تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798510091




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد برپایی خیمه‌های حسینی نطنز در آستانه ماه محرم+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
برپایی خیمه‌های حسینی نطنز در آستانه ماه محرم+تصاویر
همه ساله و در آستانه ماه محرم و طبق رسوم دیرینه خیمه‌های حسینی جهت برپایی مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا در نطنز بر افراشته می‌شود.

خبرگزاری فارس: برپایی خیمه‌های حسینی نطنز در آستانه ماه محرم+تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، محرمی دیگر در راه است و در گوشه و کنار این شهرستان مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا برپا می‌شود، باز هم در مبادی ورودی هر محله، جلوی مغازه‌ها جوانان چای صلواتی و آب پخش می‌کنند تا به یاد لب‌های تشنه یگانه مظلوم عالم از عابران پذیرایی کنند. محرم که می‌آید ریش‌سفیدان و بزرگان شهر از گذشته می‌گویند و نحوه عزاداری‌های ایام قدیم را سینه به سینه به نسل جوان انتقال می‌دهند و هیئت‌ها به تکاپو می‌افتند که مراسمات محرم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنند. این ‌روزها در نقاط مختلفی از شهر هیئت‌ها و اماکن مذهبی آماده برگزاری مراسمات عزاداری محرم هستند و با سیاه‌پوش کردن در و دیوار، حال و هوای حسینی در کوچه و خیابان ایجاد شده است. اما یکی از رسوماتی که  از دیرباز در شهرستان نطنز مرسوم است و در روز جمعه قبل از ماه محرم انجام می شود، آیین زیبا و خاطره‌انگیز برافراشتن خیمه‌های حسینی در حسینیه‌ها و تکایاست.

اما یکی از رسوماتی که  از دیرباز در شهرستان نطنز مرسوم است و در روز جمعه قبل از ماه محرم انجام می‌شود، آیین زیبا و خاطره‌انگیز برافراشتن خیمه‌های حسینی در حسینیه‌ها و تکایاست. این آئین قدیمی در دو شهر بادرود و نطنز به صورت جداگانه و با برگزاری مراسم ویژه و خاصی برگزار می‌شود. در شهر نطنز چهار حسینیه مرکز شهر، ارشاد علیا، سرشک و افوشته هم‌زمان در روز جمعه با جوانان عاشق در محل حسینیه جمع شده و چادر خیمه را آماده بر افراشتن می‌کنند، بعد از آن زن و مرد و پیر و جوان در حسینیه جمع شده و با مراسم نقاره‌زنی و مداحی و حسین حسین گویان خیمه بر افراشته و طناب‌های آن در چهار طرف بسته و تزئینات داخل خیمه توسط جوانان بسته می‌شود.

و اما در شهر بادرود این آئین با نطنز کمی متفاوت است و به جای نقاره‌زنی در هنگام برافراشته شدن خیمه، چاوشان اهل‌بیت (ع) با چاوشی‌خوانی در رثای حضرت اباعبدالله فضای معنوی خاصی به مراسم می‌بخشد و مردم آماده عزاداری در ماه در محرم و صفر می‌شوند.

در همین رابطه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نطنز اظهار کرد: حسینیه‌ها محلی برای عزاداری و گردهمایی هیئت‌های محلی برای و مراسم روضه‌خوانی در ماه محرم است و این مکان بار فرهنگی و معنوی جداگانه‌ای از سایر مکان‌ها دارد. علی مشربی افزود: این فضا در ایام محرم با تزئینات موقتی که با پارچه‌های دیگر ایجاد می‌شود، چهره‌ای متفاوت پیدا می‌کند، این تزئینات شامل پوشش که سقف موقت برای اجتماعی از مردم است که از نظر سمبلیک اشاره به خیمه‌های حضرت سیدالشهدا (ع) دارد و جداره‌ها و پایین‌پوش نیز با کتیبه‌هایی از پارچه‌های ساده مزین به اشعار محتشم کاشانی، سیاه‌پوش می‌شود.

وی اضافه کرد: نقش‌مایه‌های موجود در سطح خیمه‌ حسینیه‌ها در نطنز و بادرود، دارای ارزش‌های نمادین و آیینی هستند که ریشه در فرهنگ و باورهای مذهبی در ایام محرم دارد. این تداخل شکل و رنگ و هماهنگی آن در بنا، تکایا و حسینیه‌ها و نقوش نصب‌ شده در سقف خیمه و حاشیه‌ها، حالتی معنوی را بیان می‌کند. انتهای پیام/63025/ل30

93/07/28 - 12:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن