واضح آرشیو وب فارسی:فارس: داور نهمین جشنواره بینالمللی مریوان:
نمایش خیابانی باید منتقد باشد/ نمایش خیابانی دغدغه تماشاچی ندارد
داور نهمین جشنواره بینالمللی مریوان گفت: نمایش خیابانی باید منتقد باشد و بیپرده مسائل اجتماعی را به تصویر بکشد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رضا حامدیخواه ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی استان در مریوان اظهار کرد: نمایش خیابانی در کشور ما رشد خیلی خوب داشته و خیلی خوب مورد استقبال جامعه و هنرمندان قرار گرفته است و دلیل آن را در این میبینیم که خیلی بیواسطه و بدون هیچ امکاناتی با مخاطب خود ارتباط برقرار میکند. وی با بیان اینکه نمایش خیابانی تنها نوع نمایش است که دغدغه تماشاچی ندارد، تصریح کرد: این ظرفیت میتواند به عنوان یک فرصت طلایی برای هنرمندان مورد توجه قرار گیرد. حامدیخواه تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در حوزه زیرساخت و عمران به ویژه در بحث سالنهای نمایش عقب ماندگی عجیب و زیادی داریم به همین دلیل نمایش خیابانی شاید یک فرصت بسیار خوبی برای جبران این عقب ماندگی هاست. وی خاطرنشان کرد: در دورههای گذشته یک فرازهای خوبی را از نمایشهای خیابانی دیدهایم اما معتقدم خیلی از گروهها به صورت خودجوش کار کرده و هیچ برنامه و دورهای را نگذراندهاند. داور نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان مهمترین مانع سد راه ارتقا تئاتر خیابانی را نبود آموزش کافی دانست و بیان کرد: این گروهها که این جشنواره و حتی جشنوارههای دیگر شرکت میکنند هرچند کارهای خوبی هم گاها از آنها مشاهده میشود اما مشخص است که در طول سال رها شده و بیبرنامه جلو میآیند. وی با بیان اینکه بدون شک برای برداشت محصول باید چیزی کاشته شود، گفت: تا زمانی که ما بذر محصول را به درستی نکاریم و در مسیر رشد مراقبتهای لازم را از آن نداشته باشیم قطعا نمیتوانیم انتظار محصول خوبی را داشته باشیم. حامدیخواه افزود: نباید گروهها تنها با دانش شخصی خود حرکت کنند چرا که اگر به این صورت جلو برود سال به سال گروهها با کمی تغییر و بدون تربیت و آموزش و خروجی مثبت در این جشنوارهها شرکت میکنند اما از دانش روز و اساتید و از همه مهمتر علم دنیا به عنوان جشنوارهای که عنوان بینالمللی را یدک میکشد محرم خواهند ماند. وی با بیان اینکه یکی از رخدادهای مهمی که در این جشنواره انفاق افتاده بینالمللی بودن آن است، تصریح کرد: این بینالمللی در شرایطی ارزشمند است که نیمی از کارهایی که در جشنواره روی صحنه میرود از کشورهای مختلف جهان باشد. حامدیخواه خاطرنشان کرد: بدون شک اگر برنامهای از امروز برای جشنواره سال آینده نداشته باشیم کارهای جشنواره بعدی هم به همین منوال خواهد بود. وی افزود: برای تغییر و جهش در ارتقای سطح جشنواره باید برای گروههایی که طی دورههای گذشته این جشنواره ثابت کردهاند به تئاتر خیابانی معتقد و پایبند هستند یک استاد، مشاوره و راهنما در نظر گرفته شود تا با ارتباط هدفمند با آنها بستر رشد و بالندگی این هنر را فراهم سازند. این داور رشته نمایش تئاتر با بیان اینکه نمایش های خیابانی انواع مختلفی دارد، تصریح کرد: یکی از اصلیترین انواع آن همین نوع تئاتر است که مردم را بدون هیچ واسطهای به میان آورده و به مسائل روزی که جامعه درگیر آن است میپردازد. وی تصریح کرد: در تئاتر خیابانی باید روی موضوعاتی کار کرد که اجرا در سالن آن را فرمایشی میکند. حامدیخواه افزود: دلیل اینکه در این نوع تئاتر کار در سطح خیابانها اجرا میشود پرداختن به مسائل و مشکلاتی است که مردم در زندگی روزمره خود درگیر آن هستند و باید با مردم ارتباط برقرار کرد. وی با بیان اینکه با وجود اهمیت این مهم به عنوان یکی از شاخصههای اصلی تئاتر خیابانی متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که گروههای نمایشی دست به انتخاب موضوعاتی میزنند که سالنی هستند، خاطرنشان کرد: نمایش خیابانی باید برای خیابان نوشته شود. این مسئول با تأکید بر اینکه نمایش خیابانی باید منتقد باشد و بیپرده مسائل اجتماعی را به تصویر بکشد، اظهار کرد: متاسفانه امروزه شاهدیم که برخی گروهها این انتقاد را با اخلاقیات قاطی کرده و احساس میکنند اگر مرزهای اخلاقی را بشکنند و یا حرفهایی بزنند که در قاعده و قانون یک کشور نمیگنجد اعتقاد کردهاند. حامدیخواه در پایان تصریح کرد: به نظر من به عنوان فردی که سالها در این زمینه کار کردهام این نوعی بیاخلاقی بوده که باید با آموزش و توانمند شدن مانع این کار شد. انتهای پیام/79002/ذ40
93/07/28 - 15:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]