تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799456830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ سرد ایران و عربستان/ امریکا تا دوسال آینده به ایران حمله نمی‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


تحلیلگر جرس:
جنگ سرد ایران و عربستان/ امریکا تا دوسال آینده به ایران حمله نمی‌کند
مشکلات بسیاری در بشقاب اوباما در خاورمیانه قرار دارد که نخواهد یکی از با ثبات‌ترین کشورهای منطقه را هم وارد جنگ کند. بنابراین حداقل در دو سال آینده که اوباما سر کار هست جنگی بین ایران و آمریکا رخ نمی‌دهد.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، وب‌سایت "جرس" در گفتگو با دکتر مهرزاد بروجردی، مؤسس مطالعات خاورمیانه در دانشگاه "سیراکیوز" در نیویورک به موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرداخته است.

    وی درباره تاثیر تغییرات ژئوپلیتیک منطقه و ظهور داعش بر فضای گفتگوهای ایران و غرب مدعی می‌شود: «به هر حال ایران و غرب به دلیل این‌ که خود را در یک مبارزه مشترک با گروه داعش می‌دانند این موضوع را به مسئله هسته‌ای پیوند زده‌اند. البته این مسئله بیشتر از سوی ایران بوده تا آمریکا، زیرا آمریکا در تلاش است تا مسئله اتمی و داعش را از همدیگر مجزا کند.»

    مهرزاد بروجردی می‌افزاید: «دلیل آن هم این است که مشکلاتی که چه در رابطه با سیاست آمریکا در مورد داعش و همچنین پیوندهای منطقه‌ای‌ آن وجود دارد لزوما همخوانی با مذاکرات اتمی با ایران ندارد. دو طرف یک دشمن مشترک دارند و مبارزه با این دشمن مشترک نیازمند همکاری است و نیازی هم ندارد این همکاری علنی و مستقیم باشد. همانگونه که در گذشته در دو مورد یعنی بیرون راندن طالبان و مسئله جایگزنی آقای مالکی در عراق شاهد همکاری این دو بودیم و منافع ایران و آمریکا با هم مشترک شد و هر دو طرف بدون همکاری مستقیم این کار را انجام دادند و نتیجه‌ای هم که به دنبالش بودند توانستند به دست بیاورند.»

    وی بدون در نظر گرفتن این موضوع که داعش دست پرورده برخی کشورهای عرب منطقه بوده و در برخی موارد مورد حمایت آمریکا نیز بوده است، بحران داعش را عاملی برای بالا بردن قدرت چانه زنی ایران در دور جدید مذاکرات می‌داند و می‌گوید: «ایران بازی خود در مذاکرات را بر این مبنا گذاشته که غرب را قانع کند؛ بدلیل اینکه غرب با مسئله داعش روبروست و می‌خواهد ابتدا مسئله اتمی را حل و فصل کند تا بعد با همکاری ایران به مسئله داعش بپردازد. اما واقعیت این است که وقتی سیاست‌های ایران را در مورد داعش مرور می‌کنیم، به نظر می‌رسد تنها اهرم چانه زنی بوده تا اینکه یک سیاست دقیقی را به غرب ارائه دهند و اینکه مشخص کنند با چه برنامه‌ای می‌خواهند برای مبارزه با داعش با غرب همکاری داشته باشند. ضمن اینکه رهبر ایران مرتب پیدایش داعش را به تلاش غرب برای دامن زدن به نفاق بین شیعیان و اهل تسنن نسبت داده است.»

    استاد دانشگاه سیراکیوز در پاسخ به این سوال که آیا مسئله داعش به عنوان طرحی برای دگرگونی خاورمیانه از سوی غرب می باشد، می‌افزاید: «من فکر نمی‌کنم پیدایش داعش توطئه‌ای از طرف نیروهای مختلف بوده است. واقعیت مسئله این است که همه دارند این اتهامات را به همدیگر نسبت می‌دهند؛ یعنی ایران انگشت اتهام را بسوی آمریکا، اسرائیل، عربستان و قطر می‌گیرد و دیگران هم به همین شکل. اما واقعیت این است که باید فرا‌تر به این تحلیل‌ها نگاه کرد. ما امروز با یک "جنگ سرد در خاورمیانه" روبرو هستیم و توانایی‌های دولت‌ها را هم در عرصه پاسخ دادن به نیازهای اقتصادی شهروندانشان و هم در عرصه حفظ مرزهای خود شاهدیم. بنابراین داعش به نوعی فرزند ناخلف جنگ‌های سوریه و عراق و بحران‌های جنگ سردی است که در منطقه بوجود آمده است. از همین رو آنچه که امروزه معادلات بازی را سخت کرده این است که هر دو طرف (ایران و غرب) با مشکلات عدیده‌ای در رابطه با همکاری روبرو هستند.»   [این در حالی است که طرح جغرافیای خلافت اسلامی داعش در منطقه تطبیق زیادی با نقشه آمریکایی خاورمیانه جدید دارد.]

    وی در ادامه بدون درنظر گرفتن ماهیت تکفیری داعش که خاستگاهی سعودی - سلفی دارد،  می‌گوید: «همه کشور‌ها از جمله ایران و آمریکا و عربستان و ترکیه و روسیه در مقابل دشمن مشترک داعش متفق القول هستند اما مشکلاتی سبب می‌شود که نتوانند ائتلاف لازم را با هم داشته باشند.»

    بروجردی درباره مشکلات آمریکا برای دعوت ایران به ائتلاف ضد داعش بر این باور است: «دولت اوباما اگر بخواهد ایران را به این ائتلاف ضد داعش دعوت کند با مخالفت بسیاری از گروه‌ها به خصوص جمهوری خواهان در درون آمریکا مواجه خواهد بود. دوم اینکه مخالفت کشورهای مهم متحد آمریکا از جمله عربستان و قطر و بیشتر کشورهای سنی مسلک را به همراه خواهد داشت. سومین مشکل هم این است که ایران دارد از حکومت بشار اسد دفاع می‌کند و دعوت کردن ایران به ائتلاف یک تناقض جدی را به دنبال خواهد داشت.»

    وی همچنین به دلایل عدم تمایل ایران برای پیوستن به این ائتلاف اشاره کرده و می‌گوید: «ایران فکر می‌کند که از یک‌طرف می‌تواند قدرت داعش را کم کند اما از سوی دیگر متحدش یعنی بشار اسد را از دست خواهد داد. ضمن اینکه کشورهای دیگر عربی که در این ائتلاف حضور دارند به همراه ترکیه به دنبال سرنگونی بشار اسد هستند.»   [ناگفته پیداست که دولت سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی چون النصره و داعش گوی سبقت از دیگر کشورهای عربی و دولت‌های غربی ربوده است]
    این استاد دانشگاه ساکن نیویورک وجوه مشترکات ایران و آمریکا در معادلات منطقه‌ای و جهانی را بر شمرده و می‌گوید: «علاقه اصلی ایران این است که از سقوط دولت‌های حاکم در عراق و سوریه جلوگیری کند. ضمنا ایران می‌داند که قدرت گرفتن داعش می‌تواند به ضربه خوردن حزب الله در لبنان منتهی شود؛ به هر حال متاسفانه لبنان کشوری بوده که در بخش زیادی از تاریخ فعلی خود همواره در مواجه با یک جنگ داخلی قرار داشته است. داعش می‌تواند چشم انداز این مسئله را بیشتر کند.»

    وی می‌افزاید: «در خصوص علایق آمریکا هم می‌توان این عوامل را برشمرد که آمریکا مانند ایران علاقه‌مند نیست که دولت عراق سقوط کند و نگران این است که اقتدار داعش و اینکه یک منطقه‌ای را تحت خلافت خود داشته باشد زمینه حملات تروریستی آینده در آمریکا را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر آمریکا نگران بی‌ثباتی در کشورهایی مانند اردن و لبنان هست. همکاری مبارزه با داعش این امیدواری را برای آمریکا رقم می‌زند که شاید بتوانند موضع ایران در رابطه با بشاراسد را تغییر دهد. به عبارت دیگر همانگونه که به نوری مالکی گفتند که دوران شما تمام شده و از لحاظ سیاسی بازنشسته شوید، ممکن است چنین کاری را با اسد انجام دهند. به اصطلاح شخص اسد برود و نه لزوما کل حکومت سوریه آنچنان که مورد نظر ایران است.»   [شایان ذکر است که ادعای هماهنگی و همکاری بین ایران و آمریکا بر سر خلع قدرت از نوری مالکی تا کنون از سوی هیچ یک از طرفین مطرح نگردیده است.]

    بروجردی درباره این طرح آمریکا که به ایران اجازه می‌دهد بخش بیشتری از تاسیسات هسته‌ای را به حالت فعال حفظ کند ضمن اینکه توانایی تولید هسته ای‌اش را کاهش دهد، می‌گوید: «به نظر می‌رسد دعوا بر سر تعداد سانتریفیوژ‌ها و مقدار ذخیره غنی شده اورانیوم توسط ایران است. تا آنجایی که من اطلاع دارم گویا بحثی الان شکل گرفته بر سر اینکه ایران بتواند تعداد زیادتری از سانتریفیوژهای خود را نگه دارد ولی از ذخیره غنی شده اورانیوم کم کند. البته به نظر می‌رسد این راه حل منطقی است با درنظر گرفتن اینکه رهبر ایران هم یک خواسته حداکثری در مورد تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز ایران در آینده مطرح کرده است.»

    وی درباره پذیرش نفوذ ایران در منطقه و دادن امتیازاتی به ایران توسط غرب، می‌افزاید: «این یک نگرانی اصلی است که به خصوص کشورهای عربی دارند. نگرانی آن‌ها این است که حل و فصل مذاکرات هسته‌ای سبب خواهد شد که آمریکا هم اقتدار منطقه‌ای ایران و هم مسئله ایران هسته‌ای را بپذیرد که این مسئله به نوبه خود می‌تواند ماندگاری دولت‌های سوریه و عراق را هم به همراه داشته باشد؛ از سوی دیگر با درنظر گرفتن جو حاکم بر منطقه که من نام آن را جنگ سرد در خاورمیانه گذاشته‌ام که دو ضلع اصلی این مسئله ایران و عربستان هستند و رقابت این دو کشور آن چیزی نیست که با مسئله اتمی حل و فصل شود.»   [روشن است که قدرت نفوذ ایران در منطقه و جهان ناشی از استحکام ساختار سیاسی و فرهنگی نظام و پیشرفت های چشمگیر علمی و تکنولوژیکی در جهان می‌باشد.]

  استاد دانشگاه سیراکیوز آمریکا در تبیین سطوح رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان، بر این باور است: «رقابت ایران و عربستان در چند سطح وجود دارد. در سطح ایدئولوژیک و مسئله اختلافات شیعه و سنی، در مورد مسئله نفت که عربستان جنگ قیمت را با ایران ایجاد می‌کند و همین موضوع بر ایران که مشمول تحریم‌ها هم هست فشار زیادی وارد کرده است. در مورد مسائل منطقه‌ای هم رقابت بین این دو در کشورهایی مانند بحرین، یمن، عراق و سوریه در جریان است. این مسئله که نیروهای طرفدار ایران در صنعا، بیروت و دمشق و بغداد بر سر کار هستند و یا چشم انداز این را دارند که در بحرین هم بر سر قدرت بیایند برای حکومت عربستان این تصور را بوجود آورده که توسط نیروهای طرفدار ایران دارد محاصره می‌شود. بنابراین اگر از این منظر به مسئله نگاه شود حل و فصل مسئله اتمی لزوما می‌تواند منجر به برطرف شدن اختلافات این کشور‌ها و برداشتن جنگ سرد شود.»

    وی می‌افزاید: «این مسئله هم نیازمند یک بازنگری بسیار اساسی‌تر از سوی ایران و عربستان در رابطه با سیاست منطقه‌ای آن‌ها دارد و اینکه اگر بر روی مسئله مبارزه با داعش به این توافق رسیدند که با یکدیگر همسو عمل کنند باید دید آیا بعد از آن حاضرند مسائل دیگر را به نوعی حل و فصل کنند یا نه؟ که با توجه به رقابت دیرینه ایران و عربستان از زمان انقلاب تا الان من بر این مسئله خوش بین نیستم.»

    وی در باره چشم انداز شکست برای مذاکرات اتمی و امکان جنگ آمریکا با ایران، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم تا زمانی که آقای اوباما سر کار هستند علاقمند به جنگ با ایران باشند و به اندازه کافی مشکلات در بشقاب ایشان در منطقه خاورمیانه قرار دارد که نخواهند یکی از با ثبات‌ترین کشورهای منطقه را هم وارد جنگ کنند. بنابراین حداقل در دو سال آینده که آقای اوباما سر کار هستند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و بعد از آن باید دید در انتخابات آمریکا آیا نیروهای جمهوری خواه بر سر کار خواهند آمد یا نه؛ و یا تا آن زمان بحران‌های منطقه‌ای به کجا خواهد رسید. از همین رو، چشم انداز جنگ بسیار بعید است اما آنچه که می‌تواند رخ دهد تکرار گذشته است یعنی اگر مذاکرات هسته‌ای به سر انجام نرسد تحریم با شدت بیشتری بر علیه ایران ادامه پیدا خواهد کرد و غرب سعی می‌کند از لحاظ اقتصادی ایران را به زانو در بیاورد.»

    مهرزاد بروجردی در پایان این گفتگو می‌افزاید: «باید توجه داشت تفاوتی که امروزه بوجود آمده این است که تحولات تکنولوژی سبب شده آمریکا به یکی از بزرگ‌ترین نیروهای تولید کننده نفت در دنیا تبدیل شود و وابستگی خود را نسبت به نفت در مقایسه با گذشته پایین بیاورد. این بدین معناست که وقتی وابستگی بزرگ‌ترین اقتصاد دنیای به نفت وارداتی کم می‌شود در نتیجه کشورهایی مانند ایران و بقیه کشورهای اوپک مجبور خواهند شد که سقف تولید نفت خود را پایین بیاورند و انتظار این است که در اوایل سال میلادی آتی ما شاهد این باشیم که اوپک مجبور باشد باز سقف تولید خود را پایین بیاورد و این ضربات بیشتری به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد.»


   
104
 




۲۹/۰۷/۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن