تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804534925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلسه درمانی مسئولان برای مقابله با مصرف قلیان در بروجرد/ مصوباتی که دود می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان گزارش خبری؛
جلسه درمانی مسئولان برای مقابله با مصرف قلیان در بروجرد/ مصوباتی که دود می شوند
بروجرد - خبرگزاری مهر: در حالی مصرف قلیان در میان جوانان بروجردی رو به افزایش گذاشته است که مسئولان با جلسه درمانی و عدم اجرای مصوبات تاکنون توفیق چندانی برای مقابله با این معضل نداشته اند.



به گزارش خبرنگار مهر، شیوع مصرف دخانیات به خصوص قلیان در سالهای اخیر به عنوان یک عادت ناپسند در سطح شهرستان و به ویژه در میان جوانان بروجردی تبدیل شده است که استمرار این روند نیازمند چاره اندیشی متولیان و فرهنگسازی است. در این راستا مسئولان امر در جلسات مختلف کارگروه بهداشت و درمان مصوباتی را به تصویب رسانده اند که عدم اجرای این مصوبات نشان می دهد که با جلسه درمانی این چالش جدی رفع نخواهد شد. رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد عصر دوشنبه در جلسه کارگروه بهداشت و درمان با موضوع ارائه راهکار برای عدم مصرف دخانیات در شهرستان اظهار داشت: علی رغم تبلیغات گسترده در زمینه عدم مصرف دخانیات اما هنوز شاهد افزایش آمار مصرف کنندگان هستیم. لزوم جمع آوری مراکز عرضه قلیان در بروجرد محسن صیرفی افزود: وضعیت مصرف دخانیات در بین مردم به ویژه جوانان و نوجوانان تاسف بار است بطوریکه امروزه مصرف قلیلان به یک معضل همه گیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با مصرف بی رویه مواد دخانی قبح قضیه از بین رفته است به طوری که مصرف آن در بین خانواده ها یک امر عادی تلقی می شود. صیرفی با تاکید بر اینکه در آینده ای نزدیک شاهد عوارض بد ناشی از افزایش مصرف دخانیات در سطح شهرستان خواهیم بود، تصریح کرد: افزایش مصرف دخانیات در سنین پایین تر از دیگر چالشها در این زمینه است که زنگ خطری جدی محسوب می شود. وی با تاکید بر اینکه باید حساسیت موضوع را افزایش داده تا مردم به درک درستی از عوارض دخانیات برسند تصریح کرد: همچنین باید با ارائه آموزشهای لازم مضر بودن مصرف دخانیات را در جامعه ترسیم کنیم. رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد شناسایی مکانهای عمومی عرضه قلیان و جمع آوری قلیانها را یکی از اولویت های در این زمینه دانست و اظهار داشت: باید با عرضه قلیان در برخی اماکن عمومی برخورد و در کنار آن موضوع آموزش و فرهنگسازی را دنبال کرد. وی با بیان اینکه شرایط موجود در این زمینه در شهرستان قابل قبول نیست، افزود: باید ضمن برخورد با فروش و توزیع مواد دخانی در سطح شهر، عوارض ناشی از مصرف دخانیات تبیین و روشن شود. "پاکت خالی سیگار بیاور و پاکت پر سیگار ببر" صیرفی پرداخت مالیات هنگفت بابت مصرف سیگار در کشورهای دیگر را الگویی مطلوب عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه در کشور ایران کنترل کمتر شده و مصرف دخانیات افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر مغازه های عامل فروش مواد دخانی در بروجرد در یک منطقه متمرکز شده اند که کاملا غیر استاندارد هستند. صیرفی با بیان اینکه تمام دستگاههای مربوطه می بایست جلوی فعالیت اینگونه مغازه ها را در سطح شهر بگیرند، ادامه داد: برخی از دکه های موجود در سطح شهر که از سوی شهرداری مجوز فعالیت دارند نیز اقدام به فروش مواد دخانی می کنند که باید وظایفشان به آنها گوشزد و جلوی فعالیت غیرمجاز آنها گرفته شود. رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد از تبلیغات سوء مصرف دخانیات در برخی از مغازه های فروش مواد دخانی در بروجرد انتقاد کرد و افزود: در برخی از مغازه ها بر روی کاغذ نوشته اند که"پنج پاکت خالی سیگار بیاور و یک عدد پاکت سیگار ببر" که این تبلیغ سوء موضوعی غلط است که باید جلوی آن گرفته شود. وی آموزش پرسنل ادارات، ارائه سی دی های آموزشی و ساماندهی مغازه داران توزیع کننده و فروشنده مواد دخانی در سطح بروجرد را از راهکارهای موثر در راستای مبارزه با مصرف دخانیات عنوان کرد و گفت: متاسفانه مصوبات جلسات قبل در این زمینه توسط دستگاهها اجرایی نشده است. 99 درصد از جوانان اعتیاد را از مصرف قلیان و سیگار شروع می کنند کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در این رابطه اظهار داشت: مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصرف دخانیات در مکانهای عمومی منجر به جریمه نقدی خواهد شد.

