تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820074234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حذف مکاتبات کاغذي در بازار سرمايه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مهر ۱۳۹۳ (۱۲:۲۲ب.ظ)
حذف مکاتبات کاغذي در بازار سرمايه هشتمين همايش ملي و دومين همايش بين المللي تجارت و اقتصاد الکترونيکي روز دوشنبه با سخنراني رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در سالن همايش هاي برج ميلاد تهران ادامه يافت.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر علي صالح آبادي با بيان نقش بورس الکترونيکي در توسعه تجارت و اقتصاد الکترونيکي گفت: در بازار سرمايه استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، يکي از ضرورت هاست و بدون وجود زيرساخت هاي الکترونيکي، نمي توان شاهد توسعه بازار سرمايه کشور بود.
وي اظهار داشت: در سال هاي گذشته سعي سازمان بورس براي توسعه تالارهاي فيزيکي بوده، اما؛ هم اکنون بازار سرمايه در حوزه IT تلاش داشته است تا محدوديت هاي زماني و مکاني را از بين برده و رابطه ها را کاملا الکترونيکي کند و در اين بين تلاش براي توسعه فضاي الکترونيکي از اهميت بالايي براي سازمان بورس برخوردار است.
رئيس سازمان بورس افزود: سندي راهبردي در سازمان بورس و اوراق بهادار تنظيم شده است که هدف اصلي آن يکپارچه سازي سامانه مديريتي و عملياتي بازار سرمايه است که چشم انداز آن، امکان اطلاع رساني و توسعه فناوري اطلاعات و نظارت اثربخش از طريق کانال هاي معتبر و متنوع IT است.
وي در خصوص پياده سازي ابزارهاي آي تي در بازار سرمايه تصريح داشت: معاملات در بازار سرمايه از ساليان دور به روش الکترونيکي انجام مي شود و امکان جديدي که در سال هاي اخير به آن افزوده شده، امکان معاملات آنلاين است که مشتريان به کمک اين امکان جديد، از هر نقطه دنيا و از هر بستري کاملا مي توانند معاملات را بدون نياز به مراجعه به کارگزار انجام دهند.
صالح آبادي در اين خصوص متذکر شد: از سال 1389 با راه اندازي معاملات برخط، تعداد معامله کنندگان برخط بالغ بر 614 هزار نفر شده اند و به طور ميانگين 70 درصد از تعداد دفعات معاملات از بستر آنلاين صورت مي گيرد و در واقع 20 درصد از ارزش کل بازار سرمايه از اين طريق صورت مي پذيرد.
وي در خصوص راه اندازي سامانه پس از معاملات به همت شرکت سپرده گذاري مرکزي اشاره داشت: سامانه نگهداري دارايي مشتريان (پست تريد) نيز در حال حاضر به صورت الکترونيکي فعاليت مي کند و به همت شرکت سپرده گذاري مرکزي، نسخه جديد اين سامانه که يک محصول کاملا ملي بوده و توليد داخل است در روز 4 آبان ماه سال جاري، افتتاح مي شود که قابليت هاي متنوع تري نسبت به نسخه خارجي دارد.
صالح آبادي در خصوص ديگر سامانه اطلاع رساني بازار سرمايه عنوان داشت: سايت tsetmc سامانه اطلاع رساني بازار سرمايه است که روزانه بيش از 100 هزار نفر از آن بازديد مي کنند و اطلاعات مربوط به معاملات و سفارش ها ها را به صورت آنلاين مشاهده مي کنند و اطلاعات آن براي افرادي که پشت سيستم کارگزاري هستند و افرادي که در کامپيوترهاي شخصي آن را مشاهده مي کنند، تفاوتي ندارد.
وي در باره سايت کدال خاطرنشان کرد: سايت کدال يکي ديگر از سامانه هاي اطلاعاتي است که اطلاعات شرکت ها را در اختيار افراد قرار مي دهد و هم اکنون بيش از 100 هزار اطلاعيه در اين سامانه منتشر شده است.
صالح آبادي افزود: روزانه بيش از 25 هزار بازديد کننده وارد اين سايت مي شوند در حالي که سايت کدال اطلاعات بيش از 800 شرکت، صندوق و کارگزاري هاي مختلف را در خود جاي داده است.
سخنگوي سازمان بورس در ادامه، يکي از تمرکزهاي بازار سرمايه را بحث آموزش عنوان کرد و در خصوص سايت تالار مجازي بورس گفت: از سامانه هاي ديگر بازار سرمايه مي توان به تالار مجازي بورس ايران به نشاني irvex.ir اشاره داشت که يک سامانه آموزشي است و هم اکنون 300 هزار نفر عضو دارد و به افرادي که علاقه مند به حضور در بازار سرمايه هستند، پيشنهاد مي شود که در ابتدا عضو اين سايت شده تا با انواع سرمايه گذاري و نحوه حضور در بازار سرمايه آشنا شوند.
دبير شوراي عالي بورس در خصوص سامانه هاي تعاملي بازار سرمايه افزود: شرکت هاي کارگزاري با سازمان بورس در ارتباط دائم هستند و بايد مجوزهاي مختلفي را از سازمان بورس دريافت کنند به همين دليل، سامانه اي طراحي شده است تا تعامل با اين ذي نفعان افزايش يافته و مکاتبات کاغذي نيز از ميان برداشته شود.
صالح آبادي ادامه داد: تصور کنيد که تعداد 2 هزار شرکت بايد اطلاعيه هاي خود را به سازمان بورس ارسال کنند که هر شرکت هم در سال بيش از يک هزار صفحه گزارش ارسال مي کند که گزارش هاي شش ماهه، سه ماه، يک ساله و... شامل اين گزارش ها مي شود، در نتيجه 2 ميليون صفحه کاغذ در سال مي بايست هزينه مي شد تا شرکت ها به طور منظم با سازمان بورس در ارتباط باشند، اما؛ با تعامل الکترونيکي با شرکت ها، هم اکنون حتي يک برگ کاغذ نيز اسراف نشده و تمام تعاملات بر پايه الکترونيک صورت مي پذيرد.
وي در پايان يادآور شد: با استفاده از تمام اين زيرساخت هاي الکترونيکي، فراهم آوردن محيطي امن و قابل استناد، امري مهم براي بازار سرمايه تلقي مي شود و به همين دليل استفاده از امضاي الکترونيک در اين ميان، يکي از نوآوري هاي سازمان بورس براي ايجاد محيط امن براي سرمايه گذاران عنوان شد که بدين وسيله اطلاعات در محيط امن نگه داشته شده و از طريق مراجع قانوني نيز قابل پيگيري باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن