تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799675581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تابلوي ورود ممنوع بازار کار براي فارغ التحصيلان کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ مهر ۱۳۹۳ (۱۱:۱۲ق.ظ)
رقابت سياسي تاسيس دانشکده کشاورزي به کجا مي رسد؛ تابلوي ورود ممنوع بازار کار براي فارغ التحصيلان کشاورزي گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، هر کشوري براي حفظ تماميت ارزي و امنيت خود، اولين موضوعي را که بايد مدنظر قرار دهد تامين امنيت غذايي مردمانش است. ايران جزو کشورهايي است که از لحاظ علم و دانش کشاورزي چيزي کم ندارد و اما مشکل اين است که مديريت مناسب ندارد!
در سال هاي اخير يکي از اتفاقاتي که در کشور به وضوح قابل مشاهده است، توسعه ناهمگون علمي و دانشگاهي بوده که معلوم نيست هدف از اين توسعه چه چيزي بوده است زيرا ايجاد دانشگاه در روستاهاي کشور در عين حال که مي تواند سبب افزايش سطح فرهنگ و دانش جامعه شود، مي تواند خساراتي نيز به دنبال داشته باشد.
در سال هاي گذشته در هر کجا که زمين خالي وجود داشت با بنا کردن يک ساختمان 3 تا 4 طبقه، يک دانشگاه تاسيس کرديم تا به دنيا بگوييم که کشوري دانش بنيان بوده و هيچ چيز از ديگران کم نداريم.
در انجام اين مهم هم احتمالا هند را الگوي خود قرار داده و فکر کرديم چون اين کشور يک ميليارد نفري در هر کوچه و خيابان، يک دانشگاه يا کالج بنا کرده است؛ چرا ما نکنيم! اما يادمان رفت که سيستم آموزشي و اهداف هندي ها با کشور ما کاملا متفاوت است.
هندي ها به دنبال بالا بردن دانش مردم خود و به تبع آن صادر کردن دانش به جهان هستند و ما تنها به فکر گرفتن دانشجوي بيشتر براي دريافت شهريه هستيم؛ زيرا که اداره دانشگاه خرج دارد. هيچ فکر علمي در اجراي اين سياست وجود نداشت. تنها و تنها منافع مادي و معنوي در اني خصوص برجسته است.
اما انتقاد ها به افزايش دانشگاه ها و پذيرش دانشجو براي اين نيست که با علم و آموزس مخالفت مي شود، بلکه براي اين است که با انباشت علم در بين جوانان ايراني بدون اينکه کاري برايشان مهيا باشد، مخالفت مي شود.
به طور مثال؛ در رشته کشاورزي، که متاسفانه امروزه در هر دانشگاه حداقل 2 تا 3 گرايش آن در 3 مقطع از کارداني تا ارشد، تدريس مي شود، هدف از درس خواندن چيست؟ آيا مهندس کشاورزي را براي نشستن بر پشت فرمان تاکسي شهري مهيا مي کنيد؟ آيا مهندسان کشاورزي را براي بالا بردن ضريب توليد در بخش کشاورزي آموزش مي دهيد؟
آخر در بخشي که حتي وزير آن، مدرک کشاورزي ندارد، اين همه کارشناس و کارشناس ارشد، براي چه موضوعي نياز داريم. در بخشي که به گفته متوليان با تجربه اش، هيچ زمين و آبي براي کشت و کار وجود ندارد، اين همه مهندس بيکار براي چه تربيت مي شوند؟
در سال هاي نه چندان دور به تمام فارغ التحصيلان بخش کشاورزي، زمين به صورت اجاره به شرط تمليک يا فروش با مبالغ پايين و اقساط بلند مدت تحويل مي شد، که البته عملا سال هاست که چنين اتفاقي ديگر نمي افتد! دليل آن را که جويا شديم در جواب گفتند زميني وجود ندارد که آن را واگذار کنيم؟!
سجادي معاون آب، خاک و صنايع وزارت کشاورزي در واکنش به اين سوال خبرنگار خبرگزاري موج، گفت:ما هيچ زميني در کشور نداريم که امکانات براي کشت داشته باشد، اما بي کار افتاده باشد!
البته وي اين مطلب را نيز گفت که قرار است در آب هاي مرزي اقدامي انجام شود، که اگر تحقق پيدا کند، احتمالا مي توانيم زمين عرضه کنيم!
اين متولي بخش کشاورزي که به مانند ساير مسئولين اين بخش گفتگو با رسانه ها را تنها از نوع تصويري دوست دارد در ادامه بر اين نکته تاکيد کرد که: در حال حاضر هيچ زمين آماده اي نداريم که به افراد بدهيم.
البته چيز عجيبي نيست که رشته هاي حوزه غذا مورد بي مهري دولتي ها قرار گيرند زيرا در آموزش عالي کشور چيزي که مهم است افزايش تعداد دانشجو براي بالا بردن شهريه است نه براي استفاده از دانش افراد!
در حوزه دامپزشکي نيز همين اتفاق افتاده است يعني در سه مقطع کارداني، کارشناسي و ارشد هزاران هزار دانشجوي دختر و پسر در دانشگاه هاي دولتي، آزاد، غير انتفاعي، علمي و کاربردي و خيلي خيلي آزاد ( دانشگاه هاي خودگردان)مشغول به تحصيل هستند اما بعد از فراغت از تحصيل آقايان شغلي را انتخاب مي کنند که با مدرکشان هيچ سنخيتي ندارد.
و در اين بين هنوز هيچ مسئولي نمي داند که چرا اين همه مدرک براي اين رشته صادر مي شود وقتي تنها مدرک دکترا حق کار و فعاليت دارد.
البته گفتني است که براي رفتن به مقطع دکترا نيز نمي توان مقطع به مقطع درس خواند يعني يا دکتراي حرفه اي قبول مي شويد و يا...!
در بخش کشاورزي اوضاع از اين حيث کمي بدتر است يعني شما مي توانيد مقاطع مختلف را بخوانيد و دکترا بگيريد اما؛ به هر حال نه کاري وجود دارد و نه زميني که بتوانيد بر روي آن کشاورزي کنيد.
متاسفانه نبود برنامه روشن براي بخش کشاورزي که نه مربوط به امسال بلکه قدمتي 100 ساله دارد، در اواخر اين قرن شمسي گريبان ايران را خواهد گرفت.
سالانه بيش از 1000 مهندس کشاورزي و تحصيلکرده دامپزشکي از هزاران دانشگاه دولتي و غير دولتي فارغ التحصيل مي شوند اما کاري برايشان وجود ندارد.
يکي از مشکلاتي که تنها در حوزه کشاورزي احساس مي شود، نبود قوانين حمايتي از درس خوانده هاي اين بخش است، يعني شما تا زماني که مهندس عمران و شهرسازي و معماري نباشيد نمي توانيد در بخش خانه سازي فعاليت کنيد يا تا زماني که داروساز نباشد نمي توانيد داروخانه داشته باشيد يا تا زماني که مدرک خلباني نداشته باشيد نمي توانيد کاپيتان هواپيماي مسافربري باشيد اما؛ اگر همه اين ها نبوديد، نگران نباشيد زيرا در بخش کشاورزي به تنها افرادي که اهميت داده نمي شود، متخصصان بخش است و تازه اگر متخصص باشيد به شما کار نمي دهند و متوليان اين بخش عاشقانه غير متخصص ها را دوست دارند.
از اين رو نبايد تعجب کرد که در توليد محصولات کشاورزي و باغي و دامي هر سال پس رفت کرده و به جاي افزايش توليد با کاهش روبه رو مي شويم.
کشاورزي تنها بخشي است که براي گرفتن مجوز فعاليت و کار در بخش هاي مختلف آن، تنها چيزي که نياز ندارد، تخصص است!
يعني اگر بي سواد بودي و پول يا رانتي براي گرفتن وام کم بهره کشاورزي داشتيد، براي اينکه در اين حوزه مشغول به فعاليت شويد، کفايت مي کند.
حتي تشکيل نظام مهندسي کشاورزي هم نتوانست اين حوزه را از اين مشکلات که گرفتارش شده خارج کند.
شايد اغراق نباشد اگر بگوييم از هر 10 فعال بخش کشاورزي تنها 1 نفر داراي تخصص و مدرک در حوزه کشاورزي است و 9 نفر ديگر يا پول دارند و يا...!
جالب ترين اظهار نظري که از سوي متوليان کشاورزي در زمينه کار و اشتغال شد را مشاور عالي وزير کشاورزي در گفتگو با موج ابراز داشت.
محمد شريعتمدار در پاسخ به سوال خبرنگار موج در مورد اينکه چرا به فارغ التحصيلان بخش کشاورزي اهميتي داده نميشود و چرا زمين براي کار به ايشان نمي دهيد؟ چنين پاسخ داد: آيا زميني براي کشاورزي وجود دارد که واگذار شود، نمي دانم!
وي ادامه داد: بايد ابتدا ببينيم که اساسا زميني وجود دارد که هم آب داشته باشد و هم بي کار ، بعدا فکر کنيم که چرا به فارع التحصيلان زمين نمي دهيم!
به هر حال خبرنگار خبرگزاري موج در اين گفتمان متوجه نشد، که اولا زمين داريم و نمي دهيم؟ دوما چه کسي مي داند که زمين داريم و نمي دهيم؟ سوما اساسا در ايران وقتي وزارت کشاورزي از اوضاع زمين هاي قابل کشتش خبر ندارد، پس چه کسي خبر دارد.
و در آخر اين سوال ما را کسي جواب دهد که چرا وقتي زمين براي کشاورزي نداريم، منابع آب محدود است، کار براي اشتغال مهندسان کشاورزي نداريم و اساسا براي فعاليت در اين بخش تخصص نياز نيست! چرا اين همه دانشکده کشاورزي در کشور داريم؟!!!

محمد علي رفيعي








»
تصاویر مرتبط













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن