شمردند و حلال خدا را حرام شمردند،  و من از غیر خودم سزاوارترم. همچنین امام حسین (ع) در وصیت‌نامه خود به برادرش محمد بن حنفیه هدف از قیامش را چنین اعلام کردند: «انی لم أخرج أشراً و لابطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی محمد صلی الله علیه و آله، أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدی و سیره أبی علی بن ابی طالب علیه السلام.» من خروج نکردم از برای هوسرانی و نه از برای استکبار و خود خواهی و سرکشی، و نه از برای فساد و خرابی و نه از برای ظلم و ستم و بیدادگری، بلکه خروج من برای اصلاح امت جدم محمد (ص) است، من می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و سنت جدم و آیین و روش پدرم علی بن ابیطالب رفتار کنم، پس هر که مرا بپذیرد و قبول کند پس خداوند سزاوارتر است به حق و هر که مرا در این امر رد کند، پس من صبر و شکیبایی پیشه می‌گیرم تا آنکه خداوند میان من و میان این جماعت حکم به حق فرماید. طبق آمارهای ارائه شده در کشورمان نیز از سال 69 تا کنون افراد زیادی در راه فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند که عبارتند از، ناصر ابدام، کمال ولی‌زاده، رشید آقایی‌دوست، قدرت‌الله محمدی، تقی اسدی خوشکارسرانی، غلام‌رضا بهمئی، قاسم سجادیان، ناصر احدی، هادی محبی، تیمورحسن‌زاده، محمدعلی قاسم‌زاده، فرخ‌رضا فقیهی‌فر، محمود توفیقیان، غلام‌رضا زبونی، علی خلیلی و مسعود مددخانی. *بسیاری از مشکلات امروز ما ناشی از درک نکردن امر به معروف و نهی از منکر است مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ اسلام و انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما ناشی از درک نکردن این فریضه است. حجت‌الاسلام ستار علیزاده با بیان اینکه آثار و برکات فریضه امر به معروف و نهی از منکر بسیار فراوان است، افزود: احیای ارزش‌ها و فرایض دینی، تجارت سهل و سالم در بازار، آسانی کسب و کار، امنیت، محبت و دوستی از آثار امر به معروف و نهی از منکر است. *اسیدپاشی قطعا یک امر مذموم است وی درباره حوادث اخیر در اصفهان، اظهار داشت: اسیدپاشی قطعا یک امر مذموم و ناپسندی است که با هیچ یک از معیارهای دینی، فقهی و حقوقی ما مطابقت ندارد. حجت‌الاسلام علیزاده درباره نسبت دادن حوادث اسیدپاشی به افراد حزب‌اللهی، گفت: این قطعا یک دروغ محض است زیرا هیچ فرد متدین و انقلابی چنین عملی را مرتکب نمی‌شود و هنوز هم ثابت نشده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در ادامه گفت:  هفته نخست محرم هفته امر به معروف و نهی از منکر است، مجلس هم در حال قانونی کردن این موضوع است و طبیعی است که دشمنان نیز بیکار نمی‌نشینند و دست به توطئه می‌زنند. وی اضافه کرد: عمل غیر منطقی و غیر دینی اسیدپاشی برای مقابله با رویکرد جدید ما برای مبارزه با فساد و بی‌بند و باری است، دشمن می‌داند که گرایش دنیای امروز به معنویت بیشتر شده است، این کار را انجام دادند تا اسلام و دین را بد کنند و یک نوع استفاده ابزاری از موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. این مسئول درباره بحث‌هایی چون آرایش عاشورایی، اظهار داشت: عده‌ای نشسته‌اند و برای اینکه لذت محرم و عشق به امام حسین (ع) را به کام مردم مومن و عاشق اهل بیت (ع) تلخ کنند، دست به کارهایی می‌زنند که یکی از آنها همین بحث آرایش عاشورایی است تا برخی از جوانان عامد و ناآگاه ما با آرایش خاصی وارد دسته‌ها و مراسمات عزاداری شوند و قبح این قبیل کارها را از بین ببرند. وی بیان داشت: تجربه نشان داده است که تعداد این قبیل افراد بسیار کم است و در واقع در بین دریای عاشوریان، حتی یک نقطه هم نیستند ولی وظیفه دستگاه‌های مربوطه است که با هرگونه ناهنجاری مقابله و برخورد کنند؛ خواه به اندازه یک سر سوزن باشد. *با امر به معروف و نهی از منکر، سبک زندگی جایگاه خود را می‌یابد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، اظهار داشت: امر به معروف ونهی از منکر یکی از فروعات دین اسلام و بر هر فرد مسلمان در صورتی که شرایط لازم و آمادگی آن را داشته باشد، یک تکلیف است. حجت‌الاسلام عباس‌علی ابراهیمی تصریح کرد: شرایط فریضه امر به معروف و نهی از منکر از نظر دینی به چهار شرط است؛ اول اینکه فرد معروف و منکر را بشناسد، این کار تداوم داشته باشد، احتمال تاثیر داشته باشد و مفسده‌ای در پی نداشته باشد که اگر این شرط‌ها آماده بود شخص موظف است که امر به معروف و نهی از منکر کرده و دستورات دینی را تبلیغ کنند. وی تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به خوبی ادا شود، مفهوم سبک زندگی دینی و مقابله با بزهکاری جایگاه خود را پیدا می‌کند. این مسئول با بیان اینکه در ماه محرم زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر بیشتر است، گفت: امام حسین (ع) نیز هدف مهم قیام خود را احیای این فریضه اعلام کرده و فرمودند:" أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر". وی در ادامه گفت: ماه محرم فرصتی است که همه ما باید در چگونگی و چرایی عاشورا اندیشه کنیم به ویژه همین فریضه امر به معروف و نهی از منکر و آن را در مقایسه با مقتضیات زمان بسنجیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان داشت: از افراط و تفریط در ترویج عاشورا بکاهیم؛ از ارزش‌هایی که به نام عزاداری ولی در حقیقت دون شان کربلا و عاشورا است مانند قمه‌زنی، علم و کتل و تمثال‌های نامناسب خودداری شود. وی در پایان گفت: با حضور در مجامع عزاداری ضمن گرامیداشت شهدا و اسرای دشت کربلا و استفاده از معنویات آن، برای احیای امر به معروف ونهی از منکر نیز کوشا باشیم و مبلغ این فریضه مهم باشیم تا نام خود را در دفتر عاشوراییان و عاشقان امام حسین (ع) ثبت کنیم. *سخن آخر امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز و روزه و سایر فروعات دین واجب شرعی است، قوانین دولتی کمک بزرگی به این امر می‌کند، ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر باید فعالیت آشکار و پنهان خود را توامان داشته باشند، تبلیغات و فرهنگ‌سازی برای تبیین آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر در جامعه انجام شود تا با یک عزم ملی به احیای فریضه مظلوم و فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر برویم.   =============   گزارش از آزاده بابانژاد ============= انتهای پیام/86001

93/08/06 - 04:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن