تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816483095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درمانی به نام پیشگیری/ به بهانه زلزله های آبدانان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: درمانی به نام پیشگیری/ به بهانه زلزله های آبدانان ایلام - ایرنا - برابر اعلام مراکز علمی رسمی از جمله سامانه لرزه نگاری کشوری از 27 مرداد امسال تاکنون،1230 مورد زلزله،پیش و پس لرزه در آبدانان ،بخش ها و روستاهای تابعه این شهرستان روی داده است.


به گزارش ایرنا، از این تعداد زمین لرزه، 35 مورد بالای 4.5 تا 5.5 ریشتر قدرت داشته که در عرف علمی، دیگر به آنها پس لرزه نمی گویند، بلکه عین زلزله محسوب می شوند.
در فراز و فرودهای این روزهای پراضطراب و دهشتناک، خواب راحت از چشمان مردم محروم و رنجیده خاطر این شهرستان رخت بر بسته، زندگی عادی آنان مختل و سایه ترس و دغدغه و کابوس مرگ و آوارگی، لحظه ای مردم این منطقه را رها نکرده است.
مردم شهرستان آبدانان، بیشتر ایام شبانه روز را در فضاهای باز و در محوطه خانه های خود سپری می کنند و هیچ گاه با خیال راحت و خاطر آسوده در منازل خویش اسکان نمی یابند.
اخبار زیادی در راستای کمک به مردم و امدادرسانی به آنان از رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری و فضاهای مجازی نیز پخش شده که بخش قابل توجهی از آنها نیز خالی وعاری از حقیقت بود.
مقام های زیادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رییس ستاد بحران کشور، وزیر راه و شهرسازی گرفته تا رییس امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت بهزیستی، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نماینده ویژه رییس جمهوری و پس از آن مقام های اجرایی استان از استاندار گرفته تا تمام مدیران کل به شهرستان آبدانان سفر کرده و هر کدام نیز اظهارنظری داشتند که توسط رسانه های جمعی هم بزرگ نمایی شده است.
زلزله های سریالی شهرستان آبدانان حامل و حاوی نکات تازه و بدیعی است که می تواند در کسوت یک دایره المعارف علمی و اجرایی و عبرتی، مورد استفاده مفید مدیران کهنه کار و البته مسوولان جدید قرار گیرد و برای سال های متمادی از آن بهره گیری شود.
در مدت دو ماه از داستان زلزله در آبدانان، پیشنهادهای زیادی برای حل مشکل مردم این دیار توسط مدیران استانی، ملی و شهرستانی بر زبان آمده و حالا مقدمات بعضی از این تصمیمات آغاز شده و از اجرایی شدن بسیاری از آنان هیچ خبر و اثری وجود ندارد.
مردم آبدانان تاکنون اوج گرمای 49 درجه را در زیر چادرهای بی کیفیت پلاستیکی تحمل کرده و اینک نیز فصل سرمای سوزان را تجربه می کنند.
چادرهای گروهی زیادی از سراسر کشور به این شهرستان ارسال شد، اعتبارهای بلاعوض قابل توجهی در هیات دولت تصویب شد، تسهیلات انبوهی برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی و تجاری مورد تصویب مجلس و دولت قرار گرفت، مواد غذایی به نسبت زیادی به منطقه گسیل شد، پتو و البسه های مورد نیاز عمومی در گوشه و کنار شهرستان انبار شده است و به قول مسوولان، کار بازسازی به شدت و وحدت فراوانی در حال انجام است؛ اما واقعیت این است که همه اینها تا اینجای کار صرفا حرف است و حرف و باز هم حرف! البته به تازگی تعداد 1200 تخته چادر گروهی در بخش کلات مورموری توزیع شده است.
به یاد داریم که در هنگام توزیع چند هزار چادر مسافرتی بی کیفیت، چه ضربه ای به حیثیت مردم وارد و چه لطمه ای بر عزت نفس آنان روا شد!
عده ای از آب گل آلود، ماهی مقصود خویش را گرفته و در بلبشوی این آشفته بازار، اسب اوباشی را به جولان در آورده و همه چیز را عرصه تخت و تاز و بی ادبی خویش قرار دادند و آنچه خواستند، کردند و هر آنچه دیدند، بردند و به نام مردم، آبرو و حیثیت چندین هزار ساله این دیار با دیانت و فرهیخته را به تاراج دادند.
گرچه تعداد اندکی از این اراذل و اوباش، دستگیر و چند روزی نیز بازداشت شدند، اما جمع زیادی از آنان همچنان پرسه می زنند و مترصد اوضاع نابسامان دیگری هستند که آن معرکه را دوباره تکرار کنند و بر همت مدیران این شهرستان بخندند.
آسمان و فضای عمومی این شهرستان همچنان غبار آلود است و زمین نیز کماکان بر خود می لرزد و ساکنانش را هم شب و روز می لرزاند.
ریشتر بالای ریشتر، در حال تکرار و تکاپو است و به مردم و متولیان هشدار می دهند که حادثه در راه است و خطر همچنان باقیست. کمربندها را محکم کنید، زیر ساخت ها را ببندید، مردم را آموزش دهید، امکانات را تکمیل و نیازهای مردم را بار دیگر احصا و بررسی کنید.
اما افسوس و افسوس که انگار، این همه هشدار و لرزه زمین و اخم آسمان به گوش اهالی مسوول این دیار دلتنگ سرایت نمی کند.
قصه پایانی اینکه: وقوع زمین لرزه 5.6 ریشتری چهارشنبه هفته گذشته و ایجاد رعب و وحشت و نگرانی در بین مردم و فرار آنان به فضاهای باز، بار دیگر این حقیقت را برای مسوولان استان و شهرستان روشن و مبرهن ساخت که ای متولیان عزیز، درمان واقعه را پیش از وقوع باید یافت، حادثه در پیش است و خطر عنقریب، گرفتار روزمرگی نشوید و با هوشیاری از این حادثه تلخ جلوگیری کنید. پیشگیری کنید و منتظر وقوع حادثه نباشید چون شما امتحان موفقی در حادثه کوچک 27 مرداد پس نداده اید!
به نظر نگارنده و همه صاحب نظران و اندیشه ورزان، شخص استاندار ایلام، معاونان و مشاوران و مدیران کل و فرماندار ایشان و همه کسانی که دستی در خدمات رسانی به جامعه دارند، باید در کوتاه ترین زمان ممکن، موارد ذیل را به عنوان اقدام پیشگیرانه انجام دهند:
1. با استفاده از آرامش نسبی حاکم در منطقه و با یک ابتکار مشخص و ساز و کار موفق اجرایی، نسبت به توزیع چادر گروهی با کیفیت در بین همه خانواده های شهرستان آبدانان (بخش های مورموری، سرابباغ و مرکزی ) اقدام لازم را به عمل آورند.
2. هم اکنون قیمت یک فقره قبر در آبدانان بین سه تا چهار میلیون تومان است، پس ضرورت دارد که مدیران مربوطه قبل از ایجاد حادثه ناگوار و وقوع بحران اجتماعی، نسبت به تهیه و تعیین یک منطقه مناسب به عنوان گورستان و آرامگاه برای کشته شدگان حوادث احتمالی اقدام لازم و فوری انجام دهند.
3. تعداد زیادی از مدارس و فضاهای آموزشی شهرستان بر اثر زلزله های پی در پی در حال تخریب اند و مکان آرام و امنی برای درس دانش آموزان نیستند، پیشنهاد می شود قبل از هرگونه اتفاق ناگوار، نسبت به تهیه اتاقک پیش ساخته و کانکس در محوطه این گونه مدارس شهری و روستایی اقدام کنند.
4. مبلغ تخصیص برای بهسازی و مقاوم سازی اماکن مردم کافی نیست و همین امر، روند بازسازی اماکن آسیب دیده و مقاوم سازی بافت های فرسوده توسط مردم را کند کرده است، لذا افزایش سقف تسهیلات اعطایی و مبلغ بلاعوض به مردم زلزله زده شهرستان آبدانان ضرورتی انکار ناپذیر است.
5. به هر حال پیشگیری زیباترین و کامل ترین درمان برای همه دردهاست، مدیران و متولیان استان و شهرستان نباید همچنان از این درمان غافل شوند. ک/4
گزارش از سید حرمت الله موسوی مقدم
7174/565/1352


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن