واضح آرشیو وب فارسی:الف: آیا امام حسین(ع) فریب خورده و دچار ذلت شده بود؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
یک نکته اخلاقی بر اساس دروس عاشورایی آیت الله آقا مجتبی تهرانی به نقل از خبر: امام حسین نه خودش مغرور بود، فریب خورده بود و نه کسی را فریب داد. عوامل فریب را هم به کار نمیگرفت؛ بلکه بر عکس، می خواست فریب خوردگان را دستگیری کند. در عباراتی که امام حسین در خطبه هایش، چه در بین راه و چه در روز عاشورا به کار برده است این مطلب وجود دارد. در منزل بیضه که حضرت خطبه را خواندند، اواخر فرمایشاتش می فرماید: «الْمَغْرُورُ مَنِ اغْتَرَّ بِكُم» فریب خورده کسی است که فریب شما را بخورد. اینجا حضرت هنوز به کربلا نرسیده است و تصریح می کند. می خواهد به اینها بگوید که این را بدانید که من فریب شما را نخوردم. «الْمَغْرُورُ مَنِ اغْتَرَّ بِكُم» می گوید من فریب شما را نخوردم، به صراحت هم می گوید. حضرت چند جا این فرمایش را دارد، من این را به عنوان نمونه خواندم.در مناجات امام حسین که تقریبا آخرین جملاتی است که امام در روز عاشورا فرمود، این جملات هست. در آنجا دارد که «اللهم احكم بيننا و بين قومنا فإنهم غرونا و خذلونا و غدروا بنا و قتلونا و نحن عترة نبيك و ولد حبيبك» اینجا امام حسین نمی خواهد بگوید که اینها من را گول زدند«غرّونا» حالا می گویم این حرف سر از کجا در می آورد. برخورد اینها با من یک برخوردی بود که می خواهند یک کسی را فریب دهند. امام حسین نمی خواهد بگوید اینها من را گول زدند و من هم گول خوردم که به اینجا آمدم. «غرّونا و خذلونا». ما در عرفیّاتمان هم داریم که وقتی مثلاً دو نفر با هم صحبت می کنند، یکی می گوید فلانی آمده می خواهد من را گول بزند، معنایش این نیست که من گول خوردم؛ او می خواهد من را گول بزند، یعنی برخوردش، برخوردی است که گویی می خواهد من را فریب دهد. «غرّونا» معنایش این است که اینها با من برخوردی کردند که می خواهند شخصی را فریب دهند. برخورد اینها با من یک چنین برخوردی بود. لذا «غرّونا» معنایش این نیست که من مغرور شدم و دیدید حضرت در راه برگشت گفت: مغرور آن کسی است که فریب شما را بخورد. هنوز به کربلا نرسیده است، در راه، آنجا جلوی لشکر حر بعد از نماز صبح آن خطبه را می خواند.آیا امام حسین(ع) ذلیل بود؟اگر این حرف را نپذیرید من از شما سؤالی میکنم که وقتی امام حسین می فرماید:«غرّونا و خذلونا» خذلونا یعنی چه؟ یعنی من را خوار کردند؟ «خِذل» همان خواری است. یعنی سرم کلاه گذاشتند و من فریبشان را خوردم، من را هم خوار و ذلیل کردند، یعنی ذلت پذیرفتم. خوب این را چگونه معنایش می کنی؟ اگر «غرّونا» را اینطور معنا کنید که اینها من را فریب دادند و من هم فریب خوردم، آن «خذلونا» را چه کار می کنید؟ باید او را هم همینطور معنا کنید. باید بگویید آنها من را خوار کردند من هم خوار شدم؟! آن وقت چنین آدمی روز عاشورا در آن خطبه معروفش می گوید: «هيهات منا الذلة» اینها که با هم تناقض دارد. روز عاشورا امام حسین فرمود: «ألا و إن الدعيابنالدعي قد ركز بين اثنتين بين السلة و الذلة و هيهات منا الذلة یأبی الله ذلک لنا».امام حسین(ع) منجی مغرورینامام حسین تمام تلاشش این بود که دستگیری کند؛ می خواست فریب خورده ها را، مغرورها را از ورطه غرور بیرون بکشد. امام حسین ضد غرور و فریب بود. نه فریب خورد، نه فریب داد، می خواست فریب خورده ها را نجات دهد. چون ریشه غرور جهالت است، امر بر انسان مشتبه شده است و حضرت می فرماید: «وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا». همه فریب خورده ها دست به دست هم دادند، بر علیه حسین(ع)دست به یکی کردند حسین(ع) فریب خورده نبود، دست فریب خورده ها را می گرفت. «و قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى» که امام صادق در زیارت اربعین این جملات را می گوید.بنابراین یکجا نخواهید دید که امام حسین فریب خورده باشد. از آن اوّل حرکت تا آخر حرکتش همه را حساب شده می دانست، تمام روی مبانی اش بود؛ لذا امام حسین(ع) جمله به جمله و کلمه به کلمه حرف هایی که زده است همه حساب شده است. حرکتی دقیق داشته است و به آنچه که واقعاً هدفِ این حرکت بود، رسید. در مورد این سخن امام که فرمود: «خذلونی» هیچ وقت امام حسین نمی گوید من خوار شدم، این سخن مخالف با نص آن چیزی است که در روز عاشورا فرمود:«ألا و إن الدعيابنالدعي قد ركز بين اثنتين بين السلة و الذلة و هيهات منا الذلة» من خواری بپذیرم؟! اصلا و ابدا.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]