جویا با اشاره به عوارض ناشی از مصرف بی رویه دخانیات در بین افراد افزود: از هر 10 نفر مبتلا به سرطان 9 نفر آنها مصرف کنندگان دخانیات هستند. وی با بیان اینکه مصرف سالانه دخانیات هر فرد ایرانی معادل هزینه تحصیل یک دانش آموز است تصریح کرد: متاسفانه امروزه مصرف سیگار از سنین 13 تا 15 سالگی شروع شده است که این موضوع باید توسط کارشناسان آسیب شناسی شود. کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: مصرف سیگار از 12.1 درصد در سال 82 به 26.22 درصد در سال 86 افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه 99 درصد از جوانان اعتیاد را از مصرف قلیان و سیگار شروع می کنند، تصریح کرد: اولین روزنه اعتیاد در جوانان مصرف قلیان و سیگار است که مصرف کنندگان خود به آن معترف هستند.  قانون می تواند حرف اول را در زمینه مقابله با مصرف دخانیات بزند مسئول بیماریهای واگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در ادامه اظهار داشت: برای عدم مصرف دخانیات در بین افراد باید آموزش را از دوران کودکی شروع کنیم. شهرام ممدوحی با بیان اینکه در مرحله اول باید آموزش های لازم در زمینه عدم مصرف سیگار ارائه شود گفت: باید توجه داشته باشیم که مصرف دخانیات مشکل مهمی بوده که امروز در جامعه شیوع پیدا کرده است.

ممدوحی با بیان اینکه قانون می تواند حرف اول را در زمینه مقابله با مصرف دخانیات بزند بیان داشت: در بخش برنامه های میان مدت و بلند مدت نیز می توان ارائه آموزشهای صحیح را مد نظر قرار داد که باید روی آن کار شود. وی کنترل مغازه ها در این زمینه را امری لازم دانست و افزود: استفاده از رسانه های گروهی، رادیو و تلویزیون، بیلبوردهای سطح شهر و...از دیگر اقدامات موثر در این زمینه است. ممدوحی افزود: تمام دستگاههای اجرایی باید نسبت به برخورد قانونی فراخور سیستم سازمانی خود وارد عمل شوند. وی گفت: اعمال سیاستهای غیر یکسان و متناقض از عوامل شیوع مصرف قلیان در بین افراد جامعه به ویژه جوانان است بطوریکه مصرف قلیان امروز در بروجرد به عنوان یک فرهنگ غلط رو به افزایش است. ممدوحی یادآور شد: امروزه دکه ها و مغازه های فروشنده مواد دخانی در سطح شهر افزایش یافته است علیرغم اینکه جوانان می دانند مصرف سیگار اعتیادآور است اما باز شاهد افزایش مبتلایان به مصرف دخانیات هستیم. جلوگیری از عرضه قلیان در مراکز گردشگری و تفریحی بروجرد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد نیز در ادامه این جلسه با اشاره به سیاست جدید اتخاذ شده این ارگان مبنی بر عدم عرضه قلیان در مراکز تفریحی اظهار داشت: اجرای سیاست میراث فرهنگی و عدم عرضه قلیان در مراکز تفریحی به حمایت تمامی دستگاهها و برخورد با قهوه خانه ها و واحدهایی که به عرضه قلیان مبادرت می ورزند بستگی دارد.

حجت اله یارمحمدی با انتقاد از شیوع مغازه های فروشنده مواد دخانی و در دسترس بودن این واحدها به سهولت ادامه داد: مصرف دخانیات در سطح شهر همه گیر شده و جوانان به قلیان براحتی می توانند دسترسی پیدا کنند. وی تصریح کرد: امروزه به این نتیجه رسیده ایم که آموزشهای ارائه شده در رابطه با عدم مصرف سیگار تکراری شده و تاثیری ندارند. یارمحمدی با بیان اینکه باید بدنبال نشان دادن مصادیق باشیم، افزود: هر گاه موضوعی تکراری شود دیگر نباید انتظار داشته باشیم تاثیر اولیه را داشته باشد. وی با بیان اینکه صرفا با گفتن اینکه "سیگار مضر است" نمی توانیم جلوی مصرف آن را بگیریم، همکاری آموزش و پرورش را در زمینه ارائه آموزشها الزامی دانست و افزود: برخی از جوانان کشیدن سیگار را امری تفننی می دانند که باید برای عدم مصرف آن بتوانیم اقلام سالم جایگزین سیگار ارائه دهیم. بنابر این گزارش در پایان این جلسه مصوب شد شورای اسلامی شهر بروجرد طی جلسه ای جداگانه دکه داران سطح شهر را دعوت کرده و وظایف اصلی آنها را به آنان اعلام کنند و همچنین شهرداری موظف شد نسبت به تبلیغ عدم مصرف دخانیات در سطح شهر اقدام و آموزشهای لازم را ارائه دهد.


۱۳۹۳/۷/۲۸ - ۱۹:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن